Livvidde og fedttab


Jan D.
 Share

Recommended Posts

Livvidde er jo en god måde at måle fedttab sammenlignet med vægten (som påvirkes af andre parametre), men hvor meget svarer 1 cm i tabt livvidde til i tabt fedt?

Kan det ikke beregnes ud fra livvidden. Er godt klar over højden måske kan spille ind, men findes der en omregningsmetode.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Livvidde er jo en god måde at måle fedttab sammenlignet med vægten (som påvirkes af andre parametre), men hvor meget svarer 1 cm i tabt livvidde til i tabt fedt?

Kan det ikke beregnes ud fra livvidden. Er godt klar over højden måske kan spille ind, men findes der en omregningsmetode.

Vedhæftet er et gammelt regneark, som måske kan bruges. Man indtaster vægt og livvidde, hvorefter fedtprocent beregnes. Jeg har ingen illusion om formlens nøjagtighed set i forhold til mere indviklede metoder, men hvis formålet er at følge en udvikling, så er den udmærket.

Som det kan ses af regnearket brugte jeg den selv for en del år siden, da jeg besluttede at tabe mig. Og gøre det hurtigt. Livvidden røg ned med 8 cm på en måned og 15 cm på syv måneder. Og fedtprocenten fulgte med. Metoden krævede dog et stærkere helbred end det gennemsnitlige, så den holder jeg for mig selv :wink: .

test.xls

Link to comment
Share on other sites

I grove tal, så har 1 cm i livvidde svaret ganske fint til 1 kg for mig (ca. 12-17 i fedt%). Dette passer også ok overens med Bruno's beregner, men fedt% værdierne fra beregneren er ret skæv for mig. Den skyder mig til 10%, hvor jeg nærmere er 13-15%

Link to comment
Share on other sites

>Bruno

Tak for beregneren Bruno. Lige en jeg kan bruge til at følge udviklingen.

>Dines

Lyder sandsynligt med 1 kg pr. cm

Min nuværende fedtprocent skulle i følge beregneren være 24,0 pct. Har overvejet at sammenligne med målebåndsmetoden på sitet, men har ikke meget fidus til det giver et bedre billede, da mål for underarm og hofter (sædemuskler) mere viser muskelstørrelse end fedt.

Link to comment
Share on other sites

Der kan næppe siges noget gennerelt som er særligt præcist. Har for nyligt haft både en der havde tabt 2 kg men livviden var faldet med 5 cm., og en der tabt ca 10 kg men kun et par cm. om livet. Kommer en del an på hvor stor livviden er som udgangspunkt og om der ændres markant i motionsvaner.

Link to comment
Share on other sites

Der kan næppe siges noget gennerelt som er særligt præcist. Har for nyligt haft både en der havde tabt 2 kg men livviden var faldet med 5 cm., og en der tabt ca 10 kg men kun et par cm. om livet. Kommer en del an på hvor stor livviden er som udgangspunkt og om der ændres markant i motionsvaner.

1 kg pr. cm skal selvfølgelig ses som et bud (gæt om du vil) forudsat stort set uændret træning.

Link to comment
Share on other sites

1 kg pr. cm skal selvfølgelig ses som et bud (gæt om du vil) forudsat stort set uændret træning.
Jeg er klar over at det var et bud, men i forhold til det jeg i praksis oplever hos mine patienter er det alt for usikkert, hvilket jeg blot gav en kort kommentar omkring.

Derfor er det jo stadigvæk interessant om det er et godt bud hos andre grupper.

Link to comment
Share on other sites

Der kan næppe siges noget gennerelt som er særligt præcist. Har for nyligt haft både en der havde tabt 2 kg men livviden var faldet med 5 cm., og en der tabt ca 10 kg men kun et par cm. om livet. Kommer en del an på hvor stor livviden er som udgangspunkt og om der ændres markant i motionsvaner.

Hvilken fedt% havde dine patienter til at starte med og hvad med motionsvaner?

Link to comment
Share on other sites

Hvilken fedt% havde dine patienter til at starte med og hvad med motionsvaner?
Det er vidt forskelligt, hvilket også er grunden til at jeg ikke kunne være mere præcis. Jeg synes ikke at kunne se nogen sammenhæng, men de er generelt forskellige fra den almindelige bruger herinde, så det er da interessant om der skulle være en god sammenhæng hos nogle grupper. Jeg tror det blot ikke.
Link to comment
Share on other sites

Som sagt før af andre, så er der intet som man har påtegnet generelt for at være præcist/ gældende for alle mennesker.

MAn kan jo godt have store benmuskler, og have en være bred over skuldrene, men være smal om livet. Man skal således tage højde for store muskler og højde og igen, kropsbygning.

I korte træk:

Det er ikke noget præcisionsinstrument!

Link to comment
Share on other sites

Som sagt før af andre, så er der intet som man har påtegnet generelt for at være præcist/ gældende for alle mennesker.

MAn kan jo godt have store benmuskler, og have en være bred over skuldrene, men være smal om livet. Man skal således tage højde for store muskler og højde og igen, kropsbygning.

I korte træk:

Det er ikke noget præcisionsinstrument!

Umiddelbart kan jeg ikke se hvad store muskler, højde og kropsbygning skulle have af indflydelse på fedttabs indflydelse på ændring i livvidde. Kunne forestille mig at køn og fedt% kan have en rimeligt stor indflydelse derimod.

Sådan her fulgte mine mål mig under vægttab, og ja man kunne vel godt katagorisere mig som stor :bigsmile:

*Forbehold for målefejl

post-9305-1165356703_thumb.jpg

Så længe du ikke har en fedt% er de data jo ikke særligt relevante mht. forholdet mellem ændring i livvidde og fedt%

Link to comment
Share on other sites

Som sagt før af andre, så er der intet som man har påtegnet generelt for at være præcist/ gældende for alle mennesker.

MAn kan jo godt have store benmuskler, og have en være bred over skuldrene, men være smal om livet. Man skal således tage højde for store muskler og højde og igen, kropsbygning.

I korte træk:

Det er ikke noget præcisionsinstrument!

Det er jo heller ikke det afgørende i diskussionen eller måleren om fedtprocenten er rigtigt eller fejlestimeret. Store musler ændret som du skriver jo ikke på udviklingen i livvidden. Estimatet går på om 1 cm nogenlunde som pejemærke svarer til 1 kg for de fleste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share