Forskel på chins og pullups?


Schroinx
 Share

Recommended Posts

chin-up

"Preparation

Step up and grasp bar with an overhand wide grip.

Execution

Pull body up until the chin is above the bar. Lower body until arms and shoulders are fully extended. Repeat. "

pull-up

"Preparation

Step up and grasp bar with an wide overhand grip.

Execution

Pull body up until neck reaches the height of the hands. Lower body until arms and shoulders are fully extended. Repeat."

Jeg har længe undret mig over hvad forskellen på de to øvelser er, og i beskrivelsen inden fra exrx er der jo ingen forskel. Så der er ingen forskel?

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Max, min egen google. ;-)

Så forskellen er altså stanges placering. Godtså, det er jo meget logisk. Altså må de øvelser jeg laver være chins med supinated grip.

Hvis øvelsen nu udføres med bredt overhåndsgreb, hedder den så stadigvæk chins?

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Hvad hedder det så hvis man kører med bredt overhåndsgreb men bag om nakken i stedet for til hagen?

pronated wide grip rear pullup :4smartass:

men hvorfor ville man dog lave det?

Schroinx -> bemærk for øvrigt at jeg siger ikke at det er forklaringen - jeg siger det er exrx forklaring. Som du kan se der bestemt ikke enighed.

Link to comment
Share on other sites

Fordi man så ikke bruger sine biceps så meget, hvorfor de andre muskler man bruger skal kompensere?

Det er ligemeget om katten er hvid eller sort, bare den fanger mus, som de siger i kina. ;-)

/Schroinx

Man "kompenserer" vel med rygmusklerne, og det er vel sådan set også en rygøvelse.

Link to comment
Share on other sites

Men så vidt jeg ved er der en unødvendig stor fare for skulderen ved at lave... pronated wide grip rear pullup, hvilket vel er grund nok til ikke at lave den fremfor normale kropshævninger. Smid dog et ekstra sæt kropshævninger ind, hvis selve ryggen ikke får nok tæsk.

Link to comment
Share on other sites

Men så vidt jeg ved er der en unødvendig stor fare for skulderen ved at lave... pronated wide grip rear pullup, hvilket vel er grund nok til ikke at lave den fremfor normale kropshævninger. Smid dog et ekstra sæt kropshævninger ind, hvis selve ryggen ikke får nok tæsk.

Man skal godt nok være noget af en bjørn hvis man skal ødelægge sine skuldre ved denne øvelse. Hvis skuldrene er for svage, vil det gøre ondt og så stopper man jo :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share