Efterforbrænding !!


Thomas J
 Share

Recommended Posts

Jeg sad tilfældigvis og bladrede i et blad igår, og faldt og en undersøgelse omkring efterforbrænding som er blevet lavet for nylig. Med tanke på vores diskussioner omkring efterforbrænding, så tænkte jeg at dette her måtte være interessant for dig.

Forsøget blev lavet på forskere på Ohio University i USA. En gruppe forsøgspersoner interesseret i vægttab blev sat til at lave intensiv vægttræning for alle de store muskelgrupper. Alle sæt blev taget til failure, og programmet blev gennemført på 31 minutter. Man målte løbende på stofskiftet fra 34 timer inden vægttræningen og til 48 timer efter vægttræningen.

Resultatet blev sammenlignet med en anden periode, hvor forsøgspersonerne ikke lavede styrketræning.

Undersøgelsen viste at stofskiftet var forhøjet i mere end 38 timer efter vægttræningspasset. En så langvarig effekt på stofskiftet er ifølge forskerne ikke opnåelig med konditionstræning.

Da forsøgspersonerne blev brugt i forbindelse med undersøgelse af vægttræningens fordele i vægttabshenseende, så må man stærkt gå udfra at de var på en diæt med kalorieunderskud. Så undersøgelsen viser klart at snakker man efterforbrænding, så er vægttræning klart overlegen, da aerob træning ikke kan forhøje stofskitet i så lang tid efter. Så er man interesseret i at tabe sig, så er vægttræning vigtigt at inkludere.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hm det lyder egentlig meget godt. Jeg kom så til at tænke på at, såfremt restitueringen tillader det, kunne man træne vægttræning mere end 3-4 gange om ugen, når man cutter.

I forsøget træner de godt nok til failure, men der er vel ingen grund til at efterforbrændinger skulle være betydeligt lavere, når der er tale om træning der ikke går til failure?

Hvis forudsætningen er, at man træner fullbody workouts, kan jeg godt se det problematiske i det, men jeg tænkte på om den nogenlunde samme effekt ville kunne opnåes med ikke-fullbody træning? Hvis det er tilfældet, taler meget vel for at man nedtoner cardio og splitter sin træning lidt mere op, eller eventuelt bare træner lidt mere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du har ret Craw. Jeg tror det ville være hensigtsmæssigt at træne noget lignende HST når man skal tillægge sig masse, og noget der minder om MAX-OT når man skal cutte. Ved at træne 6 dage i ugen med en muskelgruppe om dagen som MAX-OT anbefaler, så stimulerer du forbrændingen løbende, så den faktisk holdes konstant høj.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Sjovt at du lige bringer dette emne op, sad faktisk og læste om en ligende undersøgelse igår:

Her har et græsk forskerhold været igang med at se hvad et træningspas på 1 time, gjorde ved stofskiftet og efterforbrændingen hos 6 yngre utrænede mænd. Styrkeprogrammet bestod af 10 blandede øvelser der alle blev kørt med 70% af 1RM med 3 min pause pr. sæt.

Umiddelbart 10,24,48, og 72 timer efter endt styrketræning blev stofskiftet og fedtforbrændingen målt. Det viste sig at stofskiftet var øget i op til 48 timer efter endt træning!

10 timer efter toppede forbrændingen, hvor den blev målt til værende 9% højere set i forhold til hvile. Efterfølgende faldte den så langsomt, og var efter 24 timers restitution var den "kun" 4,6% højere end hvile.

Udover at forbrændingen var større efter træning set i forhold til lige før den blev påbegyndt, steg fedtforbrændingen også hos forsøgspersonerne. Fedtforbrændingen gik fra (før træning) at udgøre 40% af forbrændingen til 68% 10 timer efter træningspassets ophør.

Efterfølgende faldt den stille og roligt mod den forbrænding de havde før træning.

Btw: Thomas de omtalte forsøgspersoner i dit indlæg, var det trænede/utrænede individer?

Link to comment
Share on other sites

TJ- i hvilket blad var det du læste den artikel? Meget interessant i generel forstand og specifik interessant for mig- især fordi jeg bliver mere og mere glad for at løfte jern ;) Ikke at jeg har tænkt mig at overgive mig til The dark side...

Link to comment
Share on other sites

TJ- i hvilket blad var det du læste den artikel?

Grrrrr, tænkte nok at nogen ville spørge om det :D

For jeg har læst det i et blad jeg normalt ikke sætter stor lid til. Min kæreste har abonnement på I Form, og jeg sad og bladrede lidt i det fra forrige måned igår, og faldt over undersøgelsen. Men undersøgelsen er nu publiceret i hvad der lyder som et anerkendt tidspunkt (Journal of Applied Physiology).

Og ja, det er yderst interessant for dem som gerne vil tabe sig. Men det er jo rent faktisk ikke ny viden. Man har længe vist at styrketræning har en mere effektiv indvirkning på efterforbrændingen end kardiotræning. Det er ihvertilfælde mange år siden jeg læse om lignende undersøgelser i nogen af mine gamle BB blade.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

OK har læst dem nu. Det er godt nok ikke lige min kop te må jeg indrømme. Minder for meget om HIT, med de få sæt og tonsvis af øvelser osv. Man ville bruge 30 minutter på bare at tage vægt af og på de maskiner/stænger man skal bruge.

En anden ting er at programmet virker bedst med Dymetradrine(effedrin). Den påstand er fuldstændig ude i skoven. At sige at programmet virker bedst på effedrin er sgu for langt ude i min bog. Så har man en effedrinfri dag om ugen....for langt ude:unsure:

En anden mellemvej må findes :)

Link to comment
Share on other sites

TJ> jo det kan jeg godt forstå, men jeg hæfter mig bare ved at der måske bliver for lidt overall stimulus af kroppen? Måske hvis man tog en Sheiko og delte den op på 6 dage istedet for 3? Det lyder som et bedre alternativ for mig.

Jeg skal snart på diæt, når min Sheiko er færdig, men jeg kunne egentlig godt tænke mig at prøve at være på en Sheiko samtidig med at være på diæt. Jeg er dog ikke helt sikker på at det holder?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share