Hvor bredt holder i på stangen ?


søren
 Share

Recommended Posts

Ligesom Thorhauge, holder jeg pegefingeren på ringen, efter råd fra en anden MOL'er. Jeg kørte førhen med ringefinger på ringen, men fik at vide, at det næsten er 'close-grip', så jeg kører nu lidt bredere, og det rammer også lidt anderledes i patkassen. :blush:

For the record: Jeg er 187 cm., og har derfor så rigelig vandring på min bænkpres. Så det var faktisk ganske fint, at skulle køre et lidt bredere greb - for så er der knap så lang vandring, og det = flere kilo på stangen! :bigsmile:

jeg er 189.. så fortsætter bare med pegefingeren.

Som sagt kørte jeg tidligere med lillefingeren, og som du siger kan de knap 10 cm sagtens mærkes. Grunden til at jeg spørger om dette er, en skulderskade jeg fik efter meget lang og tung bp træning med et forholdsvist smalt greb. Det smalle greb belaster vel skulderen mere end et bredere mere bryst-orienteret :blink: greb?

Link to comment
Share on other sites

jeg er 189.. så fortsætter bare med pegefingeren.

Som sagt kørte jeg tidligere med lillefingeren, og som du siger kan de knap 10 cm sagtens mærkes. Grunden til at jeg spørger om dette er, en skulderskade jeg fik efter meget lang og tung bp træning med et forholdsvist smalt greb. Det smalle greb belaster vel skulderen mere end et bredere mere bryst-orienteret :blink: greb?

Jo bredere greb jo større skulderbelastning...

Link to comment
Share on other sites

Jo bredere greb jo større skulderbelastning...

Ren biomekanisk har du ret, men helt så sort/hvidt vil jeg ikke mene at det er.

Hvis man eksempelvis kører med et smallere greb vil bevægeudslaget også bliver større i bunden af løftet, såfremt man ikke vinkler albuerne mere ind til siden. Derfor kan et smallere greb potentielt godt være hårdere for skulderen end et breddere greb.

Vil mene at man bør finde der føles naturligt, og måske variere det lidt hen ad vejen, for at skifte belastningen.

Det typiske billede er at nybegyndere ofte er noget stærkere i et lidt smallere greb, og efterhånden som man får bygget noget muskelmasse på brystet, vil man med fordel kunne gøre grebet breddere. :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Ren biomekanisk har du ret, men helt så sort/hvidt vil jeg ikke mene at det er.

Hvis man eksempelvis kører med et smallere greb vil bevægeudslaget også bliver større i bunden af løftet, såfremt man ikke vinkler albuerne mere ind til siden. Derfor kan et smallere greb potentielt godt være hårdere for skulderen end et breddere greb.

Vil mene at man bør finde der føles naturligt, og måske variere det lidt hen ad vejen, for at skifte belastningen.

Det typiske billede er at nybegyndere ofte er noget stærkere i et lidt smallere greb, og efterhånden som man får bygget noget muskelmasse på brystet, vil man med fordel kunne gøre grebet breddere. :xmas:

Enig :4winkkiss:

Link to comment
Share on other sites

Du har ret Devito... :Mrs_Claus: [en nissebabe til dig]

:nissetunge::nissetunge::nissetunge:

Husk på:

- bredden af greb er afgørende for hvilke muskler som trænes

- albuernes retning i bevægelsen er også afgørende for hvilke muskler som trænes

- stangens placering i løftet [ved hals eller nederst på brystet] er også afgørende for hvilke muskler som trænes

Men der er naturligvis et regelsæt som skal følges hvis man skal løfte til en styrkeløft konkurrence... Men det skal jeg ikke gøre mig klog på.

Glædelig Jul alle sammen :nissegrin::nissegrin::nissegrin:

Link to comment
Share on other sites

Husk på:

- bredden af greb er afgørende for hvilke muskler som trænes

- albuernes retning i bevægelsen er også afgørende for hvilke muskler som trænes

- stangens placering i løftet [ved hals eller nederst på brystet] er også afgørende for hvilke muskler som trænes

Det er nu begrænset, hvor stor indflydelse disse faktorere har. I enhver form for bænkpres vil man træne bryst, skulder og triceps, samt til dels lats.

Link to comment
Share on other sites

Til alle jer der angiver jeres højde, det er jo fuldstændig irrelevant, medmnindre i er totale DaVinci freaks

det eneste interessante er jeres vingefang...

og det kan faktisk heller ik rigtigt bruges fordi der er så mange faktorer der spiller ind...

Enig og vingefang kan heller ikke bruges, hvis man mener man har for lang vandring så er det fordi man ikke har spist nok mad. :nissetunge:

Link to comment
Share on other sites

überarm---->

ja det eneste relevante er hvor langt der er fra skulderled til albue, til midten af håndfladen...

Og så alligevel ikke. Nok mere lang vandringen er fra bryst til afslutning (og nok ikk alligevel, nok også anpå hvor ens styrke ligger) og selvfølgelig hvor stærk man er :nissetunge:

Edited by chalZe
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share