Fiskeolie kapsler?


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Jeg har en meget brugt ryg gennem mange år i kampsporten. Har haft "hekseskud" i nakken og ryggen, fibersprængning mellem ryghvirvler, hold i rykken, efterhånden en del nakkeskader osv.... Klart nok gør det meste af overnævnte ondt, nogle gange så meget at der skal smertestillende til. Jeg, som så mange andre gør når de kommer til skade, undersøgte selvfølgelig hvad jeg selv kunne gøre ved det. Resultatet var, efter megen søgen på nettet og snakken med læger, torske levertran. Knirker min ryg? Kan jeg sove om natten? Er jeg knagfri når jeg vågner? Har jeg det bedre efter træning? Generel velvære?

Svaret er: ja.

Så min konklusion er enkel, svaret er; ja.

Jeg kunne ikke li det til at starte med, men nu gurgler jeg med det :)

Reference for værste situation hvor det også virker:

Cod Liver Oil

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

gurler med torskelevertran?

damn.... men man kan vel vende sig til alt :D

...har det så hjulpet ? :)

Gurgler skulle der vel have stået :rolleyes:

Det hjælper at der er citrussmag i det :)

Ja, som skrevet før, det virker i min krop.

Levertran til 2 mdr. 50-60kr. Det er da en lille udgift taget i betragtning af det positive udfald.

Du spiste fra Fakta, hvor meget er der i dem?

Respect

Claus Mandal

Link to comment
Share on other sites

Claus B ->

Hvis vi er enige om at pointen med at tage fiskeolie som kosttilskud er for at øge indtaget af de EPA og DHA, så kan produktionsforskelle vel have altafgørende betydning.

Da W-3 fedtsyrerne hører til dem som lettest forgår ved selv mindre kontakt med varme, lys og ilt bør udvinding af olie vel principielt foregår køligt, iltfrit og i mørke. Hvis olien udsættes for alt for meget lys i forbindelse med ilt, er fiskeolien jo helt værdiløs, og i væste fald skadelig.

Da det ubestrideligt må fordyre processen ER der vel en reel mulighed for at man får et bedre bevaret indhold af EPA og DHA i fiskeoliekapsler af bedre/dyrere kvalitet?

Jeg anser det absolut ikke for et faktum, at de dyre olier er bedre end de billige, men jeg mener absolut at de produktionsmetoder der vil producere den sundeste fiskeolie må medføre et dyrere slutprodukt, og at det derfor ville være rart med en bedre deklaration på fiskeolier mht. deres oprindelse og produktion.

NB. Jeg antager at du ovenfor har skrevet Omega-9 ved en fejl?

Link to comment
Share on other sites

Jeg læste den test som bladet Test & Tænk lavede af fiskeolie kapsler, og der fandt de dem alle frie for tungmetaller etc. så dette er intet problem.

Men i de billige kapsler (fra Netto) er der mindre Omega-3 fedtsyrer i forhold til prisen sammenlignet med nogle af de andre typer, men kan selvfølgelig ikke huske hvilke der var bedst og billigst... men vil prøve at checke det.

En anden ting, en jeg kender var ude og se en fabrik hvor de lavede de kapsler, og hun skulle helt sikkert aldrig spise sådan nogle efter hun havde set hvordan de blev lavet!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også over bevist om at kvaliteten afhænger af produktions-metoden.

Producenterne er efterhånden nået så langt, at de har fjernet stort set alt kviksølv fra fiskeolien. Men der er dog stadig en del toxiner som man forsøger at minimere (PCB / Dioxin) - dette kan i stor grad have indvirkning på prisen. Generelt kan man sige, at der ikke bliver udvundet fiskolie af leveren på fisk, da det er her at langt størstedelen af tungmetaller og toxiner ophober sig - selvfølgelig - i de tilfælde hvor der er tale om levertran bliver leveren brugt, obviously - derfor den billigere pris (samt knabt så kostbare forarbejdnings-metoder).

Mit bedste bud på et godt produkt, er Futura 500 eller 1000 (angiver mg), hvorfor:

Højt indhold af opkoncentreret O-3

tilsat god mængde vitamin E for at undgå harskning

rigtig lavt indhold af tungmetaller og toxiner

Link to comment
Share on other sites

Generelt kan man sige, at der ikke bliver udvundet fiskolie af leveren på fisk, da det er her at langt størstedelen af tungmetaller og toxiner ophober sig - selvfølgelig - i de tilfælde hvor der er tale om levertran bliver leveren brugt, obviously - derfor den billigere pris (samt knabt så kostbare forarbejdnings-metoder).

ja, der er de samme stoffe både de gode og de dårlige. Sådan som jeg har forstået det, vælger man i mange produktioner simpelthen at skille sig af med leveren fordi koncentrationen af tungmetaller og toxiner er så stor at det gør leveren ubrugelig i føde-sammenhæng. Den levertran der produceres i dag er formenlig fra fisk der kommer fra dampbrug - så kan man så spørge sig selv om det er naturligt, eller sundt for den sags skyld.

Link to comment
Share on other sites

tungpres:

n-3 selvf. - min studiestart er hårdere end først antaget(bedste undskyldning, jeg kan finde på lige nu) :D

selvf. er produktionsmetoden vigtigt, som i al anden produktion, og vi kan da hurtigt blive enige i, at mere info på produkterne er ønskværdigt.

Men så længe vi ikke ved, om der er forskel på metoderne og dermed en eventuel forskel i kvalitet af det endelige produkt, er der jo intet grundlag for at vælge den dyreste.

Et produkt bliver jo ikke bedre, at at stige i pris.

Dines: der har ellers lige været en anden rapport, som havde fundet tungmetaller i nogle fiskeoliekapsler - uheldigt fund; men det kan selvf. være en engangsforteelse :)

hmm, har ikke lige tallene på mig, men jeg er da ret overbevist om, at de billige prod.'s olier har en lavere kg-pris.

Man kan vel heller ikke tænke sig, at de prod. olien ud fra andet end resterne af fiskeskrog - lækkert eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Man kan vel heller ikke tænke sig, at de prod. olien ud fra andet end resterne af fiskeskrog - lækkert eller ej.

Hvorfor smide noget ud man kan få forbrugerne til at købe hvis man blot kommer det i en pæn indpakning. Raffineringen lever i bedste velgående.

Detalie: Levertran indeholder en stor mængde A og D vitamin. Det er fjernet i de fleste oliepiller. Man skal dog være opmærksom på at A og D vitaminer ophobes i fedt (selvfølgelig) og med tiden vil man kunne opbygge en overdosis med dertilhørende bivirkninger.

Lille Per kommer ind på apoteket. - "Er det dig der sælger levertran?" - "Ja, da." - "Dumme svin!"

:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

sådan er verden jo bygget op - jeg ville nødigt betale for fiskeoliekapsler, der var produceret ud fra torskefiléter alene :D

hehe lille per har fat i noget der, men mon ikke denne ville passe bedre:

"Er det dig der leverer levertran?" - "Ja, da." - "Torsk!"

-ok, passer ikke helt, men alligevel :)

Link to comment
Share on other sites

Men så længe vi ikke ved, om der er forskel på metoderne og dermed en eventuel forskel i kvalitet af det endelige produkt, er der jo intet grundlag for at vælge den dyreste.

Et produkt bliver jo ikke bedre, at at stige i pris.

Men man kan da direkte aflæse fra produktbeskrivelsen hvilker produkter der har de højste koncentrationer af O-3 - det hænger som regelt sammen med en lidt højere pris - ydermer er det i nogen tilfælde betænkeligt at billigere pris hænger sammen med øget niveauer af PCB og dioxin
Link to comment
Share on other sites

Nexus ->

Du har fuldstændig ret. Min bekymring er dog mere i retning af hvad disse w-3 fedtsyrer har været igennem.

Hvis vi antager, at fiskeolie indeholder mindre w-3 end den olie vi få i kapslerne, så må de på en eller anden måde have raffineret/fraktioneret olien i forskellige fedtsyrer.

Jeg er ikke bekendt med at man kan lave en sådan opkoncentrering af olien uden at risikere alvorlig destruktion af w-3 fedtsyrerne. Hvis de har brugt kemisk fraktionering eller opvarmning, så er en stor del af w-3 fedtsyrerne som kapslerne indeholder højst sandsynligt blevet til trans-fedtsyrer. Disse kan stadig angives som omega-3 på deklarationen, men har negativ indflydelse på helbredet i stedet for positive.

Det kan godt være jeg ser for meget konspirationsteori over det hele. JEg har sgu nok læst Udo en gang for meget :D

Link to comment
Share on other sites

nexus:

men hvor ved du fra, at de billige produkter indeholder mere PCB og dioxin?

At det fordyrer prod.omkost. at fjerne dem, betyder jo ikke automatisk, at det færdige produkt bliver dyrere og specielt ikke, at de dyre produkter fjerner stofferne, mens de billige ikke gør det.

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være jeg ser for meget konspirationsteori over det hele. JEg har sgu nok læst Udo en gang for meget
Man kan aldrig se for meget konspirationsteori - det holder en på tåspidserne ;)
Jeg er ikke bekendt med at man kan lave en sådan opkoncentrering af olien uden at risikere alvorlig destruktion af w-3 fedtsyrerne
Sådan som jeg kunne forstå det, tilsætter de fleste producenter netop vitamin E for at undgå harskning - men om det er der bliver tilsat under produktion, eller om det er noget der bliver blandet i tilsidst skal jeg ikke kunne sige.
men hvor ved du fra, at de billige produkter indeholder mere PCB og dioxin?
Nu skal du venligst bemærke at jeg sagde "i nogen tilfælde"

hvor jeg ved det fra?? Jeg læste det i en undersøgelse, i et forbrugerblad da jeg var i blodbanken. Det hedder "tænk og test" og findes så vidt jeg ved også på nettet.

Link to comment
Share on other sites

ok, jeg fandt tænk og test her

men desværre står der, at fiskeolie-testen først kommer senere :(

til gengæld fandt jeg denne, hvor det er de irske myndigheder, som i april har testet og fundet for meget dioxin i 2/3.

og derefter denne, hvor det er Forbrugerrådets blad Tænk+Test, som har testet(mon ikke, det er den du har læst?) og fundet "Ingen indeholdt kviksølv overhovedet, og ingen overskred de tilladte grænseværdier for pcb og dioxin."

De fremhæver lekaform og nycoplus som 'meget gode'.

Jeg kender ikke til nycoplus, men lekaform, er den jeg spiser - den billigste fra Aldi :)

Jeg fandt også denne side, som viser nogle eksempler på folk, som spiser kosttilskud. Vi har snakket lidt om det før, men det kunne godt være, at man skulle tænke lidt over E-vitamin-indholdet i sit daglige indtag :)

Link to comment
Share on other sites

Den sidste artiklen bekræfter egentlig noget af det som har jeg hørt omkring vitaminpiller.

At de billige piller man køber, Livol Multitotal og lign. ikke er særlig gode bl.a. pga. det høje indhold af A og E vitamin.

Jeg har nemlig kigget på nogle tal for nogle af dyre vitaminpiller man kan købe.

Her er et udskrift for Twinlab Megasix(Den dyre af slagsen)

A complete high potency yeast-free formula that provides many essential nutrients not available in competing products such as beta-carotene, a unique blend of calcium and magnesium that supplies over 100% of the U.S. Recommended Daily Allowance, and high potencies of selenium and vitamins C and E.

Six hard gelatin capsules supply:

Buffered Vitamin C (sago palm) 1000 mg

Dry Vitamin A Acetate (water dispersed) 10000 IU

Dry Beta-Carotene (water dispersed) 15000 IU

Total Vitamin A Activity 25000 IU

Dry Vitamin D-3 (water dispersed) 400 IU

Dry Vitamin E (d-alpha tocopheryl succinate) 400 IU

Vitamin B-1 50 mg

Vitamin B-2 50 mg

Vitamin B-3 (niacinamide) 150 mg

Vitamin B-6 50 mg

Vitamin B-12 100 mcg

Pantothenic Acid 100 mg

Biotin 150 mcg

Folic Acid 400 mcg

PABA (para-aminobenzoic acid) 25 mg

Choline Bitartrate 200 mg

Inositol 200 mg

Elemental Calcium (from calcium citrate & calcium carbonate) 1000 mg

Elemental Magnesium (from

magnesium aspartate & magnesium oxide) 500 mg

Elemental Potassium (from potassium aspartate & potassium chloride) 99 mg

Elemental Zinc (from zinc picolinate & zinc histidine complex) 30 mg

Elemental Manganese (from manganese aspartate) 5 mg

Elemental Copper (from coated chelated copper gluconate) 2 mg

Elemental Iron (from coated chelated ferrous fumarate) 10 mg

Elemental Iodine (from potassium iodide) 150 mcg

Elemental Selenium (from yeast-free selenomethionine & selenate) 150 mcg

Elemental Chromium (from yeast-free GTF chromium) 200 mcg

Elemental Molybdenum (from natural molybdic acid) 150 mcg

Betaine HCI 150 mg

Citrus Bioflavonoid Complex 100 mg

Capsules: 90's; 180's.

Men hvor meget IU er i forhold til mg?

Link to comment
Share on other sites

1 IU = 0.3 microgram retinol.

1 IU = 0.6 microgram betacaroten.

Hvis A vitaminet på dit pilleglas siger det er af retinol typen omregner du med 0.3, betacaroten med 0.6.

Man bruger IU (International Units) for et ensartet udtryk for hvor meget man har brug for, uanset om det kommer fra retinol eller betacaroten. Fabrikanten kan selv vælge om han vil bruge det ene eller andet i sin pille, men skal omregne efter ovenstående.

Retinol er animalsk kilde, Betacaroten er vegetabilsk kilde.

Betacaroten er provitamin A, dvs et forstadie til A vitaminet.

Håber det var lidt forståeligt, er lidt træt, så det er måske lidt usammenhængende :) Samme enheder bruges forresten også ved D og E vitamin.

Respect & -_-

Claus Mandal

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en kvinde på 27 :)

De jernpiller jeg tager er dem fra apoteket med lidt c-vitamin de er de eneste jeg kan tåle i maven men jeg skal jo så også ta' 3 om dagen så, jeg

skal tage den her pak ud fordi min blodprocent er meget lav iøjeblikket pga.at jeg har fået en frysebehandling for celleforandring og efterføgende har haft en del blødning.

Men det kan da godt være jeg skal begynde at tage fiskeoliekapsler, men jeg ville bare vide hvad de gjorde godt for, og om de er nødvendige at tage, for jeg syntes bare alle man snakker med tager dem.

Link to comment
Share on other sites

k, så er alt jo sikkert i orden :)

Problemet er der, hvis en mand spiser, hvad der umiddelbart lød som over 5 gange så meget jern, som han har brug for, kan man få bivirkninger.

Men, som ung kvinde og oven i købet lægeordineret jerntilskud, er det helt fint :)

Jeg går ud fra, at du snakker om celleforandringer i din livmoderhals?

Rart at høre, at du har gået til screening :)

Og du kan sagtens spise fiskeoliekapsler uden problemer :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share