Sumo dødløft


Ripper
 Share

Recommended Posts

Jeg fandt lige denne artikel om sumo dødløft, som diskuterer forskellene på den og konventionel dl. Nogle af Jer kender den måske godt i forvejen.

Konventionel vs. Sumo

Sumo video clip

Stephan Vorup trækker et ondt sumo dødløft, Dan Kristensen, som har været dansk mester i 82½ kg klassen seks gange, kører også sumo. Sjovt at stilen ikke er mere udbredt her på MOL...

Link to comment
Share on other sites

Jeg sad og så nogle gamle powerlifting konkurrencer fra Eurosport i går.....Jeg blev faktisk forbavset over, hvor mange (i de tunge klasser) der anvender sumo stilen. Selv de helt store gutter bruger sumostilen. Men man skal selvfølgelig vælge den som man er stærkest i, men man skal helt klart give begge to en chance.....

Jeg synes også, at det virker en anelse mere naturligt at løfte med bred fodstand.......hvis du i hverdagen skal løfte en kasse eller lignende, så placerer du også fødderne bredt, og løfter den "mellem benene". Men ét er træning, noget andet er virkelighed :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

For mit vedkommende, så har alm. dødløft været en fast del af min træning i flere år (og jeg må tilstå at fremgangen den sidste tid har været meget begrenset).

Jeg anvendte aldrig sumostyle til træning fordi jeg ikke kunne løfte lige så meget som ved alm. stil.

Jeg har nu taget mig sammen og tæenet begge dele i ca. tre måneder (en træning om ugen med dyb konventionel stil, en gang sumo og en gang konventionel), og på trods af mine lange ben, så er jeg nu storset lige stærk i sumo som i den almindelige dødløft.

Jeg tror selv på, at jeg i det lange løb vil blive stærkere i sumo-style. Den føles ganske enkelt meget lættere og mere rigtig, når man først er blevet vandt til den lidt akavede benstilling.

Link to comment
Share on other sites

Hej Dementia.

Det er kun en fordel, at være høj i dødløft. Hvis du kan træne sumo, så burde du også kunne træne den almindelige. De minder jo lidt om hinanden. I begge går du ned i knæ først, og løfter først med benene..

Faktisk mener mange jo, at det er den almindelige som er bedst hvis man er meget høj, så det forstår jeg faktisk ikke, hvorfor du ikke kan..??? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Dementia..

Check lige dette link:

http://www.getbig.dk/vis_artikel.asp?id=189

Nu tror jeg nemlig, at det er fordi, at du forveksler almindelig dødløft med den dødløft, hvor man ikke bøjer i knænene, men kun går ned i ryggen.

Der er nemlig ikke den store forskel på Sumodødløft og almindelig dødløft. Eneste forskel er " fødderne i skulderbredde afstand og armene udenfor knæene." Så det med at din ryg er helt buet burde ikke have noget at sige i sumo vs almindelig dødløft. Jeg er også høj, og min ryg er også buet når jeg bøjer, hvorfor jeg heller ikke kan køre den dødløft, hvor man ikke går ned i knæ, men jeg mener ikke at der skulle være noget i vejen for at du kører den almindelige frem for sumo - bare du holder dig væk for strækt-bens- dødløft...

Am I right? :beerchug:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share