Eccentrisk Træning, afslutning af HST


LaMotta
 Share

Recommended Posts

Jeg går ind i sidste uge af mit HST program her om en uges tid, og vil i den forbindelse kører noget eccentrisk træning. Hvis der er nogen der har erfaring med det, så smid dem venligst her.

Jeg tænker mest på hvordan man skal gribe rep-range an, og hvilke procenter der skal anvendes i de forskellige øvelser?

Jeg overvejer i bænken at starte med negativer på 105-110% af 1RM for koncentriske fase og så køre 5x3reps. Er dette en måde at gøre det på?

Af andre øvelser hvor jeg lige umiddelbart kan se mulighed for at køre eccentrisk er:

Pull-ups

Dips

Front Squat? Lidt besværligt

DB Rows

Andet?

Hvis nogen har et link eller kender en god artikel på nettet, så smid lige linket her osse!

Thanks

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med HST, men har tidligere trænet en del eccentrisk træning i forbindelse med andre programmer. Umiddelbart vil jeg mene, at 105-110% af 1RM er for tungt. Personligt har jeg kørt set af 5-6 reps med 95-100% af 1RM. Istedet for at kører 5x3 vil jeg anbefale dig at kører 1-3 set af 5-6 reps, da det er en metode der tapper helt vildt hårdt på resourcerne. Desuden tror jeg effekten er størst, såfremt du får flere reps end de 3 pr. set.

Med hensyn til øvelser, så er kropsvægtsøvelser, maskinøvelser eller øvelser med stang at foretrække. Jeg har primært brugt tekniken i bænkpres, inclines, squat, chest-supported rows, pulldowns, samt diverse former for maskiner. :smile:

Link to comment
Share on other sites

må støtte de to kloge herrer - start i hvert fald under din 1RM, få sæt af 5 gerne med et dropsæt efter sidste sæt.

øvelser til negativer ud over de nævnte:

benpres med et ben af gangen - koncentrisk med begge, alternativt pistols med lidt balancehjælp :w00t:

military - pushpress på den koncentriske

biceps curl, f.eks. preacher med håndvægt, én hånd af gangen, hjælp med modsatte.

læg - også et ben af gangen

hvad du ellers kan finde på af unilaterale øvelser hvor den modsatte side kan hjælpe koncentrisk

Link to comment
Share on other sites

Ret enig med SF her... Man kan dog lave nogle lede negativer i curls også :superman:

Absolut. I "mindre øvelser" som curls syntes jeg dog bedre om metoden, hvor man starter med en vægt som man kan tage 4-5 reps med. Så kører man de reps man kan og får derefter 3-4 negativer.

benpres med et ben af gangen - koncentrisk med beggebalancehjælp

Det princip fungere fremragende på flere maskinøvelser. Har selv brugt det en del i leg curls.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share