BLACKICE Posted September 29, 2006 Report Share Posted September 29, 2006 Så er Peugeot klar med deres 908 racer som bliver nyt indspark i 2007 "gamet"100° V12 HDI, altså diesel motor på 5,5 liter. Specifikationen siger at den har et drejningsmoment på ikke mindre end 1200 NM, og at den har ca. 700 heste. Med de specifikationer spiller den minumum lige op med med Audi’s R10.http://www.motorsporten.dk/news.asp?aID=23980Som en bruger på forumet hvor jeg fandt det skrev, så er 806`eren også ret fed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KongKent Posted September 29, 2006 Report Share Posted September 29, 2006 Prisværdigt initiativ fra de franske bilproducenter. Projektet har jo været undervejs i en rum tid efterhånden. Nu får vi se hvor mange af børnesygdommene de har fået bugt med i test-fasen. Ingen tvivl om, at Audi næste år stadig vil have den fordel af at have en sæson i bæltet, endda en ganske succesrig én af slagsen med sejre på Sebring og naturligvis Le Mans. Raceren er fed at se på. Men tallene imponerer mig ikke umiddelbart. En turbodiesel vil altid kunne fremtvinge et åndssvagt moment. Jeg tror nu heller ikke Peugeot kunstigt siver nogle lidt for høje tal bare for at skræmme Audi. Dertil er de for seriøse. Tallene skal nok passe, hvorfor Audi helt sikkert ikke kigger nonchalant på udfordringen. Pescarola'erne har jo vist sig ikke at være tilstrækkelig konkurrencedygtige, og derfor tror jeg sagtens 908'eren kan være med i toppen næste år.Der er bare én faktor vi ikke kender: Holdbarheden. Den kender Peugeot heller ikke selv, så de må håbe deres materiel kan tåle at få nogle umenneskelige tæsk over 24 timer. 23½ er ikke nok... Spændende. Hver gang en fabrikant offentliggør billeder og stats på en racer frem til næste års løb, begynder det at kilde i maven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BLACKICE Posted September 29, 2006 Author Report Share Posted September 29, 2006 Ja ganske rigtigt.Mit bud er at deres motor er i orden. PSA har jo allerede en enorm viden inden for Diesel motore, og har i en del år efterhånden haft markedes bedste. Ommed disse næppe kan sammenlignes direkte med dem der skal bruges i Le Mans.Men resten af grejet, som jo må siges at være relativt væsentligt, mon det holder?.Tja, om ikke andet bliver det sjovt at se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apprenti Posted October 1, 2006 Report Share Posted October 1, 2006 hvad står det "100°" for? er det ikke noget med at audi "kun" har 1000newtonmetre, samt ca 650hk?uanset hvad så bliver det interessant at følge udviklingen/testningen af pug'en og selvfølgelig racet på le mans samt sebring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarvig13 Posted October 2, 2006 Report Share Posted October 2, 2006 hvad står det "100°" for? Det antal grader mellem de to cylenderrækker.Audi har de normale 90, Peugeot har øget det lidt til 100.Det giver en fordel da tyngdepunktet sænkes en smule.er det ikke noget med at audi "kun" har 1000newtonmetre, samt ca 650hk?På Le Mans havde Audi R10 formentlig ca. 650 hk og 800-900 i drejningsmoment. Dette skal man nu ikke lægge alt for meget i, da motoren var "droslet" til et 24 timers løb. Hvis Audi ville kunne de helt sikkert havde fået flere NM ud af motoren.Så vedt jeg har forstået så er 907'eren kun en prototype, hvor der kan komme markante ændringer til inden den endelige racer præsenteres. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KongKent Posted October 2, 2006 Report Share Posted October 2, 2006 Så vedt jeg har forstået så er 907'eren kun en prototype, hvor der kan komme markante ændringer til inden den endelige racer præsenteres.Ja, den er en prototype hele vejen frem til og MED Le Mans. Udviklingen af en racerbil er en evigt pågående virksomhed, og de stopper ikke med motortests, aero-arbejde i vindtunnelen og dæktests førend lige op til Le Mans.Der var engang i motorsport hvor pengene ikke var til et 24 timers udviklingsprogram, men sådan er det ikke længere, hvorfor 'præsentationerne' i dag udelukkende tjener ét formål; afsløringen af det kosmetiske look - et PR-stunt. Der er INGEN aerodynamiske eller tekniske detaljer der ikke vil blive justeret på kontinuerligt, omend det grundlæggende naturligvis er fastlagt.Peugoets LM-racer fortsætter med at være en prototype indtil den dag de pensionerer den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Garrish Posted October 2, 2006 Report Share Posted October 2, 2006 Fin lille dyt frankmändene har fået sig der... Ryger den ikke ind i de samme restrektioner som bentley gjorde for nogle år siden? jeg mener når den er lukket.. var det ikke noget med smallere däk og noget i den stil?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.