DDV + Motion?


Jimmi L
 Share

Recommended Posts

Hej piger og drenge. Nu sidder jeg og bliver helt fortvivlet, så bliver lige nød til at oprette en tråd.

Jeg er en ung fyr på 18 år, vejer i omegnen af 115kg og er 185 høj ca. Jeg har trænet før, så jeg er ikke sådan slank af bygning, jeg har en del muskler indenunder, skal lige tages i betragtning når man kigger på vægten. Får målt min fedtprocent snart, hvis det er relevant?

Jeg har stort set så længe jeg kan huske været overvægtig, ikke sådan så jeg synes det er forfærdelig meget nej, men alligevel en del.

Jeg har flere gange trænet i center både med styrke og cardio uden at få maden med, og har også forsøgt lige omvendt. I foråret tabte jeg mig 6 kilo med DDV ret hurtigt, men det gik lidt galt.

Nu har jeg så fået motiveret mig selv til at prøve igen, denne gang ved at kombinere de to muligheder: Motion og ændret kost.

Jeg har valgt at følge DDV's program igen, dog uden at betale osv, da jeg har kost programmet herhjemme.

Udover det har jeg meldt mig ind i et træningscenter, hvor det er planen at jeg i første omgang vil træne 3 gange om ugen. Det kommer til at bestå af 12 minutters cardio til opvarmning og så et styrkeprogram der tager 1-1½ time at gennemføre. Og når jeg kommer i bedre form, kommer der nok også cardio på efter træningen. Derudover har jeg idræt i skolen der nok giver mig 45 min-1 time effektivt om ugen og måske vil jeg også begynne og spinne i centeret og andre aktiviteter derude da det er gratis når kontingentet er betalt.

Er ikke i tvivl om at det er nok motion, til at begynde med i hvert fald, men nu kommer min hovedpine.

Jeg har nemlig set DDV blevet sablet ned herinde, fuldstændig groft, hvilket jeg godt kan følge på nogen punkter.

Disse punkter vil jeg selv forsøge at elimenere lidt.

Jeg vil jo som beskrevet ovenover motionere meget, så meget som jeg har mulighed for når jeg også har skole. Og så vil jeg forsøge ikke at fokusere så meget på vægten, men mere på hvad jeg føler og måske også begynde at måle mig om livet osv engang imellem.

Jeg bruger også programmet uden om DDV's propaganda for egne produkter osv.

Hvis i ikke kender DDVs program kan jeg godt lige hurtigt remse op, det består af:

600g grøntsager

250-340g magert kød/fisk/fugl (Fisk 3 gange ugentligt).

4-5 stk frugt (og 75-100g stivelses produkt som pasta eller ris hvis man bytter med 1 frugt)

120g groft brød

75g ost/hytteost eller lign.

15g ekstra fedt som olivenolie eller lign.

½L mini-mælk

og en masse andet.

Dette fordeles udover hele dagen i en 6-7 måltider. Plus oftest 30g brød m. ost/hytteost eller lign. inden sengetid.

Ud fra min viden om kost så er programmet ikke helt dårligt skruet sammen. Får omkring 100g proteiner om dagen alt efter hvad jeg lige spiser. Desuden får jeg sundt fedt i form af olie eller lignene.

Jeg er lige startet på kuren i tirsdags, og har derfor heller ikke rigtig set nogen resultater endnu. Sulten holder jeg egentlig nogenlunde væk, det kan godt blive lidt kritisk op til aftensmads tid og inden sengetid, men nu har jeg også skåret voldsomt meget ned på kosten, i forhold til før. Går ud fra at min mavesæk justerer sig lidt osv.

Når jeg er færdig med "kuren" er min plan at fortsætte motionen, samt spise lidt mere selvfølgelig, stadig i henhold til principperne om en sund kost, nok bare mere abstrakt selvfølgelig. Det er jo gerne planen at jeg skulle kunne sammensætte en god kost uden DDV efter.

Nå, det var vidst det hele.

Er bare i tvivl om at når nu DDV er blevet sablet så meget ned, om det så overhovedet er holdbart det jeg foretager mig. Jeg er meget motiveret for at tabe de kilo der skal til!

Håber på nogen gode brugbare svar :)

Mvh. Jimmi Lind

Edited by Jimmi L
Link to comment
Share on other sites

DDV og motion er en udemærket kombination. Jeg har selv anvendt principperne samtidig med, at jeg startede med styrketræning og cardio. Det virkede over al forventning for mit vedkommende. Jeg tabte mig de ønskede 14 kg og blev strammet op over det hele - min BMI er under 25 for første gang i over 10 år - er altså IKKE længere officielt overvægtig. :4thumbup:

Idag skeler jeg stadig til principperne, men der ryger nu også en del andet ned. Jeg har ikke taget på det sidste halve år - min vedvarende motion får "skylden" for det...

Jeg synes bare, at du skal køre videre med en kombination af DDV og motion. Jeg vil bestemt anbefale dig at bygge mere og mere cardio på, efterhånden som motionen bliver en vane.

Kibo

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for svaret Kibo!

Nu ved jeg da at det ikke er helt umuligt og jeg da er på rette vej :)

Ja, det gør jeg også. Skal til og cykle i skole når jeg får en ny cykel her mandag - og vil nok også begynde at løbe når det bliver muligt mht. min form og sådan. :)

Andre inputs?

Link to comment
Share on other sites

DDV og motion er en rigtig dårlig kombination. Årsagen er at, såfremt du følger DDV's kur, vil du indtage ca. 1300 kcal. Supplere du samtidig dette med motion vil du få et alt alt for stort kalorieunderskud som er potentielt sundhedsskadeligt. Er stort og hurtigt vægttab vil samtidig øge risikoen for at tage vægten på igen. Det er også bl.a. derfor at DDV ikke anbefaler motion ifb. med deres kur.

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Hmm okay, ja det var jo ikke så positivt.

Men ville jeg ikke kunne mærke på min krop hvis jeg fik alt for lidt kalorier?

Jeg føler jeg har mere energi end normalt og ja. Jeg føler mig ikke træt eller noget.

Har dog aldrig hørt noget om at de ikke anbefaler motion. Det er ikke med i kuren som et "krav" men der står til gengæld i den lille bog at det er et godt supplement til vægttabet.

Men hvis vi nu siger at jeg indtager for lidt, kan jeg så ikke bare opjustere lidt i indtaget, f.eks. i stedet for 30g brød så vælge at spise 50 osv?

Og når jeg nu styrketræner samtidig, og derved må beholde en god del af min muskelmasse så falder mit stofskifte vel heller ikke så drastisk, så jeg vil tage på igen når jeg begynder at spise en del mere?

Edited by Jimmi L
Link to comment
Share on other sites

Hmm okay, ja det var jo ikke så positivt.

Men hvis vi nu siger at jeg indtager for lidt, kan jeg så ikke bare opjustere lidt i indtaget, f.eks. i stedet for 30g brød så vælge at spise 50 osv?

Selvfølgelig kan du det. Så har det bare ikke meget med DDV at gøre, men derimod sund fornuft. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nu læste jeg lige i den lille bog igen, og der står rent faktisk at de anbefaler at man dyrker så meget motion som man kan, både før og efter man er på programmet.

Og siden at programmet er godkendt af læger og ernæringseksperter, må man så ikke gå ud fra at det er forsvarligt at dyrke motion samtidig med at man spiser efter DDV programmet?

EDIT: Nu regnede jeg lige sammen for en tilfældig dag på mit DDV skema der følger det jeg normalt gør, der fik jeg 2000kcal dagligt ca., så det må være noget forældet noget du har fat i :)

Edited by Jimmi L
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig kan du dyrke motion og følge DDV samtidig..!

Men som du også selv siger, så kan du opjustere kcal-indtagelsen, såfremt du føler dig meget sulten og energiforladt - men med principperne in mende. Du skal selvfølgelig ikke fylde dig med chokolade, chips osv.

Jo mere motion, du dyrker, desto mere energi bruger kroppen. Derfor kan det være (er sikkert) nødvendigt at opjustere kcal-indtagelsen.

Når det så er sagt, taber man sig også udelukkende på at følge DDV. Flere af mine veninder med børn har gjort dette. Men føl efter inden i dig selv - og som sagt juster kcal-indtagelsen - med principperne i baghovedet.

Kibo

Link to comment
Share on other sites

Ifølge de beregninger jeg har lavet ligger kalorieindtaget på ca. 1300 for kvinder og lidt højere for mænd. Dyrker du samtidig motion vil du, som tidligere nævnt, komme i et for stort kalorieunderskud.

Så kan man selvfølgelig vælge at indtage flere kalorier, men hvorfor så følge DDV, hvis man ikke følger den alligevel? Lidt noget pjat ikke.

Det er jo ikke sådan at DDV har fundet på noget revolutionerende eller magisk. Der er derimod tale om helt generelle mainstream kostråd, med ganske få undtagelser.

Det er værd at bemærke at DDV ikke anbefaler motion i forbindelse med deres kur.

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Hessel:

Jeg har regnet mit forbrug ud for en helt almindelig dag hvor jeg spiser det jeg må og skal spise ifølge DDV, og der lå den præcis på 2160, og dette varierer jo nok lidt op og ned efter hvad jeg spiser. Det er udregnet med krop&kost programmet.

DDV anbefaler rent faktisk motion med deres kur, det må være forældet det du ved. I den lille bog står der som sagt at den anbefaler at man dyrker så meget motion som muligt både under og efter vægttabet.

Kibo:

Ja det har jeg også efaret. Var præcis det jeg gjorde sidste gang jeg var på DDV, men der tog jeg også mere på efter jeg stoppede. Derfor jeg er startet med motion i denne omgang.

Men tak for inputs begge to, jeg vil nok forsøge at opjustere mit kcal indtag en smule, men dog stadig følge principperne og stadig dyrke meget motion. :)

Link to comment
Share on other sites

2.160 kcal pr. dag kan man sgu da ikke leve af (selv om stofskiftet evt. falder ifm. vægttabet). Så vidt jeg kan se på denne hjemmesides stifskifteberegner er basisstofskiftet med dine data omkring 2.600 kcal og med i alt 4.000 kcal uden motion. Uanset om dette er helt korrekt er der langt ned til 2.160 kcal. Dertil kommer motion, som dog i starten er forholdsvis begrænset.

Der anbefales jo et kalorieunderskud på ca. 500 kcal pr. dag svarende til et vægttab på ½ kg r. uge. For svært overvægtige dog måske lidt mere. DDV har generelt reklameret med eksempler på vægttab fra 1-2 kg pr. uge, som klart ligger i overkanten af hvad der er smart, hvis vægttabet skal bevares senere.

Uanset hvad der står i en DDV-bog er kostindtaget beregnet ud fra non-motion. Det samme er anbefalingerne om kostsammensætning. Derfor kan man stadig kritisere DDV for grundlæggende at være baseret på et non-motionskoncept, hvilket er stærk kritisabelt, da en væsentlig forudsætning (måske ikke for vægttab, men derimod for) den efterfølgende bevarelse af vægttabet er motion.

Jo kan jeg ikke lige gennemskue hvilken kostsammensætning den menu du beskriver (og gider ikke beregne det) giver fordelt på kulhydrater, fedt og protein. Det fremgår dog klar at DDV-kosten ligesom så mange andre alternative kostprogrammer lider af kulhydratforskrækkelse (ganske ubegrundet). Brødkontoen er meget beskeden, mens grønt og frugtafdelingen er ok.

Et proteinindtag på 100 g er desuden i underkanten når du samtidig styrketræner.

http://www.motion-online.dk/kost_og_kostti...alede_maengder/

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

2.160 kcal pr. dag kan man sgu da ikke leve af (selv om stofskiftet evt. falder ifm. vægttabet). Så vidt jeg kan se på denne hjemmesides stifskifteberegner er basisstofskiftet med dine data omkring 2.600 kcal og med i alt 4.000 kcal uden motion. Uanset om dette er helt korrekt er der langt ned til 2.160 kcal. Dertil kommer motion, som dog i starten er forholdsvis begrænset.

Der anbefales jo et kalorieunderskud på ca. 500 kcal pr. dag svarende til et vægttab på ½ kg r. uge. For svært overvægtige dog måske lidt mere. DDV har generelt reklameret med eksempler på vægttab fra 1-2 kg pr. uge, som klart ligger i overkanten af hvad der er smart, hvis vægttabet skal bevares senere.

Uanset hvad der står i en DDV-bog er kostindtaget beregnet ud fra non-motion. Det samme er anbefalingerne om kostsammensætning. Derfor kan man stadig kritisere DDV for grundlæggende at være baseret på et non-motionskoncept, hvilket er stærk kritisabelt, da en væsentlig forudsætning (måske ikke for vægttab, men derimod for) den efterfølgende bevarelse af vægttabet er motion.

Jo kan jeg ikke lige gennemskue hvilken kostsammensætning den menu du beskriver (og gider ikke beregne det) giver fordelt på kulhydrater, fedt og protein. Det fremgår dog klar at DDV-kosten ligesom så mange andre alternative kostprogrammer lider af kulhydratforskrækkelse (ganske ubegrundet). Brødkontoen er meget beskeden, mens grønt og frugtafdelingen er ok.

Et proteinindtag på 100 g er desuden i underkanten når du samtidig styrketræner.

http://www.motion-online.dk/kost_og_kostti...alede_maengder/

Tak for et meget uddybende svar Jan D. Jeg har indset at hvis mit vægttab skal være ordenligt (og det skal det), så skal det hele være i harmoni. Jeg vejede mig i går til træning, og vil gøre det samme næste mandag. Så kan jeg se hvor meget jeg har tabt, og få et ca. skud af hvor mange kcal jeg mangler, og så vil jeg skrue op for indtaget af mad så det hele passer sammen. Min plan er tillægge noget mere pasta og brød, altså kulhydrater og en anelse mere protein.

Link to comment
Share on other sites

Så, nu har jeg forsøgt efter bedste overbevisning og rådgivning herinde fra at lægge et kostprogram. Jeg smider det lige op her først, men hvis jeg ingen kommentarer får smider jeg det op i kostforaet.

Mine data: 18 år, 110,8kg

Efter beregning med køn, alder og vægt med formlerne i tråden om stofskifte, kom jeg frem til et dagligt forbrug på 3750kcal/dag. Herefter har jeg forsøgt at lægge mit underskud på 5-750 kj og det er lykkes meget godt. Dertil kommer styrketræning 3 gange ugentligt + mere cardio på et tidspunkt så jeg havner vel et fornuftigt nok sted rent kalorie mæssigt. Værdierne varierer selvfølgeligt efter hvad jeg spiser fra dag til dag.

Frugterne varierer hele tiden, det samme gør grøntsagerne og kødet osv. Olivenolie og mayonaise varierer ligeledes og bliver nogen dage nok også enten det ene eller det andet. Mandlerne bliver også varieret med andre nødder osv.

Hvad siger i til det?

http://alcoholic.dk/?p=show&id=112

Link to comment
Share on other sites

Det er værd at bemærke at DDV ikke anbefaler motion i forbindelse med deres kur.

Det jeg fik at vide var at de anbefaler at man tager en ting ad gangen, så man ikke mister motivationen. Men samtidig skal man også tænke på at muskler vejer mere end fedt, og derved kan du risikere at du ikke får dit klistermærke, hvis du ikke har tabt 1 kg pr. uge. Uanset om det er fodi du har fået større muskler af din træning.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg fik at vide var at de anbefaler at man tager en ting ad gangen, så man ikke mister motivationen. Men samtidig skal man også tænke på at muskler vejer mere end fedt, og derved kan du risikere at du ikke får dit klistermærke, hvis du ikke har tabt 1 kg pr. uge. Uanset om det er fodi du har fået større muskler af din træning.

Og hvad så! DEt kan vel ikke være det afgørende med det der klistermærke. Målet må være at tabe fedt ikke blot at tabe sig ellers har man da misforstået noget hos DDV. Desuden taber man sandsynligvis lidt muskler med et vægttab på 1 kg pr. uge uden motion. Det er blot en dårlig undskyldning. Nej motion bør påbegyndes straks ved starten ikke senere i processen. Motion kan iøvrigt have en positiv indvirkning på styrken til at gennemføre et fedttabsforløb.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er noget pjat at nedgøre DDV...der er flere veje til vægttab og vi er ikke ens...så nogen er til kalorietælling, andre til kulhydrattælling og atter andre til km-tælling. Personlig har jeg de bedste erfaringer med kulhydratkure, selv om mit mål er slet ikke nået endnu. Og enhver, der gider kigge i f.eks. "Dr. Atkins' nye kostrevolution" vil læse, at hvis man ikke regelmæssigt får motion, så følger man ikke Atkins. Så det er SLET ikke uforeneligt :bigsmile:

Edited by pizzamandk
Link to comment
Share on other sites

Uha. Atkins. Så er vi ovre i den afdeling af kure man klar bør fraråde og som næppe kan være sund (snarere det modsatte).

Og ja der er mange veje til vægttab (det handler jo ganske simpel om at være i kcal-underskud), men de er langt fra gode/sunde alle sammen og måske heller ikke effektive på lang sigt.

Link to comment
Share on other sites

Siden vi nu er over i fraråde-afdelingen så vil jeg da også stille mig meget tvivlende overfor MOLs egen kur...svagheden i den er f.eks. at motions-delen er beskrevet til punkt og prikke, mens kost-delen er mildest talt tynd og overladt til udøverens egen fantasi. Men jeg skal ikke bebrejde Morten Zacho for at han ikke også er kostvejleder, man kan ikke nå alting her i livet!

Men tør jeg spørge, hvorfor du mener, Atkins er så dårlig?

Edited by pizzamandk
Link to comment
Share on other sites

Siden vi nu er over i fraråde-afdelingen så vil jeg da også stille mig meget tvivlende overfor MOLs egen kur...svagheden i den er f.eks. at motions-delen er beskrevet til punkt og prikke, mens kost-delen er mildest talt tynd og overladt til udøverens egen fantasi. Men jeg skal ikke bebrejde Morten Zacho for at han ikke også er kostvejleder, man kan ikke nå alting her i livet!

Men tør jeg spørge, hvorfor du mener, Atkins er så dårlig?

http://www.meraadet.dk/gfx/uploads/nyheder...2004_nettet.pdf

Har i øvrigt være debatteret ofte før - brug søgefunktionen.

Kort sagt det er usundt over længere tid at anvende Atkins principper og endnu mere uforenelig med træning pga. manglende deponering af kulhydratlagre.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Og hvad så! DEt kan vel ikke være det afgørende med det der klistermærke. Målet må være at tabe fedt ikke blot at tabe sig ellers har man da misforstået noget hos DDV. Desuden taber man sandsynligvis lidt muskler med et vægttab på 1 kg pr. uge uden motion. Det er blot en dårlig undskyldning. Nej motion bør påbegyndes straks ved starten ikke senere i processen. Motion kan iøvrigt have en positiv indvirkning på styrken til at gennemføre et fedttabsforløb.

Det er rigtigt at de klistermærke ikke er afgørende for alle. Men motivation er afgørende for alt man vil opnå her i livet og man har meget forskellige måder at blive motiveret på. Og for folk som aldrig har hverken trænet eller spist fornuftigt i deres liv er det sgu meget at gøre begge dele på engang.

Personlig synes jeg selv det er nemmest at komme igang hvis man fokuserer på enkelte faktorer. Selvom jeg er uddannet inden for idræt og er vant til at rådgive andre. Jeg har alle svarerne. Når jeg (som nu efter længere pause) skal igang med både at tabe mig og komme i form synes jeg klart det at nemmere at gøre en af tingene.

Jeg har helt klart gode resultater med først at styre kosten til vægttab. Efter en periode så holde vægten og få træningen igang for så derefter at få de to ting koblet sammen. Vægttabet giver mig motivation, selvom der ikke en nogen som give mig klistermærker.

Min pointe er at de fleste overvægtige har så mange ting som skal ændres at det bliver uoverskueligt at gøre det hele. Motivationen hænger som regel i en tynd tråd. Det er svært sammenligneligt med folk som er vant til at træne og vant til at opnå resultater.

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt at de klistermærke ikke er afgørende for alle. Men motivation er afgørende for alt man vil opnå her i livet og man har meget forskellige måder at blive motiveret på. Og for folk som aldrig har hverken trænet eller spist fornuftigt i deres liv er det sgu meget at gøre begge dele på engang.

Personlig synes jeg selv det er nemmest at komme igang hvis man fokuserer på enkelte faktorer. Selvom jeg er uddannet inden for idræt og er vant til at rådgive andre. Jeg har alle svarerne. Når jeg (som nu efter længere pause) skal igang med både at tabe mig og komme i form synes jeg klart det at nemmere at gøre en af tingene.

Jeg har helt klart gode resultater med først at styre kosten til vægttab. Efter en periode så holde vægten og få træningen igang for så derefter at få de to ting koblet sammen. Vægttabet giver mig motivation, selvom der ikke en nogen som give mig klistermærker.

Min pointe er at de fleste overvægtige har så mange ting som skal ændres at det bliver uoverskueligt at gøre det hele. Motivationen hænger som regel i en tynd tråd. Det er svært sammenligneligt med folk som er vant til at træne og vant til at opnå resultater.

For mig at se er der flere level i denne diskusion.

Hvis man i første omgang forholder sig til det rent objektive ift. en kur med uden motion kan der vel ikke være nogen tvivl om at en kur med samtidig motionsstart må være klart at foretrække.

- bedre appetitregulering

- større grad af bibeholdelse af muskelstyrke

- klar sundere både under kuren og efterfølgende (en kraftig vægttabsproces er ikke risikofrit)

- Bedre mulighed for at bibeholde vægttab (restart efter vægttab giver kun lav forbrænding i starten)

- Mulighed for større psykisk overskud

Noget andet er det motivationsmæssige. Kan man ikke motivere sig selv til konditionstræning eller anden form for træning skal man selvfølgelig da starte på en kostomlægning alene (lad os indtil videre glemme diskutionen ang. kostning contra kur), men dog gøre sig klar at det ikke er det optimale valg. En efterfølgende motionsopstart tror jeg er svær at motivere sig selv til, da mange vil føle de har nået deres mål (selv om det måske netop da bliver svært). Jeg tror du har ret i at mange overvægtige har svært ved at komme igang med motion, men omvendt tror jeg dette til en vis grad skyldes dette gribes an som et individuelt projekt og ikke et kollektivt projekt, som mange derfor ikke kan overskue.

Endelig er der diskussionen om DDV's initiativ (der måske er prisværdig i sig selv, men også en pengeforretning) på nogle områder bremser motivationen til at tilvælge motion til kostkonceptet. Her kan jeg klart se nogle tendenser (som omtalt tidligere til dette). Måske burde DDV i højere grad tilbyde begge muligheder istedet for alene at fokusere på kostændinger. Kostplanerne bærer bl.a. præg af dette, hvilket var min første anke mod DDV.

Link to comment
Share on other sites

Så var der igen på tv reklame (med tyk streg under reklame) for DDV. Indslaget indeholdet stort set alene 2 eksempler med 3 kg vægttab pr. uge i kurperioden med henvisning til DDV's produkter.

Alene markedsføringsformen er usmagelig og minder om TV-shoppen (hvor de fleste produkter er tvivlsomme). Noget andet er at man bevidst fremhæver de største vægttabseksempler (der vil medvirke), hvilket skaber overdrevne forventninger til produktet.

Yderligere bringer det mere benzin til myten om at vægttab skal ske og bør ske (måske ikke over night) meget hurtigt. Ganske vist kan der være fornuft i et større vægttab end de normalt anbefalede ½ kg pr. uge for svært overvægtige, men i den nævnte størrelsesorden er det næppe anbefalelsesværdigt (af mange grunde). Desuden er kurene så korte at det sikkert giver en stor tilbagefaldsrate.

At henvise til DDV-produkter (sådan hørte jeg indslaget) dækker jo bredt både deltagelse i vægtprojekt og køb af diverse DDV-produkter. At henvise til sidstnævnte er absurd, da dette ikke alene kan give særlig meget vægttab pr. uge.

Desuden er der masser af eksempler på DDV-varer, der langt fra er de bedste sundhedsmæssigt selv om de i sig selv er ok. I mange tilfælde vil et større supermarked på nogle produkter tilbyde andre mærker med fx. lavere fedtindhold.

Nu har ovenstående tråd primært handlet om kurdelen, men den agressive markedsføring af DDV-varer er bemærkelsesværdigt, da nogle varetyper reelt ikke tilbyder noget nyt set i et vægttabsperspektiv og mere handler om forretning.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share