Hvornår må man senest spise ?


Ice eye
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen

Jeg kommer til at tænke på det gamle 'husråd' om ikke at spise efter kl. 20.00 om aftenen. Jeg har bare accepteret det, men nu kunne jeg da egenligt godt tænke mig at vide hvorfor.

Jeg kan huske en løs forklaring jeg engang fik, hvor der blev sagt noget med at forbrændingen går ned om aftenen og man derfor langre meget af fedtet.

Nu kunne jeg jo godt tænke mig at vide om det ikke mere drejer sig om, at når man sover, så forbrænder man ikke nær så meget fedt som når man er vågen.

Jeg kom til at tænke på dette igår idet jeg spiste sent , men også gik sent i seng. Er det ikke nærmere sådan, at man bare ikke skal spise lige før man går i seng.... det lyder mere logisk i mine ører.

Er der nogle der har et bud ? :unsure::unsure::unsure:

Link to comment
Share on other sites

Man laver jo intet om natten, derfor lavere forbrænding, det er indlysende, så du har fat i det rigtige. Men istedet for ikke at spise sent, ville jeg hellere fordele mit kalorieindtag over hele dagen, så jeg kan få noget ædelse at restiture på gennem natten.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom fedttab er et spørgsmål om energiunderskud over tid, må det vel være stort set ligegyldigt hvornår man spiser. Men det gælder jo om at holde forbrændingen høj gennem mange små måltider spredt ud over døgnet. Derfor tror jeg ikke det er nogen god ide at sulte sig i 12 timer f.eks. fra kl. 20 til kl. 8. Og uanset om man mærker det eller ej, så er det reelt det man gør.

Når rådet er så udbredt, er det fordi de fleste slankekure traditionelt set har handlet om at sulte sig - og sulten gnaver mindst når man ikke er vågen.

Link to comment
Share on other sites

Iceeye: Hvis du har nogenlunde styr på dit kcal indtag, ville jeg råde dig til at give din krop noget at arbejde med natten over. Det anbefales at Indtage et lille proteinholdigt måltid inden sengetid (feks: proteinshake, 1 dåse tun, kylling/kalkun osv) for at kroppen ikke går i katabolsk tilstand i løbet af natten. Et lille måltid som nævnt, vil forsyne dine muskler med protein mens du sover, så kroppen ikke begynder at tære på dem for at få energi... Husk så også at få en ordentlig gang morgenmad, efter kroppens lange faste gennem natten! ;)

Link to comment
Share on other sites

jeg tror ikke det er en god ide at spise inden man skal sove, selv om man ønsker vægtøgning, da man ikke bruger noget af energien, og det vil så bare blive om dannet til fedt.

Det er vist desvære noget vrøvl. Hvis vi forudsætter at man tilpasser sig kalorieindtag efter det behov man har for at opretholde vægt - lad os sige der er 4000 Kcal for en person - så er det som sådan ligegyldigt om de sidste 300-400 kommer i maven 20.00 eller 23.00 - når indtaget ikke overskrider dagsbehov kan det enkelte måltid aldrig blive til fedtdepoter - højst genoprette noget der blevet forbrændt. Sundhedsmæssigt er det optimale faktisk at fordele sin kost over døgnet!

Hvis man er ved at gaine - ja så erder en efterspørsel i kroppen efter energi - igen er der ikke noget der sætter sig.

Er man ved at tabe sig - ja så er det igen en udemærket ide at spise proteinrigt inden sengetid - så spiser kroppen af det istedet for af musklerne - dette så længe at man holder den diæt man har sat sig for, og den er korekt beregnet.

Mans kal huske at tænke i samlet balance og behov mht. til forbrug og opbygning af fedtdepoter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share