Problemer med dødløft


Kafir
 Share

Recommended Posts

Har lidt problemer når jeg kører dødløft.

1. Jeg støder ofte imod mine knæ når jeg er på vej på og ned med stangen, er det normalt?

2. Kører 5x5, og i de sidste par sæt har jeg ofte svært ved at holde fat i stangen, det er som om mine fingre ikke er stærke nok til at holde stangen, er der nogle tricks el. tips her?

Link to comment
Share on other sites

Øv dig på teknikken, hvis stangen støder på knæene, er den forkert.

Og mht., at dine fingre glider, så kan du gå over til at bruge mix-grip.

(du holder med underhånd og overhånd, ved hver sin hånd, og skifter selvfølgelig med, hvilken hånd du gør det ene med, og hvilken du gør det andet med.)

I starten, vil det føles akavet, men i længden føles det godt, og er bestemt også godt, hvis ens fingergreb ikke er stærkt nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville tro at du kører for tungt i forhold til din teknik. Hvilket man nemt kan være tilbøjelig til i Dødløft.

Jeg kunne ikke selv lave ordentlig dødløft og ramte også mine knæ hele tiden, indtil jeg tog en betragtelig del af vægten af, det hjalp. :wink:

Hvis det stadig er hårdt at holde fast med mix-greb(hedder det det?) så kan du læse nogle af de mange tråde om grebsstyrke her på siden.

- muldjord

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville tro at du kører for tungt i forhold til din teknik. Hvilket man nemt kan være tilbøjelig til i Dødløft.

Jeg kunne ikke selv lave ordentlig dødløft og ramte også mine knæ hele tiden, indtil jeg tog en betragtelig del af vægten af, det hjalp. :wink:

Hvis det stadig er hårdt at holde fast med mix-greb(hedder det det?) så kan du læse nogle af de mange tråde om grebsstyrke her på siden.

- muldjord

Kan være jeg skal prøve og smide noget af vægten, selvom jeg ikke kører med det vilde.

Kan også være jeg lige kan hive en instruktør hen, som lige kan hjælpe.

Edited by Kafir
Link to comment
Share on other sites

Kan være jeg skal prøve og smide noget af vægten, selvom jeg ikke kører med det vilde.

Kan også være jeg lige kan hive en instruktør hen, som lige kan hjælpe.

Det er altid klogt at køre let, ind til man har teknikken 100 %, i sær i øvelser som Squat og Død.

Og hvis det er en instruktør, der ved hvad han/hun snakker om, er det en meget god idé.

Link to comment
Share on other sites

Semi-OT: Men er det essentielt at skifte håndstilling ved mixedgrip?

Med venstre hånd under og højre over, føles det meget mere bekvemt, imens omvendt er nærmest et helvede..

Du belaster jo muskulaturen forskeligt i hver side, når du kører mixed. På et tidspunt så min ryg sgu en smule mystisk ud pga dette. I dag bruger jeg kun mixed, hvis jeg kører rigtigt tungt. Ellers kører jeg altid med dobbelt overhåndsgreb og eventuelt med straps på de tungeste par set.

Link to comment
Share on other sites

Du belaster jo muskulaturen forskeligt i hver side, når du kører mixed. På et tidspunt så min ryg sgu en smule mystisk ud pga dette. I dag bruger jeg kun mixed, hvis jeg kører rigtigt tungt. Ellers kører jeg altid med dobbelt overhåndsgreb og eventuelt med straps på de tungeste par set.

ville det ik være ok bare at skifte mellem hvilken hånd der holder underhåndsgreb?

Link to comment
Share on other sites

ville det ik være ok bare at skifte mellem hvilken hånd der holder underhåndsgreb?

Det ville det måske. Men for mange er det akavet, at holde med krydsgreb hvor der skiftes. Jeg kan personligt kun holde krydsgreb, hvor det er min venstre hånd der er underhånd.

Såfremt målet med træningen er BB vil jeg klart foretrække OH greb og straps på de tungeste set.

Link to comment
Share on other sites

Tilvænning til mixgreb og konsekvent skift mellem sæt bør da nok kunne sikre, man kan køre nogenlunde ens med overhånd i den ene og anden side.

I starten var det for mig bedst med overhånd i højre side. En lille tennisalbue i venstre side senere gjorde dog, at nu var det i venstre side, overhånd føltes bedst.

Kort sagt: Jeg tror, det er ren og skær vanesag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share