Lændesmerter/irritation


zulore
 Share

Recommended Posts

Jeg har i en månedes tid døjet med lidt smerter i længden on og off. Ikke noget jeg har givet mange tanker, idet jeg kun havde smerter et par dage. Så jeg har så i den sidste måneds tid undgået dødløft og andre lændeøvelser. Men for en uge siden ville jeg makse, hvilket også gik fint, men dagen efter var jeg så enorm træt/øm i ryggen og kunne mærke lidt irritation i lænden. Træt- ømheden forsvandt efter et par dage, men irritationen gjorde ikke. Jeg har så nu holdt en uges pause, men jeg er stadig generet nederst i lænden. Jeg har ikke nogen smerter ved det, men det er meget ubehagelig, når jeg står stille eller sidder dårligt. Jeg kan ikke rigtig mærke til det når jeg ligger ned eller går. Jeg overvejede enten at gå til en fys eller kiropraktor, men jeg har ingen ide om irritationen er muskulær eller ej.

Jeg har lånt et af Sortiarius billeder fra hans lændesmerte tråd for at illustrere, hvor jeg er irriteret (markeret med grøn). Håber ikke det gør noget Sortiarius :smile:

nyxn1yc8.jpg

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

Det ligner/lyder som en overbelastning af bækkenleddende/SI-led.

Men lige til en orientering skal det siges at kiropraktoren ikke kun arbejder med leddende/knogler og fyssen med musklerne. De fleste arbejder med begge dele.

Men umiddelbart ville jeg vælge kiropraktoren da de har de bedste diagnostiske kundskaber. Manipualionsbehandling er super effektivt på den del af ryggen.

Håber det kunne hjælpe. :smile:

APH

Ps. jo tidligere du kommer afsted jo hurtigere kommer du over det.

Link to comment
Share on other sites

:devil: ... PIS - beklager Cat - jeg glemte at logge dig af.. jeg kom til at poste nedenstående indlæg under CAT's navn.. derfor det lidt bøvlede indlæg af Cat :tongue:

Det ligner/lyder som en overbelastning af bækkenleddende/SI-led.

Var også min umiddelbare tanke, men mon vi skal spise manden af med så lidt.. det synes jeg ikke.

Jeg er den type Fysioterapeut, som aldrig nogensinde vil give et bud over nettet, førend jeg har set personen og testet ham igennem.

Gad vide hvad der er galt.. hmm.. lad os gætte:

Hvilke bevægelser provokerer?

Hvor i bevægelsen provokeres evt. smerte?

Kan vi fremprovokere smerte? - Kan vi fjerne den? blabla...

SI-leds provokation - posteriort/anteriort/ab/adduktion??

Måske en disci problematik - den ene eller den anden form? - der er mange :wink:

Er der låsning i lumbalhvirvlerne ved flex/ex/rot.dex/sin?

Er der problemer i Fascia Thoracolumbalis?

Hvad med resten af bløddelene i det omkringliggende væv?

og blablablablablablabla - kan ikke siges før man har set på manden :wink:

Men umiddelbart ville jeg vælge kiropraktoren da de har de bedste diagnostiske kundskaber.

Der bliver jeg trådt lidt over mine fysioterapeutiske tæer..

I dag tager fysioterapeuter og kiropraktorer kurser på kryds af hinanden, hvilket - i mine øjne - klæder begge fag. Alt efter hvad behandleren har med i posen, vil han diagnosticere ud fra det - jo større pose, jo bredere perspektiv.

Mit råd: Ligegyldigt hvem du kommer ind til af behandlere - hvis du ikke mener at du er blevet undersøgt til fulde, så SPØRG - bed om en forklaring på HVORFOR du har ondt, hvilke dele af din ryg det indebærer, hvilke strukturer etc. - Hvis din behandler fejer dig af med et .. øhm.. ja, men det her hjælper - el. lign. udvandet forklaring, har han ikke sat tid nok af til dig. Hvis du ligeledes mener at din behandler kun lige tager dig ind på briksen for enten at give dig en ligegyldig massage eller et 1 sekunders knæk og derefter sender dig ud af døren sammen med en regning - så find en anden behandler.

Ps. jo tidligere du kommer afsted jo hurtigere kommer du over det.

Agree on that one :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for begge svar, og vil bestille en tid hos en fysioterapeut eller kiropraktor i morgen. Men hvad med træning, skal jeg holde mig væk fra al træning, eller kan jeg træne de kropsdele som ikke berøre lænden?

Det ville jeg lade din behandler afgøre - igen - hvad er din problematik - hvad, hvilke og hvor længe du skal hensyn til dette må din behandler kunne fortælle dig.

God bedring :smile:

Link to comment
Share on other sites

Der bliver jeg trådt lidt over mine fysioterapeutiske tæer..

I dag tager fysioterapeuter og kiropraktorer kurser på kryds af hinanden, hvilket - i mine øjne - klæder begge fag. Alt efter hvad behandleren har med i posen, vil han diagnosticere ud fra det - jo større pose, jo bredere perspektiv.

Ja det er fint med de tværfaglige kurser.

Og du har helt ret mht hvad man har med i posen. Så prøv at sammenligne fyssen og kiropraktorens uddannelse. fyssen 3½ år på fyskolen. Kiropraktoren 5 år på universitetet med en tværfaglig diagnostisk kompetence. Så jeg giver dig helt ret Kiropraktoren har en medicinsk uddannelse på linje med lægerne suppleret med det håndværksmæssige. så den dag uddannelserne er ens kan de sammenlignes.

Og 2-3 kurser fra eller til gør ingen sommer.

Og så giver jeg dig helt ret. Ingen kan stille en diagnose over nettet. Men vi kan godt give et råd. Og mit råd var: få det undersøgt.

Der findes gode og dårlige fysser og krio'er men udgangspunktet kan vi ikke flytte ved.

Venlig hilsen

APH

Link to comment
Share on other sites

Ja det er fint med de tværfaglige kurser.

Og du har helt ret mht hvad man har med i posen. Så prøv at sammenligne fyssen og kiropraktorens uddannelse. fyssen 3½ år på fyskolen. Kiropraktoren 5 år på universitetet med en tværfaglig diagnostisk kompetence. Så jeg giver dig helt ret Kiropraktoren har en medicinsk uddannelse på linje med lægerne suppleret med det håndværksmæssige. så den dag uddannelserne er ens kan de sammenlignes.

Og 2-3 kurser fra eller til gør ingen sommer.

Og så giver jeg dig helt ret. Ingen kan stille en diagnose over nettet. Men vi kan godt give et råd. Og mit råd var: få det undersøgt.

Der findes gode og dårlige fysser og krio'er men udgangspunktet kan vi ikke flytte ved.

Venlig hilsen

APH

Allerførst - undskyld Luzore for trådkapring - jeg har lige 2 min. på klinikken, inden jeg skal have min næste patient.. jeg anbefaler et par behandlere til dig i en pm senere.

APH - jeg tror at vi er nødt til at diskutere den her over en kop øl, istedet for at tage diskussionen i denne tråd - de to fag har forskellige redskaber at arbejde udfra og nogle er bedre til noget end andre - jeg tror at det bliver en del øl, for vi bliver vist ikke helt enige :wink: men det er altid en interessant diskussion :smile: Bodega eller bar?

Link to comment
Share on other sites

Kan i anbefale nogle fysser eller kiropraktorer i hovedstadsområdet?

Det kan du tro.

Kiropraktisk klinik

Klaus Holm Pedersen

Amagerbrogade 96

2300 Kbh. S

32551311

Han har altid plads til akutte patienter.

Du kan komme til med det samme og han er super.

APH

Link to comment
Share on other sites

Og du har helt ret mht hvad man har med i posen. Så prøv at sammenligne fyssen og kiropraktorens uddannelse. fyssen 3½ år på fyskolen. Kiropraktoren 5 år på universitetet med en tværfaglig diagnostisk kompetence. Så jeg giver dig helt ret Kiropraktoren har en medicinsk uddannelse på linje med lægerne suppleret med det håndværksmæssige. så den dag uddannelserne er ens kan de sammenlignes.

Jeg synes det er helt vildt sjovt at kiroerne skal bruge hele 5 år på at lære det som vi fysser kan lære på bare 3½ :smile: + et par weekendkurser........

Derudover så sidder du jo faktisk har og siger at i kiroer ikke bør have de beføjelser som i er så glade for!!!! Da man så vidt jeg ved bruger 6½ på lægestudiet?!

Med de argumenter bliver diskussionen sgu da lidt for kedelig APH. Det er jo det samme som at sige at ens forældre altid har ret bare fordi de har levet længere.

Jeg tror aldrig du og jeg bliver enige om det her, men JEG vil da gerne prøve. Jeg vil dog lige sige at jeg synes din hovski snovski afvisning af en udstrakt hånd fra Kauf er både plat og umoderne.

Iøvrigt er der andre end mig der her ser for sig Sofie Gråbøl i "den eneste ene" - "6år det tæller for en del det siger jeg dig"

Edited by Gribben
Link to comment
Share on other sites

:bigsmile:

Spændende.

På ingen måde kan man sammenligne fysser og kiro'ers uddannelse.

For 4-5 år siden blev der lavet et samarbejdsudvalg mellem Dansk kiropraktor forening og Fysserne. I en erkendelse af at samarbejdet var mangelfuldt. I samarbejdsgruppen blev man enig om at starte med at kortlægge uddannelserne så det var på det rene på for patienterne og behandlerne.

Samarbejdsudvalget blev dog afbrudt af fysserne da forskellen i uddannelserne blev synliggjort.

Inden man begynder at kommentere på hvem der lærer hvad. Vil det være en god idé at undersøge udgangspunktet nærmere. Jeg tvivler på at de fleste ved at kiropraktoren er uddannet differentail diagnostisk indenfor. dermatologi, onkologi, hæmatologi, reumatologi, gæriatri, padæatri, gastro-enterologi, ortopædi... etc. Ting jeg ikke kan se enkeltstående eksamner i på fysstudiet.

Men misforstå mig ikke. Jeg har gode venner som er fysser og som jeg benytter flittigt. De har et bredere kendskab til træning, øvelser, ergonomi, etc.

På de områder vil fyssen være mere kompetent.

Dette er ikke en diskussion om hvem der er bedst.... men et spørgsmål om erkendelse af kompetencer.

Jeg har selv arbejdet på et tværfagligt rygcenter og når erkendelsen af kompetencer er på plads trækkes behandlingen op på et højere niveau.

Men det er en spændende diskussion. :smile:

De bedste hilsner

APH

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share