Bænkpress


Pumper-vTz
 Share

Recommended Posts

Jeg er begyndt at køre 5*5 reps i bænkpress, og jeg synes det går meget bedre, end da jeg kørte lettere med 8 reps. Men jeg følger at jeg er begyndt at køre løftene hurtigere, altså køre stangen hurtigere op og ned. Gør dette nogen stor forskel, og har i nogle gode råd.

På forhånd tak :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er begyndt at køre 5*5 reps i bænkpress, og jeg synes det går meget bedre, end da jeg kørte lettere med 8 reps. Men jeg følger at jeg er begyndt at køre løftene hurtigere, altså køre stangen hurtigere op og ned. Gør dette nogen stor forskel, og har i nogle gode råd.

På forhånd tak :)

Som de andre skriver er det godt for rekrutteringen af så mange muskelfibre som muligt at køre eksplosivt op (koncentrisk) og så holde igen/køre den kontrolleret ned (excentrisk).

Hvis du vil variere lidt kan du prøve kun at træne excentrisk, idet vores muskler kan holde mere ved excentrisk arbejde, end de kan løfte ved koncentrisk arbejde:

- Find din maks ved koncentrisk arbejde og put så flere kilo på (prøv dig frem i starten).

- Kør stangen langsomt ned. Der skal holdes igen.

- Få hjælp til at løfte stangen-

- Kør igen langsomt ned

- o.s.v.

Ved denne træningsform opnås størst styrke (og masser af DOMS :4thumbup: )

Link to comment
Share on other sites

Som de andre skriver er det godt for rekrutteringen af så mange muskelfibre som muligt at køre eksplosivt op (koncentrisk) og så holde igen/køre den kontrolleret ned (excentrisk).

Hvis du vil variere lidt kan du prøve kun at træne excentrisk, idet vores muskler kan holde mere ved excentrisk arbejde, end de kan løfte ved koncentrisk arbejde:

- Find din maks ved koncentrisk arbejde og put så flere kilo på (prøv dig frem i starten).

- Kør stangen langsomt ned. Der skal holdes igen.

- Få hjælp til at løfte stangen-

- Kør igen langsomt ned

- o.s.v.

Ved denne træningsform opnås størst styrke (og masser af DOMS :4thumbup: )

Det er mener jeg ikke er måden at blive stærk på :cool:

Link to comment
Share on other sites

Som de andre skriver er det godt for rekrutteringen af så mange muskelfibre som muligt at køre eksplosivt op (koncentrisk) og så holde igen/køre den kontrolleret ned (excentrisk).

Hvis du vil variere lidt kan du prøve kun at træne excentrisk, idet vores muskler kan holde mere ved excentrisk arbejde, end de kan løfte ved koncentrisk arbejde:

- Find din maks ved koncentrisk arbejde og put så flere kilo på (prøv dig frem i starten).

- Kør stangen langsomt ned. Der skal holdes igen.

- Få hjælp til at løfte stangen-

- Kør igen langsomt ned

- o.s.v.

Ved denne træningsform opnås størst styrke (og masser af DOMS :4thumbup: )

Eccentrisk overload træning kan implementeres i ens træningsprogram med positive resultater. Dog skal man passe meget på med at overdrive med denne type træning da både skadespotentialet og chancen for at overtræne øges markant.

Nogle mener også at man mister noget eksplosivitet på at kører på denne måde. Generelt er jeg på linie med Lars Mikkelsen når han mener at dette ikke er den bedste måde at blive stærk på.

Et solidt træningsprogram hvor man primært ligger mellem 1-6reps og fokusere på en eksplosiv koncentrisk fase er IMHO en masse eccentrisk træning overlegent.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Eccentrisk overload træning kan implementeres i ens træningsprogram med positive resultater. Dog skal man passe meget på med at overdrive med denne type træning da både skadespotentialet og chancen for at overtræne øges markant.

Nogle mener også at man mister noget eksplosivitet på at kører på denne måde. Generelt er jeg på linie med Lars Mikkelsen når han mener at dette ikke er den bedste måde at blive stærk på.

Et solidt træningsprogram hvor man primært ligger mellem 1-6reps og fokusere på en eksplosiv koncentrisk fase er IMHO en masse eccentrisk træning overlegent.

:smile:

Jeg er enig hvad du skriver omkring risikoen for skader/overtræning, for disse risici er helt sikkert til stede. Jeg skrev også det kunne anvendes som variation. Har selv haft rigtig gode resultater ved at bruge det i min træningsplan... men smag og behag :smile:

Link to comment
Share on other sites

Som de andre skriver er det godt for rekrutteringen af så mange muskelfibre som muligt at køre eksplosivt op (koncentrisk) og så holde igen/køre den kontrolleret ned (excentrisk).

Hvis du vil variere lidt kan du prøve kun at træne excentrisk, idet vores muskler kan holde mere ved excentrisk arbejde, end de kan løfte ved koncentrisk arbejde:

- Find din maks ved koncentrisk arbejde og put så flere kilo på (prøv dig frem i starten).

- Kør stangen langsomt ned. Der skal holdes igen.

- Få hjælp til at løfte stangen-

- Kør igen langsomt ned

- o.s.v.

Ved denne træningsform opnås størst styrke (og masser af DOMS :4thumbup: )

Udover DOMS, opnås også et enormt slid på ledene, da man sænker flere kg til brystet end man reelt kan løfte.

Jeg vil derfor betegne dit råd som ren idioti :wink:

Edit: Jeg så ikke, at du skrev som variation. Det ændrer dog ikke på, at det stadig er en omgang ubrugeligt lort :tongue::tongue:

Edited by Mølvis
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil derfor betegne dit råd som ren idioti :wink:

Edit: Jeg så ikke, at du skrev som variation. Det ændrer dog ikke på, at det stadig er en omgang ubrugeligt lort :tongue::tongue:

Så kan du jo sige til Johan, at det idioti når han giver dig et program med negativer. :tongue::laugh:

Jeg er dog helt enig i at det er en form for træning der skal bruges meget sparsomt og kun af meget erfarne løftere. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Så kan du jo sige til Johan, at det idioti når han giver dig et program med negativer. :tongue::laugh:

Jeg er dog helt enig i at det er en form for træning der skal bruges meget sparsomt og kun af meget erfarne løftere. :smile:

Jeg mener stadig, at det er en omgang ubrugeligt lort :tongue::tongue:

Hvis der skal mange kilo på armene, er noget statisk hold med stangen da helt klart at foretrække.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener stadig, at det er en omgang ubrugeligt lort :tongue::tongue:

Hvis der skal mange kilo på armene, er noget statisk hold med stangen da helt klart at foretrække.

Hvad sker der dog for [Fjernet af Moderator] Mølvis?? :blink: LOL!!!!! Mon ikke der er en grund til at landstrænere bruger negative sæt i træningsprogrammer? Jeg har selv opnået kanon resultater med netop den træningsform lagt ind i programmet..

Mener dog også som de andre, at man skal være varsom med de negative løft, og at det bestemt ikke er for begyndere..

Men Mølvis er da åbenbart ikke helt med på hvad der foregår.. :blink::bigsmile:

Edited by Henning Friis
Link to comment
Share on other sites

Jeg er begyndt at køre 5*5 reps i bænkpress, og jeg synes det går meget bedre, end da jeg kørte lettere med 8 reps. Men jeg følger at jeg er begyndt at køre løftene hurtigere, altså køre stangen hurtigere op og ned. Gør dette nogen stor forskel, og har i nogle gode råd.

På forhånd tak :)

Og for at svare på dit oprindelige spørgsmål, vil jeg give StephenR ret i sin udtalelse om at du bør fokusere meget på at kontrollere den excentriske fase af løftet og eksplodere når vægten løftes (selvfølgelig stadig under kontrol).. Du forbedrer nervesystemets evne til at rekutere muskelfibrer når du træner eksplosivt, hvilket jo er ret anvendeligt hvis dit mål er styrke.. :superman:

Link to comment
Share on other sites

Det kan være, men han bænker nok mere end du nogensinde kommer til... Så hans erfaring tæller da lidt i denne sammenhæng i forhold til en totalt ukendt person som dig selv.

Hvad bænker han da??

Jeg har aldrig været tung, så uden at nævne min vægt på sølle 84 kg. lyder mine stats nok ikke af meget:

Squat: 3 reps a 200 kg.

Bænk: 160 kg.

Dødløft: 235 kg.

Har trænet i 12 år og har dyrket styrkeløft i en del af dem..

Link to comment
Share on other sites

Hvad sker der dog for fjolset Mølvis?? :blink: LOL!!!!! Mon ikke der er en grund til at landstrænere bruger negative sæt i træningsprogrammer? Jeg har selv opnået kanon resultater med netop den træningsform lagt ind i programmet..

Mener dog også som de andre, at man skal være varsom med de negative løft, og at det bestemt ikke er for begyndere..

Men Mølvis er da åbenbart ikke helt med på hvad der foregår.. :blink::bigsmile:

Jeg gider ikke diskutere med dig.

Læs ovenstående, hvis du har svært ved at forstå hvorfor.

Klovnefrans :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg gider ikke diskutere med dig.

Læs ovenstående, hvis du har svært ved at forstå hvorfor.

Klovnefrans :tongue:

Gider skam heller ikke spilde min tid på at diskutere med dig.. Pointen, som blot bliver underbygget yderligere hvis du er en seriøs styrkeløfter, var min forbavselse over at du sviner en træningsform som vi har brugt med stor succes i årevis inden for styrkeløft.. Johan Vesterberg lavede personligt programmet til mig hvor de negative elementer udgjorde en betydelig del af træningen..

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener stadig, at det er en omgang ubrugeligt lort :tongue::tongue:

Hvis der skal mange kilo på armene, er noget statisk hold med stangen da helt klart at foretrække.

Det kan nu være meget effektivt, såfremt det bruges korrekt. Jeg mener at jeg i et program jeg fik af Johan skulle kører negativer 2x3 med en vægt omkring max en gang hver anden uge. Det er ikke sammenligneligt med statisk hold. Men er en god måde at "overloade" musklerne på, idet man kan sænke en vægt der er tungere end man kan løfte. Amit Selberg fortalte også om metoden på seminaret i Aalborg. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Gider skam heller ikke spilde min tid på at diskutere med dig.. Pointen, som blot bliver underbygget yderligere hvis du er en seriøs styrkeløfter, var min forbavselse over at du sviner en træningsform som vi har brugt med stor succes i årevis inden for styrkeløft.. Johan Vesterberg lavede personligt programmet til mig hvor de negative elementer udgjorde en betydelig del af træningen..

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at Johan ved langt mere om træning end mig og de fleste andre, og derfor lytter jeg selvfølgelig også til hans råd.

Det med negativer tror jeg bare ikke lige er sagen, selvom du hævder, at det har været en succesfuld træningsform i årevis :laugh:

Edit: Du kan jo spørge hvor mange af styrkeløfterne her på sitet, der bruger negativer i træningen :wink:

Edited by Mølvis
Link to comment
Share on other sites

Mr X

Det er altid dejligt med nogle anonyme folk, og så endda en styreløfter. Først Kåre og nu Mr. X, det bliver sku mere og mere spændende. Du kan jo lige så godt sige hvem du er, alle kan jo regne det ud :smile:

Født i 1979, bor i Kbh, har været dansk juniormester i bænkpres, kender både Johan og den tidl. franske landstræner og hvis man ser på stats, så kan det kun være 1 person. :4thumbup:

Håber du kan se det sjove i dette indlæg :wink:

Hilsen

Faber der kedder sig lidt en lørdag aften :smile:

Edited by Strongman2006
Link to comment
Share on other sites

Gider skam heller ikke spilde min tid på at diskutere med dig.. Pointen, som blot bliver underbygget yderligere hvis du er en seriøs styrkeløfter, var min forbavselse over at du sviner en træningsform som vi har brugt med stor succes i årevis inden for styrkeløft.. Johan Vesterberg lavede personligt programmet til mig hvor de negative elementer udgjorde en betydelig del af træningen..

Mht styrkeløft er det da tæt på spild af tid og træne negative gentagelser - det er jo det vi har trøjen til. Johan er vel en lært og dygtig mand, men det er jo ikke nødvendigvis sådan, at det der kan gælder for kejseren også gælder for hattemageren.

Og det formodentlig unge menneske der startede med at spørge her i tråden - ja han skal da bare løfte nogle vægte istedet for at koncentrerer sig om det han ikke kan løfte, så går det jo nok :cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share