Sundhedsplejersken


Cheat-freak
 Share

Recommended Posts

Var hos sundhedsplejersken, som åbenbart for penge for at sidde og snage i alverdens ting der absolut ingenting har at gøre med fysisk aktivitet, eller kroppen... Anyway, jeg spurgte hvad hun syntes om at jeg ville starte med at træne seriøst (Læs: tungt) i et center, for ligesom at kunne fortælle min mor om det var ufarligt, så jeg kunne få lov... Hun fortalte en masse om at jeg jo rørte mig fint meget (Yeah right, Tennis engangimellem og badminton en gang om ugen...) så hun kunne ikke se nogen grund til det. Jeg var jo også fint trimmet, så hvorfor skulle jeg gøre det? Jeg sagde så bare: "Er det farligt?" Jeg er jo ligeglad med om hun, som alle andre, synes det er grimt at være stor... Tjae, hun startede med at sige at man bliver jo ikke større af det... Hvis jeg havde drukket noget, havde jeg i hvert fald spyttet det ud, for det var da noget sært noget at sige... Det viste sig at hun mente at jeg ikke blev højere af det... For lige at teste hende spurgte jeg så om det ville have nogen dårlig indflydelse på min vækst nu, men det afviste hun heldigvis... Hun kom så med den typiske "Du er jo ikke udvokset endnu, så du skal ikke lade det tage overhånd, men engang imellem er der ikke noget galt i... Hver uge? Hva? Flere gange om ugen? Tjo... Det kan du vel godt, men du skal passe på din krop, for den udvikler sig meget nu, og bla bla..."

Jeg fortalte min mor det, som jo sagde at jeg lige skulle slappe helt af, og så se tiden an. Hun overgav sig, men sagde at hun ville ikke betale en øre til det...

Jørgen => Det er IKKE farligt at styrketræne når man er på vores alder... Det er i hvert fald det man er nødt til at tro på... ;)

Link to comment
Share on other sites

TJ => Yeah, men hvorfor skulle min mor have nogen grund til at tro på dig? OKay, den er måske grov, men hun aner jo ikke hvem du er, og kan jo umuligt kende din indsigt i tingene... En sundhedsplejerske derimod er en hun tror på... En læge havde jo sikkert være endnu bedre endda... Men min mor er overtalt, sådan da, og jeg skal gå til spinning i det mest lokale center om en lille måneds tid... Så håber jeg at gå igang med rigtige kabeløvelser, og let bænkpres i schmidt-stativ... Dødløft og squat er naturligvis banlyst, da jeg jo ikke er interesseret i dårlig ryg og hæmorider... ;)

Link to comment
Share on other sites

Det farligste ved at træne tungt i en meget ung alder er, at sener, led osv endnu ikke er færdigudviklede. For at sige det lidt simpelt: Musklerne (og til dels knoglerne) kan blive så stærke, at de andre dele ikke kan følge med => voldsomme skader/fejludviklinger i disse, med store negative konsekvenser for resten af livet. <_<

Så pas på med at gå for hårdt til den :)

Link to comment
Share on other sites

En sundhedsplejerske derimod er en hun tror på... En læge havde jo sikkert være endnu bedre endda...
Og du mener de ved mere om effekten af træning på kroppen ?? Tvivler meget stærkt på det. Jeg har ikke mødt nogen læger som vidste et klap om træning (grov generalisering, men ikke langt fra sandheden). Hvis du skal spørge nogen, så skal du da spørge nogen som har lidt indsigt i fysisk træning. Få Morten Z til at skrive en email til din mor :D Han er uddannet indenfor træning, så den må hun da købe.
Dødløft og squat er naturligvis banlyst, da jeg jo ikke er interesseret i dårlig ryg og hæmorider...

Og det mener du man får af squat og dødløft ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

....og tager et par lette ekstra kabel-isoøvelser uden vægt med...

Æhhhhhhhhh øhhhhhhhh :blink: Det bliver da meget let - sådan et kabel vejer vel ikke mere end et kgs penge :D :D :D Så let behøver træningen altså heller ikke være.

PS: Ovenstående råd gjaldt specielt for personer uder 15-16 år. Mellem 15-18 år er det knap så udtalt (for et gennemsnitligt menneske som altid :) )

Du er 16, ikke Cheat? Jeg tror godt du kan lægge lidt kg på (læs f.eks. bænk), men ikke noget med HIT og SL eller sådan noget. Bare stille, rolig og behersket BB skulle kunne gøre det. :)

Link to comment
Share on other sites

Sålænge man ikke laver max tests og øger i en hastighed hvor senerne kan følge med, så er der ikke noget galt i tung frivægtstræning for unge mennesker. Det er simpelt hen en GRIM skrøne.

Thomas

Det er jeg slet ikke uenig i TJ. Men problemet er bare, at musklerne i denne alder langt hurtige "tilpasser" (=bliver stærkere) de ny betingelser end resten af kadaveret :) Så det med et holde progressionshastigheden på et niveau, hvor sener mm. kan følge med, er helt rigtigt, men rimeligt svært at holde, hvis man kun lytter til sine muskleres styrke. :)

Link to comment
Share on other sites

Men problemet er bare, at musklerne i denne alder langt hurtige "tilpasser" (=bliver stærkere) de ny betingelser end resten af kadaveret

Det er såmen ikke noget som er specielt for teenagere. Det gælder os allesammen. Muskler har en tendens til at blive stærkere hurtigere end sener og ligamenter. Det er klart at teenagere pga. deres hormonelle status opbygger styrke temmeligt hurtigt, men det er ikke værre end at man kun stiger i vægt, når kroppen har fået lov at vende sig til den nye vægt. Man skal heller ikke gøre teenagere dummere end de er ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Bare en tanke

Jarvig skriver noget med at problemet er at musklerne faktisk vokser for hurtigt (i forhold til resten af kroppen).

Hvad så med at "nyde" at musklerne så hurtigt øges og så nøjes med 1-2 gange træning om ugen???

Og endnu en tanke - vil man så ikke opleve lignede problemer hvis man tager AS (i hvert fald hvis man kan finde noget der rent faktisk virker)? Altså at man "skrævvrider" proportionerne og får muskler der er så stærke at de er i stand til at ødelægge de øvrige dele af kroppen (altså at man ødelægger sine knogler og/eller sener fordi styrken overgår hvad man kan "tåle")???

Link to comment
Share on other sites

Hvad så med at "nyde" at musklerne så hurtigt øges og så nøjes med 1-2 gange træning om ugen???
Det ændre ikke rigtigt på problematikken. For sener tager meget længere end bare en uge om at tilpasse sig en ny belastning.
Og endnu en tanke - vil man så ikke opleve lignede problemer hvis man tager AS

Jo, og det er nemlig grunden til at mange AS brugere får sene overrivninger. Overrevne bicepssener, brystmuskelsener osv. er ikke ualmindeligt hos AS brugere som træner meget tungt. Det kan selvfølgelig også ske ved ikke-brugere, men hyppigheden er langt større ved brugere.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

TJ => Well, det er da ikke særlig længe siden du (Det var da dig, var det ikke?) der skrev at hæmorider rent faktisk kunne forekomme pga Squat el. dødløft...!? - og den med ondt i ryggen er jo den som ligesom altid har gået igen... ;)

Jeg mener ikke at læger eller sundhedsplejesker har styr på det, jeg mener at min mor mener at de har styr på det, og ved hvad de snakker om... Desuden var det en lidt sjov kommentar, for så vidt jeg husker er du da selv medicinstuderende...!?

Jarvig... Jeg er kun 15... Er kun - næsten lige - fyldt 15... :huh:

Gør træningen ikke også sjove ting ved ens hormoner? Så jeg får - om muligt - endnu flere hormon"forstyrrelser" hvis man kan sige det sådan...!?

Link to comment
Share on other sites

Well, det er da ikke særlig længe siden du (Det var da dig, var det ikke?) der skrev at hæmorider rent faktisk kunne forekomme pga Squat el. dødløft...!?
Kan og vil er 2 forskellige ting. Du KAN også blive kørt over når du bevæger dig i trafikken. Du KAN også få hæmorider når man løfter tungt. Det kan du iøvrigt også af at sidde på lokum og skide. I sidste er hæmorider så vidt jeg ved noget nogen får nemmere end andre.
og den med ondt i ryggen er jo den som ligesom altid har gået igen..

Ja, og månen er en grøn ost og jorden er flad. Jeg startede med at træne pga. dårlig ryg. Min ryg er gradvist blevet bedre i takt med at jeg er blevet stærkere i squat og dødløft. Idag mærker jeg sjældent noget til det, selvom det er noget altid skal leve med. Squat og dødløft er nogen af de meste sikre øvelser man kan lave, hvis man som udgangspunkt lærer korrekt teknik. Ondt i ryggen undskyldningerne er kun det, UNDSKYLDNINGER for at undgå at skulle arbejde.

Desuden var det en lidt sjov kommentar, for så vidt jeg husker er du da selv medicinstuderende...!?
Kiropraktor studerende. Og selvom fagene og eksamenerne de første 3 år er nøjagtig ens, så er der en STOR forskel :)
Gør træningen ikke også sjove ting ved ens hormoner? Så jeg får - om muligt - endnu flere hormon"forstyrrelser" hvis man kan sige det sådan...!?

Unødvendige bekymringer om hvorvidt man skal træne med vægte eller ej, giver også hormonforstyrelser ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hey I'm On Your Side!

Selvfølgelig vil jeg - når/hvis jeg starter - træne ordentligt... Baseret på frie vægte naturligvis... Kabeløvelserne og 2 gange om måneden, og keine dl og squat var naturligvis en joke, da jeg elsker følelsen af at løfte vægte (Har snuset lidt til det...) og jeg elsker at se resultaterne på min krop...

Hæmorider er da ikek noget jeg bekymrer mig over... Eller jo, jeg husker da Jan Gintberg sang "Man har ikke prøvet at lide, før man har haft en hæmoride" men det er da ikke noget jeg tror jeg får at at løfte en bette vægtstang... :unsure:

Hormonforstyrrelser er derimod noget jeg gerne lige vil have på det rene, for jeg har sq da fået det der sjove "bitchtits" i det ene bryst efter at begdynde at træne, og jeg behøver ikke at få flere bumser og vorter, og andre sjove ting som følger med... "Jamen det er ligemeget, der sker ikke noget!" Jeg ka' dreje, jeg ka' dreje...! Selvfølgelig gør det en forskel hvad der sker med mine hormoner... Mens mange af de andre ting kan være ligegyldige...

Sorry, troede du var medicinstuderende... Husker vist ikke så godt... ;)

Link to comment
Share on other sites

Jørgen => Det er IKKE farligt at styrketræne når man er på vores alder... Det er i hvert fald det man er nødt til at tro på... ;)

Hejsa allesammen. Hva er det for en interessant tråd I har kørende. Det kunne I godt lige have fortalt mig. ;) :D

Nå men jeg har undersøgt sagerne. Endda grundigt. Jeg har faktisk læst rigtig MEGET om emnet.

Artikler, der fortæller om styrketræning til unge og børn:

Skader styrketræning min højde? 1

Skader styrketræning min højde? 2

Skader styrketræning min højde? 3

Skader styrketræning min højde? 4

Hvis du er i tvivl om din højde "passer" til din alder kan du se det her:

(PS: jeg ligger i 95 %. Fedt ik! ) :w00t:

boystwoyears.gif

Link to comment
Share on other sites

Generelt fraråder de meget tung styrketræning - hellere lettere styrketræning med flere reps.

Min sygeplejerske hævdede, at hvis jeg startede med at styrketræne ville jeg ende med at blive 1-2 cm lavere end ellers. Hun sagde, at jeg rigtig skulle blive 190 cm, men ellers ville blive 188-189 cm. Kropstræning var fint - det skadede ikke.

På denne side siger de, at man IKKE skal bulke i puberteten. Man skal istedet bruge kroppen og lave armstrækninger og mavebøjninger.

Styrketræning i puberteten

Link to comment
Share on other sites

joergen-> Det som alle siderne skriver er at man skal sikre sig at barnet udfører øvelserne korrekt og så må det ikke være høj intensitets træning.

Desuden som TJ også skrev tidligere må man ikke lave max test, da disse kan skade kroppen mens den vokser.

Ideen med kun at træne med kropsvægt er at så er man sikker på at man ikke overskrider nogen af ovenstående kriterier. De fleste øvelser med kropsvægt er lav intensitet og man kan næsten ikke gøre dem forkert. Som alternativ bliver foreslået at man begynder at træne vægte på et begynder niveau med en 10-15 gentagelser hvilket faktisk er det som jeg tror de fleste startede ved.

Alt i alt synes jeg artiklerne bære præg af at være noget overbeskyttende, men jeg kan godt følge med i at man ikke må lave max forsøg. Men ikke vigtig ting er at de ikke fraråder vægttræning, men kun tung vægttræning!!

Link to comment
Share on other sites

Jørgen> for det første skal du lige læse hvad der står i dine egne links:

Strenuous weight-lifting is not recommended during your growth spurt
Der står weight-lifting. Det er normalt i USA en betegnelse for olympisk vægtløftning. Almindelig vægttræning plejer de at kalde strength training. Og til det har de følgende at sige:
However, supervised strength training is okay. Doing sets of repetitions using free weights and machines at moderate weight does not appear to pose a serious risk of injury. Do not attempt maximal weight - the most you can lift at one time - until your skeleton is mature

De siger altså at vægttræning med frie vægte er OK sålænge man ikke laver max forsøg. Desuden er der altså stor forskel på at være 13 år og 15 år, når vi snakker om hvornår man er klar til vægttræning.

Når det er sagt, så er det ikke den mest imponerende kilde du har fundet. Det ligner mest af alt Hjemmet´s lægebrevkasse. De fleste er altså enige om at vægttræning IKKE, jeg gentager IKKE hæmmer ens vækst.

Desuden så har jeg gentagne gange henvist til biomekaniske undersøgelser som viser at almindelig sport faktisk er mere belastende for knoglerne end kontrolleret tung træning. Se hvad Mel Siff selv siger i hans bog "Facts and Fallacies of Fitness".

This has been stated many times before, but lets state it again - considerable biomechanical research has shown that the stresses imposed on the body by common sporting activities such as running, jumping and hitting generally are far larger (by as much as 300 %) than those imposed by powerlifting and olympic lifting. In other words, the stresses imposed on the growth centres of the growing child´s body are markedly greater than those occuring in competitive lifting. If we well-meaningly think that potential growth plate damage is to be minimised, then we need to pay even greater attention to any sports which involve running, jumping and hitting.

Hvis du virkelig er så bekymret for om lidt kontrolleret tung vægttræning vil skade din højdevækst, så skal du nok også sige nej til at have gymnastik i skolen. For det er op imod 300 % mere belastende for dine knogler ifølge de biomekaniske undersøgelser Mel Siff henviser til.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

TJ => Men jeg har nu aldrig hørt om en almindelig atlet hvis ben er kollapset under ham... (Ham BB'eren for et par måneder siden) Så der må jo et eller andet sted være noget... Jeg mener hvis de der tynde Kenyanere render rundt med deres lange stænger, men et pres der jo sikkert (Hvis vi regner med ca 300 %) har samme belastning som denne BB'er, så forklar mig lige hvorfor deres ben ikke kolapser... Det virker da lidt underligt, gør det ikke?

Link to comment
Share on other sites

Jeg startede med at træne pga. dårlig ryg. Min ryg er gradvist blevet bedre i takt med at jeg er blevet stærkere i squat og dødløft. Idag mærker jeg sjældent noget til det, selvom det er noget altid skal leve med. Squat og dødløft er nogen af de meste sikre øvelser man kan lave, hvis man som udgangspunkt lærer korrekt teknik. Ondt i ryggen undskyldningerne er kun det, UNDSKYLDNINGER for at undgå at skulle arbejde.

Jeg har også altid haft problemer med ryggen (lidt "drejet" rygsøjle og forkert forhold mellem øverste og nederste svaj) og min erfaring med styrketræning er omtrent den samme som Thomas J's. Nemlig, at tunge dødløft er det bedste jeg nogensinde har gjort for min ryg. De gange hvor jeg har holdt en pause fra træningen, kan jeg i løbet af ganske kort tid begynde at mærke ryggen give problemer igen. Men efter en enkelt omgang dødløft føles det godt igen.

Jeg spurgte engang en fysioterapeut, hvordan hans indstilling til dødløft var, når nu han kendte til mine rygproblemer. Og han svarede, at det ville tage ham flere uger at nå det samme resultat med min ryg, som jeg kunne få ud af én omgang god dødløftstræning. Så det skulle jeg bare fortsætte med. Nu havde han selv trænet styrkeløft tidligere, så måske var han lidt farvet i sin opfattelse, men hans forklaring (som jeg skal undlade at gentage her) gav helt klart mening.

Det siger sig selv, at man skal lave sine løft med god teknik, ikke løfte tungere end man kan klare, ikke forcere sin udvikling o.s.v. Der kan sikkert også være rygproblemer, hvor dødløft ikke er nogen god idé, så man skal under alle omstændigheder lige checke med kompetente personer, inden man begynder at ordinere sig selv en bestemt behandling af et problem. Men når det er sagt, så er der for mig slet ingen tvivl om, at stort set alle med de almindelige danske rygproblemer vil kunne få stor glæde af dødløft.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg har nu aldrig hørt om en almindelig atlet hvis ben er kollapset under ham...

Ahhhh come on. Han blev lokket til at stå med mere end han selv kunne løfte. Det er sgu da indlysende for en hver. For det andet så havde det jo ikke noget med knoglerne at gøre. Det var fordi hans muskler ikke kunne supporte vægten. Ved ikke hvorfor du mener det er relevant for knoglediskussionen. Det var jo ikke knoglerne som gav efter. Det var musklerne.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share