Maxløfte efter dekonditionering.


Viggo
 Share

Recommended Posts

Hej MOL!

Jeg har tit læst om folk herinde, der holder en uges pause efter et cyklus for så at maxløfte.

Er det kun mig der er slappere efter en pause og skal bruge nogle træningspas, for ligesom at komme ind i the 'pace' igen?

Jeg plejer nemlig altid at maxe i slutningen af en cyklus, men denne gang holdte jeg en pause på 7dage og lavede nogle rigtige dårlige maxløft derefter.

Andre der har haft samme oplevelse?

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL!

Jeg har tit læst om folk herinde, der holder en uges pause efter et cyklus for så at maxløfte.

Er det kun mig der er slappere efter en pause og skal bruge nogle træningspas, for ligesom at komme ind i the 'pace' igen?

Jeg plejer nemlig altid at maxe i slutningen af en cyklus, men denne gang holdte jeg en pause på 7dage og lavede nogle rigtige dårlige maxløft derefter.

Andre der har haft samme oplevelse?

Din pause har været for lang, hvis det er tilfældet at du er svagere.

Link to comment
Share on other sites

Der er vel også en stor forskel på om man har dekonditioneret eller deloaded.

Ja, deload er klart bedre end dekonditionering, hvis vi snakker træning for styrke. Når man tager en total pause fra træningen, er der en reel risiko for at miste følingen med løftet.

Link to comment
Share on other sites

såfremt du ikke har været i en kontrolleret overtræning, men været fuldt restitueret til dine træningspas, så vil en deload ikke have samme berettigelse, da man derved ikke opnår en super kompensation

Nej, det er selvfølgelig også en mulighed. Hvis man ikke har trænet hårdt nok til at være bare en smule overreached, så er en deload eller dekonditioneringsperiode slet ikke være berretiget, og man vil nok nærmere tabe på det, istedet for at vinde på det. Men jeg vil nu gætte på de fleste vil være en smule overreached efter en hård træningscyklus, hvor man i den sidste periode af cyklussen har trænet meget tungt. Men alt er selvfølgelig muligt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er en SD berettiget, selvom man ikke er overreached. SD'en er berettiget, når man påtænker at starte en ny cyklus op med en del lavere intensitet, eller workload i det hele taget, end den forrige. SD er ikke møntet på restitution/superkompensation, men vil i praksis selvfølgelig også benyttes til dette.

Men jeg er enig med jer i, at SD ikke er berettiget, hvis man ikke er overreached, og man efter SD'en blot ønsker at maxe.

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er en SD berettiget, selvom man ikke er overreached. SD'en er berettiget, når man påtænker at starte en ny cyklus op med en del lavere intensitet, eller workload i det hele taget, end den forrige. SD er ikke møntet på restitution/superkompensation, men vil i praksis selvfølgelig også benyttes til dette.

Nu gik spørgsmålet jo på, om dekonditionering var gavnligt i forhold til at maxe (hvis han mente deconditionering og ikke deload), og ikke i forhold til, hvad det ville betyde for en ny cyklus af noget.

PÅ Mol har jeg i hvert fald kun stødt på HST, som benytter dekonditionering, og her er ideen vel nærmere, at man skal blive svagere af dekonditioneringen.

Edit: med Ugh's rettelse er vi enige. :smile:

Edited by Chris27
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share