Kostfibre FAQ


Schroinx
 Share

Recommended Posts

Pga. den store fokus på fedt, kulhydrater og protein glemmes fibrene oftes. Da jeg startede med at sætte mig lidt ind i ernæringsområdet vidste jeg derfor heller ikke noget om fibre. Det kom først langt senere. Desværre har kostfibre en ret væsentlig betydning for fordøjelsens funktion, selvom de ikke selv i særligt stort omfang bidrager til energiregnskabet. Deres vigtigste egenskab i ernæringsmæssig sammenhæng er som katalysatorer for andre processer.

Hvis der er interesse for det skal jeg gerne lave en mere gennemarbejdet tekst om det.

/Schroinx

Dette er sakset fra den danske wiki, og er derfor ikke særligt godt eller nøjagtigt (den engelske er meget mere præcis)

"Kostfibre er den del af fødens plantemateriale, der ikke nedbrydes af tarmens enzymer, og fibrene kommer derfor ned i tyktarmen i ufordøjet tilstand. De nedsætter tiden fra fødeindtagelse til afføring, øger udskillelsen af kolesterol, nedsætter generelt optagelsen fra tarmen, og endelig påvirker de mængden og arten af bakterier i tyktarmen.

Kostfibre er delvis ufordøjelige kulhydrater fra planter, som ikke nedbrydes i tyndtarmen som stivelse og sukker. Derfor fylder de godt op og giver mæthed, uden at tilføre kroppen ret megen energi.

Nede i tyktarmen fordøjes kostfibrene delvis af bakterier, og nogle af nedbrydningsprodukterne, de såkaldte kortkædede fedtsyrer, kan optages fra tyktarmen. Dermed tilføres kroppen alligevel lidt energi, men kostfibre er gunstige for en slankekur, fordi de mætter og kun tilfører kroppen ganske begrænsede mængder energi. Kostfiber findes især i de grove grøntsager, frugt samt kornprodukter.

Kostfibre hører til gruppen af kulhydrater. Kostfibre er meget vigtige for din fordøjelse, fordi de holder maven i gang og tarmsystemet sundt og rask, så du undgår forstoppelse. Kostfibre har også den vigtige egenskab, at de nedsætter risikoen for at få tarmsygdomme som tyktarmsbetændelse og tarmkræft.

Kostfibre binder vand til sig og får tarmene til at arbejde hurtigere og bedre. Derfor skal man også huske at drikke rigeligt, når man spiser fiberrigt.

De feder ikke, fordi de ikke omdannes til særlig meget energi (kalorier), og alligevel skaber en god mæthedsfølelse, der holder i lang tid.

Kostfibre kan føre til ringere optagelse af maden - og dermed ringere næringsoptagelse og det kan give sig udslag i et vægttab, fordi kroppen simpelthen spares for nogle kalorier.

En voksen person bør spise mellem 25 og 35 g kostfibre dagligt."

Der er lidt mere på netdoktor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Hvis der er interesse for det skal jeg gerne lave en mere gennemarbejdet tekst om det.

det kunne faktisk være meget fedt hvis du lavede en decidret fibre faq!

jeg har ikke selv så meget viden om det, men jeg lærte ikke noget nyt af det du har copy-pasted fra wiki, eller netdoktor.

håber på positiv respons!

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som en rigtig god ide!

MOl består jo af folk der gerne vil vide alt om træning og kost, - så mere info er super

Derudover af en masse mennesker som gerne vil tabe sig. - så mere info er super

Summa sumarum: Lyder som en god ide!

Link to comment
Share on other sites

Der er vist en som har været inde og rode en gammel tråd frem. Nej, der er ikke noget nyt i det jeg skrev og det var en copy/paste fra den danske wiki. Da jeg lavede noget research dengang fandt jeg nogle andre kilder, som kunne koges sammen med den engelske, til en ganske glimrende FAQ. Jeg syntes at det er vigtigt fordi kostfibre har en indflydelse på fordøjelsen, energioptaget og sundheden, uden at jeg dog ved noget om hvor stor denne er, og der er mere evidens inden for området end meget af det som folk ellers stopper i hovedet.

Jeg har desværre ikke tid til at tage det op igen, men hvis der er nogle som har lysten er de velkomne.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share