Hvilket rugbrød spiser i?


Ambidextrous
 Share

Recommended Posts

Hejsa!

Jeg skal til at spise noget mere rugbrød, men er i tvivl om "hvad der er sundest" og hvorfor. Ved godt det ikke altid er til at sige/delte meninger etc. Men hvilke fordele er der ved at spise kerne/solsikke/mørk rugbrød? Jeg kan sådan set li' alt slags rugbrød så kan jeg ligeså godt spise det sundeste (hvis det da er til at afgøre) :smile:

De indeholder stort set alle sammen lige mange p/k/f så det har vel ikke større betydning(?) Jeg plejer at købe det med mest fibre i, men udover det har jeg ikke noget bestemt at gå efter. Spiser "Kerne rugbrød med hørfrø" her for tiden.

Hvad foretrækker i?

Link to comment
Share on other sites

Netop fordi udsvingene i protein, kulhydrat og fedt er så minimal, er det sjældent jeg går op i hvilket rugbrød jeg får med hjem. Jeg tager som regel det der er på tilbud. Kan sågar sagtens finde på at købe det billige, hvor der er en 10 - 12 skiver til 3 kr. i en pakke. :laugh:

Jeg køber dog aldrig de der brød med ALT for mange kerner. De totalt bløde brød. For de bløder igennem papiromslaget, og det minder om liiiidt for meget fedt. :crazy:

Så min kæphest er som regel: Fibre er godt, men det helt mørke rugbrød er bedst. For det kan nemlig også bruges til øllebrød, skulle det nærme sig sidste salgsdato. :wub:

Link to comment
Share on other sites

Forskellen på rugbrød er ikke større end, at jeg synes man burde fokusere på noget andet. Find noget du rigtigt godt kan lide, så er det nemmere at spare på det usunde pålæg.

Personligt køber jeg altid en klods af Faktas fuldkornsrugbrød (sådan en grøn pakke). Der er mindre end et halvt rugbrød, men så bliver det heller aldrig for gammelt inden det er spist. Hvis det endelig gjorde, så er det kun 4,- pr. pakke. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Nu er det efterhånden et godt stykke tid siden jeg har købt rugbrød selv (vi har en fin kantineordning på jobbet), men er glad for schwartzbrot, det er fyldt med kerner og smager godt :4thumbup: Hvis der var noget jeg ville gå efter rent sundhedsmæssigt så var det minimalt tilsat sukker, maximal mængde fibre/kerner, men udover det, så gå efter hvad der smager bedst... Schwartzbrot opfylder alle disse krav :wink: Og nej det er ikke der jeg arbejder...

Link to comment
Share on other sites

Jeg bager som regel mit eget, AMO brødblanding. Det er hurtigt lavet, og smager IMO væsentligt bedre end alm. køberugbrød. Næringsmæssigt er der selvfølgelig íkke nogen særlig forskel, men det smager bare bedre :4mewantfood:

:w00t:

jeg bager også mit brød selv og har gjort det nu i 6 år, og præcis denne samme Amo brødblanding, som smager kanon

Link to comment
Share on other sites

Forskellen på rugbrød er ikke større end, at jeg synes man burde fokusere på noget andet. Find noget du rigtigt godt kan lide, så er det nemmere at spare på det usunde pålæg.

Som der er blevet sagt, så er det en smagssag hvilket rugbrød du vælger, så længe der er min. 8 g. kostfiber/100g (og ikke for meget fedt self.)... Det vigtigste er nok hvad du kommer på brødet... Kommer der et fedt lag Kærgåden og 8 skiver salami, samt godt med remoulade og ristede løg på toppen, så er det sunde nok røget ud af vinduet... :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er folk så fedtforskrækkede mht. rugbrød?? Jeg kan anbefale Føtex 'hjemmebagte' rugbrød med græskarkerner - især når man kan få det direkte fra ovnen! :4thumbup: Der ryger minimum 3-4 humbler i skuffen hver dag. Før spiste jeg selv et eller andet fedtfattigt discountbrød, men det smager sgu af pap i længden. Ellers er rigtig hjemmebagt rugbrød jo også som at spise slik.....

Link to comment
Share on other sites

Personligt nupper jeg som regel Kohbergs Plus Omega-3. Det med omega-3 er nu mest salgsgas, da det indeholder forsvindende lidt omega-3. Men det smager godt og så indeholder det hele 12 g. kostfibre og kun 1,5 g. fedt.. ahja, og så er den gule pakning hurtig at spotte blandt de 127 varianter af rugbrød i det lokale supermarked :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene alle!

Kan vist godt konkludere at hvilket rugbrød man går efter kan være godt det samme, det drejer sig nærmere om hvad man smider på brødet. De fleste er dog enige om at man skal gå efter noget med mange fibre i :4thumbup:

Er begyndt at spise Wasa Sport Knækbrød, det smager glimrende og har har masser af fibre! Kun 44 kalorier per skive. Ville måske være smart at spise under cut?

ziemann salami med remolade og ristede løg lyder ellers ikke værst! Go salami vel og mærke ikke det der 3 stjernede crap :tongue:

Men er dog klar over at man skal holde sig fra den slags hvis man vil være i den sunde afdeling.

RuneN det Kohberg vil jeg prøve næste gang! Lidt omega-3 er vel bedre end ingenting hehe.. får slet ikke nok af det i hverdagen. Sådan et par fiskeolie kapsler giver sgu ikke meget!

Link to comment
Share on other sites

Er begyndt at spise Wasa Sport Knækbrød, det smager glimrende og har har masser af fibre! Kun 44 kalorier per skive. Ville måske være smart at spise under cut?

ziemann salami med remolade og ristede løg lyder ellers ikke værst! Go salami vel og mærke ikke det der 3 stjernede crap :tongue:

Men er dog klar over at man skal holde sig fra den slags hvis man vil være i den sunde afdeling.

Jeg kan kun være enig hvad angår Wasa Sport, det smager eminent. Jeg plejer at spise dem med en ordentlig gang røget svensk skinke og lidt sennep. Angående salami, så findes der jo en kalkunsalami (mener jeg det er) på kun 6%. Med en lille sjat remoulade i en klapsammen smager det også glimrende.

Rugbrød: jeg køber som regel bare hvad der er billigt og kan holde sig i lang tid. Dette indebærer som regel Herkules/Skovmand eller den dér Kernegrov fra Schulstad. De plejer at være de mest saftige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun være enig hvad angår Wasa Sport, det smager eminent. Jeg plejer at spise dem med en ordentlig gang røget svensk skinke og lidt sennep. Angående salami, så findes der jo en kalkunsalami (mener jeg det er) på kun 6%. Med en lille sjat remoulade i en klapsammen smager det også glimrende.

Hvor køber du kalkunsalami? Har jeg aldrig set i supermarkederne.

Link to comment
Share on other sites

Hvor køber du kalkunsalami? Har jeg aldrig set i supermarkederne.

Som sagt, jeg er ikke helt sikker på det er kalkun, da jeg ikke har noget på lager lige nu. Men man kan få det i de fleste velassorterede supermarkeder i de her "klokker" hvor pølsen er skiveskåret og stablet i to søjler. Den jeg plejer at købe indeholder 6% fedt. Har set det hos både Superbest og Irma.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, jeg er ikke helt sikker på det er kalkun, da jeg ikke har noget på lager lige nu. Men man kan få det i de fleste velassorterede supermarkeder i de her "klokker" hvor pølsen er skiveskåret og stablet i to søjler. Den jeg plejer at købe indeholder 6% fedt. Har set det hos både Superbest og Irma.

Er det ikke "3-stjernet" der laver den? Man kan oss få den i Rema, hvis det er den samme vi snakker om.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share