Internt antidoping program anerkendt


Squatfather
 Share

Recommended Posts

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Verner Møller i Berlingeren (uddybende interview)

Sporten er ukristelig i sin virkelige betydning. Den repræsenterer en til ondskab grænsende vilje til sejr. Det er det, der er sportens væsen. Alle de der ideer om næstekærlighed, det er jo ikke det. Vi ser godt nok gestus i fodboldkampe, hvor man triller bolden ud, når en spiller er skadet ... Jo, jo, fint. Men det er en tom gestus. Vi klapper, når det sker - af vores renskurede sjæle. Men vi glemmer, hvorfor vedkommende ligger dér på græsset. Han ligger dér, fordi han blev sparket ned med støvleknopperne forrest.
..jeg kan blive meget frustreret over den evige insisteren på, at Bjarne Riis skal svare på, om han nogensinde selv har taget doping. Han har jo svaret på det i 1998. Havde han svaret ja dengang, gad man så stadig spørge ham - i et håb om at han nu vil svare nej? Næppe. Den der insisteren - den lukker ned for bevidstheden. Man lukker ned for diskussionen, når verden skal være sort eller hvid. Det bringer altså mit pis i kog, når man opgiver at forstå komplekse sammenhænge. Og får svar, som er åbne for fortolkninger. Olav Skaanings synspunkt er, at Bjarne Riis ikke har været ærlig. Mit synspunkt er, at vi ikke har ladet manden forblive ærlig. Bjarne var ærlig, da han gav det første svar: »Jeg ... er aldrig blevet testet positiv... Jeg går ind for en proper sport«. Et smukt og klart svar - og også et bundærligt svar.
Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Damsgaard kunne jo også arbejde for at rytterne netop ikke blivet taget? Det er hvertfald en mulighed.

Hvad skal man bruge en ekspert indenfor doping til, hvis man vil have et clean hold?

Så du tror en forsker, internationalt anerkendt for sit anti-doping arbejde, som Damsgaard vil sætte sit ry på spil for at hjælpe sportsfolk med at snyde???

Så er resultaterne frigivet her

Link to comment
Share on other sites

Så du tror en forsker, internationalt anerkendt for sit anti-doping arbejde, som Damsgaard vil sætte sit ry på spil for at hjælpe sportsfolk med at snyde???

Så er resultaterne frigivet her

Playing devils advocate: Husker du Conconi?

Ved ikke om det bare var en medistorm uden indhold. men han blev da anklaget for at have leveret EPO til topklasse atleter istedet for at arbejde på en test for skidtet.

Link to comment
Share on other sites

Playing devils advocate: Husker du Conconi?

Ved ikke om det bare var en medistorm uden indhold. men han blev da anklaget for at have leveret EPO til topklasse atleter istedet for at arbejde på en test for skidtet.

Hvordan skulle det det kunne opdages?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skulle det det kunne opdages?

Forstår ikke det du skriver?

Der er en masse tilfælde hvor det er opdaget at folk er dopet, selv uden positiv tests. Der efterlades altid beviser på en eller anden måde når folk mødes, præparater skal anskaffes tilføres og medcinsk affald skal bortskaffes osv.

Ved ikke om det var sådan du tænkte?

Link to comment
Share on other sites

Forstår ikke det du skriver?

Der er en masse tilfælde hvor det er opdaget at folk er dopet, selv uden positiv tests. Der efterlades altid beviser på en eller anden måde når folk mødes, præparater skal anskaffes tilføres og medcinsk affald skal bortskaffes osv.

Ved ikke om det var sådan du tænkte?

Ikke helt. Det jeg mener er at såfremt han hjalp CSC til at bruge doping, ville det være nærmest umuligt at opdage, da han selv laver alle tests på dem. Kan overvåge deres endokrinologi således at responsen på diverse stoffer er 100% overvåget og de således ikke tester positv.

Hvis han bare skulle holde øje med deres helbred, er det vel ikke nødvendigt at være ekspert i doping? Det ville mange andre læger kunne varetage. Hans ekspertiseområde er jo doping og ikke hvordan man optimalt dyrker sport uden at bruge doping.

Hvis han derimod er ansat for at teste rytterne i hoved og røv for at undgå at de bruger doping, virker det besynderligt. I så fald forventer man jo så åbenbart at rytterne bruger doping, mm. de bliver holdt ekstra i ørerne af en ekspert i doping.

Begge tilgange lyder mærkelige i mine ører.

Link to comment
Share on other sites

Hvis han derimod er ansat for at teste rytterne i hoved og røv for at undgå at de bruger doping, virker det besynderligt. I så fald forventer man jo så åbenbart at rytterne bruger doping, mm. de bliver holdt ekstra i ørerne af en ekspert i doping.

Man vil vel have en præventiv effekt.

Al doping kontrolarbejde kan siges at være ud fra en forventning om at der bruges doping. Det er der vel ikke noget galt i?

I mine øjne går det hånd i hånd: tests for at kunne forhindre umådeholdent brug, og holdningsbearbejdelse for virkeligt at sikre at doping ikke bruges.

Uden tests bliver det til et rent slaraffenland for for dem der ønsker at dope sig. Det ændrer vilkårene for at være konkurrencedygtig 100%.

Det har vi set gentaget mange gange i elitesport.

Det gør det vanskeligere for idrætsudøvere med et ønske om at konkurrere om at træffe det korrekte valg, ligesom det sender et skidt signal omkring ønsket om at bekæmpe doping.

Jeg kan ikke se andet end dopingprogrammet sender et klart signal omkring CSC's ønske om at stoppe doping. Jeg har svært ved at se hvordan de skulle kunne gøre mere på testfronten?

Link to comment
Share on other sites

Man vil vel have en præventiv effekt.

Al doping kontrolarbejde kan siges at være ud fra en forventning om at der bruges doping. Det er der vel ikke noget galt i?

I mine øjne går det hånd i hånd: tests for at kunne forhindre umådeholdent brug, og holdningsbearbejdelse for virkeligt at sikre at doping ikke bruges.

Uden tests bliver det til et rent slaraffenland for for dem der ønsker at dope sig. Det ændrer vilkårene for at være konkurrencedygtig 100%.

Det har vi set gentaget mange gange i elitesport.

Det gør det vanskeligere for idrætsudøvere med et ønske om at konkurrere om at træffe det korrekte valg, ligesom det sender et skidt signal omkring ønsket om at bekæmpe doping.

Jeg kan ikke se andet end dopingprogrammet sender et klart signal omkring CSC's ønske om at stoppe doping. Jeg har svært ved at se hvordan de skulle kunne gøre mere på testfronten?

Jeg tror nu det er den anden vej rundt.

Taget i betragtning at han har de sponsorpenge han skal bruge, er der ingen pointe i at gøre mere for at signalere at man officelt tager afstand fra doping. Vi har jo hørt at holdejeren himself ikke har de betænkeligheder, når han ikke husker at holde paraderne oppe.

Derimod kunne en dopingekspert være nyttig at have ombord, på samme måde som DDR og sovietunionen brugte deres sportslæger. Enten for at sørge for at brug af kendt doping ikke opdages eller for at afprøve ny doping, som ikke kan spores med nutidige tests.

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt. Det jeg mener er at såfremt han hjalp CSC til at bruge doping, ville det være nærmest umuligt at opdage, da han selv laver alle tests på dem. Kan overvåge deres endokrinologi således at responsen på diverse stoffer er 100% overvåget og de således ikke tester positv.

Hvis han bare skulle holde øje med deres helbred, er det vel ikke nødvendigt at være ekspert i doping? Det ville mange andre læger kunne varetage. Hans ekspertiseområde er jo doping og ikke hvordan man optimalt dyrker sport uden at bruge doping.

Hvis han derimod er ansat for at teste rytterne i hoved og røv for at undgå at de bruger doping, virker det besynderligt. I så fald forventer man jo så åbenbart at rytterne bruger doping, mm. de bliver holdt ekstra i ørerne af en ekspert i doping.

Begge tilgange lyder mærkelige i mine ører.

Nu er Damsgaard jo udelukkende tilknyttet CSC for at teste rytternes urin og blod. Det er Joost De Maeseneer, Piet Daneels og Piet De Moor som varetager rytternes helbred. Grunden til at Damsgaard er blevet ansat er ganske simpelt. Riis har jo flere gange argumenteret for at hans hold er rent, hvortil kritikerne har argumenteret for at cykelløb på det niveau er umuligt uden doping. En af de største kritikere har været netop Damsgaard. At Riis ansætter Damsgaard til det mest omfattende testprogram der er set i sportsverdenen viser blot at CSC mener det seriøst, når de melder ud at de vil have rene ryttere.

Link to comment
Share on other sites

Han vil gerne have verdens bedste cykelhold og kan næppe siges at være en der skyr alle tilgængelige midler.

Så alt i alt:

Hvis CSC sætter testing program op er det en skidt ting.

Hvis OBBC ønsker at teste mere er det et tegn på at man vil rydde op i dopingmisbruget i OBBC.

Med OBBC's historie og nuværende dopingproblem har jeg svært ved at se, hvorfor det ene skulle være værre end det andet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share