Morten D - Zen training


Morten D
 Share

Recommended Posts

Højdepunkter siden sidst er 4,5 km. i fivefingers med fokus på pose-teknik - herlig tur, rep-max i både ring dips og kipping pullups (stang) med 15 reps (hvilket er overraskende godt efter så lang en pause). :smile:

Nå ja: jeg havde jakkesæt og fivefingers på ud til kunder i år - det var spas. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Hov, jeg bliver først opmærksom på nu, at du også eksperimenterer med løb i FiveFingers. Kan se, at du har gode erfaringer. Når jeg har overstået en irriteret akillessene, regner jeg også med at gå stille og roligt i gang igen.

Et lille spørgsmål: Har du gjort noget specielt for at blive ømheden i læggene kvit? Eller har det bare været et spørgsmål om at starte meget langsomt ud med træningen? Jeg har nemlig oplevet samme massive ømhed i læggene … :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Hov, jeg bliver først opmærksom på nu, at du også eksperimenterer med løb i FiveFingers. Kan se, at du har gode erfaringer. Når jeg har overstået en irriteret akillessene, regner jeg også med at gå stille og roligt i gang igen.

Et lille spørgsmål: Har du gjort noget specielt for at blive ømheden i læggene kvit? Eller har det bare været et spørgsmål om at starte meget langsomt ud med træningen? Jeg har nemlig oplevet samme massive ømhed i læggene … :crazy:

Hej Cykologen.

Ja, jeg tror det er et spørgsmål om at starte rigtig langsomt og at arbejde med mobiliteten i ankel og lægregionen.

Jeg er i hvert fald ret sikker på, at min jomfrutur på 7 km. slog mig længere tilbage end hjem, men som du kan læse i næste indlæg, går det godt fremad nu... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Her til aften blev det til 45 min. med håndskubberen inden 4,5 km. i fivefingers. Først lidt øvelser for ankel- og hoftemobilitet.

Det var en god tur med et skidt resultat. Jeg trykkede faktisk lidt til den - løb så hurtigt jeg kunne, hvor jeg stadig kunne fokusere på pose-teknik - men det tog hele 22:19, hvilket tidligere har været nærmest komforttempo. Skuffende, men til gengæld var det helt uden læg- og hofteømhed, hvilket pt. er det vigtigste. :smile:

Edited by Los
Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Ja, jeg tror det er et spørgsmål om at starte rigtig langsomt og at arbejde med mobiliteten i ankel og lægregionen.

Det har du nok ret i. Der er ingen fiks genvej, kun stille og rolig opstart. Ud fra mine få erfaringer må jeg sige, at det i mine øjne er radikalt anderledes for benmuskulaturen at løbe "barfodsløb". Jeg må bare op på vippebrættet og balancere :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det har du nok ret i. Der er ingen fiks genvej, kun stille og rolig opstart. Ud fra mine få erfaringer må jeg sige, at det i mine øjne er radikalt anderledes for benmuskulaturen at løbe "barfodsløb". Jeg må bare op på vippebrættet og balancere :smile:

Ja, hvis man skal tro entusiasterne skal vi jo i en sen alder til at gen-lære at bruge vores bentøj. :smile:

Link to comment
Share on other sites

I går blev det til lidt ringtræning: ring dips, ring pullups og static L-holds. Som nævnt andetsteds har jeg fået et lille setback med tennisalbuen, så jeg går forsigtigt frem.

I dag 4,5 km. i fivefingers. Fin tur helt uden ømhed i lægge og hofter. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Højdepunkter siden sidst er 4,5 km. i fivefingers med fokus på pose-teknik - herlig tur, rep-max i både ring dips og kipping pullups (stang) med 15 reps (hvilket er overraskende godt efter så lang en pause). :smile:

Nå ja: jeg havde jakkesæt og fivefingers på ud til kunder i år - det var spas. :laugh:

laugh.gif Man fristes til at sige "That's awesome, bro"! Hvordan var reaktionen?

Link to comment
Share on other sites

laugh.gif Man fristes til at sige "That's awesome, bro"! Hvordan var reaktionen?

Jeg lod som ingenting de første 20 min. (det var et foredrag), hvorefter jeg smed et billede af fivefingers op på skærmen og spurgte, om de nogensinde havde set sådan nogen... Så udbrød de fleste af dem "DU HAR DEM PÅ!" og pegede. :laugh:

Så folk har nok siddet længe og tænkt WTF? Det gav anledning til en del snak om fivefingers efter foredraget, og reaktionerne virkede ret positive, men jeg havde også fortalt de historier, der fik mig selv med på vognen (Christopher Macdougall - Born To Run). :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det var en god tur med et skidt resultat. Jeg trykkede faktisk lidt til den - løb så hurtigt jeg kunne, hvor jeg stadig kunne fokusere på pose-teknik - men det tog hele 22:19, hvilket tidligere har været nærmest komforttempo. Skuffende, men til gengæld var det helt uden læg- og hofteømhed, hvilket pt. er det vigtigste. :smile:

Optur. Jeg har lige løbet samme distance på 20:55 og var mindre presset! :superman: Det er en km.-tid på 4:39, hvilket er fuldt godkendt pt. Nu kan jeg gå tilbage til proces-fokus i et stykke tid. :hippy:

Mindre optur er det, at min tennisalbue synes at gå den forkerte vej, men igår lavede jeg da også weighted ring dips - måske ikke så smart... :dry: Det var ellers helt uden ømhed, men jeg må nok tage den med ro et stykke tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft nogle dages ufrivillig pause pga. tennisalbuen og fordi jeg kom til at kvadre en tå lidt.

Men i dag fik jeg luftet mine fivefingers 4,5 km. Dejlig tur i solen.

Jeg er begyndt hos fys for at komme nogle milde nakke-/rygspændinger til livs og for at forebygge fremtidige skavanker.

Hvis albuen føles okay i morgen vil jeg forsøge mig med lidt pushups.

Link to comment
Share on other sites

Siden sidst lidt ring-arbejde og en skovtur i fivefingers på ca. 5 km. Det var rigtig lækkert, bortset fra en km. omkring en skovsø, hvorpå tusindevis af små frøer (ca. 1 cm. lange) hoppede forvirret rundt indtil flere endte tilværelsen under mine såler (her havde det været rart nok med nogle tykkere såler! :blink: ). Tilsidst løb jeg forbi 'moderfrøen', der kiggede på mig med tårevædede øjne, som sagde: 'hvordan kunne du?'.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen
… bortset fra en km. omkring en skovsø, hvorpå tusindevis af små frøer (ca. 1 cm. lange) hoppede forvirret rundt indtil flere endte tilværelsen under mine såler (her havde det været rart nok med nogle tykkere såler!

He, he, man ser massakren for sig :bigsmile:

Jeg har også luret lidt på samme ting, når jeg kommer til at løbe lidt længere i mine VFF. Her omkring Utterslev Mose, er der nogle dejlige enge og lange strækninger med græs. Men der er også en usandsynlig stor mængde vildgæs, og de lægger nogle pænt store "visitkort", som jeg i givet fald vil komme i pæn nærkontakt med :crazy:

Link to comment
Share on other sites

He, he, man ser massakren for sig :bigsmile:

Jeg har også luret lidt på samme ting, når jeg kommer til at løbe lidt længere i mine VFF. Her omkring Utterslev Mose, er der nogle dejlige enge og lange strækninger med græs. Men der er også en usandsynlig stor mængde vildgæs, og de lægger nogle pænt store "visitkort", som jeg i givet fald vil komme i pæn nærkontakt med :crazy:

Ja, selv som skabs-hippie er der grænser for, hvor tæt man vil på naturen. :laugh:

---

I dag en fin tur i fivefingers på 4,5 km. med ca. 5 min/km.

Min tennisalbue bliver hverken bedre eller ringere, men da forbedringerne oftest sker i ryk er jeg lidt i tvivl om jeg skal droppe al ringtræning i en periode, eller jeg skal køre på med de øvelser, der ikke giver smerte. Hm... Jeg giver sidste mulighed en chance. :smile:

Link to comment
Share on other sites

50 ringdips og 25 pullups (mixed grip med suppineret tennisalbue-hånd, for at skåne). Enkelt, hurtigt og effektivt.

Jeg har mægtig lyst til at træne med mere end kropsvægt, men jeg må hellere vente til tennisalbuen er i bedring... :dry:

Link to comment
Share on other sites

En lille 3 km.-tur i terræn med en nasty bakke - i fivefingers naturligvis. :smile:

Det blev ikke til mere, da jeg måtte sige goddag til min nye ven "Lægømhed" allerede inden start. :dry:

Nu er der snart ferie i 3 uger. Det er sq ret blæret, at jeg kan have alt mit træningsudstyr med i en fesen håndtaske: fivefingers, ringe og et par shorts - det fylder ikke mere end 2 citronmåner! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Super start på sommerhusferien med ringtræning i går og 6 km i fivefingers på en fantastisk løberute i dag. :smile:

Men der kommer også en del skrammel indenbords så det er nødvendigt...

+ 1 for fantastisk livsstil!

:4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

DBM: thumbs up fra en atlet som dig er meget velkomne :smile:

...Og det forpligter jo, så i går blev det til ringtræning med bl.a. lidt flirten med jernkors - det betaler jeg sjovt nok ikke for i dag.

I dag havde jeg den nær-perfekte løbetur: mild sommer-morgen-regn, fivefingers, løb i vandkanten og junglesti langs vandet. Svært ikke at opnå flow på de små 7 km. :smile:

Link to comment
Share on other sites

De sidste dage i sommerhuset bød på 2 x løb og 2 x ringtræning.

Den første løbetur blev kun til ca. 4 km., da jeg havde decideret ondt i fødderne. :blink: Jeg ved ikke, om det var DOMS, men det føltes ikke helt godt, så jeg stoppede der. På turen i går var det noget bedre, og jeg løb 6 km. i en fin tid og nød turen i stor stil. Jeg var lidt nervøs for noget træthedsbrud, men det ser heldigvis ikke ud til at være dét...

Jeg vil stadig rigtig gerne have noget vægt på min ringtræning, men min tennisalbue giver stadig lidt lyd fra sig, så jeg forsøger at være tålmodig...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har holdt nogle dages træningsfri pga. et snedkerprojekt (okay, at bakse rundt med mdf-plader kan måske også kaldes en slags gpp...).

Det har givet fødderne lidt ro, og i dag tog jeg en godt 5 km. lækker tur i skoven (i fivefingers naturligvis), og det var kun den første km. jeg følte lidt ømhed i fødderne, så træthedsbrud kan forhåbentlig udelukkes. :smile:

...Og i går gik jeg da også leget lidt i ringe og lavet nogle L-pullups (lækker øvelse).

Link to comment
Share on other sites

De senere dage har været lidt blandet små-træneri med air squat, trampolin og det løse. Dog blev det til en spontan rep-pr i ring dips på 17. :smile:

I dag effektiv træning bestående af 5 super-set:

10 ring dips

5 L-pullups

rengøring :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Mine Fivefingers står og kalder, men jeg har fået et møglortesår under den ene fod, så der går et par dage endnu. :nonono:

Desuden kan jeg blive far igen hvert øjeblik, så det kommer nok også til at sætte sine spor på træningen den kommende tid... :smile:

Jeg har dog fået leget lidt i ringene, og i dag dristede jeg mig sågar til at smide lidt vægt på, da tennisalbuen arter sig i disse dage. Det blev til både ring dips og ring pullups med 12 kg. og sågar 3 reps med 21 kg. i ring dips - naturligvis efter grundig opvarmning med elastikøvelser til rotatormanchetten. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Siden sidst er Fivefingers blevet luftet lidt i selskab med air squats.

Og så har jeg haft et par seancer med vægt på ring dips (tør endnu ikke i pullups pga. tennisalbuen - som ellers synes at være så godt som væk! :4thumbup: )

Et par ring dips rep-pr's er det også blevet til:

10 reps m. 12 kg.

4 reps m. 21 kg.

(kampvægt 90 kg.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share