Operacion Puerto


Squatfather
 Share

Recommended Posts

Efter Basso´s skifte til Discovery har der været temligt roligt omkring hans person. Den sidste uges tid er der dog sket en del. ASO nægter ham start i Touren, CONI får udleveret blod fra Operacion Puerto til DNA-sammenligning, Basso er indkaldt til en ny høring efter at anklager Cristina Rota fra Bergamo har overtaget sagen. Lige nu ser det sort ud for Ivan Basso, da en suspension fra Discovery tilsydenladende er nært forestående.

Basso m.fl. får Tour forbud

Giro og Vuelta støtter startforbud

Basso ikke til Tour de France?

Basso kører ikke Ardenner-løb

Birillo blodposer til Italien?

Basso bliver suspenderet

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Efter Basso´s skifte til Discovery har der været temligt roligt omkring hans person. Den sidste uges tid er der dog sket en del. ASO nægter ham start i Touren, CONI får udleveret blod fra Operacion Puerto til DNA-sammenligning, Basso er indkaldt til en ny høring efter at anklager Cristina Rota fra Bergamo har overtaget sagen. Lige nu ser det sort ud for Ivan Basso, da en suspension fra Discovery tilsydenladende er nært forestående.

Ja, det er ikke godt for Basso :nonono: Det har ligget i kortene, at den italienske anklager har kunne tage sagen op, så snart Fuentessagen blev afsluttet. Det har de så valgt at gøre, hvilket igen bringer Basso under konkret mistanke - fordi sagen er genåbnet/genåbnes.

Det man kan undre sig lidt over er, at ASO har været så længe om deres beslutning - altså, at der ikke må deltage ryttere, der ikke er renset 100% i forhold til Operacion Puerto i sommerens Tour de France. Og 100% betyder vist nok i denne sammenhæng, at rytterne spytter op med DNA, så der kan foretages en sammenligning med det beslaglagte blod. Men de har nok afventet Fuentessagens forløb. Men ret beset kræver en "frifindelse" dermed, at ALLE nationale forbund indleder en retssag mod de involverede respektive ryttere for derefter at kræve blod udleveret fra Spanien og DNA fra rytterne. Og at der i denne sammenligning findes et ikke-match mellem prøverne.

I øvrigt går ASO's beslutning, så vidt jeg har kunne læse mig til, kun på TdF og fx ikke på de to kommende wallonske løb; morgendagens Fleche Wallone og søndagens Liege-Bastogne-Liege (som ASO også arrangerer). Her er ryttere, der er "ikke-uskyldige" i Operacion Puerto velkomne. Så det er en lidt sær beslutning, da den jo som sådan er principiel - men altså åbenbart kun i forhold til TdF..

Dette gør det også ekstra interessant, at Basso vælger at blive hjemme fra FW og LBL. Han kunne i princippet bare stille op - det vil alene være op til Bruyneel at udtage ham i det Discovery jo allerede HAR "brudt" Pro Tourens etiske kodeks (der muliggør suspension af ryttere) ved at ansætte Basso..

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Jeg stiller mig nu ret tvivlende overfor, hvorvidt beslutningen om ikke at kører FW og LBL udelukkende er Basso´s og Bruynell´s. ASO holdt forleden et møde med RCO og Unipublic, hvor de tre løbsarrangøre blev enige om at de ikke ville have ryttere fra Operacion Puerto i deres løb. Det vil sige, at det ikke bliver til en Girostart til Basso medmindre han beviser sin uskyld. Og det samme må jo være gældende for ryttere som Scarponi, Mancebo, Jaksche og Sevilla. Der skulle være tale om 31 stadigt aktive ryttere fra 14 hold. Såfremt der i Operacion Puerto er beviser imod dem syntes jeg bare de sager skal afsluttes i en fart og de skyldige skal dømmes. Hverken cykelsporten eller dopingbekæmpelsen har godt af den måde sagen kører på nu.

Link to comment
Share on other sites

CONI har modtaget blodposer fra Spanien

Så har CONI modtaget det nødvendige materiale til DNA-sammenligning. Og det skulle ikke kun være Ivan Basso, men også Giampaolo Caruso og Michele Scarponi der er kommet sagsmateriale på fra Madrid. Desuden skulle den italienske efterforsker igennem Interpol være kommet i besiddelse af kodede SMS-beskeder imellem Fuentes og Basso under Giroen 2006.

Link to comment
Share on other sites

Ullrich sagen viser jo at der åbenbart er noget om snakken. Selvfølgelig er de andre ikke automatisk skyldige, fordi Ullrich tilsyneladende er, men det gør alligevel sagen lidt mere aktuel, end hvis det nu ikke var hans blod.

Håber de får skidtet afsluttet i en fart (uden at forhaste sig), så vi ikke får 1. dopingsyndere med i tour'en ( :innocent: ) 2. Udelukket uskyldige fra deres levebrød.

Link to comment
Share on other sites

Det kan blive helt interessant at følge giro'en og tdf i år. Der er efterhånden en del af forhåndsfavoritterne, der er faldet fra.

Sidste år synes jeg tdf var mindre interessant fordi "bortvisningen" skete så sent. På det tidspunkt var ihvertfald jeg mentalt indstillet på at se en tvekamp mellem Ullrich og Basso, og så blev den pludselig aflyst. I år bliver der forhåbentlig ikke så sene og dramatiske ændringer.

Hvad tror i på ? hvordan kommer top 3 i giro'en og tdf til at se ud ? Jeg synes det er svært at pege på en klar favorit. Men, jeg er absolut heller ikke ekspert på dette område.

Link to comment
Share on other sites

Ullrich sagen viser jo at der åbenbart er noget om snakken. Selvfølgelig er de andre ikke automatisk skyldige, fordi Ullrich tilsyneladende er, men det gør alligevel sagen lidt mere aktuel, end hvis det nu ikke var hans blod.

Håber de får skidtet afsluttet i en fart (uden at forhaste sig), så vi ikke får 1. dopingsyndere med i tour'en ( :innocent: ) 2. Udelukket uskyldige fra deres levebrød.

Det lader da til, at der sker noget omkring sagen i Italien nu. Nu er der kommet endnu et navn frem ud over Basso, Caruso og Scarponi som blev nævnt i går. Nemlig Luca Paulini som tilsydenladende også er en del af den spanske sag. Han var da ellers ikke iblandt dem der blev udelukket inden sidste års Tour de France som han jo deltog i. Men jeg må da indrømme, at jeg med spænding venter en reaktion imod de mange spanske ryttere som var en del af Operacion Puerto. Jeg tvivler dog på at den kommer.

Det kan blive helt interessant at følge giro'en og tdf i år. Der er efterhånden en del af forhåndsfavoritterne, der er faldet fra.

Sidste år synes jeg tdf var mindre interessant fordi "bortvisningen" skete så sent. På det tidspunkt var ihvertfald jeg mentalt indstillet på at se en tvekamp mellem Ullrich og Basso, og så blev den pludselig aflyst. I år bliver der forhåbentlig ikke så sene og dramatiske ændringer.

Hvad tror i på ? hvordan kommer top 3 i giro'en og tdf til at se ud ? Jeg synes det er svært at pege på en klar favorit. Men, jeg er absolut heller ikke ekspert på dette område.

Man må da håbe, at Operacion Puerto bliver afsluttet i en fart så årets Tour ikke skal skæmmes af lignende sidste øjebliksudelukkelser. Giroen står jo nærmest for døren, så det er nok for meget at forvente at sagerne er afsluttet inden.

Med hensyn til Giroen, så vil Basso være den helt store favorit. Såfremt han får lov at starte. Men umiddelbart ser det jo ikke sådan ud. Det åbner så op for en lang række af de sædvanlige italienske podiebejlere i Giroen. Men indtil videre er der ikke mange hold der har offenliggjordt holdet, så det er lidt vanskeligt at spå om alt for meget.

Damiano Cunego fra Lampre viser storform her op til Giroen og må være en af de absolute favoriter. Og Lampre stiller traditionelt med et meget stærkt hold til Giroen, hvor Cunego kan vente støtte af så stærke ryttere som Marzio Bruseghin og Francisco Vila. Danilo Di Luca fra Liquigas er ligeledes i god form og har meldt ud at han i år vil på podiet. Liquigas ser umiddelbart ud til at få et af Giroens stærkeste hold med Manuel Beltran, Vincenzo Nibali, Andrea Noè og Franco Pelizzotti som Di Luca´s vigtigste hjælpere. Desuden kommer Astana med den tidligere vinder Paolo Savoldelli. Der er dog endnu ingen meldinger om hvem de vil stille med som hjælpere til "Il Falco". Credit Agricole kommer med Pietro Caucchioli som klassementshåb, men han får ikke megen støtte i bjergene da holdet primært er bygget op omkring Thor Hushovd´s satsning på massespurterne. Men det mest intressante hold stille spanske Saunier Duval med. Gilberto Simoni er kaptajn for et utroligt spændende hold som også stiller med den lille klatrer Leonardo Piepoli, den faldne stjerme Iban Mayo i en hjælperolle, samt ikke mindst cykelsportens stjerne i svøb, den lille Riccardo Riccò. Riccò har en accelration på stigningerne som få andre. Sidste år leverede han allerede store resultater som neopro. Derefter kørte han et meget anonymt TdF, hvor han hele tiden sad ved siden af Gibo Simoni for at lære. Umiddelbart ser det ud til at de skal kører for Gibo, men lur mig om ikke gamle Gibo kan finde på at spille sin lærling Riccardo Riccò ud som et taktisk kort, når Giroen rammer bjergene.

Jeg tror, at podiepladserne bliver et rent italiensk opgør imellem de nævnte ryttere, samt nogle af rytterne fra de mindre wild card hold. Her tænker jeg specielt på Stefano Garzelli fra Acqua Sapone og Emanuele Sella fra Ceramica Panaria. Muligvis kan Dario Cioni fra Lotto også blande sig, men jeg tvivler på hans holdbarhed. Af ikke-italienerne er Wim Van Huffel fra Lotto og Mauricio Ardila nok iblandt dem som virker mest lovende i klassementet. Men såfremt T-Mobile for alvor satser på en Sergei Gontchar kan veteranen også være en mulighed. T-Mobile er dog nærmest kendt for ikke at satse det store på Giroen.

Et åbent spørgsmål er hvem Discovery satser på, hvis Basso ikke kommer til start. Både Janez Brajkovic og Tom Danielson er ryttere der har potentiale til podieplaceringer i GT-sammenhæng. Men spørgsmålet er om de helt er klar til at tage det spring. Fra CSC har der været lidt uklare meldinger om, hvem der skal kører løbet. Haedo skal have sin første store prøve som sprinter i en stor rundtur, og holdet vil nok primært være bygget op om at hjælpe ham, samt af folk som skal satse på udbrud. Matti Brechel, Kurt-Asle Arvesen og Michael Blaudzun skulle være sikre til løbet. Desuden skulle Andy Schleck være udtaget for at kunne prøve sig af i klassementsammenhæng, og nogle steder har Vandevelde også været nævnt som CSC´s klassementrytter. Endeligt skulle Team Tinkoff stille til start med Tyler Hamilton. Hamilton har intet vist siden sit come-back, men derfor bør han jo nok ikke helt afskrives som en outsider til podiepladserne.

Med hensyn til Tour de France vil der uden Basso ikke være nogen helt stor favorit. Men der vil være en stor masse af potentiele vindere. Alexandre Vinokourov og Andreas Klöden fra Astana, Carlos Sastre fra CSC, Levi Leipheimer fra Discovery, Denis Menchov fra Rabobank, Cadel Evans fra Lotto, samt Alejandro Valverde fra Caisse d'Epargne. Tour de France uden Basso vil blive et meget åbent løb. Og for CSC vil en udelukkelse af Basso sikkert betyde, at man vil sammensætte holdet anderledes. Der har hele tiden været lagt op til at holdet i år skulle være i stand til at hjælpe Sastre, men samtidig skulle der satses hårdt på etapesejre ved hjælp af udbrud. Uden Basso vil Sastre være en af de store kanoner. Det kan åbne op for andre ryttertyper i truppen. Her tænker jeg specielt på Iñigo Cuesta og Volodymir Gustov som må anses for CSC´s bedste hjælpere i bjergene. Et hold bestående af Sastre, Frank Schleck, Cuesta, Gustov, Voigt, O'Grady, Cancellara, Julich og Alexandr Kolobnev finder jeg meget sandsynligt til den opgave. Men Kroon, Zabriskie og Vandevelde er også ryttere der kan komme i betragtning. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Michele Scarponi indkaldt til afhøring - så sker der da noget i sagen.

Iøvrigt har CSC i dag udtaget sit hold til Giroen. Holdet ser således ud; David Zabriskie, Fabian Cancellara, Alexandr Kolobnev, Andy Schleck, Juan José Haedo, Kurt-Asle Arvesen, Michael Blauzun, Matti Breschel og Volodymir Gustov. Planen er at Andy Schleck og Zabriskie skal forsøge at kører klassement, samt at Haedo skal kører massespurterne. Desuden har man et stærkt hold til holdtidskørslen, samt i Arvesen og Kolobnev et par stærke folk til udbrud i kuperet terræn. At man har fravalgt Vandevelde og Cuesta til Giroen ser jeg som et klart tegn på at de skal bruges som hjælpere for Carlos Sastre i TdF.

Link to comment
Share on other sites

Følgende skulle være implicerede i Operacion Puerto:

Liberty Seguros ryttere:

Dariusz Baranowski (Pol)

Joseba Beloki Dorronsoro (Spa)

Giampaolo Caruso (Ita)

Allan Davis (Aus)

David Etxebarria Alkorta (Spa)

Jörg Jaksche (Ger)

Isidro Nozal Vega (Spa)

Aitor Osa Eizaguirre (Spa)

Unai Osa Eizaguirre (Spa)

Michele Scarponi (Ita)

Marcos A. Serrano Rodriguez (Spa)

Angel Vicioso Arcos (Spa)

Com.Valenciana ryttere:

David Bernabéu Armengol (Spa)

David Blanco Rodriguez (Spa)

José Adrian Bonilla Bonilla (Crc)

Javier Cherro Molina (Spa)

Juan Gomis Lopez (Spa)

Eladio Jimenez Sanchez (Spa)

David Latasa Lasa (Spa)

Manuel Lloret Zaragozi (Spa)

José Luis Martinez Jimenez (Spa)

David Muñoz Banon (Spa)

Antonio Olmo Menacho (Spa)

Javier Pascual Rodríguez (Spa)

Ruben Plaza Molina (Spa)

Andre ryttere:

Ivan Basso (Ita) = CSC

Oscar Sevilla Ribera (Spa) = T-Mobile

Jan Ullrich (Ger) = T-Mobile

Francisco Mancebo Perez (Spa) = AG2R

Santiago Botero Echeverry (Col) = Phonak

Ignacio Gutierrez Cataluna (Spa) = Phonak

José Enr.Gutierrez Cataluna (Spa) = Phonak

Constantino Zaballa Gutierrez (Spa) =

Caisse d'Epargne

Carlos Zarate Fernandez (Spa) = Saunier Duval

René Andrle (Cze) = PSK

Jesus Hernandez Blazquez (Spa) = Relax

Jan Hruska (Cze) = 3 Molinos

Aitor Garcia Quesada (Spa) = Andalusia PV

Carlos Garcia Quesada (Spa) = Unibet

Nuno Ribeiro (Por) = LA Pecol

Ryttere allerede taget for doping:

Tyler Hamilton (Usa) Phonak

Roberto Heras Hernandez (Spa) Liberty Seguros

Santiago Perez Fernandez (Spa) Phonak

Ryttere der i mellemtiden har trukket sig tilbage:

Angel Casero Moreno (Spa) Com.Valencia

Igor Gonzalez de Galdeano (Spa) Liberty Seguros

Javier Pascual Llorente (Spa) Com.Valenciana

Ikke identificerede kodenavne:

Cowboy (2003)

Panticosa (2003)

Pavarotti (2003)

Pepito (2003)

Obelisk (2003)

Nibelungo (2003)

LAS (2003)

María (2002-03-04)

Rosa (2003-04)

Valv. (Piti) (2004)

Urco (2004)

César (2004-05)

MZD (2005)

Clasicómano Luigi (2006)

Huerta (2006)

Clasicómano (2006)

Gemma

Amigo de Birillo

Rosa

Dem der menes at stå bag netværket:

Eufemiano Fuentes Rodriguez

Manolo Saiz, maneger og teamejer for Liberty

José Luis Merino, anti-doping lab i Madrid

José Ignacio Labarta, assisterende sportsdirektør, Comunidad Valenciana

Alberto León, proffesionel MTB-rytter

Kodenavne på folk som menes at være en del af netværket, men som ikke er identificerede:

El Manos Pequeñas

Alibabá

Alessandro Kalc

El Bigotes

Jandro

Ryttere som i starten af Operacion Puerto blev antaget for at have deltaget, men som er blevet renset:

Vicente Ballester Martinez (Spa), Comunidad Valenciana

Alberto Contador Velasco (Spa), Liberty Seguros

Sergio Paulinho (Por), Liberty Seguros

Luis Leon Sanchez Gil (Spa), Liberty Seguros

Link to comment
Share on other sites

Ivan Basso forlader Discovery Channel

Så må der for alvor være dukket nye oplysninger op omkring Basso. Bill Stapleton og Johan Bruynel har jo siden skiftet til holdet konstant bakket op om Basso. Hvorfor vil han så væk?

Ivan Basso ville stoppe blod?

Aqua & Sapone støtter Scarponi

49 nye dopingmistænkte i Operacion Puerto

Link to comment
Share on other sites

Der skulle jo osse være en del indblandede fra andre sportgrene og muligvis endda nogle fra de spanske storklubber Real madrid og FC Barcelona men det hører man simpelthen ikke et ord om.

Sagen måtte godt snart tage sin afslutning så man igen kan se cykel løb med en god fornemmelse imaven og gå og glæde sig over de forestående etapeløb.

Tidligere vurderede man på hvem der så ud til at være i bedst form og havde forberedt sig optimalt men nu går spekulationerne næsten kun på hvem der får lov at deltage af favoritterne.

Men jeg går ud fra at det er lidt besværligt sådan som det spanske retssystem er bygget op i og med det ikke er ulovligt at tage doping men kun en overtrædelse af nogle forbundsregler. Det er jo tilsyneladende rent held at man får lov til at få blod udleveret.

Link to comment
Share on other sites

Lige et par quotes til den formodede dopingsag med nogen spanske klubber:

07-12-2006: Real Madrid og andre spanske klubber beskyldes for doping-misbrug

Den franske avis, Le Monde, har i dag offentliggjort en artikel, som sætter Real Madrid i forbindelse med den skandale-ombruste spanske læge, Eufemiano Fuentes, som er tiltalt for at have givet medicinske præparater til en lang række cykel-ryttere.

Også klubber som Barcelona, Betis og Valencia beskyldes for at have gjort brug af Fuentes, men samtlige klubber har på det kraftigste afvist ethvert kendskab til lægen og Real Madrid og Barcelona truer nu med sagsanlæg mod Le Monde.

Den franske avis har angiveligt fået kendskab til fortrolige rapporter fra Eufemiano Fuentes, men direkte adspurgt om sin forbindelse til Real Madrid og Barcelona siger den spanske læge, at han ikke har nogen kommentarer, idet han tidligere

07-12-2006: Officiel pressemeddelelse fra Real Madrid

I forbindelse med rygtet om Real Madrids indblanden i doping-misbrug har klubben i dag udsendt følgende pressemeddelelse:

1) Real Madrid ønsker på enhver måde at dementere en hvilken som helst tilknytning, direkte eller indirekte, mellem klubbens medicinske stab og Dr. Eufemiano Fuentes.

2) Real Madrid har i sin 104-årige historie haft en eksemplarisk dedikation over for de menneskelige værdier i sporten og forsvaret af en ren sport og har historisk gået forrest i udviklingen af sin lægestab.

3) Real Madrid CF vil tage de nødvendige juridiske skridt for at forsvare sit gode navn og medlemmernes og tilhængernes interesser.

12-12-2006: Real Madrid truer Le Monde med retssag

Real Madrid og Barcelona har nu taget yderligere skridt for at blive renset totalt for doping-anklagerne, som den franske avis Le Monde i sidste uge rettede mod de to klubber, samt Valencia og Betis.

Real Madrid og Barcelona har bedt Le Monde om at beklage og benægte anklagen, idet man ellers vil gå rettens vej for at få stoppet Le Mondes beskyldninger.

Betis og Valencia har endnu ikke taget samme skridt, men begge klubber overvejer kraftigt at følge trop med Real Madrid og Barcelona.

20-12-2006: Le Monde beklager ikke historie

Den franske avis, Le Monde, har ikke som ventet beklaget at have bragt historien om flere spanske klubbers samarbejde med den skandale-ramte spanske læge, Eufemiano Fuentes, som angiveligt har givet doping til spillere fra Real Madrid, Barcelona, Valencia og Betis.

De to førstnævnte klubber har truet med retssag, såfremt Le Monde ikke trækker historien tilbage og beklager at have bragt den. Le Monde vil dog gerne bringe de fire klubbers klage over avisen, men vil bringe dem samlet og derfor venter man nu på, at Barcelona sender et brev til Le Mondes redaktion. De tre andre klubber har sendt deres klage.

Herefter ved jeg faktisk ikke hvad der er sket i sagen, men det kan jo være at en retsag er på vej mod Le Monde.

Link to comment
Share on other sites

Lige et par quotes til den formodede dopingsag med nogen spanske klubber:

Herefter ved jeg faktisk ikke hvad der er sket i sagen, men det kan jo være at en retsag er på vej mod Le Monde.

Der er ikke sket en skid. Da den spanske avis El Pais første gang kom med afsløringerne var der ud over cykelrytterne både unavngivne fodboldspillere, atletikfolk og andre atleter der blev nævnt. Siden er disse ikke blevet nævnt. Om det skyldes at de ikke har kunnet endeligt identificeres, manglende beviser eller lobbyisme er svært at spå om. For den seneste tids udvikling har under alle omstændigheder vist, at der tilsydenladende er hold i Operacion Puerto. At de indvoldverede som ikke er cykelryttere tilsydenladende er blevet glemt kan enten skydes korruption eller manglende interesse for at afsløre andre end cykelrytterne. Wim van Rossum skriver det meget godt på sit site cycling4all.com:

And the press - for one reason or another - is now focussing mainly on one case, the one of Jan Ullrich, and seems to forget that originally was mentioned that 200 sporters, of which around 30% cyclists were involved in this Spanish scandal. And what do we hear from all other cases ??

Min egen teori er at de spanske myndigheder ikke har villet ud med noget som helst om sagen. Efter El Pais kom i besiddelse af dokumenter som de offenliggjorde var de nødsaget til at kører sagen som hurtigt løb ud i sandet. UCI, ASO og andre organisationer indenfor cykelsporten er dog blevet ved med at presse på for at få aktindsigt, hvilket vi ser resultaterne af nu. Hvad har FIFA og IAAF gjordt? Ikke en skid. Cykelsporten bliver gang på gang hængt ud for sine dopingproblemer. Men de gør da i det mindste en stor indsats for at komme dem til livs.

Link to comment
Share on other sites

Enighed i doping-kampen

Officiel erklæring fra topmødet i Moudon

Der har i dag været afholdt et møde imellem 3 af de virkligt tunge drenge i cykelsporten. Nemlig UCI-boss Pat McQuaid, ASO-boss Christian Prudhomme og Patrick Lefévère som er formand for holdenes fællesorganisation AIGCP. 3 parter som i forvejen har mange uenigheder. Men med hensyn til anti-doping er der bred opbakning fra alle 3 sider. Dermed skulle der være håb for at Operacion Puerto bliver kørt til ende med pres fra en bred front imod de spanske myndigheder.

Michele Scarponi dropper Giroen

Scarponi var forleden til afhøring hos CONI, ligesom Basso var. Scarponi var villig til at afgive en DNA-prøve, men tilsydenladende er myndighederne ikke i besiddelse af blodposer fra ”Zapatero” som skulle være Scarponi´s dæknavn i Operacion Puerto. Dette betyder dog ikke at CONI dropper sagen imod Scarponi, da man tilsydenladende er i besiddelse af andre beviser. Dette er yderst intressant. Også med hensyn til sagerne imod Basso og andre ryttere.

Link to comment
Share on other sites

Efterforskning mod Basso udvides

Så strammes nettet om Basso yderligere. Nu indleder statsanklageren Cristina Rota i Bergamo yderligere efterforskninger vedrørende Basso. Alessandro Kalc som formodes at være Fuente´s forbindelsesled til italienske kunder er også indkaldt til forhør i sagen. Samtidig har Cristina Rota samlet bevismateriale imod Basso´s søster Elisa i forbindelse med et italiensk distributionsnetværk af dopingpræparater. Gad vide om det får konsekvenser for hendes mand Eddy Mazzoleni som ellers er sat på Astana´s hold til Giroen?

Link to comment
Share on other sites

Nu er der rygter i den italienske presse om, at blodposen fra Operacion Puerto mærket #18 skulle tilhører Alejandro Valverde...

Iøvrigt forstår man da godt, at de italienske ryttere kan blive fristet når det er Elisa Basso der kommer med sprøjten. :laugh:

post-1781-1178472959_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Basso indrømmer tilsyneladende at have dopet sig, i følge Politiken

http://politiken.dk/cykling/article299757.ece

Det kommer jo næppe som en overraskelse for de fleste. Nu "hjælper" han Coni også slipper han med 1 sæsons karantæne, også er hans cykelkarriere ikke helt overstået. Næste gang må han bare passe på med at bruge samme dopinglæge som alle andre. Det var der Armstrong var klogere end de andre, eller bare heldigere :tongue: .

Link to comment
Share on other sites

Den italienske sportsavis la Gazetta dello Sport skyder med skarpt mod spanske Valverde

Bassos blod skulle ifølge avisen ikke indeholde spor af EPO. Det skulle Valverdes imidlertid. Valverde er ifølge avisen identisk med kodenavnet Valv.Piti, hvilket stemmer overens med den almindelige opfattelse hidtil.

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Ikke identificerede kodenavne:

Cowboy (2003)

Panticosa (2003)

Pavarotti (2003)

Pepito (2003)

Obelisk (2003)

Nibelungo (2003)

LAS (2003)

María (2002-03-04)

Rosa (2003-04)

Valv. (Piti) (2004)

Urco (2004)

César (2004-05)

MZD (2005)

Clasicómano Luigi (2006)

Huerta (2006)

Clasicómano (2006)

Gemma

Amigo de Birillo

Rosa

Kodenavne på folk som menes at være en del af netværket, men som ikke er identificerede:

El Manos Pequeñas

Alibabá

Alessandro Kalc

El Bigotes

Jandro

Denne blog er fyldt med en del interessante rygter/"pseudofacts" om OP. Blandt andet mener forfatteren at kunne sætte navne på en del af de endnu ikke identificerede ryttere på din liste:

Pavarotti (2003) --> Mario Cippolini

Nibelungo (2003) --> Iban Mayo eller Jan Ullrich

Valv. (Piti) (2004) --> Alejandro Valverde

Urco (2004) --> Oscar Pereiro Sio

El Manos Pequeñas = Allesandro Kalc eller Jesus Losa

Jandro --> kodenavn for et medlem af ledelsen af Liberty Seguros

Link to comment
Share on other sites

Basso udtaler, at han ikke var bloddopet under Giroen 2006 eller på noget tidspunkt i sin karriere. Han havde alene i sinde at bruge blodet til TdF 2006.

En meget interessant udtalelse, der tyder på at Basso har valgt at gå taktikken helt ud, med at indrømme absolut så lidt som muligt (og kæmpe for at beholde sin Giro-titel :wink: ).

Bassos problem er mængden af indicier, blandt andet kan man undre sig over hvorfor han allerede i 2004 angiveligt har overført 41.000 euro til Fuentes, hvis ikke der er foregået lyssky affærer i 2004 og 2005. De fire blodposer, som menes at stamme fra Basso er tappet i perioden august 2005 til januar 2006 og kan derfor godt stemme overens med Bassos udtalelser om at de skulle bruges i 2006.

Basso ender nok med at få 2 års karantæne og kan derfor køre løb allerede den 1. juli 2008 (hvis man tæller karantænen fra 1. juli 2006, hvor han blev suspenderet). Han vil derfor principielt kunne deltage TdF i 2008 - dog kun for et ikke-Pro Tour hold. Amore e Vita skulle efter sigende allerede være interesseret..

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share