Chin-ups og sports klatring


Bo th
 Share

Recommended Posts

micro update - igen :)

har bygget en cirkel som løber over ca. 28 bevægelser, hvor efter jeg kan klatre retur igen. og således nå 40 bevægelser, som er målet pt.

at klatre de 40bevægelser på denne cirkel tager mig ca. 1.50-2.30 minutter. og holder det dobbelte i pause. ca. 10 gentagelser.

har prøvet på at slutte af med nogle få set af højintensitet 5min klatring/5min.pause.

men klatrer for lidt... og hænger for meget under denne øvelse....?

mærker en smule fremgang i crimp-styrken når jeg hænger på hangboardet.

kan nu lave 1 ! dobbelt dyno... hvor jeg både starter og lander i ½crimp position(90graders fingerledvinkel).

har besluttet at bygge et campus board på ydersiden af mit værksted... :-)

++

flashede en gul 7a'er på abekatten i søndags. fin jævn rute, der giver godt pump inden en hård afslutning som blev campuset lidt.... :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fede træninger skipper! Er du stadig i cph boulders ?.. Hvis ja, ska du lære mig nogle tricks :)..

Hejsa :-)

Takker for din hilsen, jeg er ikke i cb pt. men melder mig ind igen fra d. 1. november.

Jeg træner sådan lidt i perioder - udholdenhed/ruter 3-5mdr. af gangen, og boulder ca. 2 mdr. af gangen.

men det varierer lidt i løbet af sæsonen.

de sidste 2 mdr. har jeg trænet udholdenhed, men men :-)

fik da snuppet 12 toppe i dag, til tour de bloc's sidste afd. som blev afholdt i KK.( 12 af 15 som kvalen bestod af).

10 af dem som flash (1.go), 1 med 2 forsøg og 1 med 3 forsøg.

og 3 problemer som jeg ikke mente ville lykkes :-(

jeg kan lige skrive en besked til dig, når jeg kommer derud i næste måned..

Jeg havde nok meldt mig ind igen, hurtigere, hvis trænings væggene var blevet lavet færdige noget før(campus, HIT og system væggen). For det er helt klart noget der mangler, hvis man vil træne systematisk.

Link to comment
Share on other sites

Cool.. Ja hørte godt nogle tale om Touren.. Der blev vel skudt nogle pics du kan krydre loggen med :)..

Mht trænings planlægning i forbindelse med klatring er jeg på komplet bar bund. Ku forestille mig de "gængse" regler også gælder her. Jeg nyder nu bar at kunne dyrke en sjov sport på freestyle maner, og så se man løbende bliver bedre og stærkere..

Klart klart når teknikken bliver bedre og ambitionerne ryger til tops skal der nok noget mere struktur til..

Men umiddelbart lader det til, at en gut som chris sharma blot boulder til armene falder af og tar en dag ad gangen :)..

Link to comment
Share on other sites

Jeg nyder nu bar at kunne dyrke en sjov sport på freestyle maner, og så se man løbende bliver bedre og stærkere..

Men umiddelbart lader det til, at en gut som chris sharma blot boulder til armene falder af og tar en dag ad gangen :)..

aner ikke hvad sharma laver, men de fleste world cup klatrere beskriver at de primært træner cirkler. (sportsklatrerne inkl. andam ondra).

Men ellers prøv at træne lidt varieret, i perioder af gangen. således:

at du eks. i 2 mdr. træner

3dg/uge hvor du træner korte problemer 2-6(8) bevægelser, hvor du holder 4-6 minutters pause imellem hvert go. - Det øger max styrken.

og eks. 2mdr. træner længere problemer eks. 10-15 bevægeler. 3-5 minutters pause og gerne mange lange trænings pas!

og lyt til din krop - og lær den at kende! Du skal eks. "aldrig" træne det samme for meget - eks. fokusere for meget på crimps - træn ofte åben hånds greb.

Link to comment
Share on other sites

tja- Cirkler er primært brugt til at forbedre musklernes evne til at blive ved med at kunne yde høj effekt.. altså primært noget klatrere som klatrer ruter, bruger.

Reel styrketræning som eksempelvis styrker:

begge sider af underarmen og hele overkrops muskulaturen. vil sammen med bouldering og diverse hangboard/campus øvelser, være den den mest effektive måde at opnå styrke på, som er det vigtigste næst efter teknik - i bouldering. Udholdenhed er ikk særlig relevant, med mindre man ofte prakticerer lange boulder problemer på over 15-20 bevægelser.

men et er at blive stærk - et andet er at kunne holde til det! sindsygt mange udøvere bliver skadet og holder ofte lange pauser. som så hindrer dem i at udvikle deres potentiale.

men styrken stiger ikke linært sammenlignet med ens kropsvægt...

så hvis man er lidt kraftigt bygget, så vil grøndtsager og lange løbeture give større effekt end vægttræningen!

hvor længe har du klatret?

Link to comment
Share on other sites

Tænkte nok det var noget i den dur. Jeg har været igang et par uger, så er stadig komplet grøn :)..

Netop at det kræver så meget styrke i fingre og underarme er noge af det der tiltaler mig og synes det er en superfed måde at træne det på. At man så kan blive ved med at udfordre sig selv på teknisk sværere og sværere ruter er jo bare med til at opretholde motivationen..

Jeg laver i forvejen en del grebstræning og tror den specifikke boulder styrke / finger strength / support strength kommer med tiden..

Mine 92 kg gør det helt sikkert ikke nemmere at klatre, og cutter også stille og rolig ned til 82-84 kg igen..

Link to comment
Share on other sites

thereal...-> Jammen så velkommen til sporten - håber du bliver glad for den. pas på du ikke går for hårdt til den! Skader kommer lettere og hurtigere end man tror - og er 8gange så lang tid om at forsvinde som man forventer!

sørg for at lave en god opvarmning - og lig evt. vægt på teknik og bevægelse på lette greb/vægge, under denne.

Link to comment
Share on other sites

Update:

troede lige jeg kunne snuppe en lille træning på 2 timers tid. her til morgen ude i kk - men der er næsten ingen greb sat op, og klubben roder af H.. til.

Men en flink klub kammerat, som var i hallen for at bygge ruter, sikrede mig på 2 enkelte ruter. og så smuttede jeg igen :-)

onsigth(opvarmningen...) 5c? - Grøn rute af J.C.

Onsigt - 7a? sandfarvet rute i højre side af Abekatten.

Denne ruter tror jeg bliver meget klatret! - mange jugs og ingen dårlige greb.

måske blot 6c-6c+?? Ikke alle overhængende ruter behøver at være 7a.

Link to comment
Share on other sites

:-)

Ja det er lykkedes - men fra en vinkel på ca.160grader(hvis vi antager at en strækt arm er 180grader). :-)

2-3 gange den 1. dag for ca. 1 mdr. siden. og 1 gang med hver arm, for ca. 2 uger siden.

Men jeg er super smadret bagefter og det kan kun lykkedes når jeg eks. har holdt 4-6dages pause inden, så jeg er 100% frisk. og stangen skal være rimlig tynd, så jeg har et stærkt greb.

synes 4 minutter lyder af meget - og ganske uanvendeligt i praksis! men vidner da om stort overskud.

Men der er nogle ret stærke fyre iblandt boulderene. men kender endnu ingen, som skulle kunne tage 2! oap

Edited by Bo th
Link to comment
Share on other sites

Update:

har meldt mig ind og trænet 2 dage(i træk) i copenhagenboulders.dk

kan tydeligt mærke doms i begge ben og specielt ballerne - formentlig resultatet af de mange gange jeg er hoppet ned fra væggen.

men men men øv øv

synes desværre også at der er røget noget styrke i tiden siden sidst jeg var medlem og boulderede. eller måske blot form... altså forståes på den måde at den mængde træning jeg kan klare er lavere end forventet. Men ok - det er også første dag. og dagen efter var jeg godt øm og træt allerede inden jeg gik igang med træningen. måske skulle jeg have satset på lidt lettere problemer, når nu jeg trænede 2 dage i træk.

men 1.dag flashede jeg 1 enkelt "rød" og en masse blå. men måtte også opgive nogle andre blå! til sidst på dagen, var styrken til at holde noget som helst småt, 100%% væk. men det gik ellers fint på andre greb.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har trænet 4-5 gange i copenhagenboulders... og det går ganske udemærket fremad. Bouldering er sku en ganske fed aktivitet :-)

jeg flasher vist nok ca. 6b og må arbejde lidt på 6c/6c+ tror ikk rigtig at jeg har lavet 7a'ere derude endnu. men svært at vide, da jeg aldrig har boulderet uden for på klipper.

men var også lige i KK her for 2 dage siden og onsigthede 2 7a ruter. og skvatede på en >7a'er 7b? nå, men pyt der er vist nok 2-3 ruter 7b eller hårdere, så der er da dem og projekte når jeg kommer derud igen.

pt. står den nok mest på bouldering..... formentlig 2-3 mdr. frem.

Link to comment
Share on other sites

ok - Det skal jeg da prøve - men det bliver en smule sværere når jeg ikk lige kender dit navn. Men hils da gerne tilbage :-) hvis du ser en lille gut omkring 64kg. 170cm, blondt kryllet(lidt afro agtigt) hår og samme farve fuldskæg :-)

----Update:

har været i copenhagenboulder her søndag aften:

har stadig ondt i min hø. ringfinger - ved ikk helt hvilken del af fingeren der er berørt men mistænker en a3 pulley ved nr. 2 fingerled.

ok træning men er lidt nede i forhold til sidste weekend som var helt i hopla.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

har lige prøvet et grebs dynamometer :-)

hø. hånd blev(uden opvarmning mv.) testet til 66kg. - 62kg. og 58kg. med ca. 15 sek. mellemrum....

langt fra optimalt - men jeg forstyrrede også nogle ergoterapeuter i deres arbejde, da jeg skulle prøve....

prøver igen i slutningen af februar. ( jeg er i praktik på et hospital, intil da, og det er her jeg prøver ovenstående).

***************************************************

det går stille og roligt, med træningen. jeg boulder ca. ½-2 gange pr. uge, ude i copenhagen boulder.

for få dage siden, snuppede jeg en "plastik" 7a+'er i 4. go. ( 2.go på dagen).

super god dag - lukkede 2 sorte :-) problemer. denne dag. og har ellers ikke tidligere arbejdet på de sorte.

---

Jeg har hængt mit hangboard op, i min entre. Og satser på at boulder jeg således kan Træne ca. 4 gange om ugen, inkl. bouldering.

har trænet 2 gange på det ind til videre. bl.a. snuppede jeg 20 pull ups med en 5kg. vægtvest :-)

og 1 pull-up på 2x2 fingre i de to dårligste puckets, med 24kg. som ekstra vægt! vægtvesten og 20kg. vægtskive i vægtbæltets kæde...

har været lidt øm i venstre ringfinger a2 pulley sene. så er nød til at ikke overtræne på "Crimp" grebet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har fået klatret 3 sorte :-) i copenhagenboulders :-)

nr. 4 - små røde crimpede lister - FLASH!!!

nr. 37 - 2 blå start greb og så ud under et kort loft, over kanten og om på næste side(hø.side) - slut af på den store gule runde overhængende væg.

ja den sidste sorte er vist nr. 6 eller 7.. - starter sjovt med højre hånd på en stor gul makro og forbi en stor grøn sloppet makro.

træningen svinger sku gevaldigt op og ned... tror der er fordi jeg forventer at performe bedre end sidste træning -hver gang jeg kommer til træning... og det er nok ikke helt realistisk?...

men fik i dag endelig REPETERET:

en rød grad, på sorte greb - startende i den store loft sektion. mega store greb, hvor der både skal toehookes og hæl hookes og en lille udramatisk dyno :-)

-

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

update - jeg fik lukket en mere sort graderet boulder i CB...

Flashede sort nr. 14 på den gule struktur væg. :-)

men inden da, samme dag, repeterede jeg sort nr. 37 :-) - i dagens første forsøg :-) min 3. repeat af denne rute.

klatrede lidt cirkler også - efterfølgende - gik igen død ved greb 28->29 på den sorte 7b cirkel :-(

men det skal nok komme - følte mindre pump end i sidste uge.

Det er sku svært at finde motivation til cirkler og rute klatring - når bouldering er så let tilgængelidt og jeg fortsat mærker fremgang, med en sølle træning om ugen... gad vide hvordan jeg ville opleve det hvis jeg trænede 4-5 gange om ugen?

Glæder mig dog til jeg får indrettet klatreværelset her hjemme. udholdenheden lider hårdt under boulder træningen....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

update: fra bloc comp vol.1 2011 - v/copenhagen bloc / copenhagen boulders- hallen.

jeg fik klatret 12 problemer ud af 15 mulige - i kval'en.

10 af disse i 1. forsøg (flash) :-)

brugte 2 forsøg på den stejle nr. 15 / 45graders endevæggen.

og 3 forsøg på nr. 13 som er den popur farvede rute i hjørnet v/ endevæggen.

på denne fandt jeg ny beta... - stemme/chimny teknik mellem de to vægge. Da jeg ikke kunne holde 3. sidste greb godt nok til at trække den næst sidste bevægelse op til crimp'en.

***************'

følte en super god power endurance undervejs i de to timer kval'en varede. og føler jeg havde valgt en rigtig strategi, for opvarmningen og rute rækkefølgen.

og konkurrencen lod til at stadig vise at jeg klatrer ok - men er stadig meget bagud i forhold til grebs styrken. min max power er stadig et pænt stykke fra mit mål.

men det går stadig fremad!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

mini updatering - skal deltage til "ropecomp" i dbkk - på sundholmen på lørdag.

kvalifikationen er 14 ruter ca. og vist nok så en semi og en finale....

= en satans masse ruter....

og i lyset af at jeg kun har boulderet siden oktober, så går jeg sku nok død på udholdenheden ca. midtvejs i kvalifikationen.... men håber de har lavet ruterne tilpas lette..........

var ude og boulder mandag aften - der var en udtalt følelse af manglene styrke og høj træthedsfornemmelse :-(

men satser på nogle gode hvile dage hjælper mig på vej til lørdagens konkurrence.

--

her på min sidste dag i praktik på glostrup hospital, fik jeg lige testet min isometriske grebs styrke i hø. hånd ved en grebs styrke måler dims - resultat :-(

61kg. som blev gentaget med samme resultat - så styrken er den sammme som sidst jeg prøvede....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

update:

ref. til forrige indlæg - så gik den der konkurrence da helt a pommeren til... jeg var muligvis dagens kommiske indslag :-) Udholdenheden var super lav og det udtrættede mig gevaldig hurtigt - selv de ruter som var opvarmening udmattede mig en smule :-(

siden da har jeg dog prøvet at træne cirkler og øge min udholdenhed samtidigt med at bevare/øge min fingerstyrke også... det er ikke nogen helt let opgave. men er positiv indtil videre !?

--------------

har meldt mig ind i finisse Dk i køge og i dag kørte jeg derhen blot for at tage et bad, men prøvede også lige at teste hvor mange armhævninger jeg kunne tage i 1 set.

opvarmningen var 1 set a 5 pullups - så ca. 3-4 minutters pause og

så snuppede jeg 1 set a 31 pullups :-) 1 mere end for 2 år siden :-)

Men endnu mere positiv er jeg da jeg følte en enorm kræft udvikling i de første 15 rep!

umidelbart en del mere end da jeg trænede pullups for 2 år siden!???

har boulder trænet det sidste ½ år og i ny og næ trænet lidt en-arms pull-ups.

Tror på at jeg med 2-3 ugers træning med GTG princippet burde kunne snuppe 35-40 pullups! en klar forbedring siden for 2 år siden. føler at der er meget mere styrke men manglede lidt træning i udholdenheden.

men regner dog ikke med at gå denne vej- bliver nok ved med styrke momentet lidt tid endnu.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

update - måske en af de sene... kan se det er ved at være længe siden sidst :-)

klatring:

har de 5-6 uger klatret 1 gang pr. uge, men i stedet for bouldering i copenhagenboulders.dk har jeg klatret ruter i dbkk.dk :-)

det har i denne periode lykkedes mig at få udholdenheden op til at onsighte nogle få 7a/7a+ ruter - og har i dag efter 3-4 klatredage(1/uge...) redpointet en 7b/7b+ rute :-) juhuu :-) tror det har taget 10-13 forsøg ca. og fik endda et mega nedbrud i fysikken, som varede 2-3 uger! hvor styrken/udholdenheden røg ned på 60-70% af hvad den var for 3-4 uger siden! mystisk - men må åbenbart have lavet en utilsigtet lille formtop- som medvirkede til det efterfølgende præstations dyk. men er på vej op igen nu.

den pågældende rute er på midten af den nye endevæg - og ruten er grønne greb m/gul tape. fra ropecomp.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

jeg har lige meldt mig ind i freshfitness efter ca. 4 års pause fra alm. vægttræning.

de kommende måneder kommer forhåbenligt til at gå med et kæmpe fokus på styrken/størrelsen af underarmene. da min primære sportsgren er klatring og har været det siden 2007.

i de 2-3 uger jeg har været i vægtcenteret, har jeg trænet følgende

fuldt en pyramide struktur:

underarm:

stående (bar)finger rolls dynamisk fra 15-3 rep. op til 60kg. ca. = 3-5Rm cirka.

derefter eccentrisk 8-2 repitationer toppet på ca. 100kg. inkl. stang.

ryg/biceps:

træk til hagen /smalt greb(skulderbredde):

startet på 45kg. toppet med 109kg. 3 rep. og 80kg. 2set a 10 rep.( efter at have toppet på de 109kg.).

hammercurls: 10-15kg. 10-8 rep. 4 set.

der udover. div. støtteøvelser som bent-over-rows, og div. skulder øvelser.

men er også begyndt til kiropraktor :-) så kroppen kan holdet til arbejdsbyrden :-)

klatrer blot 1-2 gange af let klatring ruter eller boulder om ugen. da fokus skal ligge på træning af underarmene og restitution!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share