Udholdenhed ved at stå op?


Build-it-up
 Share

Recommended Posts

Ja, skriver det her indlæg af ren nysgerrighed.

godt være det et dumt spørgsmål, men tænkte da jeg stod i bussen som så mange gange før.

at bliver man mere udholdende i benene af at stå i bussen hele tiden. eller slider det bar på ledene?

for man kan ikk mærke det efter fx 1 måned. blir man stærkere? udholden?

eller ingen af delene?

Håber der er nogle der kan svare... nok et lidt svært spørgsmål ^^

Link to comment
Share on other sites

Om du står eller sidder i bussen vil ingen effekt have i praksis.

Dels er belastningen lille, dels er der tale om kort tid (går jeg udfra)

Vil mene at du får mere ud af at gå til / fra bussen, som selve busturen.

Dermed ikke sagt, at det giver ret meget i det store billede.

Edited by 789
Link to comment
Share on other sites

Selv om 789's svar nok er rigtigt for de kortere busture, synes jeg emnet er interessant især hvis man arbejdsmæssigt eller i fritiden altid eller en gang imellem er tvunget til at stå op i mange timer.

Ved af erfaring at en hel dag som kontrolpost, en storbyferie med langsom gang fra seværdighed til seværdighed, samt en ultralang shoppingtur (hvor jeg har været tvangsindlagt af K'erne der-hjemme-fra) er ganske opslidende. Kender også butiksansatte, der virkelig har det hårdt, hvis de skal stå op hele dagen.

Det kan da godt være det ikke er den store forbrænding, men det kan godt være udmattende især hvis det er flere dage i træk. Selv om jeg bilder mig ind jeg er rimeligt trænet har jeg lagt mærke til at K'erne her har større udholdenhed i "shoppingmusklerne" (kan selvfølgelig også skyldes min højere vægt).

Spørgsmålet er så om dette statiske arbejde ikke medfører en vis muskelstyrke over længere tid. Det må det vel gøre.

Link to comment
Share on other sites

Shiiit, hvis du står op i de gule københavnske busser uden at støtte dig til noget, får du satenedenme kørt noget balance og coretraining af!

Chaufførerne kører som død og helvede :devil: og bussen svinger op og ned af kantstenene :crazy:

Summasummarum:

Hvis du med rette kan synge "Vi har en chauffør, chauffør og han er skideskør..." :4trumpet: så brænder du mere af, end hvis du bare sidder på din flade - no doubt.

Link to comment
Share on other sites

Der er i hvert fald ingen overførsel fra cykling til shopping. Jeg så engang et interview med Jesper Skibby som fortalte at selv om han "gladeligt" kørte op ad det ene bjerg efter der andet så kunne en shoppetur med konen (eller anden anledning til at gå/stå længe) gøre ham træt i benene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft job, hvor jeg stod og små-gik hele dagen og jeg synes det er rigtig hårdt for benene. Om det reelt gør andet for en end at udmatte skal jeg ikke kunne sige.

Jeg er vant til at løbe rigtig meget men en shoppingtur kan også kvæste mine ben (så det er ikke kun cykelryttere, der kan blive udmattede af shoppeture :wink: ) :blush: Specielt i rigtig store byer, hvor der er mange mennesker og man derfor skiftevis går langsomt og så løber lidt for ikke at blive kørt over :tongue:

Jeg er fx lige kommet hjem fra 3 dage i London og jeg har faktisk haft småondt i knæet...og det er ikke første gang en storby-/shoppetur har givet lidt ondt i knæet :blush:

Link to comment
Share on other sites

Arbejde i Fårup i sommers, der står man op i 12 timer bortset fra når man har pause ( 2 * 30 min).

Til at starte med var jeg helt død efter en dag, men midt på sæsonen kuunne jeg snilt tage 12 timer, 10 dage i træk uden at blive specielt mør i benene. Men man går selvfølgelig også meget. Største problem var at man fik tjenerrøv...

Link to comment
Share on other sites

Arbejde i Fårup i sommers, der står man op i 12 timer bortset fra når man har pause ( 2 * 30 min).

Til at starte med var jeg helt død efter en dag, men midt på sæsonen kuunne jeg snilt tage 12 timer, 10 dage i træk uden at blive specielt mør i benene. Men man går selvfølgelig også meget. Største problem var at man fik tjenerrøv...

Tjenerrøv? Hvad er det?

Link to comment
Share on other sites

Tjenerrøv? Hvad er det?

Når man har slidt hul mellem ballerne :crazy:

Nej, det er når du har fået gnidsår mellem ballerne af at gå hele dagen. Forestil dig at ha en hudafskrabning på hver inderside af ballen som sidder og kører op og ned af hinanden...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share