ædedag?


Eskimo
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Jeg er igang med at cutte... indtager ca 2500kcal dagligt og synes det går fremad, men langsomt..MEN vigtigst af alt FREMAD :4thumbup:

Jeg har læst noget om at det ikke gør noget at man har en ugentlig ædedag. Har så læst en skrive forleden at det ligefrem var godt for ens kur, fordi ens hvilestofskifte falder når man er i konstant underskud - er det rigtigt?

Er der nogen fingerregel om hvor mange kcal man 'må' indtage på en ædedag?

Mvh

Malik

Link to comment
Share on other sites

Hej alle,

Jeg er igang med at cutte... indtager ca 2500kcal dagligt og synes det går fremad, men langsomt..MEN vigtigst af alt FREMAD :4thumbup:

Jeg har læst noget om at det ikke gør noget at man har en ugentlig ædedag. Har så læst en skrive forleden at det ligefrem var godt for ens kur, fordi ens hvilestofskifte falder når man er i konstant underskud - er det rigtigt?

Er der nogen fingerregel om hvor mange kcal man 'må' indtage på en ædedag?

Mvh

Malik

Jeg har brugt og blevet kraftig opfordret til at bruge disse "spise/æde dage". Dog kun 1 hver 14 dag. Og der er blevet spist max igennem, både af de sunde og usunde ting :4mewantfood: :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

En ædedag om ugen er nok lige i overkanten - Det kan jo næsten gå hen og spolerer det hele.. Jeg plejer at tage en hver 14-20's dag. Mest for at få et skulderklap og for belønning, og for ny motivation til at nappe 14 dage mere med diæt.. Men sådan er vi så forskellige :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så den generelle holdning - dvs for jer 3 som har svart :laugh: - er at man bare spiser løst af alt hvad man vil uden at tælle kcal..? tror altså at jeg nemt kunne komme op på 6000kcal :blush:

Fuck hvor mange kals du spiser den dag! Jeg har tit rundet 10.000 tror jeg :superman: :4mewantfood: chokolade, pizza, burger osv osv. Har os holdt nogen "sunde dage" bare med ekstra ris, havregryn, kylling og andet diæt mad :smile:

Link to comment
Share on other sites

Fuck hvor mange kals du spiser den dag! Jeg har tit rundet 10.000 tror jeg :superman: :4mewantfood: chokolade, pizza, burger osv osv. Har os holdt nogen "sunde dage" bare med ekstra ris, havregryn, kylling og andet diæt mad :smile:

Okay men det lyder godt nok vildt så :4mewantfood:

- men gavner det ligefrem?

Link to comment
Share on other sites

Du kan sagtens ha' en ædedag om ugen, uden at der sker det helt vilde. Det tager selvfølgelig nogle dage at blive "normal" igen. Husk dog, at det kun bør være f.eks. aftensmaden, som "skiftes ud" med et ædeflip. Gå ikke amok hele dagen.

Er selv på diæt, og har haft en spisedag indtil omkring 4 uger før konkurrence.

Jeg vil mene, at der er noget psyke med i spillet her, når man "har lov til" at æde en gang imellem. Så virker det ikke så hårdt. :smile:

Betina

Link to comment
Share on other sites

Du kan sagtens ha' en ædedag om ugen, uden at der sker det helt vilde. Det tager selvfølgelig nogle dage at blive "normal" igen. Husk dog, at det kun bør være f.eks. aftensmaden, som "skiftes ud" med et ædeflip. Gå ikke amok hele dagen.

Så i teorien kommer man altså nogle dage tilbage? :cry: som SimonHP også er inde på.

Dvs 'myten' med at man holder ens hvilestofskifte i live med en ædedag er busted? - total myth busters :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at Stubbe tidligere har argumenteret for at det kun har en psykologisk effekt der for nogen gør det lettere at holde en diæt over længere tid. Envidere er 10.000 kcal på en ædedag under diæt helt abnormt højt medmindre man virkelig er stor. Hvis man på normale dage ligger på ~2500kcal for at have ~500kcal's underskud dagligt, så ville en ædedag med 10.000kcal teoretisk sætte én 14 dage tilbage.

Helt enig, mener også vi har haft en lang tråd om det tidligere - hvis en ædedag ellers kan løfte cutting moralen lidt så er det helt sikkert en god ide - men rent fysiologisk tror jeg stadig ikke rigtig på der skulle være nogle væsentlige fordele i forbindelsen med stofskiftet ved at have en ugentlig (eller sjældnere) ædedag.

Link to comment
Share on other sites

Nej en gang ugentligt er måske lige i overkanten, men for længere cutteperioder kan det måske være en idé.

Jeg er ikke så meget inde i forskningen omrking leptinniveauer, og hvor underbygget det i realiteten er, men er da stødt på et par undersøgelser tidligere:

Low-dose leptin reverses skeletal muscle, autonomic, and neuroendocrine adaptations to maintenance of reduced weight.

Rosenbaum M, Goldsmith R, Bloomfield D, Magnano A, Weimer L, Heymsfield S, Gallagher D, Mayer L, Murphy E, Leibel RL.

Columbia University College of Physicians and Surgeons, New York, New York 10032, USA. [email protected]

Maintenance of a reduced body weight is accompanied by decreased energy expenditure that is due largely to increased skeletal muscle work efficiency. In addition, decreased sympathetic nervous system tone and circulating concentrations of leptin, thyroxine, and triiodothyronine act coordinately to favor weight regain. These "weight-reduced" phenotypes are similar to those of leptin-deficient humans and rodents. We examined metabolic, autonomic, and neuroendocrine phenotypes in 10 inpatient subjects (5 males, 5 females [3 never-obese, 7 obese]) under 3 sets of experimental conditions: (a) maintaining usual weight by ingesting a liquid formula diet; (B) maintaining a 10% reduced weight by ingesting a liquid formula diet; and © receiving twice-daily subcutaneous doses of leptin sufficient to restore 8 am circulating leptin concentrations to pre-weight-loss levels and remaining on the same liquid formula diet required to maintain a 10% reduced weight. During leptin administration, energy expenditure, skeletal muscle work efficiency, sympathetic nervous system tone, and circulating concentrations of thyroxine and triiodothyronine returned to pre-weight-loss levels. These responses suggest that the weight-reduced state may be regarded as a condition of relative leptin insufficiency. Prevention of weight regain might be achievable by strategies relevant to reversing this leptin-insufficient state.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...h&DB=pubmed

Low dose leptin administration reverses effects of sustained weight-reduction on energy expenditure and circulating concentrations of thyroid hormones.

Rosenbaum M, Murphy EM, Heymsfield SB, Matthews DE, Leibel RL.

Columbia University, New York, New York, USA.

Maintenance of a reduced body weight is associated with decreased 24-hour energy expenditure, and decreased circulating concentrations of leptin and thyroid hormones. To determine whether these adaptive metabolic and endocrine changes are partly leptin-mediated, we measured body composition, aspects of energy expenditure, and circulating concentrations of leptin and thyroid hormones in 4 subjects at 3 time points: 1.) Usual body weight; 2.) While stable at 10% reduced body weight; and 3.) During a 5-week period at 10% reduced body weight while receiving twice per day leptin injections that restored 8 AM circulating leptin concentrations to those seen at usual body weight. During maintenance of a 10% reduced body weight, circulating T3, T4, and leptin concentrations were decreased. All of these endocrine changes were reversed by administration of "replacement" doses of leptin (r-metHuLeptin). Indirect calorimetry, and subtle changes in body composition associated with leptin administration, were used to calculate the net change in stored calories and in 24-hour energy expenditure. Total energy expenditure increased in all subjects during r-metHuLeptin administration. These data indicate that decrease leptin concentrations resulting from loss of fat mass account for some aspects of the endocrine/metabolic phenotype associated with the weight-reduced state.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...h&DB=pubmed

Det interessante spørgsmål bliver så, om leptinniveauet udelukkende afspejler personens fedtmasse eller den tilførelse af fedtmasse, der måtte være ved et kaloriemæssigt overindtag. Eller om et kaloriemæssigt overindtag har en selvstændig effekt på leptinniveauet. Så vidt jeg ved, er der evidens for begge, men hovedsageligt for det første scenarie.

Måske der er nogen, der har et overblik over studierne på dette område?

Edited by Ugh Togoth
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share