Mavetræning: mange reps vs. få reps ?


FittSmoker
 Share

Recommended Posts

Ja, det skulle da lige være hvis du starter et nyt emne eller opstiller en ny problemstilling

Diskussionen omkring mange eller få reps ved træning af mavemuskler vil jeg ikke gå ind i, men jeg vil godt opstille den nye problemstilling, som Thomas J nævner. Nemlig ved at inddrage rotator cuff musklerne.

Her er jeg blevet anbefalet at træne dem med mange gentagelser og lette vægte frem for få reps med tunge vægte. Argumentet (bl.a. fra en fysioterapeut) var, at hvis man benyttede tunge vægte, så ville den store skuldermuskel overtage arbejdet, og virkningen på rotator cuff ville blive minimal.

Men i relation til ovenstående diskussion, så må konklusionen vel være, at man godt kan droppe sine RC øvelser, da man på den ene side ikke kan træne dem tilstrækkeligt tungt til, at resultaterne kan opnåes i kraft af høj intensitet. Og på den anden side får man altså, qua mavemuskeldiskussionen, heller ikke noget nævneværdigt ud af at kompensere for den manglende vægt gennem mange gentagelser.

Gælder der andre regler for rotator cuff musklerne, eller er der noget grundlæggende galt i synsvinklen fra enten fysioterapeuten på den ene side eller MOL på den anden side?

Link to comment
Share on other sites

nu når i sådan ligefrem tirrer mig :)

så har jeg faktisk sådan et rigtigt FittSmoker spørgsmål, som jeg overvejer at stille inde i "kost".

Det er lidt i stil med dengang jeg rent hypotetisk ville spise 5 liter flødeis på een gang, for så at finde udaf om kroppen sugede alt næring udaf isen, eller blev nødt til at udskille noget af den - ubearbejdet.

Ved sgu ikke hvorfor jeg render rundt og tænker på de ting der, men når jeg får svar føler jeg hvile for en stund :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Mit bud på RC-problematikken er at disse muskler er forholds små og sidder på et sted, som rent biomekanisk set er svært at træne tungt. Desuden så er de måske også mere skrøbelige end de andre muskler, og derfor skal man så være mere påpasselige med tung træning af disse...

Det er mit bud... :wave:

Link to comment
Share on other sites

Du kan da sagtens træne dine rotator manchet muskler med lave reps. Grunden til at man anbefaler lidt højere reps i RC øvelser skyldes jo som det nævnes at tendens til at løfte for tungt er stor. Derved inddrages de store muskler, og effekten går tabt. Ved at lave lidt højere reps sikres aktiveringen af de relevante muskler. Og når det så er sagt, så snakker vi jo ikke om 50-100 reps her, som vi gjorde i mavetrænings diskussionen. Vi snakker jo om 12-15 reps. Jeg ville ikke lave RC øvelser med over 20 reps. Det er ikke hensigtsmæssigt med mindre man har ekstremt svage RC muskler. Så diskussionen findes faktisk slet ikke :D

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share