Thomas E's log - From fatness to fitness


Thomas E
 Share

Recommended Posts

Det ser da rigtig fint ud. DU skriver godt nok ikke så meget om hvad du foretager dig, når du kører på ergometer, men jeg regner med at du holder vores lille aftale om at der skal køres intervaller et par gange om ugen  :wink:

Ja netop. Jeg kører 2x 17 min plus op og nedvarm når jeg kan som der står i planen.

Ville nu hellere snart udendørs men det er næsten for koldt og farligt endnu.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 828
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Onsdag : Sidste gang til spinning 60 min (super kræfter)

Fredag : Ergoracer 2 x 15 min + op/nedvarm

Lørdag : Ergoracer 45 min 2x17 min + op/nedvarm (gode kræfter idag)

Søndagens træning har jeg planlagt skal foregå udendørs så vidt muligt.

Hvis det bliver for koldt efter en time eller mere kan jeg træne videre på ergoraceren. Tror bare ikke man får helt så meget ud af det.

Jeg har smidt 1 kg.

Jeg mangler således "kun" 1,0 - 1,5 kg til første delmål som hedder 95 kg.

Andet delmål hedder 90 kg hvilket jeg først tager stilling til når jeg kommer under de 95.

Jeg droppede lige den tunge træning på biceps/triceps og bryst og skiftede det ud med armbøjninger og en masse maveøvelser samt lette (15 kg) håndvægte.

Man bliver jo lidt stor og tung unødigt ved at træne for meget overkrop tungt.

Det vægte synes jeg er nemme at løfte, men det er kun vedligehold jeg søger indtil vinter igen. Jeg forstærkede min mavebænk med bolte så den ikke giver efter. Nu kan jeg således vippe helt bagover så jeg også træner lænd og ryg.

Jeg gjorde en fantastisk oplevelse idag : Jeg har sku ribben !

Link to comment
Share on other sites

Søndag :

For koldt alligevel trods ambitioner igår.

Søndagen startede med en time i centret før middag.

Eftermiddags træning til Paris-Nice i tv.

I alt : 45 min ergoracer intervaller + 1 time i centret

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

Sad lige og kiggede gamle fotos igennem og blev sku helt nostalgisk.

Jeg har lagt billleder online så man kan se forvandlingen fra 1998 til nu.

EDIT : BIKENET er nedlagt pga usriøse indlæg om at jeg var fed osv.

Ikke lige det jeg har brug for at høre.

Der kommer et fotogalleri efter nytår 05/06 med før og efter.

:bigsmile:

Edited by Thomas E
Link to comment
Share on other sites

Lørdag 12 marts :

45 min ergoracer... helt flad for kræfter.

Har løftet møbler op og ned af trapperne hele dagen så der var sku ikke så meget at skyde med. Har haft pulsen oppe hele dagen.

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

Søndag 13 marts . :

Udsolgt :

50 min ergoracer. 40 minutter interval + 5 op/ 5 nedvarm.

Jeg gav alt hvad der var at køre med.

Var totalt mør efter at have båret skænk og reoler samt en masse massive borde osv op på anden sal en hel weekend. Havde den smerte lige over knæet og i låret som man har hvis man har løbet 10 km uden man er i form til det. Jeg var helt brugt op og følte hele igår jeg ikke rigtigt kunne få luft og det trykkede i brystet.

Jeg havde planglagt at rulle noget længere for at få trænet tiden ud (120 min), men mit hjerte hamrede så tungt så jeg var nødt til at stoppe. Der var udsolgt.

Idag, mandag, holder jeg en restitutionsdag. Har holdt max 3-4 dages helt fri hele året, ellers har jeg løbet på elipsen eller trænet i centret. Træning hver dag er simpelhten opskriften. Blot forskellig intensitet. Synes jeg har gjort mine forberedelser optimalt i år og føler mig stærkere end nogensinde. Lad os håbe det bliver startskuddet til noget nyt og godt. Jeg føler mig ihvertfald parat.

Folk jeg møder på gaden eller bekendte jeg ikke har set længe er vildt overraskede over hvor "trimmet" jeg er blevet. Det føles skønt når de klapper mig på maven og spørger hvor ølsækken er blevet af.

Glæder mig til at komme ned i varmen hvor man kan køre med bare ben og mærke solen bage. Sommer - kom nu frem !

:bigsmile:

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag 15. marts.

Kørte Ziggys 50 min. AT program.

Der skulle bl.a. køres 3 x 7 min intervaller.

Jeg var pænt brugt efter den første, rullede 2 min inden den næste som også var hård specielt til sidst og den sidste trak tænder ud. Kørte lidt større belastning de første minuter 225 men måtte sænke til 175 igen.

Jeg ved ikke om jeg får for lidt at spise for jeg føler ikke rigtigt der er noget kraft i trådet som for 14 dage siden. Jeg måtte klemme sammen for at bare træde 175 watt. Plejer at køre intervallerne på 200-275 watt. Men jeg satte belastningen ned til det jeg kunne holde til og gennemførte programmet. Sveden haglede ned så tøjet kunne vrides bagefter. I aften skal jeg til noget buffet hvor depoterne bliver fyldt op. Mon ikke der er lidt mere at træde med i morgen formiddag?!

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

Torsdag : 60 min landevej MTB

Fik samlet raceren og klargjort den. Satte de originale mavic hjul på og 2 nye dæk. Den ser da helt hæderlig ud. Skal have renoveret mit dura ace hjulsæt så det er klar til jeg skal rejse.

Fredag fik jeg ikke rigtigt trænet, men har planer for lørdag og søndag på landevej.

Link to comment
Share on other sites

Lørdag :

Landevej, racer 60 min.

Sikke dog det ruller. Hold da kæft man harker og hoster i den temperatur.

Synes nu det kun er de første par ture udendørs hvor man får løsnet op for lungerne.

Var en tur gennem dollerup bakker og følte egentlig det rullede meget godt.

Takket være Ziggys "pinerier" i form af et træningsprogram har jeg øget min kadence lidt i forhold til før kan jeg mærke. Valgte ihvertfald nogle lettere gear.

Søndag skal vi køre et par stykker fra morgenen.

Mere følger.

Nogen der kender Bontrager Xlite hjulene ?

Den lokale biks har sådan et sæt i overskud.

Link to comment
Share on other sites

Søndag d.20 marts :

Data Værdi Enhed

Varighed 3:10:20

Lagringsfrekvens 5 s

Energiforbrug 2706 kcal

Antal hjerteslag 29705 slag

Hvile -30 slag

Minimumpuls 104 slag/min

Gennemsnitspuls 156 slag/min

Makspuls 183 slag/min

Standartafvigelse 13,6 slag/min

Distance 86,3 km

Kørte 9.00 sharp fra Viborg til Kjellerup hvor jeg skulle mødes med en makker.

Fingrene var forfrosne da jeg nåede derud og heldig bor mine forældre tæt derpå så jeg fik et par lange handsker udenover sommerhandskerne.

I det hele taget synes jeg det var koldt og fortrød jegikke havde taget vinterjakken på. Havde kun en langærmet trøje og en vest på og overtræksbukser/skoovertræk.

Men ok, vi fortsatte og jeg skal da love for det spillede. Et dejligt let tråd selv når det gik opad. Og på hjemturen skiltes vi igen i Kjellerup hvor det gik mod Viborg.

Jeg følte mig ikke træt pga. distancen som jeg tit har gjort før.

Alt i alt synes jeg sku jeg er ved at være i form.

Havde kun en let krampe da jeg strak ud og lungerne gjorde ondt pga kulden.

Hvad siger du til det ziggymund?

Jeg har vedhæftet pulskurven for idag.

Nu skal det lige siges at uret/starttidspunktet samt starthøjden ikke passer med højdemeterne i Danmark.

post-1447-1111331684_thumb.jpg

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

Det ser jo rigtig godt ud.. Med alt den halvsure grundtræning du har fået indendørs i vinter skal det nok komme til at spille maks på landevejen inden for kort tid.

<{POST_SNAPBACK}>

Yes. Det kunne da mærkes på landevejen i søndags.

Mandag offdag

Tirsdag morgentræning 30 min på ergoracer

aftentræning 50 min ergoracer med ziggys 3x8 min intervaller

(de er sku lange at køre med den belastning)

Mon Ziggymund holder påskeferie?

:bigsmile:

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

Torsdag 24. marts.

Data Værdi Enhed

Varighed 2:39:00

Lagringsfrekvens 5 s

Energiforbrug 2299 kcal

Antal hjerteslag 24976 slag

Hvile -32 slag

Minimumpuls 111 slag/min

Gennemsnitspuls 157 slag/min

Makspuls 180 slag/min

Minimumhastighed 5,4 km/h

Gennemsnitshastighed 28,4 km/h

Maksimumhastighed 45,8 km/h

Distance 75,3 km

Stigning 310 m

Pæn hård tur med over 35 km direkte op mod vinden. Fra skive til Frederiks.

Jeg led det sidste stykke inden jeg drejede af hjemover. Det er ret hårdt at sidde så mange km uafbrudt i samme gear og holde samme fart.

I morgen tager jeg 30 min restitutionstræning og lørdag ser jeg lige hvor frisk jeg er for søndag skal jeg køre en lang tur på ca 90 km med min makker.

Jeg synes den tur idag alene var mega hård i forhold til i søndags.

I følge mit program skal jeg køres helt eller næsten ud indtil ugen før jeg skal rejse. Den uge op til 8 april skal blot være en restitutions uge med små prøvelser.

Det er det jeg ser frem til lige pt., da jeg er ved at være mør.

Men forhåbentlig sidder disse hårde kilometer solidt i benene når jeg kommer på Lanzarote. Så er det det hele værd.

Vedhæftet er min kurve for idag.

Ikke synderligt højt tempo, men den nappede altså pænt i vinden.

post-1447-1111687366_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lørdag 26 marts

10 min elipse træner

30 min spinning

60 min styrketræning (mave,ryg,ben,overkrop)

Søndag 27. marts

Landevej, alene.

Det blæser en del ude på landet idag.

Startede med temmelig høj puls. Men til slut gik det fint.

Jeg følte mig ikke helt kørt ud.

Data Værdi Enhed

Varighed 2:38:40

Lagringsfrekvens 5 s

Energiforbrug 2390 kcal

Antal hjerteslag 25558 slag

Hvile -14 slag

Minimumpuls 121 slag/min

Gennemsnitspuls 161 slag/min

Makspuls 188 slag/min

Gennemsnitshastighed 26,9 km/h

Maksimumhastighed 53,6 km/h

Distance 71,0 km

Stigning 360 m

Pulskurve vedhæftet

Uge total på cyklen : 8 timer 8 min (løseligt udregnet)

Styrke : 60 min

post-1447-1111933892_thumb.jpg

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

Nyt omkring cykelugen :

Desværre fik vi et brev hvor der stod Leif Mortensen havde meldt afbud til Lanzarote pga. hjerteproblemer. Dog ikke noget alvorligt, men åbenbart nok til han har valgt ikke at deltage som guide på cykelugen.

Istedet har man valgt at sende Jørgen Emil Hansen som jo gjorde sig godt på 100km holdkørsel osv. Det skal nok gå alligevel.

Held og lykke til Leif ihvertfald fra mig hvis han læser med.

Søndag d.3 april

2t 30min ca 75 km med motionsklubben.

Absolut en plus oplevelse idag :cooldance:

Det kørte for mig.

Sad med hver gang nogen rykkede og var blandt de 3 første op over bakkerne hver gang. Herligt.

Idag var egentlig meningen jeg ville have kørt med den anden klub, men det er rart nok at prøve niveauet af på dem som jeg normalt kører med for lige at se den reele forbedring af min form i forhold sidste år.

Håber jeg kan nå at køre med tirsdag eller torsdag hvor begge klubber har træning.

Jeg ved ihvertfald bare at jeg forholdsvist let kunne køre med idag.

Så har jeg fået mig en positiv oplevelse med i stedet for måske at blive kørt i sænk fra dag 1 på et nyt hold. Det var sku rart nok lige at prøve at køre i gruppe igen.

Edited by Thomas Eriksen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share