Træning af underarmene??


BadMutha
 Share

Recommended Posts

Underarme, hmm det er nu svært, med så forholdsvis lille vægt. Men sæt alt vægten over på en stang. hvis det altså er løse vægte. Lig dit håndled på dit knæ, så selv hånden ligger ud over kæet. Lad hånden hvile på dit skinne ben, løft den så, så højt op du kan, og ned igen. Fortsæt sådan, og skift med armene. Men mere vægt er optimalt. Men underarmen bliver normalt også trænet under andre øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har altid undret mig over folk der træner underarme... Man skal da være mere end en halvstor bodybuilder før det er nødvendigt med specifik underarmstræning.

Jeg får trænet mine underarme rigeligt sammen med den almindelige bicepstræning.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg vil fraråde at fokusere på underarme i chin-ups. Chin-ups skal køres med stropper, netop for at undgå fokus på hænder og underarme, og dermed give plads til 100% koncentration om ryggen.

Jeg startede selv med at køre chin-ups uden stropper, men fandt hurtigt, at al for meget energi og koncentration går tabt i underarmen.

Chin-ups er en genial RYG-øvelse, men jeg ser ikke mange udføre øvelsen, og slet ikke mange udføre den stringent nok... Sikkert fordi den gør så pokkers dejligt ondt! :-)

Mvh

Morten

Link to comment
Share on other sites

Undskyld, men jeg vil kraftigt fraråde at bruge wrist straps. For det første er det enormt upraktisk at trække-styrken i matcher grebsstyrken. For det andet er det ikke et problem at træne sin grebsstyrke op til at være betydeligt stærkere end man nogensinde kan blive i chin-up. For det tredje ligner man en tøsedreng når man bruger dem. For det fjerde vidner de om et narcisistisk træningsmotiv, hvor funktionel styrke og fitness skubbes til side for uprorportionelt store lats. For det femte er det aldrig smart ikke at matche sin styrke, da skader lettere vil forekomme. Hvis man foreksempel altid benpresser i stedet for at squatte vil lænden mangle benenes, hvilket vil bevirke at lænden vil bukke under når man virkelig skal løfte noget tungt.    

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du har nogle gode pointer, omend postulatet om at ligne en tøsedreng måske er noget usagligt. :-)

Jeg er ikke fortaler for at træne enkelte muskelgrupper ude af proportion med andre, men for mig er stropper et godt værktøj til at isolere enkelte muskelgrupper. Jeg laver ikke Chin-ups for at træne underarme, men for at ramme mine lats. Underarme træner jeg seperat eller som en sideeffekt af overarmstræning.

Jeg vil give dig ret i, at man skal være bevidst om faren ved at bruge stropper. Det betyder alt andet lige, at man må fokusere på grebsstyrken og underarme i andre øvelser for at kompensere.

Mvh

Morten

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg forstå det sådan, at I generelt er modstandere af stropper, eller er de okay i visse øvelser, som eksempelvis dødløft?

Jeg startede med at bruge stropper til Chin-ups på et tidspunkt, hvor min makker og jeg tog 50 gentagelser (fordelt over 4 ell. 5 sæt). Det var svært at gennemføre uden stropper.

Jeg træner ikke længere så mange gentagelser, så måske jeg skulle tage stropperne op til revision...? :-)

Mvh.

Morten

Link to comment
Share on other sites

50 reps på chinups. Det må man sige, flot klaret. Jeg går ud fra, at det ikke var wuss-halve-reps men helt ud i strækte arme og helt op ? If so, så smæk da nogle håndvægte mellem fusserne, så skal du hurtigt få en ryg der siger spar-2 :)

anyway. Mit råd er at smide strops helt væk, ja. Dødløft giver super træning til greb og underarme. Det er der ingen grund til at snyde sig selv for :)

Link to comment
Share on other sites

Kiggede lige i nogle gamle log-bøger (ja, vi bogførte hver en gentagelse. Noget jeg desværre har droppet nu af dovenskab). På et tidspunkt var vi faktisk oppe på knap 70 gentagelser fordelt på bredt og smalt greb.

Og ja; det var kvalitetsgentagelser: helt ud i strakt og helt op og spænde igennem. :) Jeg er dog gået væk fra mange gentagelser.

Hmm. Dødløft uden stropper? Jeg tror sq jeg går ned og prøver det med det samme...

Mvh.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Hej med jer.

Jeg har udført chinups lige siden starten af min træning. Men de kan jo udøres på mange måder.

Hvad gør forskellen, om man laver wide, grip, eller close grip?

Om man har hænderne på indersiden, eller ydersiden af stangen?

Det er en fed øvelse.

Jeg kan lave 15reps, i hvert sæt, og jeg kan vel lave en 3 sæt vil jeg tro.

jeg elsker den øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Du kan se i øvelsesbiblioteket, hvilke muskler øvelsen påvirker. Min personlige erfaring er, at wide grip er mere koncentreret om den øvre del af ryggen, mens jeg har lettere ved at fokusere på den nedre del af ryggen med close grip.

3x15 er godt gået, i hvert fald hvis du kører dem ordentligt og din kropsvægt ikke er 40 kg. :tongue:

Kørte i øvrigt lige dødløft og chin-ups uden stropper. Det gik overraskende godt. :)

Mvh

Morten

Link to comment
Share on other sites

Årh ja, det er sandt.

3*15 er ok. Men det er også en af de få øvelser jeg har trænet siden jeg begyndte i tiderns morgen, hvor jeg ikke kunnne lave en eneste. jeg har Aldrig trænet med stopper. Og nej jeg vejer 70kg, og ja jeg kører dem selvfølgelig rigtigt. jeg plejer at skifte lidt mellem wide grip og close grip.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share