Nu rabler det da for Ekstra Bladet?


Gnuen
 Share

Recommended Posts

Hej,

Ekstra Bladet bringer i dag en artikel, omkring børns helbred, og om hvordan vi som voksne spolere det!

Forældre sabotere deres børns helbred

Der kan være et gran sandhed i, at det i nogle daginstitutioner kan tage overhånd, med uddeling af diverse søde sager, men hvor jeg har min daglige gang, er det dog absolut intet problem, på trods af, at der ingen politik er på stederne omkring dette!

IMO er EB dog helt ude i skoven, da de under "Ekstra facts" i højre side skriver, at 3-6 årige kun må indtage 2100kj om ugen, hvilket svarer til ca. 472kcal om ugen, eller 67kcal om dagen? :blink:

Det er mindre end ét glas mælk?

Jeg vil tro mine knægte på hhv. 5 og 7 år, indtager ca. 472kcal til morgenmad, hver dag! Og de er på ingen måde overvægtige, tvært imod, den store faktisk lidt spinkel, og har synlige mavemuskler! :w00t:

Rystende at vi nået dertil i slankehysteriet, at man kan skrive sådan noget ævl - journalisten ved tydeligvis intet om, hvad han/hun har skrevet! :nonono:

Selvfølgelig skal vi passe på, hvad vores børn indtager, men kig dog på dem! Er de fede, skal de havde mindre at spise!

Er det mig der er stiv eller.....? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Ekstra Bladet bringer i dag en artikel, omkring børns helbred, og om hvordan vi som voksne spolere det!

Forældre sabotere deres børns helbred

Der kan være et gran sandhed i, at det i nogle daginstitutioner kan tage overhånd, med uddeling af diverse søde sager, men hvor jeg har min daglige gang, er det dog absolut intet problem, på trods af, at der ingen politik er på stederne omkring dette!

IMO er EB dog helt ude i skoven, da de under "Ekstra facts" i højre side skriver, at 3-6 årige kun må indtage 2100kj om ugen, hvilket svarer til ca. 472kcal om ugen, eller 67kcal om dagen? :blink:

Det er mindre end ét glas mælk?

Jeg vil tro mine knægte på hhv. 5 og 7 år, indtager ca. 472kcal til morgenmad, hver dag! Og de er på ingen måde overvægtige, tvært imod, den store faktisk lidt spinkel, og har synlige mavemuskler! :w00t:

Rystende at vi nået dertil i slankehysteriet, at man kan skrive sådan noget ævl - journalisten ved tydeligvis intet om, hvad han/hun har skrevet! :nonono:

Selvfølgelig skal vi passe på, hvad vores børn indtager, men kig dog på dem! Er de fede, skal de havde mindre at spise!

Er det mig der er stiv eller.....? :blink:

Det er altså hvormeget slik og søde sager de må få om UGEN!! :D :tongue:

MvH M.T

Link to comment
Share on other sites

Tror du ikke det er 67kcal slik om dagen?
Læser den også som om det er søde sager de sætter et max på per uge.

Hmm... sådan læser jeg den nu slet ikke?

Jeg har nu læst den 3 gange, og finder ikke umiddelbare tegn på, at det er det der menes, omend det er muligt - i så fald trækker jeg mine ord tilbage, og undskylder!

Så er det måske mig det rabler for! :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Hmm... sådan læser jeg den nu slet ikke?

Jeg har nu læst den 3 gange, og finder ikke umiddelbare tegn på, at det er det der menes, omend det er muligt - i så fald trækker jeg mine ord tilbage, og undskylder!

Så er det måske mig det rabler for! :w00t:

Det fremgår ikke hvilket er dårligt, men ingen tvivl om, at det er det, der menes.
Link to comment
Share on other sites

For at komme tilbage til topic:

Fedme skyld i 1,8 millioner sygedage - EB.DK

Konklusionen er jo skræmmende:

Virksomhederne er allerede opmærksomme på problemet.

- Man lader bare være med at ansætte dem, der er stærkt overvægtige, siger sociolog Birthe Linddal Hansen fra Institut for Fremtidsforskning.

Spørgsmålet er hvor længe det bliver ved med at være smart, at vi bare lader stå til? :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Mht. den originale artikel, så passer den ret godt overens med hvad jeg har hørt fra forskellige pædagog veninder, altså de voldsomme mængder slik, kage etc. til enhver anledning. Og kan egentligt ikke se problemet i at køre en nul sukker politik.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Ekstra Bladet bringer i dag en artikel, omkring børns helbred, og om hvordan vi som voksne spolere det!

Forældre sabotere deres børns helbred

Der kan være et gran sandhed i, at det i nogle daginstitutioner kan tage overhånd, med uddeling af diverse søde sager, men hvor jeg har min daglige gang, er det dog absolut intet problem, på trods af, at der ingen politik er på stederne omkring dette!

IMO er EB dog helt ude i skoven, da de under "Ekstra facts" i højre side skriver, at 3-6 årige kun må indtage 2100kj om ugen, hvilket svarer til ca. 472kcal om ugen, eller 67kcal om dagen? :blink:

Det er mindre end ét glas mælk?

Jeg vil tro mine knægte på hhv. 5 og 7 år, indtager ca. 472kcal til morgenmad, hver dag! Og de er på ingen måde overvægtige, tvært imod, den store faktisk lidt spinkel, og har synlige mavemuskler! :w00t:

Rystende at vi nået dertil i slankehysteriet, at man kan skrive sådan noget ævl - journalisten ved tydeligvis intet om, hvad han/hun har skrevet! :nonono:

Selvfølgelig skal vi passe på, hvad vores børn indtager, men kig dog på dem! Er de fede, skal de havde mindre at spise!

Er det mig der er stiv eller.....? :blink:

Jeg bider mig nu mest fat i overskriften. det er jo kun børn og hunde der ikke kan gøre for at de bliver fede og derfor ligger ansvaret hos forældrene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bider mig nu mest fat i overskriften. det er jo kun børn og hunde der ikke kan gøre for at de bliver fede og derfor ligger ansvaret hos forældrene.

Naturligvis. Men pædagoger, skoler osv. kan heller ikke sige sig fri for et ansvar. Det er fint nok at barnet lærer hjemmefra, at slik kun er noget man spiser fredag og/eller lørdag. Det kan sikkert sagtens implementeres, det kunne det da i hvert fald da jeg var barn.

Men hvis skolen flyder med slik, pædagoger, lærere osv. også belønner med slik og andre børn har slik - så er det sgu svært for selv de mest ihærdige forældre at forklare netop deres pode, at denne ikke må få noget.

Der skal en fælles indsats til, og forhåbentlig kommer der så meget fokus på fedmeproblematikken de kommende år, at den fælles front bliver gjort. Hellere nu end i morgen. For fedme er jo ikke kun en fysisk sygdom. Som nævnt ovenfor, vælger firmaer jo allerede nu fede mennesker fra v. ansættelsessamtalerne, da de er for dyre i drift. Så den kommer til at ramme på flere områder, ikke kun sundheden. Og så har vi ikke engang iregnet den psykiske faktor ved at være fed, blive vraget af det modsatte køn, potentielle arbejdsgivere etc.

Problemet kan ikke overvurderes!

Link to comment
Share on other sites

Og et stort problem med børnehaverne er jo netop selvom du som forælder vælger ikke at stopfodre dit barn med sukker, så får barnet alligevel en masse, da andre forældre tager store mængder slik med til at fejre whatever.

Ja, som sagt - så er det et spørgsmål om kollektivt at gøre en indsats. At smide en kagemand med slik på toppen ind til et barns fødselsdag skal der naturligvis være plads til. Men bliver det 3 - 4 gange om ugen, så tror pokker ungerne får rigeligt med fedt på siderne. :blush:

Måske staten skulle hæve taksterne på sukker? Kunne gøre visse produkter til menneskeligt konsum en anelse dyrere, og dermed mindre attraktivt, og bruge 100% af de ekstra indtægter i statskassen til kampagner til offentligheden på tv, radio, dagblade osv. Oplysning, oplysning, oplysning. Det er afgjort den bedste måde at ændre folks vaner på.

Er normalt liberal, og er generelt imod skatteforhøjelser. Men når det gælder danskernes sundhed og velfærd i generationer fremover, tror jeg godt jeg ville kunne sluge en punktafgift. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Overvægtige er kommet i overtal i Danmark - BT.DK

Aldrig har vi danskere været så tykke. Normalvægten er blevet unormal, da flertallet af danske mænd nu vejer for meget.

Helt nye tal for Institut for Folkesundhed viser, at 53 procent af alle mænd er overvægtige. Kvinder bliver også tungere og mere end hver tredje er i dag overvægtig.

De seneste 10 år er antallet af overvægtige herhjemme vokset med 20 procent. ...

Jeg tror ikke det rabler så meget for Ekstra Bladet når de mener børn skal skære ned på kalorieindtaget. Det lyder i mine ører som sund fornuft når man læser den nyhed til ende. :blush:

Link to comment
Share on other sites

Mht. den originale artikel, så passer den ret godt overens med hvad jeg har hørt fra forskellige pædagog veninder, altså de voldsomme mængder slik, kage etc. til enhver anledning. Og kan egentligt ikke se problemet i at køre en nul sukker politik.

Det er absolut absurd, hvad de bliver proppet med, til alverdens anledninger (fødselsdage etc.) og udover det giver forældrene også deres børn slik/sodavand/is etc. Bortset fra fedmen og de deraf følgende problemer, er der også neurologiske problemer såsom sukkerafhængighed, insulin-spikes (forestil dig en børnehave på sukker, ikke bare en gang, men temmeligt ofte - børnene bliver kulrede) og desuden hvad er det for dårlige vaner, at give sine børn.

Selvfølgelig skal børnene have lidt godt og sødt en gang imellem - men slet slet kke i de absurde mængder mange børnehavebørn får i dag.

I nogle børneaver er der blevet sagt fra overfor forældrenes masseforbrug af slik til børnene - til stor forargelse blandt nogle forældre selvfølgelig. Men det er også forældre uden overblik over konsekvenserne og mængderne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har trukket ordene i mig igen, omkring de tal, som jeg havde misfortolket i artiklen.

Jeg har de seneste år haft min daglige gang, i et par foskellige børnehaver - børnehaver uden nogen politik på området, omkring børn, slik, kage og begivenheder.

Min opfattelse er, at det slet slet ikke er noget problem, heller ikke i skole eller SFO. Der findes enkelte overvægtige individer, det gjorde der også da jeg gik i skole, og det vil der nok altid gøre! (sjovt nok er forældrerne også altid mere eller mindre overvægtige?)

Jeg er klar over, at de par børnehaver og skoler/SFO'er jeg har besøgt, ikke er repræsentative for resten af landets institutioner - jeg kan kun sige, at jeg mener det er i hjemmet den store forskel gøres! Selvfølgelig skal institutionerne følge en fornuftig linie - men de behøver IMO ikke gå helt over i den anden grøft.

At forbyde noget, er i nogle tilfælde farligere eller ligeså farligt, som at legalisere det - det er vist bevist i op til flere sammenhænge?

En sund og afslappet indgangsvinkel til tingene (herunder kost) er IMO det mest fornuftige!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar over, at de par børnehaver og skoler/SFO'er jeg har besøgt, ikke er repræsentative for resten af landets institutioner - jeg kan kun sige, at jeg mener det er i hjemmet den store forskel gøres! Selvfølgelig skal institutionerne følge en fornuftig linie - men de behøver IMO ikke gå helt over i den anden grøft.

At forbyde noget, er i nogle tilfælde farligere eller ligeså farligt, som at legalisere det - det er vist bevist i op til flere sammenhænge?

En sund og afslappet indgangsvinkel til tingene (herunder kost) er IMO det mest fornuftige!

Helt og aldeles enig. Som med så meget andet, er den sunde fornuft der bør sejre. :smile:

Men der er jo desværre nogle der ikke fatter hverken hat eller brille, og som du skriver, så er der altid enkelte overvægtige. Tendensen er desværre, at disse "enkelte" nu efterhånden er i flertal. Så ét eller andet sted må der være noget galt. :unhappy:

Lad os håbe der snart kommer nogle seriøse kampagner der kan bringe fokus på det største helbredsproblem i DK i mange år!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share