Træningsprogram for begynder


jarvig13
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg har jævnligt dyrket styrketræning i de sidste 15 år ;) Dog altid i korte perioder af gangen - måske 3 måneder - og aldrig efter så fornuftige og underbyggede metoder som dem, I kan præsenterer her på MOL :)

Nu vil jeg så begynde igen (sammen med en ven) og derfor ønsker jeg jeres råd til, hvordan mit ST-program skal se ud. Her er vores ønsker/forudsætninger/krav.

Vores niveau: Midt imellem begynder og let øvet

Mål: Maksimal muskelvækst indtil rimeligt niveau, herefter maksimal styrke

Hvor ofte: 2-3 gange om ugen

Tid: Maks 1 ½ time pr. gang (gerne lidt mindre)

Specielle ønsker: Er selvfølgelig klar over at basisøvelser er det der skal trække læsset :) , men skal jeg holder min træningsmakker til ilden, så skal der være en isoleret bicepsøvelse med (jeg tror han mener Barbell Curls er den eneste sande træningsøvelse - ligegyldigt at han godt forstå mine argumentationer om at basisøvelser er gudeøvelserne - han vil simpelthen have Barbell Curls med).

Håber I har nogen præcise ideer? Kan sagtens leve med links, hvis i sidder inde med nogen. :) :wave:

Link to comment
Share on other sites

En detalje: Selvom man aldrig skal sige aldrig ;) , så er jeg ret overbevist om, at vores træning ikke bliver ligeså "fanatisk" (positivt ment) som mange af jer andre kan klare. Ikke at det skal forstås som useriøsistet. Kun at alle selvfølgelig ikke kan have den sammen træningslyst.

Så med andre ord: Uden at det skal overfortolkes, så kan man vel sige vi søger "Størst mulige resultater, med mindst mulige indsats" ;) :D :)

Link to comment
Share on other sites

Jamen jarvig, du får lige lidt hjælp så:

Med lidt inspiration har jeg bikset et program sammen til dig. Inspirationen er hentet i Bill Starr. Jeg har dog med vilje sat intensiten ned og sat flere reps på, så det ikke bliver for voldsomt at starte med, jvf. jeres træningslyst ;)

ONSDAG:

Squat 3 sæt x 8 reps

Dødløft 3 sæt x 8 reps

Bænkpres 3 sæt x 8 reps

Arme: 2-3 sæt af 6-12 reps

FREDAG:

Incline bænkpres 3 sæt x 8 reps

Goodmornings eller stiff-legged dødløft 4 sæt x 8 reps

Skulderpres 3 sæt x 8 reps

Pulldowns eller chinups: 3 x 8

Arme: 2-3 sæt af 6-12 reps

SØNDAG:

Squat 3 sæt x 8 reps

Dips: 3 x 8

Close grip bænkpres 2 sæt x 8 reps

Bent rows 3 sæt x 8 reps

Arme: 2-3 sæt af 6-12 reps

Ved 3 x 8: Det første sæt er opvarmning, herefter følger der to hårde sæt. Med hård forståes der ikke at der ikke nødvendigvis skal sættes rekord hver gang, men at man selvfølgelig skal presse sig selv lidt. :wave:

Det skal også lige slåes først at træningsdagene ikke er fastsatte. Du kan sagtens rokere lidt rundt, bare du ikke træner to dage i træk.

Håber det kan bruges ;)

Link to comment
Share on other sites

Ikke HEEELT korrekt Lagoon. :) Upright Row er også en af mine klare favroitter, min skulderskade kommer af for meget pres på skulderen i det hele taget. Jeg kørte (til sidst) også "cheat" versionen af Upright Row - Heavy Upright Row - kombineret med meget tunge laterals og jeg satte nye PR i alle skubbe øvelser hver gang. I weekenden arbejdede jeg med nedrivning og flytning af tunge sager osv. osv., så når jeg kigger tilbage på det kan jeg godt se at jeg burde ha været mere forsigtig… ;)

Når det er sagt, skal det sige at Upright Row ER hård ved skulderen, men hvis man ikke har et problem med skulderen i forvejen, og sørger for at køre den med god form, burde der ikke udvikle sig et problem (…alene pga den.).

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle tillægskommentarerne :) Har dog lige nogle spørgsmål!

1) Hvor lang tid tror i dette program tager pr. gang?

2) Hvor lang tid skal pauserne være mellem hvert sæt?

3) Hvis det viser sig, at vi har "lyst til mere", hvad er så den bedste øvelser at medtage som den næste? Eller kan det bedre betale sig at køre flere sæt i de allerede opgivne øvelser (f.eks. 4 sæt)?

:wave:

Link to comment
Share on other sites

1. Udfra mine egne erfaringer vil dette program tage 1-1½ time.

2. 2-3 min

3. Det kommer lidt an på hvad I har lyst til. Man skal dog være lidt varsom med at medtage flere sæt, eftersom træningsdagene ligger tæt op af hinanden. Gør som I har lyst, enten en anden øevlser eller en sæt mere af samme øvelser, blot I ikke laver for meget ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på omstændighederne. Ved skulderpres vil man normalt sidde ned, mens ved Military Press står op, hvilket også gør øvelsen bedre, da den så involverer flere muskler.

Stående skulderpres stiller store krav til stabilisering af vægtene, men er tilgengæld en ret sjov og god øvelse alligevel.

Konklusion: Det afhænger af ens formål med træningen. Med military press går man dog ikke helt galt i byen ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Synes der er en anelse for lidt skuldertræning i mit program. Er det ikke kun i Dag 2 programmet, at jeg træner skulderne rimeligt meget?

Er det dumt (unødvendigt eller måske ligefrem negativt) at indføre en ekstra sulderøvelse i Dag 1 eller Dag 3 programmet? :blink:

Hvis det er fornuftigt at lave endnu en skulderøvelse på en af disse dage, er Dag 3 så ikke bedst? Og Hvilken øvelse ville så være bedst? Almindelige laterals, skulderpres eller military?

:wave:

Link to comment
Share on other sites

Du laver jo en del presseøvelser, hvor skuldrene bruges en del. Både bænkpres, i dens to varianter, og dips rekruterer skuldrene en del.

Hvis du vil lave mere til skuldrene, kan du smide nogle laterals ind på enten dag 1 eller 3.

Men det har Xax vist allerede foreslået eller?? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Rear laterals er en øvelse du sagtens kan erstatte med fx almindelige laterals, hvis du gerne vil have lidt mere skuldertræning.

I princippet skulle du godt kunne klare dig med en enkelt skulderdag.

Hvis du gerne vil træne mere skuldre, så kan du jo prøve at gøre det, i en periode, og se om det bevirker stilstand, eller direkte nedgang i dine øvrige presseøvelser :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share