Søvn efter cardio


Quantanamo
 Share

Recommended Posts

Hej folkens,

Jeg er netop begyndt at svømmetræne igen efter ikke at have svømmet i 4½ år. Jeg befandt mig på et relativt højt niveau dengang, så jeg er i besiddelse af en teknik, der gør at jeg kan svømme nogenlunde stærkt på trods af mit ringe konditionsniveau.

Jeg har styrketrænet i omkring 2½ år og kørt lidt af hvert fra HST til WSB. Fælles for al min styrketræning har imidlertid været at jeg altid har sovet som en sten, når jeg har trænet.

Svømmetræningen er mellem- til højintenistets cardio, og da jeg er i startfasen, svømmer jeg ikke så langt som resten af holdet, men stopper når teknikken for alvor begynder at svigte. Jeg har kun trænet tre gange indtil videre, men mønstret har været det samme: Jeg er færdig med at svømme omkring 2030-2100, hvorefter jeg går hjem, strækker ud og spiser et ret stort måltid samt en protein shake. Jeg sveder stadig op til omkring 1-1½ time efter træningen. Når jeg så går i seng, ligger jeg og vender og drejer mig og når jeg endelig falder i søvn er det en meget urolig søvn og først hen af morgenen falder jeg i dyb søvn.

Er det den høje forbrænding der er skyld i det? Og hvad er i så fald løsningsmuligheder?

Link to comment
Share on other sites

Hej - mest bare nysgerrig, hvor er du begyndt at svømme? Boblesvømning eller skal du rigtigt i form?

Kender problemet ganske udemærket - har det på samme måde efter vandpolo.

Det som hjælper bedst er et par tuborg guld... men det ser jeg ikke rigtigt som en løsning :tongue:

Eller har jeg leget lidt med nedvarmningen. Taget det lidt roligt det sidste kvarter af træningen, så man får arbejdet pulsen ned. Det hjælper for mig.

Link to comment
Share on other sites

Det som hjælper bedst er et par tuborg guld... men det ser jeg ikke rigtigt som en løsning
Måske en enkelt bajer eller et glas rødvin faktisk ville være en løsning. Ved at Jens Veggerby altid drak en øl inden han gik i seng. :4drunk:
Eller har jeg leget lidt med nedvarmningen. Taget det lidt roligt det sidste kvarter af træningen, så man får arbejdet pulsen ned. Det hjælper for mig.

Virker også som en god idé. ind til videre har min udsvømning bestået af 50 løs, mest fordi jeg er blevet nødt til at stoppe før tid og ikke vil ligge i vejen for de andre. Men nedvarmning er jo generelt en god idé så det vil jeg tage til mig.

Hej - mest bare nysgerrig, hvor er du begyndt at svømme? Boblesvømning eller skal du rigtigt i form?

Jeg er begyndt i MK31, der træner i Frankrigsgade svømmehal på Amager. Umiddelbart sigter jeg efter noget mere seriøst end boblesvømning, men er lidt i tvivl om, hvor meget der bliver tid til, når studiet starter igen. Planen er primært at satse på de korte distancer og se, hvad det kan blive til. Er tidligere mellemdistancesvømmer så lidt længere end 50 m kan det muligvis også blive til. Indtil videre er det dog primært på det eksperimentelle niveau, da jeg er lidt i tvivl om, hvad skulderen kan holde til.

Link to comment
Share on other sites

Hej folkens,

Jeg er netop begyndt at svømmetræne igen efter ikke at have svømmet i 4½ år. Jeg befandt mig på et relativt højt niveau dengang, så jeg er i besiddelse af en teknik, der gør at jeg kan svømme nogenlunde stærkt på trods af mit ringe konditionsniveau.

Jeg har styrketrænet i omkring 2½ år og kørt lidt af hvert fra HST til WSB. Fælles for al min styrketræning har imidlertid været at jeg altid har sovet som en sten, når jeg har trænet.

Svømmetræningen er mellem- til højintenistets cardio, og da jeg er i startfasen, svømmer jeg ikke så langt som resten af holdet, men stopper når teknikken for alvor begynder at svigte. Jeg har kun trænet tre gange indtil videre, men mønstret har været det samme: Jeg er færdig med at svømme omkring 2030-2100, hvorefter jeg går hjem, strækker ud og spiser et ret stort måltid samt en protein shake. Jeg sveder stadig op til omkring 1-1½ time efter træningen. Når jeg så går i seng, ligger jeg og vender og drejer mig og når jeg endelig falder i søvn er det en meget urolig søvn og først hen af morgenen falder jeg i dyb søvn.

Er det den høje forbrænding der er skyld i det? Og hvad er i så fald løsningsmuligheder?

Jeg mener kun, at det er så længe din krop ikke har tilvænnet sig denne form for træning. Jeg har selv haft det på samme måde i en periode og kan have det især når jeg laver noget, hvor jeg bliver presset helt i bund samtidig med at kroppen er træt (træt af for megen træning).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har netop læst en bog om søvn skrevet af formanden for psykiatrifonden Jes Gerlach eller sådan noget:

Han skriver at man bør lægge sin kredsløbstræning således at der går mindst tre timer inden man skal sove. Han skriver desuden at man selvom om det gør at man lettere falder i søvn, bør undgå alkohol, da det giver en urolig søvn.

Ved ikke om du kan bruge det, men det virkede relevant.

Link to comment
Share on other sites

Hej folkens,

Jeg er netop begyndt at svømmetræne igen efter ikke at have svømmet i 4½ år. Jeg befandt mig på et relativt højt niveau dengang, så jeg er i besiddelse af en teknik, der gør at jeg kan svømme nogenlunde stærkt på trods af mit ringe konditionsniveau.

Jeg har styrketrænet i omkring 2½ år og kørt lidt af hvert fra HST til WSB. Fælles for al min styrketræning har imidlertid været at jeg altid har sovet som en sten, når jeg har trænet.

Svømmetræningen er mellem- til højintenistets cardio, og da jeg er i startfasen, svømmer jeg ikke så langt som resten af holdet, men stopper når teknikken for alvor begynder at svigte. Jeg har kun trænet tre gange indtil videre, men mønstret har været det samme: Jeg er færdig med at svømme omkring 2030-2100, hvorefter jeg går hjem, strækker ud og spiser et ret stort måltid samt en protein shake. Jeg sveder stadig op til omkring 1-1½ time efter træningen. Når jeg så går i seng, ligger jeg og vender og drejer mig og når jeg endelig falder i søvn er det en meget urolig søvn og først hen af morgenen falder jeg i dyb søvn.

Er det den høje forbrænding der er skyld i det? Og hvad er i så fald løsningsmuligheder?

Har det på akkurat samme måde med min svømmetræning

Kender problemet ganske udemærket - har det på samme måde efter vandpolo.

Det som hjælper bedst er et par tuborg guld... men det ser jeg ikke rigtigt som en løsning :tongue:

Problemet er for mig at det medfører jeg står op et par timer senere for at lukke bajeren ud den anden vej ... ved ikke om det bare er mig der har hypereffektive nyrer?

Link to comment
Share on other sites

Måske en enkelt bajer eller et glas rødvin faktisk ville være en løsning. Ved at Jens Veggerby altid drak en øl inden han gik i seng. :4drunk:

Virker også som en god idé. ind til videre har min udsvømning bestået af 50 løs, mest fordi jeg er blevet nødt til at stoppe før tid og ikke vil ligge i vejen for de andre. Men nedvarmning er jo generelt en god idé så det vil jeg tage til mig.

Jeg er begyndt i MK31, der træner i Frankrigsgade svømmehal på Amager. Umiddelbart sigter jeg efter noget mere seriøst end boblesvømning, men er lidt i tvivl om, hvor meget der bliver tid til, når studiet starter igen. Planen er primært at satse på de korte distancer og se, hvad det kan blive til. Er tidligere mellemdistancesvømmer så lidt længere end 50 m kan det muligvis også blive til. Indtil videre er det dog primært på det eksperimentelle niveau, da jeg er lidt i tvivl om, hvad skulderen kan holde til.

Hehe - hørte faktisk Mike Bottom til en forelæsning her i forrige uge under VM-masters.

Han talte for at den bedste restitution var bajer :4thumbup: og han ved trods alt hvordan man træner sprintere.

Ellers kan de være at Nicemans vederstyggelige forslag om at komme i form til at kunne klare svømmetræningen ville hjælpe.

Og det er nok smart at satse lidt kortere, bliver svært at komme tilbage til dit gamle niveau på mellemdistancen. Så er bare spørgsmålet om du kan finde ud af at sprinte ;)

Det bliver da ikke trænet specielt meget sprint i MK?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er der nogen der ved om det betyder noget for muskelvækst o.l. efter træning, hvis man tager et par glas rødvin eller en sjus? Slutter til tider dagen med et glas vin eller en whiskey - har det nogen betydning hvis man har trænet nærmest lige inden?

Edit: det bør nok understreges at spørgsmålet går på om det betyder noget i negativ retning! Forventer ikke større arme ved at pumpe dem med alkohol :blush:

Edited by Molleally
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan også først sove en tre timer efter cardio, i mit tilfælde løb.

Jeg formoder den fysiologiske forklaring er, at pulsen skal ned på normalt stade, inden man kan sove, men jeg ved ikke om det er derfor. ?

Hvad er normalt stadie?

Min puls falder meget hurtigt til de 40-50% efter endt cardio, med mindre jeg er meget overbelastet.

Inden jeg er nået hjem, er min puls "normal" igen (omkring 55-60, 40-46hvile).

Jeg kan alligevel ikke sove, så jeg tror nærmere, at det er efterforbrændingen der gør, at kroppen ikke kan falde i den helt dybe søvn, hvor man "drømmer".

Kroppen er stadigvæk "aktiv" de 2-3timer efter

- Det er vel lidt noget pis jeg fyrer af her. Kroppens forbrænding ligger jo i den "høje" puls. google må være en ven i denne forbindelse.

Edited by Randi-Squash
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share