Morten D - Zen training


Morten D
 Share

Recommended Posts

Isfri veje, nærmest rask tilstand og nye Fivefingers: Flow - så kunne jeg ikke holde løberiet tilbage længere.

Det blev til små 4,5 km. i meget behersket tempo pga. is, en å, der var gået over sine breder, og så simpelthen fordi det var første tur siden november.

Jeg vil fokusere på det positive: ingen brok fra hoften, læggene blev først ømme efter 3,5 km. og de nye futter klarede kulde og vand med bravour. :smile:

Løbehastighden afspejlede, at jeg nu er tættere på de 40 end de 30. (Endomondo er ikke din ven!) :dry::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Yikes, slem DOMS i mine lægge efter lunteturen den anden dag. :crazy: Det var åbenbart for langt efter 2 måneders løbepause.

I dag lavede jeg morgen-pumperen inden arbejde; nice.

Front Squat går bedre og bedre. Jeg er blevet bedre til at insistere på, at det er mine quads og ikke hams, der skal fyre.

Ellers lidt blandet disco - god start på dagen.

Link to comment
Share on other sites

Projekt 'Check your ego at the door, then disco' fortsætter.

En fin, hurtig morgentræning, hvor startede med godt 2km. i fivefingers på løbebånd. Jeg må lettere skuffet konstatere, at 2 måneders løbepause har bombet min læg-konditionering tilbage til stenalderen. :dry: Nå, op med frekvensen og ned med distancen.

Derefter træning med moderate vægte og front squat-teknik. Det begynder at virke rigtig fornuftigt, men allerede på rep 4 med 50 kg. ryger formen lidt, så jeg holder mig sub-50 kg. indtil den sidder i skabet.

Fint med en masse spejle - så kan man se, når folk tror de uset måber af min fodbeklædning. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Spinning i dag, og jeg har fået et fint Suuonto pulsbælte (af den slags, hvor pulsen bliver sendt til en storskærm).

I den anledning vil jeg prøve at poste en pulskurve.

Dommen fra Suunto-rapporten lød:

"Denne session var højeffektiv, hvad angår

aerob præstation, men kun hvis den

efterfølges af tilstrækkelig retablering. Den

var meget anstrengende, og bør ikke

gentages for tit."

:laugh:

Jeg gav den da også gas, men turde nu godt gøre det igen i morgen...

post-253-057062200 1295812721_thumb.png

Edited by Los
Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Jeg gav den da også gas, men turde nu godt gøre det igen i morgen...

Pas hellere på, du er blevet advaret laugh.gif

I øvrigt kan jeg godt følge dig mht. ømme lægge efter ture i de flade sko. Jeg har i et stykke tid brugt traditionelle løbesko på grund af føret, dog stadig med landing fremme på foden. Men efter nogle ture på løbebåndet i FiveFingers vender noget af ømheden i læggene tilbage. Barfodsløbet skal åbenbart holdes vedlige …

Link to comment
Share on other sites

Pas hellere på, du er blevet advaret laugh.gif

I øvrigt kan jeg godt følge dig mht. ømme lægge efter ture i de flade sko. Jeg har i et stykke tid brugt traditionelle løbesko på grund af føret, dog stadig med landing fremme på foden. Men efter nogle ture på løbebåndet i FiveFingers vender noget af ømheden i læggene tilbage. Barfodsløbet skal åbenbart holdes vedlige …

haha, ja, instruktøren sagde også, at hvis ens snitpuls lå over 82%, så var det for meget. Det fik hende åbenbart tændt på at komme med en masse andre "indsigtsfulde" betragtninger om pulsens mysterier, mens vi rullede af, og det eneste jeg kunne tænke var "stop nu for fanden programmet, så min registrerede snitpuls ikke bliver for lav!" :laugh: (Den endte på 83% fordi der kom for meget afrulning med).

Mht. konditionering af læggene, så er det vel egentlig også naivt at tro, at et halvt års træning kan kompensere for 35 år på hælene. Men jeg er skide utålmodig; jeg vil bare løbe langt i mine kære fivefingers!

---

I dag var det så MorningPump Galore inden arbejde. Først 1 km. på løbebåndet i fivefingers (løbebånd stinker!) og derefter disco: Bænkpres, superset med DB Curls og Pressdown, front squat, Lat. Raise and what not. God start på dagen, og lidt shaky arme ved tastaturet nu. :smile:

Edited by Los
Link to comment
Share on other sites

Syg datter betød ringe søvn i nat, så jeg var spændt på, om det ville kunne mærkes til aftenens spinning - ja, faktisk havde jeg jo allerede kørt undskyldningen for en slatten præstation i stilling. Og jeg følte mig da også lettere buddingbenet efter 20 min., men så besluttede jeg mig for at pakke kleenexen væk og gå til stålet. Det gjorde jeg så i stor stil - og det var fedt! Moralsk og konditionsmæssig sejr. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Morgentræning: lidt mobilitet, lidt løbebånd og lidt vægte.

Vægttræningen er blevet en søgen efter øvelser, der ikke fremkalder gamle småskavanker. Specielt isolationsøvelser for guns giver problemer med at finde øvelser, der ikke giver mislyde fra håndled og albue. :dry: Og hvorfor laver jeg så overhovedet isolationsøvelser? Ja, for at blive langdistanceløber med store guns, selvfølgelig! :laugh:

Jeg har faktisk meldt mig til halv-marathon i juni, så det er ikke den store katastrofe, at jeg er vægt-semi-invalid.

Til gengæld er Front Squat begyndt at køre godt. Stilen sad i skabet med 50 kg. i dag, så jeg up'ede til 60, og det gik også fint på de første 3 reps.

Det bedste ved at træne guns er den lette sitren nogle timer bagefter. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg fået 1-2 km. i benene med Fivefingers de sidste 4 dage, og det har muligvis været for meget, for da jeg var til spinning i aften mærkede jeg en følelse a la en mild fibersprængning i højre læg. :unhappy:

Derfor rullede jeg bare med de sidste 20 min. og så krydser jeg fingre for, at det blot er lidt overanstrengelse. Det vil nok vise sig, når jeg vågner i morgen tidlig... :hands:

Link to comment
Share on other sites

En god km. på løbebånd her til morgen tyder på, at jeg er sluppet med en mild overanstrengelse i læggen, så nu skåner jeg den en uges tid (korte distancer med lidt lavere frekvens).

Ellers blev det til lidt disco og front squat, som er ved at se rigtig fornuftigt ud. Tror jeg har en lille smule bækken-kip i bunden, men det er svært at vurdere selv.

Link to comment
Share on other sites

Længe leve muscle-memory!

Nu føles 27 kg. håndvægte som 22 kg. gjorde for blot 10 half-assed træninger siden (ved 10 reps DB Press). :4thumbup:

Blot lidt hurtig morgendisco efter mobilitetstræning og lidt løbebånd. Jeg er helt rundtosset for at løbe en længere tur, men jeg har en smule irritation i min højre læg/knæhase, så jeg holder mig pligtskyldigt på måtten. :dry:

Link to comment
Share on other sites

Verden er af lava og står ikke længere: 2 træninger på samme dag!

Men det var så nok også en fodfejl, for jeg havde meget lidt at skyde med til aftenens spinning og pulsen ville bare ikke helt derop, hvor det er sjovt. Ellers okay program og god muzak, men ak.

I morgen nøjes jeg med noget mobilitet.

Link to comment
Share on other sites

Det er en hård mental periode træningsmæssigt. Jeg vil bare gerne løbe, men bentøjet driller, og jeg kan ikke forstå hvorfor. Det er som om der kommer en ny mislyd, hver gang jeg forsøger. Lige nu får jeg mild ømhed ved begge achilles-sener, ledbånd på bagsiden af knæet og i morges midt i venstre fod. :blink:

Hvis jeg havde forceret løbetræningen, kunne jeg forstå det, men jeg synes min tilgang er decideret snusfornuftig: korte løbeture (2 km.) på løbebånd flere gange om ugen.

Måske er det løbebånds-løb, der er noget skrammel?

Måske er det den hyppige front squat-træning, der spiller ind? Den kører dog virkelig godt. Stilen har aldrig været bedre, og styrken stiger stille og roligt, og jeg mærker intet ubehag overhovedet, når jeg kører den.

I det hele taget tragikomisk, at jeg forsøger at træne mig op til halvmarathon, men det eneste, der går den rigtige vej er styrke og muskemasse. :laugh:

Nå, jeg bider mig fast og fortsætter med mobilitetstræning og korte løbeture, hvor jeg langsomt øger distancen, når jeg kan løbe uden ømhed.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Hmm, det må da være frustrerende, at det er de "forkerte ting", der går fremad dry.gif

Jeg tror nu ikke, at du skal give løbebåndet skylden. Bruger det selv en sjælden gang og synes faktisk, at det fjedrer en lille smule, så det er næppe det, der giver dig ekstra stød og belastninger.

Nu har jeg nok nogle flere år på bagen end dig, men jeg oplever ofte små ømheder, der dukker op for bare at forsvinde efter en dag eller to. Jeg er begyndt at tage dem mindre alvorligt …

Arbejder du lidt med løbestilen, små justeringer etc.? Man kan jo godt forestille sig, at du laver nogle uhensigtsmæssige bevægelser uden selv at være opmærksom på det.

Løber du udelukkende i VFF, eller skifter du engang imellem til andre typer sko? Det er måske også værd at eksperimentere med. Indtil videre løber jeg ikke de helt lange ture i VFF.

Sorry, det her endte vist bare med en sludder for en sladder, men jeg håber da at får det til at rulle. Måske skal du bare strække mere (noget, jeg aldrig har dyrket særlig meget).

Good luck!

Link to comment
Share on other sites

Arbejder du lidt med løbestilen, små justeringer etc.? Man kan jo godt forestille sig, at du laver nogle uhensigtsmæssige bevægelser uden selv at være opmærksom på det.

Løber du udelukkende i VFF, eller skifter du engang imellem til andre typer sko? Det er måske også værd at eksperimentere med. Indtil videre løber jeg ikke de helt lange ture i VFF.

Tak for input.

Jeg eksperimenterer en del med løbestilen og løber altid i Fivefingers. Sidstnævnte har jeg ikke tænkt mig at stoppe med - det føles alt for rigtigt! :smile:

I dag prøvede jeg kun at fokusere på overkropsholdning og så ellers at løbe afslappet. Det gik faktisk meget fint, men det var også kun 2 km.

Jeg reducerede også front squat til ren teknik med 30 kg. for at se, om det har effekt.

Ellers blev det til lidt disco, som efterhånden har synlig effekt. Ikke løbe-formålstjenstligt, men meget rart. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Efter en rejseweekend (spædbørn og fly er bare en slatten combo, selvom den lille opførte sig eksemplarisk) havde jeg brug en for en morgentræning inden arbejde.

Jeg løb godt 3 km. (på løbebånd :dry: ) uden nogen form for gener! :4thumbup: En lille ting, der føles som en stor ting.

Bagefter lidt disco og front squat.

Link to comment
Share on other sites

Denne uge har været en god blandet landhandel: løb, vægttræning, spinning og gåtur.

I går tog jeg vandrestøvler og rygsæk på og gik 1t og 40 min i skoven - mere for sjælen end for kondien. God tur.

I dag løb jeg 4 km. intervaller på løbebåndet. Ingen nævneværdige problemer med bentøjet. :smile:

Projekt 'check your ego at the door' fortsætter med vægtene. I denne uge har jeg således konsekvent front squattet under halvdelen af de kg. jeg har presset med både håndvægte og stang. :laugh: I dag lavede jeg noget overhead squat-teknik - min skuldermobilitet stinker!

På diskofronten er jeg kommet op på sæt med 32 kg. håndvægte i pres med albuerne inde, så det går da fremad...

Link to comment
Share on other sites

Denne uge har budt på 3 løbeture á 4, 6 og 5 km. De to første på løbebånd med små 5 min./km. og den sidste var en komfurttur i det gode vejr med 5:27/min.

Lidt overraskende/skuffende blev læggene ømme på dagens tur. Det tager sq tid med de stænger... :dry:

Lidt disko er det også blevet til.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Det tager sq tid med de stænger...

Det er altså også min erfaring. Læggene bliver udfordret i FiveFingers. Jeg kan også stadig få dage med ømme lægge. En enkelt hviledag eller en enkelt tur i fx et par Nike Free er dog nok, så er jeg tilbage på sporet. Lige præcis i denne uge, har der slet ikke været noget for mit vedkommende.

Link to comment
Share on other sites

Det er altså også min erfaring. Læggene bliver udfordret i FiveFingers. Jeg kan også stadig få dage med ømme lægge. En enkelt hviledag eller en enkelt tur i fx et par Nike Free er dog nok, så er jeg tilbage på sporet. Lige præcis i denne uge, har der slet ikke været noget for mit vedkommende.

Nej, det er godt nok en imponerende distance, du tilbagelægger for tiden! :superman:

Jeg er bare forundret over, at kun 2 måneders vinterpause tilsyneladende har slået mig tilbage til start ift. læg-konditionering, selvom jeg umiddelbart inden kunne løbe 10K uden problemer.

Men det går da den rigtige vej, og det er da også meget mild doms jeg har i dag, så i morgen bliver det nok til en lille restitutionstur.

Det kan være jeg skal have fat i et par Nike Free. Forsøgte at købe et par lige før vinter, men der var de umulige at få fat i.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Det kan være jeg skal have fat i et par Nike Free. Forsøgte at købe et par lige før vinter, men der var de umulige at få fat i.

Det er nok mere det at få en lille smule afveksling engang imellem, der gør forskellen. Jeg synes egentlig ikke, at Nike Free er en super fremragende sko, men den er let, og så kan man løbe forfod/mellemfod i den med nogenlunde samme teknik som i VFF.

Kiggede på nogle Newton sko på et tidspunkt, men deres meget store såler for simpelthen foden for langt hævet over underlaget efter min smag.

EDIT: Købte i sin tid mine Nike Free på loebeshop.dk, og de kom rimelig pronto …

Edited by Cykologen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share