De andre fjolser i centeret


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Endnu en anstrengende dag i mit motionscenter er overstået... :cool:

Anstrengende fordi jeg har kørt tung dødløft, men egentlig mest anstrengende fordi jeg ser folk lave som mange tåbelig ting. Det har vi efterhånden diskuteret til hudløshed her på MOL.

Så kommer mit spørgsmål til jer? Hvad gør I? Ignorerer i bare de andre, eller prøver I på at gøre en forskel, at hjælpe andre.

Jeg har tit tænkt på at hjælpe folk, men har aldrig gjort det fordi:

- Jeg ligner ikke en som ved meget om vægttræning(Folk i centeret antager altid at den største også er den klogeste mht. vægttræning).

- Folk fatter det nok ikke alligvel. De nikker sikkert og siger "Ja ja, det lyder da rigtigt!" og så træner de alligevel på samme måde som de altid har gjort.

- At de fleste mennesker sådanne steder vil opfatte gode råd og konstruktiv kritik som værende personlige angreb.

Men alligevel så prøver jeg at sprede det gode budskab om squat, dødløft, etc. Det sker som regel ved at snakke om bentræning med ens træningsmakker i omklædningsrummet, når vi ikke er alene, eller i dag, hvor der stod 4-5  unge mennesker og spillede seje med deres bænkpres, mens jeg kørte dødløft. Så kom træningsmakkeren over og spurgte med en smil på læben: "Er det godt?!" hvortil jeg svarede lidt højrystet: "Dødløft er det bedste, kongen af alle øvelser. Giv mig dødløft eller giv mig ingenting!! "

:king: :king: :king:

(Redigeret af xax ved 6:50 pm på Nov. 9, 2001)

Link to comment
Share on other sites

For mit vedkommende afhænger det meget af hvem personen er. Er det en helt nybegynder, som laver noget der er helt ude i skoven, vil jeg da gerne give nogle gode råd.

Andre typer kan man se på, at alle de gode råd i verden ville være ligegyldige. Jeg gider ikke spilde min tid på en der nikker og siger ja, men fortsætter med sine gamle tricks så snart man vender ryggen til.

Det er også tit et spørgsmål om vedkommende træner seriøst, men laver noget forkert i.f.t. en der står og spiller smart og laver noget forkert.

Hvis der er nogen der spørger mig, svarer jeg selvfølgelig, men for det meste passer jeg mig selv, med mindre det de laver er direkte sundhedsfarligt.

Problemet er at folk nogle gange tager gode råd, som en kritik af deres person, og så er det ligemeget hvor gode dine råd er.

Link to comment
Share on other sites

Hvis de 108 bongknolde henne i centeret havde det i sig at træne rationelt, så ville de jo forlængst have læst hvert et ord på denne debat, eller i det mindste have sat sig ned og kritisk overvejet, hvad de egentlig laver. Når de IKKE har gjort det for længst, så er det nok ikke skide sandsynligt, at de mirakuløst skulle genvinde basalsnøvsen, bare fordi vi giver dem et par guldkorn. Vel?

Link to comment
Share on other sites

puha, jeg gider ikke skrive et stort svar til det spg. da jeg bliver irreteret bare af at tænke på alle de fjolser!!!

Men jeg vil erklære mig 100% enig med Crawdaddy. Jeg overvejer om folk vil lytte, før jeg siger noget. Jeg gider ik spilde min tid på fjolser, jeg er der for at træne, ikke diskutere, om bicep/ryg er en øvelse, eller to forskellige.......(mht. "fjedertyperne")  :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har endnu mere svært ved det end I har!

- jeg er kvinde og har derfor (i følge de fleste fyre) ingen forstand på styrketræning. Det er som om de fleste fyre har en eller anden overbevisning om, at det ligger i deres gener at kunne træne med vægte, og at kvinder på ingen måde kan vide mere end dem. Det er kun i det øjeblik, at de ser, at jeg kan løfte mere end de selv kan magte, at de gider lytte, og det sjove er, at de kun vil snakke om træning og korrekt udførelse af øvelserne hvis de er alene - ABSOLUT ikke hvis der er en anden mand til stede!!! Det irriterer mig grænseløst at mange mænd er sådanne nogle vatnisser, at de ikke tør indrømme at en pige skulle vide mere end styrketræning end dem selv!

Jeg havde forleden en gruppe af grymnasieelever, som jeg skulle undervise i basal styrketræningsteknik og korrekt udførelse - drengene var tilbageholdende og mange skred efter en ½ time. Det endte med at jeg kun underviste pigerne, som ivrigt tog fat og syntes det var enormt spændende. Jeg snakkede et par dage senere med nogle af pigerne, som fortalte mig, at drengene indbyrdes havde snakket om, at de godt nok ikke ville have undervisning af en pige - hvad viste hun dog om styrketræning!! (og det er til trods for at min krop faktisk beviser, at jeg ved en hel del om træning)!!

ER DET EN GENEREL HOLDNING BLANDT JER MÆND - at I ikke tror meget på hvad os kvinder har at sige?

Link to comment
Share on other sites

For mit vedkommende, kan jeg kun sige at det lyder helt vanvittigt.

Den form for diskriminerende syn på andre mennesker, er helt hen i vejret. Det må altid være personens kompetence og ikke personens køn, der er afgørende.

Jeg synes kun det er fedt at en kvinde ved noget om træning, og at viden om træning skulle være forbeholdt mænd er der vist intet belæg for.

Muligvis er det ikke dit køn, som er afgørende, men din størrelse. Jeg vil tro at hvilken som helst ekspert ville blive afvist, hvis vedkommende ikke ligner en der selv efterlever sine råd? Ingen tager imod råd fra en splejs (Uden at sige at du er en splejs, da jeg ikkie ved hvordan du ser ud).

Link to comment
Share on other sites

Til Crawdaddy

Jeg er absolut ikke en splejs. Jeg er rimeligt muskuløs. Jeg får ofte kompliment fra mange mænd (altså dem som forstår sig på styrketræning og forstår at værdsætte en kvinde med en fast, muskuløs krop - ikke forstået på den måde, at jeg er en overdimensioneret bodybuilder, min størrelse er nok mere lig den de internationale fitness piger har. Min biceps er omkring 36 cm, gode, brede skuldrer, bred ryg, pænt sweep på lårene og en ordentlig læg - og det er vel af mærke med en lav fedtprocent)

Det er også derfor jeg bliver noget så irriteret på de mænd, som ikke tror jeg ved noget om styrketræning - for det fremgår så tydeligt af min krop at jeg forstår mig bare liiiiiidt på træning!!

(Redigeret af angel ved 2:40 pm på Nov. 10, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker tiden fra mit gamle center af....

Der var chefinstruktøren en kvinde, hvilket gjorde at alle andre fyre ikke ville lytte til hende, lige pånær min træningsmakker og mig. :rolleyes2:

Generelt så synes jeg at der mangler nogle kvinder i de danske centre, både som instruktører men også som hårdt vægttrænende personer. Vi skal have flere af Angel's slags! ;)

Link to comment
Share on other sites

hey angel!

Biceps på 36 cm??? er det spændte eller hva? Mener du ikke 26 cm??? hvis du virkelig har biceps på 36 cm kan du gøre de fleste fyre jeg kender misundelige, dvs. at jeg vil mene din krop læner sig op af  det uproportionale... Det  er ingen kritik, men nu ved jeg tilfældigvis selv hvor stor resten af ens krop skal være, hvis man har biceps på den størrelse, og så er man altså ved at have en pæn stor krop!!!

Så er vi jo ved at snakke bodybuilderstørrelse for en kvinde med mindre du er 190 cm eller derover???

Link to comment
Share on other sites

Det kommer selvfølgelig også an på hvilken fedtprocent Angel har. Jeg vil dog stadig mene at 36 cm er temmelig meget for en KVINDE. Hvis du ser på nogle af de kvinder der kæmper om Ms. Olympia har de altså ikke meget størrere biceps...selvfølgelig også med en lavere fedtprocent.

Selv render jeg rundt med biceps på 1,2 m... :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Hun havde en god eksplosiv teknik... det så sejt ud når hun kørte squat... Og det fik også mig til at tage mig mere sammen :)

Men der er desværre ikke så mange af den slags piger...Der hvor jeg træner nu er der virkelig mange Piger, der udelukkende kører lidt for baglår og baller, og så sidder og cykler en halv time... det er der slet ikke noget gamt med, men hvis de vidste hvor meget de kunne få ud af et par tunge sæt... ak ja :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm lydder dejligt. Enig.

Hmm Angel det er meget.

til jer andre hvordan katten vil i måle jeres biceps uden at måle omkreds af armen?

jeg har også selv 36cm rundt om armen, og synes selv det er ret sølle. Men arbejder på sagen. Vokset 1 cm på 4 md.

Men jo det lydder som forholdsvis meget for en kvinde. Så det synes jeg er cool. Jeg igen ville jeg klart helre have undervisning af en pige end af en af de der fitness fyre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share