vægttab, som ikke giver mening


Randi-Squash
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

Jeg var oppe og få målt fedt% idag - gør jeg hver tirsdag.

Den var så faldet godt et kg fedtvæv. Dog var vægttabet på 2-3kg, altså første vejning var 3kg under, anden vejning - efter 3-4l. væskeindtag og tre måltider (- 8km pw) = 2kg vægttab. Jeg ved godt, at det er sindsygt at blive vejet om aften, men min diætist er sikker på, at forskellen er for lille til at ses fra morgen til aften).

Dvs. at jeg har mistet 1kg muskelmasse på en uge - det kan simpelthen ikke passe - det MÅ ikke kunne passe.

Jeg har ligget gennemsnitligt 2000-3000kacl i underskud om dagen - dette er ikke med vilje, men skyldes en meget høj trænings intensitet og mængde hver dag kombineret med en diætists kostplan, som ligger på mellem 13-1700kacl, selvom jeg har udpenslet, hvor aktiv jeg er.

Anyway er hun kommet frem til, at mit store muskeltab skyldes, at jeg ikke spiser nok protein. Det er så også fair nok, men med ren og skær logisk tankegang, så ved alle cardiodyrkere, at der skal fint med protein til, men det kan ikke erstatte eller tage plads fra kulhydraterne!

Dvs. min mulighed er, at jeg dyrker mindre sport/cardio, hvilket ganske simpelt ikke er en mulighed.

Mit spørgsmål er så, kan jeg virkelig tabe SÅ meget muskel ved at have et proteinindtag på ca 25-30% (150g).

Fordi det er jo sygt uretfærdigt, at jeg skulle knokle min røv i laser hele ugen og så sidde tilbage med muskeltab? Det giver jo ikke mening. Jeg ville heller ikke mene, at musklerne var det første kroppen gav sig i kast med ved underskud.

Kan nogen kaste lidt lys over min sag her?

En anden ting er så, at jeg faktisk er kørt træt, men det er først sket idag efter mange dage med 3-5t. træning om dagen. Energien har været top, men idag under en alm. gang pw (som skulle have været løB) blev jeg svimmel, dårlig, kunne ikke rigtigt trække vejret og følte en syret-prikkende fornemmelse i hele kroppen.

Er delv for dum/uvidne til at kunne komme det nærmere, og min diætist ved vist ikke ret meget, såeh - hjælp?

Tak :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm...

Hvis dit avatarbillede er nogenlunde retvisende, hvilket jeg håber :tongue: - så er 2-3kg vægttab på en uge meget og det er forventelig at vægttab i den størrelsesorden koster noget muskelmasse.

Når det er sagt, så er der altså langt flere usikkerheder ved aftenvejning.

Hvis jeg ikke tager fejl, så viser den måling du har fået lavet at du har 1kg mindre fedtfri masse ift sidst - det er ikke lig med 1kg muskler mindre.

1300-1700kcal/dag til en person der dyrker 3-5 timers sport lyder heeeelt hen i vejret, og det kunne også lyde som om du betaler prisen. Der bindes en del væske i dine glykogenlagre, og de må være presset godt i bund efter sådan en uge. Det kunne jeg sagtens forestille mig var i hvert fald en del af den fedtfrie masse du har tabt.

Er delv for dum/uvidne til at kunne komme det nærmere, og min diætist ved vist ikke ret meget, såeh - hjælp?

Øhh - ny diætist?

Link to comment
Share on other sites

Hmm...

Hvis dit avatarbillede er nogenlunde retvisende, hvilket jeg håber :tongue: - så er 2-3kg vægttab på en uge meget og det er forventelig at vægttab i den størrelsesorden koster noget muskelmasse.

Når det er sagt, så er der altså langt flere usikkerheder ved aftenvejning.

Hvis jeg ikke tager fejl, så viser den måling du har fået lavet at du har 1kg mindre fedtfri masse ift sidst - det er ikke lig med 1kg muskler mindre.

1300-1700kcal/dag til en person der dyrker 3-5 timers sport lyder heeeelt hen i vejret, og det kunne også lyde som om du betaler prisen. Der bindes en del væske i dine glykogenlagre, og de må være presset godt i bund efter sådan en uge. Det kunne jeg sagtens forestille mig var i hvert fald en del af den fedtfrie masse du har tabt.

Øhh - ny diætist?

Jamen :tongue: - Jeg tror på, at der ER røget meget væske - især pga. den høje mængde cardio jeg har kørt den sidste uge.

Jeg er selv meget irriteret over den her aftenvejning, da jeg når at indtage størstedelen af mine kalorier Og drikke en masse væske inden kl 17, da jeg har træning kl 19. Men hun har jo mange andre. Og desuden skal jeg ikke tro, at jeg kan stille spørgsmål ved hendes viden, udstyr eller metoder!

Jaeh well - jeg ved bare, at jeg stod med 1kg mistet fedtvæv og 1kg af den ffm - men fra morgenstunden af var dette vel to kg? - om morgnen vejede jeg i al fald et kg mindre end hos diætisten.

Jeg har selv sat poten i bordet og fået flere kacl på om morgnen blandt andet - min diætist ville fx. heller ikke have, at jeg spiste efter træning (kl 22) fordi min krop skulle gå i hvile der (når jeg alligevel lige har tæsket rundt i 3 timer :blink: ).

Generelt er der meget jeg er utilfreds med, da hun ikke mener, at jeg selv ved noget om kosten - og at jeg skal lige være lidt sulten, fordi min mavesæk skal blive mindre :blink:

Men mit alternativ har været en fra equinox, hvilket også var noget shit, hvor jeg kun måtte få 1500kacl om dagen.

Så nu har jeg postet en helvedes masse penge i hende her.. Jeg ledte efter en med speciale i meget sportsaktive, og hun mener, at hun har kunne læse sig til dette. Men nok whineri - jeg ved ikke, hvem jeg ellers skulle hive fat i.

Men ja - ny diætist, men er studerende og har brugt 2500,- på hende her - tør ikke skifte i frygt for at finde endnu en uduelig en - eller en værre.

Nu har jeg kørt en masse væske og salt ind idag - plus, at jeg har kastet nogle kulhydrater ned. Så burde jeg være klar til mine timers spinning i morgen, for idag var sgu' ikke optimalt :dry:

Men som altid - tak for svar Max'en :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Penge eller ej - du kan sgu da ikke lade en person, du ikke har tiltro til, bestemme hvad og hvor meget du skal spise.

Jeg kan udmærket se det frustrerende i at have lagt en pæn investering i noget der ikke viser sig at være godt, men hvis den diætist mener vægttab i den størrelse er godt for en på din størrelse og endda med den fordeling på fedtmasse og fedtfri masse, så rager det mig en høstblomst hvad hun tror hun ved. Enten må hun lave nogle seriøse ændringer, eller også er det farveller.

Lige et sidste spørgsmål: Har du virkelig brug for en diætist? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fuldt ud enig med MaxP.. drop diætisten, penge ud af vinduet især når du ikke lader til at være helt blank... du kan jo læse dig til det meste herinde ellers så spørg

Mht glykogen-depoter så kan 1g glykogen binde 3g væske/vand... og samlet muskel/lever-glykogen-lager i en alm person er omkring 500-700g hvorfor der kan forekomme et vægttab på ca. 1,5 - 2kg hvis vi antager at glykogen depoterne i starten af diæten er helt fyldt og i slutningen af diæten er helt i bund... har du tabt dig mere end ovenstående så kan det kun forklares udfra fedt-tab og eller tab af muskelmasse

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

Penge eller ej - du kan sgu da ikke lade en person, du ikke har tiltro til, bestemme hvad og hvor meget du skal spise.

Jeg kan udmærket se det frustrerende i at have lagt en pæn investering i noget der ikke viser sig at være godt, men hvis den diætist mener vægttab i den størrelse er godt for en på din størrelse og endda med den fordeling på fedtmasse og fedtfri masse, så rager det mig en høstblomst hvad hun tror hun ved. Enten må hun lave nogle seriøse ændringer, eller også er det farveller.

Lige et sidste spørgsmål: Har du virkelig brug for en diætist? :unsure:

Nej nej - men nu brugte jeg bare også en del på equinox' instruktør (hvilket var en fejl).. Så det begynder - ja altså, jeg sidder lidt med følelsen af, at "jeg bare må nosse mig sammen" ikke? Ved ikke, om du kan følge det, men det er bare to ret dyre forsøg, som ikke har virket for min krop - begge har sagt tilvænning og sult er del af diæten - Men den logiske del af mig siger - løber du bedst på en halv skive rugbrød og ti gram hytteost eller på en bagekartoffel? Altså - bare det, at hun vil ha' mig til at spise mit hovedmåltid inden jeg skal dyrke int. cardio i tre timer. Det forvirrer mig vildt. Er dybt ambivalent - I know :blush:

Men ja. Det er derfor jeg skriver og lurer herinde. Jeg prøver så småt at finde ud af, hvad der er passende for mig i forhold til min krop og træning. Altså - jeg slår lige det her sammen med dit sidste spørgsmål. Det handler lige så meget om, at jeg skal fjerne mig fra køkkenvægten og få et normalt forhold til min kost - derfor er det også vildt svært for mig at be' min diætist om tilladelse til mere mad. Altså jeg har et ret stort problem i, at jeg har mere tillid til mol end til hende, da hun faktisk skal få mig over i en mere afslappet bane ang. kost.

Så det er lige så meget for, at jeg kan skal få - ja mere ro på. Kunne spise et æble uden at skulle veje det og alligevel være sikker på, at jeg ikke går kold 1-2 eller tre timer inde i min træning.

Såeh - ja jeg har brug for det. Og jeg har også en sund indgangsvinkel til det. Men min logik siger mig, at det ikke skal være meningen, at min krop reagerer ved at blive halvsyg efter en lille uges træning.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fuldt ud enig med MaxP.. drop diætisten, penge ud af vinduet især når du ikke lader til at være helt blank... du kan jo læse dig til det meste herinde ellers så spørg

Mht glykogen-depoter så kan 1g glykogen binde 3g væske/vand... og samlet muskel/lever-glykogen-lager i en alm person er omkring 500-700g hvorfor der kan forekomme et vægttab på ca. 1,5 - 2kg hvis vi antager at glykogen depoterne i starten af diæten er helt fyldt og i slutningen af diæten er helt i bund... har du tabt dig mere end ovenstående så kan det kun forklares udfra fedt-tab og eller tab af muskelmasse

Jeg var ved første måling helt i top - max i top. Og idag har jeg tydeligvis været ret drænet på trods af højt væskeindtag.

Ja, men et er at læse sig frem, noget andet er, at have brug for at vide, at det er rigtigt. Jeg har brug for at vide, at min krop vil ha' det godt med det her indtag, så jeg ikke behøver tænke på kosten, men bare at proppe den ind.

Det er jo dérfor, jeg søger en diætist. Jeg er enormt meget inde i alt, hvad der hedder kost, men jeg søger professionel hjælp alligevel, da jeg ikke stoler 100.. eller mindre % på min egen vurdering.

Jeg har da også fået noget godt ud af diætisten, jeg spiser andre slags fibre - færre måltider og mere slavisk, hvilket åbenbart er udemærket. Men der er så også lidt problemer med tidsfordelingen af kosten, men det er vist en hel anden snak.

Link to comment
Share on other sites

Det er da rigtigt nok, at tilvænning er en del af en kostændring, men sult? Jeg har selv brugt en kostplan lagt af en diætist, som jeg så også selv har haft indflydelse på så den ikke blev alt for slavisk. Det resulterede (kombineret med cardio) i et vægttab på omkring 20 kg og det var altså vel at mærke uden at gå rundt og være sulten.

Rådet fra instruktøren fra Equinox, der påstod at man bare skulle spise 1.500 kcal har jeg set herinde før.. og det er mildest talt tåbeligt. Det virker da heller ikke som om diætisten har ret meget styr på træning, hvis hun vil have dig til at spise et hovedmåltid lige før intensiv cardio. Jeg tror de fleste, der fx har prøvet at køre spinning på fuld mave ved hvor ubehageligt det kan være. Men generelt kan jeg da kun give MaxP ret i, at antallet af kalorier lyder meget lavt med dit aktivitetsniveau.

Ellers synes jeg virkelig du skal lytte til din krop og give den en pause, når du kan mærke, den har brug for det. Det er i hvert fald ikke sjovt at ende i et længere overtræningsforløb.

Link to comment
Share on other sites

Lige et sidste spørgsmål: Har du virkelig brug for en diætist? :unsure:

Spørgsmålet jeg ikke turde stille, men nok det mest essentielle, når man ser dit profilbillede. Specielt fordi jeg kender en kostvejleder som er ved at starte op for sig selv, og så kan det med "det med træning kan jeg læse mig til" betyde at man ikke får hvad man har betalt for.

Du skriver at du har en diætist for at kunne spise et æble uden at veje det, hvilket lyder som om du har været meget kontrollerende omkring kost, men på den anden side skriver du om vægttab. Det er en anelse forvirrende, så jeg tillader mig lige et opklarende spørgsmål mere: Hvorfor har du brug for en diætist, eller rettere hvad er dit formål med det?

At din diætist (er det en beskyttet titel, eller kan min mormor nedsætte sig som diætist?) er inkompetent iforhold til træning er der vist ikke den store tvivl om, da hun kører lige frem efter lærebogen. Jeg ville troppe op hos hende og forlange mine penge igen, fordi hun har ikke holdt hvad hun har lovet. At nappe 2500 fra en studerende på det grundlag er lige stramt nok i min bog.

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet jeg ikke turde stille, men nok det mest essentielle, når man ser dit profilbillede. Specielt fordi jeg kender en kostvejleder som er ved at starte op for sig selv, og så kan det med "det med træning kan jeg læse mig til" betyde at man ikke får hvad man har betalt for.

Du skriver at du har en diætist for at kunne spise et æble uden at veje det, hvilket lyder som om du har været meget kontrollerende omkring kost, men på den anden side skriver du om vægttab. Det er en anelse forvirrende, så jeg tillader mig lige et opklarende spørgsmål mere: Hvorfor har du brug for en diætist, eller rettere hvad er dit formål med det?

At din diætist (er det en beskyttet titel, eller kan min mormor nedsætte sig som diætist?) er inkompetent iforhold til træning er der vist ikke den store tvivl om, da hun kører lige frem efter lærebogen. Jeg ville troppe op hos hende og forlange mine penge igen, fordi hun har ikke holdt hvad hun har lovet. At nappe 2500 fra en studerende på det grundlag er lige stramt nok i min bog.

/Schroinx

Hejsa,

Jeg kan godt se, at det er lidt forvirrende, men jeg snakker løbende med min læge, og jeg må gerne smide de her kg. Altså - hovedformålet med diætisten (som er uddannet klinisk diætist - og ikke bare min mormor :laugh: ) - er, at jeg

1. Skal klare overgangen fra genoptræning til alm. træningsniveau dvs. 15t. cardio/ugen og kunne holde til en relativt træningspræget uge i det generelle.

2. Skal have et mere afslappet forhold til det jeg propper indenbords - altså jeg skal vide, at et måltid er to skiver rugbrød, et par skiver pålæg og grønt. Altså - det skal ikke være så besværligt/tidskrævende, som kost generelt har været for mig de sidste par år.

3. Jeg vil tabe mig små 5-7kg, hvilket jeg har snakket med min læge om - det kan jeg altså sagtens. (nu ser I min overkrop - det er ikke så heldigt fordelt på mig, så det meste sidder på bagdelen og lårerne. Det sted jeg taber mig først er overkroppen).

Jeg har haft problemer med min kost tidligere, men er faktisk ovre det nu - dog meget usikker på, hvad jeg skal og ikke skal have, da jeg sådanset helst bare vil ha' at min krop den fungerer max-optimalt. Altså - det her 5-7kg vægttab må gerne tage mig 2-3mdr, det er bare skønhedsmæssigt, det vigtige er, at det sker på den rigtige måde. Så længe at jeg samtidig kan kører med på et par timers spinning i hverdagen uden at skulle ligge brak dagen efter. Hvis du kan følge mig der.

Link to comment
Share on other sites

Tror faktisk jeg har skrevet det til dig før Randi, men anyway, kan vel forsøge igen.

Som jeg læser situationen, har du OVERHOVEDET ikke styr på hvad du vil. Du vil tabe dig via et latterligt lavt energi indtag, og samtidig opretholde en ekstrem høj træningsmængde - med henblik på at blive bedre til din idræt. Ret mig hvis jeg tager fejl.

Dine kosmetiske mål, stemmer ikke overens med dine sportslige. Hvis du af forfængelige årsager gerne vil smide fedt fra lår og balder og i den sammenhæng holde dit lave energiindtag, bliver du nødt til at skære drastisk ned på din træningsmængde. ellers bliver du bare skadet/syg.

Drop hurtigst muligt "diætisten" vedkommende har tydeligvis overhovedet ikke forstand på hvad en idrætsudøver behøver at indtage.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa,

Jeg var oppe og få målt fedt% idag - gør jeg hver tirsdag.

Den var så faldet godt et kg fedtvæv. Dog var vægttabet på 2-3kg, altså første vejning var 3kg under, anden vejning - efter 3-4l. væskeindtag og tre måltider (- 8km pw) = 2kg vægttab. Jeg ved godt, at det er sindsygt at blive vejet om aften, men min diætist er sikker på, at forskellen er for lille til at ses fra morgen til aften).

Dvs. at jeg har mistet 1kg muskelmasse på en uge - det kan simpelthen ikke passe - det MÅ ikke kunne passe.

Jeg har ligget gennemsnitligt 2000-3000kacl i underskud om dagen - dette er ikke med vilje, men skyldes en meget høj trænings intensitet og mængde hver dag kombineret med en diætists kostplan, som ligger på mellem 13-1700kacl, selvom jeg har udpenslet, hvor aktiv jeg er.

Håber da selv du kan se ovenstående er helt hen i vejret :crazy:

Og lad nu for guds skyld være med at benytte/tolke på de latterlige bioimpedans målinger, folk kan slet ikke administrere de data det stykke legetøj spytter ud.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa,

Jeg kan godt se, at det er lidt forvirrende, men jeg snakker løbende med min læge, og jeg må gerne smide de her kg. Altså - hovedformålet med diætisten (som er uddannet klinisk diætist - og ikke bare min mormor :laugh: ) - er, at jeg

1. Skal klare overgangen fra genoptræning til alm. træningsniveau dvs. 15t. cardio/ugen og kunne holde til en relativt træningspræget uge i det generelle.

2. Skal have et mere afslappet forhold til det jeg propper indenbords - altså jeg skal vide, at et måltid er to skiver rugbrød, et par skiver pålæg og grønt. Altså - det skal ikke være så besværligt/tidskrævende, som kost generelt har været for mig de sidste par år.

3. Jeg vil tabe mig små 5-7kg, hvilket jeg har snakket med min læge om - det kan jeg altså sagtens. (nu ser I min overkrop - det er ikke så heldigt fordelt på mig, så det meste sidder på bagdelen og lårerne. Det sted jeg taber mig først er overkroppen).

Jeg har haft problemer med min kost tidligere, men er faktisk ovre det nu - dog meget usikker på, hvad jeg skal og ikke skal have, da jeg sådanset helst bare vil ha' at min krop den fungerer max-optimalt. Altså - det her 5-7kg vægttab må gerne tage mig 2-3mdr, det er bare skønhedsmæssigt, det vigtige er, at det sker på den rigtige måde. Så længe at jeg samtidig kan kører med på et par timers spinning i hverdagen uden at skulle ligge brak dagen efter. Hvis du kan følge mig der.

Det her har ikke noget med motion at gøre, men er rent strategisk. Hvis man ønsker at nå et mål, så er man nød til at finde ud af hvordan man kommer derhen. Når man ved hvordan man kommer derhen, splitter man det op i trin og tager en ting af gangen og når et trin er nået, starter man på det næste. Hvis man vil det hele på en gang mister man fokus og ender med ikke at nå nogen af sine mål. Hvis det mål man har, samtidigt har en karakter af at være sådan lidt blæse og have mel i munden agtigt, så bliver det kun endnu sværere...

Du skal altså bestemme om vægttab, dit forhold til kost eller træning er det vigtigste for dig.

Din diætist er jo helt hen i skoven og giver tydeligtvis ukvalificerede råd. Hun hører ikke efter hvad du har sagt, men giver dig standardsmøren (hvilket jo også er det nemmeste, end at tilpasse det til personen, hvilket en diætist jo netop er til for). Ud med hende.

Jeg vil mene, at hvis du alligevel bestemmer dig for at gøre begge dele, så skal du kun ligge i et lille kalorieunderskud og i stedet sigte på at det tager længere tid. Så skulle du undgå generne. Jeg er ikke nok inde i den del, til at kunne give specifikke råd, så det vil jeg lade de mere kvalificerede om.

Det bliver lige 2.500 kr., tak. :laugh:

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Tror faktisk jeg har skrevet det til dig før Randi, men anyway, kan vel forsøge igen.

Som jeg læser situationen, har du OVERHOVEDET ikke styr på hvad du vil. Du vil tabe dig via et latterligt lavt energi indtag, og samtidig opretholde en ekstrem høj træningsmængde - med henblik på at blive bedre til din idræt. Ret mig hvis jeg tager fejl.

Dine kosmetiske mål, stemmer ikke overens med dine sportslige. Hvis du af forfængelige årsager gerne vil smide fedt fra lår og balder og i den sammenhæng holde dit lave energiindtag, bliver du nødt til at skære drastisk ned på din træningsmængde. ellers bliver du bare skadet/syg.

Drop hurtigst muligt "diætisten" vedkommende har tydeligvis overhovedet ikke forstand på hvad en idrætsudøver behøver at indtage.

Ja så retter jeg dig lige med det samme!

JEG er ikke interesseret i at tabe mig via et latterligt lavt indtag, hvilket jeg skrev i mit sidste indlæg, hvis du nåede at skimme det - jeg har ikke noget imod, at de her fem kg tager mig 3mdr. Jeg har en diætist, som jeg har forsøgt at ha' lidt tillid til, hvilket åbenbart ikke fungerer helt optimalt - derfor henvender jeg mig i dette forum, hvor folk muligvis ved mere om trænings relateret ernærning end min diætist. Så kunne jeg muligvis kombinere denne viden med det min diætist siger og få noget nogenlunde brugbart ud af det.

Jeg ved helt klart godt, at jeg præsterer bedst, når jeg kører ligevægt/overskud, men det må da være muligt at smide et par hundrede gram om ugen - uden at dette skal gøre mig syg. Eller det er det ikke i følge dig. Men hvordan gør eliteudøvere så - de ligger jo og regulerer deres vægt selv under høj trænings intensitet.

En anden edit - jeg har styr på, hvad jeg vil. Jeg vil gerne dyrke min sport, som jeg er enormt glad for, og jeg vil gerne smide en smule vægt. Jeg kan altså ikke helt forstå, at det er umuligt - i al fald ikke helt så umuligt, som du får det til at lyde. Men du skal da nok have ret..

Så må jeg jo skære ned på træningen en periode.

Tak for svar i al fald - og jeg kan godt huske, at du har svaret mig før, hvilket også var brugbart, men min situation har ændret sig siden, og hvis det er meget irriterende, at jeg skriver herinde, må du meget undskylde. Jeg prøver bare at få styr på det her ved at bruge de hjælpemidler, som jeg nu engang råder over.

Link to comment
Share on other sites

Det her har ikke noget med motion at gøre, men er rent strategisk. Hvis man ønsker at nå et mål, så er man nød til at finde ud af hvordan man kommer derhen. Når man ved hvordan man kommer derhen, splitter man det op i trin og tager en ting af gangen og når et trin er nået, starter man på det næste. Hvis man vil det hele på en gang mister man fokus og ender med ikke at nå nogen af sine mål. Hvis det mål man har, samtidigt har en karakter af at være sådan lidt blæse og have mel i munden agtigt, så bliver det kun endnu sværere...

Du skal altså bestemme om vægttab, dit forhold til kost eller træning er det vigtigste for dig.

Din diætist er jo helt hen i skoven og giver tydeligtvis ukvalificerede råd. Hun hører ikke efter hvad du har sagt, men giver dig standardsmøren (hvilket jo også er det nemmeste, end at tilpasse det til personen, hvilket en diætist jo netop er til for). Ud med hende.

Jeg vil mene, at hvis du alligevel bestemmer dig for at gøre begge dele, så skal du kun ligge i et lille kalorieunderskud og i stedet sigte på at det tager længere tid. Så skulle du undgå generne. Jeg er ikke nok inde i den del, til at kunne give specifikke råd, så det vil jeg lade de mere kvalificerede om.

Det bliver lige 2.500 kr., tak. :laugh:

/Schroinx

Jamen jeg kan godt se det logiske i det. Det jeg har tænkt, har været: Mer' mad! Istedet for mindre cardio, men det kan godt være, at den omvendte løsning vil være bedst for mig. Så kan jeg jo altid trappe op stille og roligt, når vægttabet er ved at være nået. Også fordi når vægttabet er opnået, så skal jeg ikke tænke så meget på kosten - bare have et ca. ligevægtsindtag. Så det bliver nok første trin, derefter optrapning af træning igen. Og med lidt held falder kosten på plads i den forbindelse.

Jeg har egentlig heller ikke haft et ønske om, at ligge over 500kacl i underskud om dagen, men igen - diætisten, og hun skal tydeligvis ud af vagten.

Mange tak for svar, det gjorde det hele lidt mere klart.

Har ikke lige nogen penge pt. da en eller anden galning narrede mig til at betale hende en jævn sum for en lap papir og et par skænderier - kom tilbage d. 1 :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jamen jeg kan godt se det logiske i det. Det jeg har tænkt, har været: Mer' mad! Istedet for mindre cardio, men det kan godt være, at den omvendte løsning vil være bedst for mig. Så kan jeg jo altid trappe op stille og roligt, når vægttabet er ved at være nået. Også fordi når vægttabet er opnået, så skal jeg ikke tænke så meget på kosten - bare have et ca. ligevægtsindtag. Så det bliver nok første trin, derefter optrapning af træning igen. Og med lidt held falder kosten på plads i den forbindelse.

Jeg har egentlig heller ikke haft et ønske om, at ligge over 500kacl i underskud om dagen, men igen - diætisten, og hun skal tydeligvis ud af vagten.

Mange tak for svar, det gjorde det hele lidt mere klart.

Har ikke lige nogen penge pt. da en eller anden galning narrede mig til at betale hende en jævn sum for en lap papir og et par skænderier - kom tilbage d. 1 :tongue:

Okay. Så vægttab er en prioritet for dig, som jeg læser de to sidste indlæg. Jeg vil tro at hvis du "kun" ligger 500 kcal i underskud, så kan du nå en hel del cardio alligevel, men det er som sagt her andre må byde ind, eller også må du prøve dig frem.

Jeg skal sende dig mit kontonummer ved lejlighed - du kan få til 10% studierabat :laugh:

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Som diætist, eller hvilken som helst anden person, sætter man sig selvfølgelig ikke bare lige ind i hvordan kosten skal være til sportsfolk - vel at mærke på et grundigt plan. Det er ligeså meget idioti som når en læge eller sygeplejerske lige tror de kan diætbehandle en diabetiker. Dette bør både behandler som den behandlede være klar over og du burde, i mine øjne, fra starten have sagt fra på det grundlag at du ønskede en mere kyndig person når du selv skal betale eller have aftalt en lavere pris da du skulle være "forsøgskanin". Når det er sagt er det svært at vurdere udfra det du fortæller hvad du reelt har fået ud af det både fagligt, psykisk og resultatmæssigt. Det er svært at vurdere hvor meget FFM du har mistet, og umuligt mht tabt muskelmasse. Dit energiunderskud har næppe været så stort som angivet med baggrund i de data du har angivet samt at energiforbrug ofte overestimeres. For at bibeholde muskelmassen mest muligt skal dit aktivitetsniveau sættes ned og dernæst kan det vurderes om energiindtaget skal sættes op.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Er afsættet til hele denne tråd en måling på en bioimpedans måler?

De er jo tæt på uanvendelige (som du selv har set).

Når det er sagt, så skal du virkeligt få styr på dit hovede inden du begynder at manipulere din krop igennem din kost.

Når det er idræt man taler om så skal der små justeringer til. Drastiske sving i energi indtag er IKKE befordrende for din præstation.

Du skal vist have afklaret om du VIRKELIGT prioriterer din idræt højest og sørge for at alle dine trænings og kostmæssige prioriteringer er derefter, eller om du bare vil være modeltynd.

Hvis det er din idræt du prioriterer vil præstationen være din indikator for om du netop har fundet den bedste fedt procent for DIG.

Er det et æstetisk mål du arbejder efter, så er det andre ting du skal se på.

Når du får afklaret dine prioriteter, tror jeg ikke det bliver svært at justere din kost og træning.

Link to comment
Share on other sites

Har kun lige magtet at skimte indlæggene efter det første, så bær over med mig hvis jeg rammer nogle punkter der er sat på plads :smile: (har lidt tømmermænd).

Er selv ved at læse til diætist (på et tidligere stadie), og vil give bl.a. MaxP ret i at aftenvejning er noget skidt - det er alt for ustabilt :smile:

Det eneste der holder IMO er morgenvejning efter tømning af blæren, selvom vægten på dette tidspunkt også kan variere lidt, dog væsentligt mindre end en aftenvejning!

En klinisk diætist er uddannet med speciale indenfor bearbejdning af kost til syge patienter, og tvivler derfor stærkt på at vedkommende kan klare at lægge kostplan til en meget fysisk aktiv person :smile:

Selvfølgeligt lærer alle diætister at "lege" lidt med MET og PAL værdier m.m., men at gå derfra og så til at skulle kunne lave en optimal kostplan (evt en optimal beregning af forbrug i det hele taget) er et lidt større skridt.

Hvis du selv har en rimelig viden (hvilket det lader til), ville jeg også vælge at skippe diætisten i dette tilfælde.

Dog som det er blevet nævnt flere gange er det næppe 1kg muskler der er røget, kan jo også blot være en større udtømning af glycogendepoterne bl.a. (når du er så aktiv, som det lader til, har du nok ikke de mindste depoter :smile: )

Mht det med at spise mere protein ville jeg nok ikke lægge for meget vægt på dette, hvis dit underskud er så stort som du skriver.

Din krop vil så vidt som muligt forsøge at omdanne proteinerne til energi, hvis underskuddet er for kraftigt, hvor det så i dit tilfælde nok vil være lige så gavnligt, om ikke mere, at fylde lidt mere op med nogle kulhydrater.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det er godt nok også mange kcal du forbruger på en dag:)

Du er en slank tøs så hvis du har tabt dig 2-3kg på en uge er det lidt voldsomt:)

men desværre er det sådan, at når du lægger i kcal underskud og så stort som du nu gør så vil kroppen hente energi fra dine fedtdepoter (og det har du ikke meget af:o) )

og ærgeligt nok så nedbryder kroppen langsomt muskelvæv så den kan hente lidt energi herfra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share