Kost, Muskelvækst, og fedttab


Syruskeen
 Share

Recommended Posts

Hey alle,

Jeg er en 17 årig dreng som har trænet i godt et halvt år nu her. Men mit problem er at jeg er steget i kilo på diverse øvelse, det er stærkt begrænset hvor meget jeg er steget.

Jeg tror problemet ligger i min kost, Jeg spiser en halv dyb tallerken fuld havregryn om morgenen, og i min første pause på arbejde spiser jeg 3 halve stykker rugbrød med noget kylling eller skinke på. det samme i min næste pause.

aftensmaden spiser jeg ca. 1 portion af det vi nu end skal have og spise, også springer jeg gerne uden om det der feder, fordi jeg er lidt overvægtig om man kan sige det. og har hørt at man skal være i energioverskud for at kunne få opbygget muskelmasse.

Men mit problem er bare at jeg er bange for at jeg vil tage det hele på som fedt så jeg bliver endnu tykkere, og det er ikk det resultat jeg ønsker.

jeg træner ca 1 time hver mandag, tirsdag, torsdag, fredag og nogle gange om lørdagen.

hvordan kan jeg være sikker på at hvis jeg begynder at spise normalt igen at jeg ikk tager fedtmasse på igen?

og vil jeg også miste fedten om min mave når jeg træner og samtidig spiser normalt?

jeg ønsker og få en flot og muskuløs krop.

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hey alle,

Men mit problem er at jeg er steget i kilo på diverse øvelse, det er stærkt begrænset hvor meget jeg er steget.

Men mit problem er bare at jeg er bange for at jeg vil tage det hele på som fedt så jeg bliver endnu tykkere, og det er ikk det resultat jeg ønsker.

jeg træner ca 1 time hver mandag, tirsdag, torsdag, fredag og nogle gange om lørdagen.

hvordan kan jeg være sikker på at hvis jeg begynder at spise normalt igen at jeg ikk tager fedtmasse på igen?

og vil jeg også miste fedten om min mave når jeg træner og samtidig spiser normalt?

jeg ønsker og få en flot og muskuløs krop.

På forhånd tak.

Forstår ikke den første sætning.

Vil du tabe dig eller tage på?

Hvis du vil opbygge muskler skal du være i kcal overskud, hvilket vil sige du kommer til at tage på.

Vil du gerne smide fedtet på mave skal du være i kcal underskud...

Link to comment
Share on other sites

I teorien er det muligt.

Fysisk Nej.

Du kan ikke både tabe fedt og opbygge muskler på een og samme tid, derfor vælg hvad du vil og planlæg din træning udfra det.

Bare for at præcisere/fluekneppe lidt :wink:

Det er muligt at tabe fedt og opbygge muskelmasse indenfor en periode, hvor man ikke nødvendigvis har haft fokus på først det ene og så det andet.

Men fedttab og muskelopbygning sker ikke samtidig i kroppen. Kroppen skifter mellem anabolsk (opbyggende) og katabolsk (nedbrydende) tilstand afhængigt af hvordan dit energiforbrug og -indtag fordeles i løbet af dagen. Fedttab kræver at kroppen bruger lagret fedt til energi imens opbygning af muskler kræver at indtaget energi bruges til dette. Lidt simpelt forklaret kan man sige at kroppen jo ikke ville have nogen grund til at brænde det fine fedtlager af, hvis der er energi tilrådighed i form af den mad du har spist. Muskelmasse er luksus.

I praksis ses der relativt ofte en let øget muskelmasse hos overvægtige på diæt (i størrelsesordenen et par kg), hvis der også inkluderes styrketræning.

Det er bare dumt at forsøge at gøre begge ting i væsentlig grad samtidig. Du sætter dig ganske enkelt mellem to stole. Resultatet vil højst sandsynligt være meget bedre, hvis du først fokusere på det ene og derefter det andet. Rækkefølgen afhænger af dit udgangspunkt og mål.

Link to comment
Share on other sites

Bare for at præcisere/fluekneppe lidt :wink:

Det er muligt at tabe fedt og opbygge muskelmasse indenfor en periode, hvor man ikke nødvendigvis har haft fokus på først det ene og så det andet.

Men fedttab og muskelopbygning sker ikke samtidig i kroppen. Kroppen skifter mellem anabolsk (opbyggende) og katabolsk (nedbrydende) tilstand afhængigt af hvordan dit energiforbrug og -indtag fordeles i løbet af dagen. Fedttab kræver at kroppen bruger lagret fedt til energi imens opbygning af muskler kræver at indtaget energi bruges til dette. Lidt simpelt forklaret kan man sige at kroppen jo ikke ville have nogen grund til at brænde det fine fedtlager af, hvis der er energi tilrådighed i form af den mad du har spist. Muskelmasse er luksus.

I praksis ses der relativt ofte en let øget muskelmasse hos overvægtige på diæt (i størrelsesordenen et par kg), hvis der også inkluderes styrketræning.

Det er bare dumt at forsøge at gøre begge ting i væsentlig grad samtidig. Du sætter dig ganske enkelt mellem to stole. Resultatet vil højst sandsynligt være meget bedre, hvis du først fokusere på det ene og derefter det andet. Rækkefølgen afhænger af dit udgangspunkt og mål.

Hej Jesper

Du vidste jo godt hvad jeg mente... ;) - men en normal motionist ville nok ende i status quo.

Er du ikke sød at smide nogle konkrete undersøgelser omkring øgning af muskelmasse hos folk på diæt? - vil gerne læse lidt om den fysiologiske baggrund for dette.

Edited by HenrikJ
Link to comment
Share on other sites

Hej Jesper

Du vidste jo godt hvad jeg mente... ;) - men en normal motionist ville nok ende i status quo.

Er du ikke sød at smide nogle konkrete undersøgelser omkring øgning af muskelmasse hos folk på diæt? - vil gerne læse lidt om den fysiologiske baggrund for dette.

Ja, jeg vidste da godt at du vidste det, men det kunne jo være det hjalp spørger (eller andre) en smule.

Det er ikke lige fordi jeg har en hel stak undersøgelser, men der er da denne:

Effect of a hypocaloric diet, increased protein intake and resistance training on lean mass gains and fat mass loss in overweight police officers.

Demling RH, DeSanti L.

Brigham and Women's Hospital, Boston, MA 02115, USA. [email protected]

We compare the effects of a moderate hypocaloric, high-protein diet and resistance training, using two different protein supplements, versus hypocaloric diet alone on body compositional changes in overweight police officers. A randomized, prospective 12-week study was performed comparing the changes in body composition produced by three different treatment modalities in three study groups. One group (n = 10) was placed on a nonlipogenic, hypocaloric diet alone (80% of predicted needs). A second group (n = 14) was placed on the hypocaloric diet plus resistance exercise plus a high-protein intake (1.5 g/kg/day) using a casein protein hydrolysate. In the third group (n = 14) treatment was identical to the second, except for the use of a whey protein hydrolysate. We found that weight loss was approximately 2.5 kg in all three groups. Mean percent body fat with diet alone decreased from a baseline of 27 +/- 1.8 to 25 +/- 1.3% at 12 weeks. With diet, exercise and casein the decrease was from 26 +/- 1.7 to 18 +/- 1.1% and with diet, exercise and whey protein the decrease was from 27 +/- 1.6 to 23 +/- 1.3%. The mean fat loss was 2. 5 +/- 0.6, 7.0 +/- 2.1 and 4.2 +/- 0.9 kg in the three groups, respectively. Lean mass gains in the three groups did not change for diet alone, versus gains of 4 +/- 1.4 and 2 +/- 0.7 kg in the casein and whey groups, respectively. Mean increase in strength for chest, shoulder and legs was 59 +/- 9% for casein and 29 +/- 9% for whey, a significant group difference. This significant difference in body composition and strength is likely due to improved nitrogen retention and overall anticatabolic effects caused by the peptide components of the casein hydrolysate. Copyright 2000 S. Karger AG, Basel

Den fysiologiske baggrund er som jeg ser det rimelig ligetil - på det simple plan :wink: . Vi ved at selv i generelt energiunderskud vil kroppen svinge mellem underskud og overskud som følge af måltider og aktivitet, og i det tilfælde hvor udgangspunktet er tilstrækkelig lavt og der er stimuli for vækst, så vil kroppen prioritere muskelvækst i overskudsperioder og fedtforbrænding i underskudsperioder.

okay, er der så en måde som jeg kan tabe mig på, hvor jeg kun taber fedt og ikke muskelmasse. Skal jeg så stadig styrketræne? eller skal jeg skifte til ren motions træning? eller hva skal jeg ?

På forhånd tak.

Vægttab med bevarelse af muskelmasse:

  • Begræns størrelsen af energiunderskuddet. Præcis hvor stort du kan tillade at det er kan ikke siges, men 500kcal/dag (½kg om ugen) i underskud er et fornuftigt udgangspunkt.
  • Fortsæt styrketræning
  • Få nok protein, 1½-2g pr kg kropsvægt.
  • Spis 5+ gange om dagen, hvis det er muligt. Sørg for protein i alle måltider.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg vidste da godt at du vidste det, men det kunne jo være det hjalp spørger (eller andre) en smule.

Det er ikke lige fordi jeg har en hel stak undersøgelser, men der er da denne:

Den fysiologiske baggrund er som jeg ser det rimelig ligetil - på det simple plan :wink: . Vi ved at selv i generelt energiunderskud vil kroppen svinge mellem underskud og overskud som følge af måltider og aktivitet, og i det tilfælde hvor udgangspunktet er tilstrækkelig lavt og der er stimuli for vækst, så vil kroppen prioritere muskelvækst i overskudsperioder og fedtforbrænding i underskudsperioder.

Vægttab med bevarelse af muskelmasse:

  • Begræns størrelsen af energiunderskuddet. Præcis hvor stort du kan tillade at det er kan ikke siges, men 500kcal/dag (½kg om ugen) i underskud er et fornuftigt udgangspunkt.
  • Fortsæt styrketræning
  • Få nok protein, 1½-2g pr kg kropsvægt.
  • Spis 5+ gange om dagen, hvis det er muligt. Sørg for protein i alle måltider.

hvis vedkommene vejer 100kilo, og han skal spise kost svarene til 200g protein, vil han ligge LANGT over sit bersal stofskifte,, du skal naturligvis tage højde for din fedtprocent i forhold til muskler, du kan ik altid sige at 2g prot pr. kilo. en person som vejer 300kilo ren fedt, som begynder at bodybuilde ska jo ik æde 600gram protein dagligt..

Edited by Hansen23
Link to comment
Share on other sites

hvis vedkommene vejer 100kilo, og han skal spise kost svarene til 200g protein, vil han ligge LANGT over sit bersal stofskifte,, du skal naturligvis tage højde for din fedtprocent i forhold til muskler, du kan ik altid sige at 2g prot pr. kilo. en person som vejer 300kilo ren fedt, som begynder at bodybuilde ska jo ik æde 600gram protein dagligt..

I stort set alle "normale" tilfælde vil det være en acceptabel approksimation at regne proteinindtag ud fra totalvægt og ikke muskelmasse-vægt. 200g protein er 800kcal og vil næppe være over nogen voksne menneskers basalstofskifte.

Vejer man 300kg (rent fedt :blink::blink::blink: ) har man nok også større ting at bekymre sig om end tilstrækkeligt proteinindtag og bodybuilding er næppe lige det første man overvejer som motionsform.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lige fordi jeg har en hel stak undersøgelser, men der er da denne:

Den fysiologiske baggrund er som jeg ser det rimelig ligetil - på det simple plan :wink: . Vi ved at selv i generelt energiunderskud vil kroppen svinge mellem underskud og overskud som følge af måltider og aktivitet, og i det tilfælde hvor udgangspunktet er tilstrækkelig lavt og der er stimuli for vækst, så vil kroppen prioritere muskelvækst i overskudsperioder og fedtforbrænding i underskudsperioder.

Jeg mener bare der er flere faktorere der spiller ind som så, altså forsøget der er simplificeret en del.

De snakker jo om at fedt% falder, men de glemmer at tage højde for øget blodmængde + ændring i glykogendepoterne, så hvor har vi den reelle muskelvækst?

Dog er det spændende med de 2 forskellige proteinkilder.

hvis vedkommene vejer 100kilo, og han skal spise kost svarene til 200g protein, vil han ligge LANGT over sit bersal stofskifte,, du skal naturligvis tage højde for din fedtprocent i forhold til muskler, du kan ik altid sige at 2g prot pr. kilo. en person som vejer 300kilo ren fedt, som begynder at bodybuilde ska jo ik æde 600gram protein dagligt..

:laugh: :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Øget blodvolumen og glykogen depoter kan som jeg læser denne artikel kun sjældent overstige 2kg (link) - eller måske mere korrekt formuleret, der sker, men ikke så tit.

Formuleringen i artiklen er dog lidt pudsig:

Øgningen i blodmængde og glykogendepoter kan altså betyde op til mere end 2 kg vægtøgning afhængigt af personens kropsvægt og andre forudsætninger.

Når kassein-gruppen stiger i lean mass med gennemsnitligt 4kg, så synes jeg det er rimeligt at antage at der også er sket reel muskelvækst.

Link to comment
Share on other sites

Kan man tabe fedt og ha' muskelvækst samtidig? Nogen kan, nogen kan ikke?

Her i December tabte jeg næsten 2kg (fedt) uden at jeg trænede (pause) andet end lidt armbøjninger derhjemme. Jeg spiste simpelthen mindre, men egentlig ikke med vilje mistede bare madlysten. Det resulterede i at jeg her i starten af Januar kunne se næsten hele min sixpack, hvor jeg før kun kunne se de øverste tydligt. Jeg tænkte, nå men så har jeg nok også tabt muskelmasse i denne måned hvor jeg har været i kalorieunderskud, men nej. Da jeg kom tilbage til træningen, kunne jeg tage lige så meget som 5 uger før, og følte mig endda betydeligt stærkere i triceps, skulder & bænk. Om det så har noget med armbøjningerne (få reps, mere modstand) at gøre kan da godt være, men stadig, jeg havde bevaret styrken i alle andre øvelser. Jeg sørgede dog for at være godt dækket ind med protein & fiskeolie den måned, det har sikkert også gjort en forskel. Eller er det alt sammen tilfældigt? Jeg skal ikke kunne sige det!

Jeg tror det afhænger af ens gener, nogle er heldige (nogen meget) andre er knap så heldige. Der er jo nogen der bare kan æde hvad de har lyst til, og træne helt vanvittigt, men samtidig få sindssyge resultater ud af det! (Ikke at det gør dem spor sunde!)

Der var 2 topics på fitforum som i sin tid fik min opmærksomhed http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=12157 og her er hans bror http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=12145 - Tjek deres form

Værd at lægge mærke til hvor kort tid de har trænet, deres kost, træningsprogram, se det kalder jeg gode gener! :blink:

Edited by Ambidextrous
Link to comment
Share on other sites

Øget blodvolumen og glykogen depoter kan som jeg læser denne artikel kun sjældent overstige 2kg (link) - eller måske mere korrekt formuleret, der sker, men ikke så tit.

Formuleringen i artiklen er dog lidt pudsig:

Øgningen i blodmængde og glykogendepoter kan altså betyde op til mere end 2 kg vægtøgning afhængigt af personens kropsvægt og andre forudsætninger.

Når kassein-gruppen stiger i lean mass med gennemsnitligt 4kg, så synes jeg det er rimeligt at antage at der også er sket reel muskelvækst.

Ja, men hvorfor sker dette kun for kassein gruppen og ikke whey gruppen? - det forstår jeg ikke.

Hvis vi blot ser på whey gruppen hedder den 2kg +/- 0.7 hvilket godt kan forklares af øget blodmængde + glykogen depoter...

Ellers enig, hvis vi udelukkende ser på kassein gruppen har vi en tydelig LBM øgning.

Ærgeligt der ikke står hvor mange personer undersøgelsen dækker.

Link to comment
Share on other sites

Kan man tabe fedt og ha' muskelvækst samtidig? Nogen kan, nogen kan ikke?

Her i December tabte jeg næsten 2kg (fedt) uden at jeg trænede (pause) andet end lidt armbøjninger derhjemme. Jeg spiste simpelthen mindre, men egentlig ikke med vilje mistede bare madlysten. Det resulterede i at jeg her i starten af Januar kunne se næsten hele min sixpack, hvor jeg før kun kunne se de øverste tydligt. Jeg tænkte, nå men så har jeg nok også tabt muskelmasse i denne måned hvor jeg har været i kalorieunderskud, men nej. Da jeg kom tilbage til træningen, kunne jeg tage lige så meget som 5 uger før, og følte mig endda betydeligt stærkere i triceps, skulder & bænk. Om det så har noget med armbøjningerne (få reps, mere modstand) at gøre kan da godt være, men stadig, jeg havde bevaret styrken i alle andre øvelser. Jeg sørgede dog for at være godt dækket ind med protein & fiskeolie den måned, det har sikkert også gjort en forskel. Eller er det alt sammen tilfældigt? Jeg skal ikke kunne sige det!

Jeg tror det afhænger af ens gener, nogle er heldige (nogen meget) andre er knap så heldige. Der er jo nogen der bare kan æde hvad de har lyst til, og træne helt vanvittigt, men samtidig få sindssyge resultater ud af det! (Ikke at det gør dem spor sunde!)

Der var 2 topics på fitforum som i sin tid fik min opmærksomhed http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=12157 og her er hans bror http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=12145 - Tjek deres form

Værd at lægge mærke til hvor kort tid de har trænet, deres kost, træningsprogram, se det kalder jeg gode gener! :blink:

Ang. de 2 gutter der forekommer deres form mig en anelse utrolig deres aldrig / træningserfaring taget i betragtning og især med deres viden om kost (eller mangel på samme) - med lad det ligge.

Hvordan kan du konkludere at du ikke har tabt muskelmasse?

Derudover tror jeg ikke på du er stærkere i bryst / triceps efter 1 måneds pause.

Jeg kan heller ikke se hvilken relevans din post har til dette topic.

Link to comment
Share on other sites

10/14/14 personer i de tre grupper - det står i teksten.

Når snittet hedder +2kg for whey, så er det muligvis ikke statistisk signifikant mere end der kan forklares med øget blodvolumen og glykogendepoter. Det kræver dog at vi også kender fordelingen på disse undersøgelser, før vi kan sige det.

Jeg vælger dog at tolke det sådan at når snittet er +2kg, så er det stadig højere end at de andre effekter kan forklare vægtøgning op til 2kg.

kassein vs whey:

Den langsomt optagelige kassein er åbenbart fordelagtig under de forudsætninger der er anvendt i forsøget. Måske har de kun haft 3 måltider pr dag, og havde de fordelt det på 6 i stedet havde whey været lige så godt. Måske er der andre gode ting ved kassein?

Link to comment
Share on other sites

10/14/14 personer i de tre grupper - det står i teksten.

Når snittet hedder +2kg for whey, så er det muligvis ikke statistisk signifikant mere end der kan forklares med øget blodvolumen og glykogendepoter. Det kræver dog at vi også kender fordelingen på disse undersøgelser, før vi kan sige det.

Jeg vælger dog at tolke det sådan at når snittet er +2kg, så er det stadig højere end at de andre effekter kan forklare vægtøgning op til 2kg.

kassein vs whey:

Den langsomt optagelige kassein er åbenbart fordelagtig under de forudsætninger der er anvendt i forsøget. Måske har de kun haft 3 måltider pr dag, og havde de fordelt det på 6 i stedet havde whey været lige så godt. Måske er der andre gode ting ved kassein?

Haha kunne være man skulle lære at læse det hele :innocent:

Vi er enige om de har haft en øgning i muskelvæksten, det ville bare være spændende at kunne se hvor meget det reelt var.

Nu kommer vi ud i for meget gætværk, da vi hverken kender til måltiderne, antallet af disse, fordelingen af prots/carbs/fedt, fordelingen af kassein / whey.

Deruodver ville det være spændende at se hvordan deres træning har været.

Link to comment
Share on other sites

Deres træningsprogram:

Exercise Program

A well-controlled progressive resistance training program was

developed which included 4 days a week of weight training with rest

days between each session. The weight training program was monitored

by an experienced trainer, using Cybex calibrated machines,

with the training focused on four different large muscle groups, one

group on each of the four sessions. The routines took 30–35 min to

complete, and the progress was documented by each participant and

checked by the trainer after each session. After a week of training, a

maximum effort was determined by the trainer for each participant.

Maximum effort was defined as the maximum weight which could be

lifted for 8–10 repetitions for a chest press, shoulder press, and leg

extension. A maximum effort was also obtained after 4, 8 and 12

weeks. Aerobic exercises, e.g. jogging, were optional but had to be

performed on days where weight training was not performed or after the weight training session.

</I>

[/size][/font]

Demling et al Ann Nutr Metab 2000;44:21–29

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Studiet af Demling et al. er et af de få med så gode resultater. Det er bestemt ikke "normalen", hvofor det er vigtigt at være ekstra kritisk.

Ps. mht. kasein vs valle tyder alle de studier, som jeg kender til, at kasein er bedst at indtage. Det tyder bl.a. på at det giver en øget anabolsk effekt.

Link to comment
Share on other sites

Studiet af Demling et al. er et af de få med så gode resultater. Det er bestemt ikke "normalen", hvofor det er vigtigt at være ekstra kritisk.

Ps. mht. kasein vs valle tyder alle de studier, som jeg kender til, at kasein er bedst at indtage. Det tyder bl.a. på at det giver en øget anabolsk effekt.

Super :smile:

Har du andre studier Stubbe?

Faldt lige over denne artikel.

Sjovt nok vil de fleste mene, at de hurtigt optagelige proteiner er vigtige lige efter træning. Men de få studier der er lavet viser, at det er en fordel at indtage kasein fremfor valle lige efter træning. Valle stimulerer godt nok proteinsyntesen mest, men kasein hæmmer til gengæld nedbrydningen mest. En større del af vallen forbrændes også. Alt i alt er der derfor en større nettosyntese med kasein.

Det hele er egentlig lidt sjovt fordi forskergruppen der fremkom med konceptet om hurtige og langsomme proteiner i 2001 kom med et studie der viser, at det ikke er proteinkilden der er afgørende, men alene optagelsen. De sammenlignede denne gang kasein med en aminosyresammensætning der svarede til kasein og valle blev sammenlignet med valle indtaget i små doser over længere tid. I studiet blev der enten indtaget 30 gram protein samtidig eller også fordelte man valleindtaget på 13 mindre doser indtaget hvert 20. min i fire timer. Optagelsen var hurtig for valle og aminosyrerne (det der svarede til kasein), men langsom for kasein og valle indtaget i små doser. Proteinsyntese, -nedbrydning og forbrænding fulgte optagelseshastigheden.

Selvom det har været foreslået, at valle og kasein også havde forskellig effekt på hormoner som insulin og glukagon, var det altså optagelsen der var primært bestemmende for nettosyntesen (4).

Kilder:

(1) Proc Natl Acad Sci U S A 1997 Dec 23;94(26):14930-5

Slow and fast dietary proteins differently modulate postprandial protein accretion.

Boirie Y, Dangin M, Gachon P, Vasson MP, Maubois JL, Beaufrere

(2) Annals of Nutrition & Metabolism 44:1:2000, 21-2

Effect of a Hypocaloric Diet, Increased Protein Intake and Resistance Training on Lean Mass Gains and Fat Mass Loss in Overweight Police Officers

Robert H. Demling, Leslie DeSanti

(3) Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Aug;281(2):E197-206

Timing of amino acid-carbohydrate ingestion alters anabolic response of muscle to resistance exercise.

Tipton KD, Rasmussen BB, Miller SL, Wolf SE, Owens-Stovall SK, Petrini BE, Wolfe RR

(4) Am J Physiol Endocrinol Metab 2001 Feb;280(2):E340-8

The digestion rate of protein is an independent regulating factor of postprandial protein retention.

Dangin M, Boirie Y, Garcia-Rodenas C, Gachon P, Fauquant J, Callier P, Ballevre O, Beaufrere B

Mvh.

/DN

Link to comment
Share on other sites

Det vil åbenbart sige at det kan faktisk godt lade sig gøre at tabe sin fedt samtidig med at opbygge muskelmasse?

og hvordan gør man det?

På forhånd tak

Læs nu efter!

  • Udgangspunktet er overvægtige personer i dårlig form.
  • Resultatet fra den citerede undersøgelse er blandt de bedste der er set, dvs. det er ikke normen.
  • Muskeltilvæksten er kun marginalt større end hvad der kan forklares ved øgede glykogendepoter og blodvolumen.
  • Både deres koststruktur og de overordnede principper i deres træningsprogram er postet.
  • Kroppen kan stadig ikke tabe fedtvæv og opbygge muskelvæv samtidig, men set over en periode, hvor energiindtaget har ligget tæt på ligevægt er det i begrænset omfang muligt at opbygge muskelmasse og have tabt fedt.

Gør det nu fornuftigt og tag én ting af gangen.

Det er lidt mystisk hvorfor så mange har behov for at trodse forskningen og så mange menneskers erfaring, fordi de ikke kan tage én ting af gangen.

PS: Dette indlæg lyder sikkert mere surt end det er :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share