Ironman, Multisport, løb, cykling & alt andet der gør ondt


Dynamix
 Share

Recommended Posts

Din PM er forresten fuld....

Ja, vist på tide med en opdatering. Træningen har så absolut ikke ligget stille den seneste tid, tværtimod. Trænet målrettet mod Københavns marathon i maj samt diverse cykelløb til sommer. Toppede med 90 km løb for tre uger siden, stærke intervaller og lange ture uden problemer, endvidere tillæg af en del ugentlig cykel- træning ude samt spinning.

Som det nu skal gå, når alting er perfekt, gik det også galt. Efter en restitutionsuge og parat til de sidste uger inden nedtrapning, fik jeg gevaldige problemer med min snart berømte achilles. Troede i første omgang, at det kunne plejes væk med diverse smertestillende, endnu flere excentriske øvelser samt is. Men nej, var så slemt til sidst, at jeg udelukkende løb på smerter og ja, kunne knapt nok sove.

Valgte så lægen, Parkens Privathospital, der kom med dommen, at jeg skal opereres. Dette sker så tirsdag i næste uge, derfor ingen marathon (mange måneders spildt træning) og en endnu længere genoptræningsperiode.

De sidste 14 dage er forløbet med optrapning i cykeltræningen, hæmmer rent faktisk ikke min achilles, roning samt lidt mere styrketræning. Så cykling sker nu hver dag, mens roning og styrketræning foregår hver anden dag.

Har ingen forestillinger om følgerne for operationen, men jeg ved, at jeg mindst skal holde pause tre måneders pause fra alt løb, måske mindre for cyklingen.

Lige nu frygter jeg tirsdag som bare pokker.........og specielt med henblik på, at jeg rent faktisk kan cykle og endda stærkt i denne tid.

Er det så en operation værd, der ingen garanti giver ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 193
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 10 months later...

Al begyndelse er svær. Den lange version må komme i påsken.

Dagens træning:

8,5 km løb heraf intervaller:

3 km: 10.20 min. det går fremad.

4*500 m. med 20 sek. pause: 1.42 min. i snit.

Efterfulgt af hurtig styrketræning af ryg og skuldre. Om lidt følger diverse bænk, armbøjninger og "hjulet".

Link to comment
Share on other sites

Onsdagens træning:

Ret presset arbejdsmæssigt i denne periode. Har jeg faktisk været siden nytår, og det varer vel ved to måneder mere. Ikke at det har det mindste med min træning at gøre........

1,5 timers spinning - elitetime kørt af Hr. Thaarup.

Kørte selv en halv time inden.

3 blokke á henholdsvis 10, 15 og 20 minutter plus det løse.

.........

Link to comment
Share on other sites

Tordagens træning:

9,2 km løb, jævnt tempo - 40.05 min. 4.20 pr. km..

Ingen problemer med achilles på trods af, at der blev løbet på asfalt.

Styrke om aftenen. lidt pump- agtigt:

- dl med næsten stive ben - 1*72 gentagelser

- BOR - 2 * 45 gentagelser

- bænkpres - 1*60 gentagelser

- lidt mavetræning

:blink:

Link to comment
Share on other sites

Fredagens træning:

Få timers søvn er ingen undskyldning. Fitnessdk Falkoner var stedet...

To timers spin med Benjamin, en øvet samt en elite- time. Udemærkede timer i hans velkendte stil.

Sluttede med en times styrketræning.

::::::::::::

Har i dag fået at vide, at jeg skal til New York og arbejde, afrejse om 14 dage. Elsker den by.............

Link to comment
Share on other sites

Baaaaaack igen....

-logger mens jeg træner. Seriøst, nej!

Intervalløb:

I alt 8,5 km heraf 5 km interval - 17.14 min.

Kører fint og mærker forbedringer fra gang til gang. Ingen problemer med achillesenen men skal huske øvelserne. :devil:

Styrke bagefter, desværre lukkede fitdk kl. 16, så jeg kører nu på herhjemme.

Ryg, skuldre & biceps.

Link to comment
Share on other sites

Søndagens træning:

7 km roning, heraf 5 km på 18.55 min.

En times styrketræning - bryst og biceps.

Mandagens træning:

En times styrketræning - ryg, skuldre & triceps.

Tirsdagens træning:

Løb, intervaller. I alt 8,5 km heraf

2000 meter: 6.55 min.

2000 meter: 6.46 min.

500 meter: 1.37 min.

500 meter: 1.36 min.

Styrketræning - bryst, mave & biceps.

Onsdagens træning:

8 km roning, heraf 6 km på 22.37 min.

1 times styrketræning - ryg, skuldre og mave.

Link to comment
Share on other sites

Torsdagens træning:

Morgen: 1 times styrketræning.

Aften: Intervaltræning

I alt 9 km, heraf 15*400 med 20 sek. pause.

Så umenneskelig hård, kribler i hele kroppen.

Fredagens træning:

No no no....ikke godt nok.

Lørdagen træning:

1 times styrketræning om morgenen, ryg, skuldre og triceps.

9,5 km løb om aftenen, heraf tempoløb 7,7 km (opmålt) på 30.25 min.. På ingen måde hårdt, de første 4,5 km blev løbet i jævnt tempo, 4.10 min. pr. km., de sidste 3 km blev der skruet en smule op for tempoet.

Søndag drog jeg til NY og fik lige klaret lidt styrketræning om aftenen. Har fitnesscenter på hotellet men allerede fundet mig et stort fitness- sted som de nu kun har det i US. Bor lige ved Times Square og Broadway, tæt på det meste og dejlig centralt. Kan bare ikke få nok af den by......

Søndagens træning:

En times styrketræning, ben, bryst, mave og skuldre.

Link to comment
Share on other sites

Hey Dynamix :smile:

welcome back to log land... først og fremmest !

Det er dælme noget af en cykelpark du har anskaffet dig der !! :w00t: Har du nogen planer for hvordan og hvornår de skal bruges?? Kan se, du i NY og kan ikke lige gennemskue om det er for good ?

Håber din operation i achilles er gået planmæssigt - og at du nu kan løbe uden problemer !?

Følger spændt med her :smile:

/ :sun:

Link to comment
Share on other sites

Hey Dynamix :smile:

welcome back to log land... først og fremmest !

Det er dælme noget af en cykelpark du har anskaffet dig der !! :w00t: Har du nogen planer for hvordan og hvornår de skal bruges?? Kan se, du i NY og kan ikke lige gennemskue om det er for good ?

Håber din operation i achilles er gået planmæssigt - og at du nu kan løbe uden problemer !?

Følger spændt med her :smile:

/ :sun:

Die Vipse

Mange tak.

Jeg er i New York arbejdsmæssigt, da een af mine kunder har et datterselskab herovre. Amerikanske revisorer er ikke til at betale, og da selskaber i USA ikke skal aflægge regnskab, er det nemmere at sende mig til brug for moderselskabets regnskabsaflæggelse. Egentlig mærkeligt, at en land som USA kun kræver bogføring samt rapportering til lokale myndigheder. Når jeg så samtidig har set deres kontrolorganer, ja, så kan det være fuldstændig lige meget. Og det sjove er så, at den stat hvor de fleste udenlandske selskaber hører til, Delaware, hverken har bogføringspligt eller regnskabsaflæggelse. Velkommen til US. Nok om det...

Når kursen samtidig er så lav, er det en sand fornøjelse at være her. Vil i fremtiden klart satse på et par besøg om året.

Ja, cykelparken har kostet mig, alt for meget. Smider også den ene racer samt den ekstra mtb. afsted, så snart jeg lander. Soon..... men vi nærmer os 100k.

Cyklerne bliver brugt jævnligt, specielt da jeg nu ikke har den samme kvantitet i min løbetræning (dog kvalitet). Kommende planer er:

12- timers mtb- løbet med Hustlerne

Adventure- races i bla. Sverige

24- timers løbet i Rude Skov

muligvis 24- timers enkelt- start på racer senere på året

Derudover har jeg 14- dages træningslejr i de Franske Alper samt 14 dage på mtb. i Jotunheimen, Norge.

Mht. løb tager jeg som det kommer.

Hvad skete der egentligt ?

Marts 2007 kørte marathon- træningen på skinner, lå omkring 100 km om ugen, ingen skader, overtræning eller lignende. Tidsplanen gik over forventning og en forventet tid omkring 2.45 (debut) var indenfor rækkevidde. Jeg valgte sidst i marts at nedtrappe væsentligt i en uge (for at lade kroppen få pause) og derefter begynde den reelle nedtrapning. Vigtigt at huske, at jeg stadig havde mine spinning- timer, styrketræning og roning ved siden af.

Efter restitutionsugen mærkede jeg med det samme, at achillesenen brokkede sig. Faktisk var det så slemt, at jeg ikke kunne gå til sidst. Og selv de værste smertestillende hjalp ikke. Kontaktede Parkens Privathospital og fik tid umiddelbart efter. Diagnosen var slimsækbetændelse, der havde medført en delvis brist i achillesenen. Farvel marathon.

Blev opereret 1. maj og nåede rent faktisk at blive tilbageholdt af Politiet selvsamme dag, da jeg slingrede voldsom grundet bedøvelsen, endvidere totalt umotorisk med krykkerne. Godt, at jeg havde en kæreste, dengang. :)

Var hjemme de følgende tre uger, hvor jeg gik med støvle. Da støvlen røg af efter en måned, havde jeg stadig voldsomme smerter i benet. Det viste sig så, surprise, at jeg havde fået en mindre blodprop i benet. Tilbage på hospitalet, blodfortyndende væske og under observation de næste to uger.

Genoptræningen gik følgende fint. Startede faktisk med kondicykel allerede efter 1,5 mdr. og joggede efter 2,5 mdr.. Var i USA og Canada i sommers og begyndte her så småt at træne hårdere igen. Masser af mtb. og racer i Rocky M., fantastisk område. Specielt med en bjørn i røven..... Øvelserne var primært excentriske øvelser men også ganske almindelig styrketræning af ben- tøjet. Jeg har nok ikke været helt skarp til det men den brokker sig ikke, i hvertfald ikke højre.

Cyklingen har derfor været opprioriteret kraftigt, intervalløb begyndte jeg at løbe igen sidst i september, knap 4,5 måned efter operationen. Jeg løber nu tre gange om ugen, primært hurtige og aldrig mere end 10 km. Mit højre ben (det opererede) kan sagtens klare det men sandt skal være sandt, symptomerne findes nu i venstre ben. Derfor, skånekost. Bliver det rigtig slemt, skal jeg opereres i venstre.

Træningen lige nu:

Løb tre gange om ugen.

Cykling fire gange om ugen.

Roning to gange om ugen.

Styrketræning tre-fire gange om ugen.

Derudover har jeg været til at starte en adventure-forening, Frederiksberg Adventure Sport. Første organiserede forening i DK.......

Spændende at se, hvad der sker i relation hertil.

Frederiksberg Adventure Sport

Nu 24 i NY, på tide at sove.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig træning.......tsk tsk tsk.

Mandag:

Løb: 5 miles, 34.20 min. tempoet stigende.

Cykling: 35 min. 10 min. opvarmning - 20 min. intervaller (40/20 sek.) - 5 min. nedkøling.

Tirsdag:

45 min. interval på ski- maskine.

Lange arbejdsdage, kunne derfor ikke nå mere.

Onsdag:

45 min. cykling - 10 min. opvarmning - 30 min. intervaller (1 min./ 1 min.) - 5 min. nedkøling.

Løb - 5,5 miles, heraf 2,5 miles på 15.20 min. 1 mile på 6 min. opvarmning/ afjogning.

Løbebåndet kunne desværre ikke løbe hurtigere, eksperimenterede derfor med hældningen. Nåede op på 5%, så det blev faktisk hårdt til sidst. I morgen napper jeg en af de største sportsklubber i US, den må være disko- agtig men sikkert fed.

Skal det være sundt, kan "the pump" varmt anbefales. Super lækkert, ingen fedt og masser af proteiner.

Godmorgen til DK, nat fra NY.

Edited by Dynamix
Link to comment
Share on other sites

Lidt træning er det også blevet til:

Torsdag:

Ryg, bryst, bi- og triceps blev det til. Husker ikke lige hvad, men der var 3-4 øvelser pr. gruppe.

4 km roning, heraf 2 km på 7.12 min.

Fredag:

En hurtig løbetur, i alt 5,5 miles.

Tempotræning: 4 miles - 10 miles/ hour - 3.45 pr. km. Ingen problemer, båndet kunne desværre ikke sættes højere.

Lørdag:

Styrketræning:

Cirkeltræning - ben, ryg, skuldre og bryst - afsluttende med mave.

Søndag:

Gik kold....- ligner mig ellers ikke.

Mandag:

Intervaltræning - i alt 9 km, heraf 2*2 km (6.56 & 6.46 min.) samt 2*500 meter - opvarmning/ nedjogning.

Efterfulgt af

Rygtræning og brysttræning.

Link to comment
Share on other sites

Lidt træning er bedre end ingenting. Kæmper pt. med alt for meget arbejde (faktisk siden januar), hvilket gør det ekstra svært at tilpasse træningen til det ønskede.

Tirsdag:

Concept 2:

I alt 5 km, heraf

2 km: 7.03 min.

&

2*500 m

Der var mere at give af på alle intervallerne.

En halv times interval- træning på cykel, endte ud med 400 watt.

Onsdag:

50 min. spinning bestående af 25 intervaller af 1,5 minut. (30 siddende tung ET, 1 min. stående ACC.)

Opvarmning/ nedvarmning.

Har selvfølgelig luret Bogs'ens concept2- programmer af. Jagten på en god 2 km er gået i gang. :superman:

Edited by Dynamix
Link to comment
Share on other sites

Hi Dynamix

God varieret træning du får fyret af .....

Ang cykeltræningen du logfører pt? Er den udendørs eller indendørs? Spørger kun pga watt angivelserne og ren nysgerrighed.

Har ikke været voldsomt meget udendørs endnu og på trods af, at jeg aldrig vil gå ned på udstyret, har jeg ikke investeret i en watt-måler til cyklen endnu. Og nok også lettere overkill. Et par gange er det blevet til.

Træningen skete på en lettere modificeret spinningcykel med watt-måler.

Og i lige måde.....

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning, i alt 2,75 timer:

Løb - intervaller:

I alt 11 km, heraf 7,5 km på 25.37 min. 6*1000 meter med 3.23 i snit (1 min. pause mellem hver).

Det går fremad, stille og roligt. Når sommeren er nået er formen i top igen.

Roning - intervaller:

I alt 4 km, heraf 4*500 meter, snit 1.42 min. (2 min. pause mellem hver). Ingen problemer og en del mere at give af.

Styrketræning:

Ryg - 4 øvelser

Bryst - 2 øvelser

Bliver simpelthen nødt til at sove i dag. I gennemsnit 4 timer i denne uge, hvilket på ingen måde er sundt, holdbart eller kan anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Fredagens træning:

..............ZzZzZz.............

Lørdagens træning:

Tempoløb:

8,5 km, heraf 6 km på 22.10 min. Egentlig ingen problemer, tempoet øgedes støt og roligt. Sidste to km gik pænt stærkt.

Roning:

I alt 6 km, heraf 10*400 meter med 30 sek. pause. Tempoet pænt.

Styrke:

Ryg samt en del armstrækkere.

Link to comment
Share on other sites

En sjælden gang havde jeg bevæget mig i byen lørdag, desværre med bil. Kunne ikke køre hjem, så jeg valgte at sove i bilen. Kan ikke anbefales.....et bagagerum er ret begrænset.

Så ikke meget søvn søndag dog en smule træning i det gode vejr.

Søndagens træning:

1,5 t. cykling på "tyren". Temposkft, små intervaller og bakke- spurter, der fik pulsen derop, hvor benene begynder at brokke sig.

Mandagens træning:

To træningspas

Roning:

I alt 9 km, heraf 6 km på 22.37 min.. Der er stadig overskud og planen er heller ikke, at jeg skal helt op og ringe pulsmæssigt, primært udholdenhed.

Cykling:

Roning efterfulgt af spinning, 50 min. - to intervaller bestående af tung enkelttakt henholdsvis skiftende stående og siddende (1+1, 2+2, 3+3, 4+4, 5+5). Sidste interval blev kørt som en siddende mellemtakt med stigende belastning.

....zzzzZzzz.....

I dag løb og styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

Tirdagens træning:

Klart ikke godkendt, da jeg også skulle have styrketrænet men muligheden for søvn overvandt mig.

Løb - intervaller:

I alt 9,5 km heraf

2 km - 6.53 min.

2 km - 6.40 min. (ser bedre ud)

4*400 m med 20 sek. pause.

Før sengetid, en del arm- strækkere.

Link to comment
Share on other sites

En masse træning.

Onsdagens træning.

Styrketræning.

Ryg: chins, pull ups, træk til bryst, one arm rows.

Bryst: Bænk, skrå bænk, armstrækkere

Bi- og triceps.

Roning.

I alt 5 km, heraf 3*1000 meter, fuld power med to minutters pause.

Torsdagens træning.

Løb, intervaller:

I alt 10 km, heraf 16*400 med 20 sek. pause, snit 3.25 pr. km.

Styrketræning: Ben, bryst, skuldre.

Fredag.

ZzZZzz

Lørdagens træning.

Løb - tempoløb. I alt 9,5 km heraf 7 km på 26.22 - fint og ingen problemer - 3.46 pr. km.

Styrketræning:

Ryg: Chins, pull ups, træk til bryst, dips.

Bryst: bænkpres og skrå bænk.

Bi- og triceps

Mave

Søndagens træning.

Mave

Cykling - 50 km - snit 34.1 pr. km. Pænt tempo, ingen problemer.

Mandagens træning.

Roning - 8,5 km

6 km tempo - belastning 6 - 22.20 min. 3.43,5 pr. km.

Cykling - 45 min. spin - opvarmning - 1+1+2+2+3+3+4+4 (siddende og stående tung belastning) - afsluttende med 15 min. enkeltstart.

Link to comment
Share on other sites

Lidt træning:

Tirsdagens træning:

For meget arbejde. Træningen henlagt til casa.

Squash - halvejs * 25 - helt nede * 35

Achilles - * 25

Stiff dødløft * 78

Rows - 1*48 - 1*42

BP - 1* 60 - 1*55

AB - wheel - 1*25

Onsdagens træning:

Løb - intervaller

I alt 9,0 km, heraf

3 km - 10.01 - gik super med achilles - sidste to km på 6.30 min.

1 km - 3.09 min.

2*500 meter med 20 sek. pause - 1.36 min./ 1.35 min.

Styrketræning

Chins - 8 sæt - 15-12-10-10-8-5-5-5

Træk til bryst - pull down - 60kg*10 - 65*9 - 70*8- 75*7

Træk til bryst - overhåndsgreb - 70kg*8 - 75kg*6

+ en anden øvelse til ryg - siddende på bænk - næsten strakte ben og flår i bøjle.

Skuldre - 3 sæt

AB- wheel

Link to comment
Share on other sites

Torsdagens træning:

Oven på stikpillerne fra Bogs'en, fandt jeg det bedst at ro. Ingen skal sige, at en bunny ikke kan.....

TEST:

I alt 6 km, heraf 2000 meter = 6.54 min. ny PR.

Faktisk med overskud, da jeg lagde for langsomt ud. Er desværre ikke helt fortrolig med hverken distancen eller egne evner endnu. Det kommer forhåbentlig.

Styrke:

Lidt ryg og bryst.

AB wheel

Edited by Dynamix
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share