skolemad


Jonas-sparta
 Share

Recommended Posts

Selv har jeg egentlig aldrig følt det store behov for skolemad. Det er muligt, at jeg er gammeldags, men jeg har altid været godt tilfreds med min madpakke. Men ok, hvis ungerne render hen og køber burgers, kebab osv. i stedet for at spise madpakker, så kan sund, skatte-betalt skolemad da helt klart være et brugbart alternativ til junk-food.

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg egentlig aldrig følt det store behov for skolemad. Det er muligt, at jeg er gammeldags, men jeg har altid været godt tilfreds med min madpakke. Men ok, hvis ungerne render hen og køber burgers, kebab osv. i stedet for at spise madpakker, så kan sund, skatte-betalt skolemad da helt klart være et brugbart alternativ til junk-food.

ja det er rigtig at det kommer til at koste nogle skatta penge, men jeg mener det ville være en god Investering.

hvis vi fik gratis skolemad ville det:

det sikrer en bedre indlæring i folkeskolen

det giver et bidrag til sunde, varierede og gode kostvaner for vores børn

det garanterer alle børn mad på lige vilkår

det er med til at bryde den sociale arv

det er et signal om at skolen tager det at spise god mad alvorligt

det er med til at forebygge fedme, folkesygdomme og udgifter på sundhedsbudgettet

det aflaster travle børnefamiliers hverdag

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Squatfather , kan ikke se det er samfundets opgave. Desuden skal man tænke på at det kun er et måltid ud af 3-4 stykker på en hel dag, tror næppe det flytter det helt store i regnskabet.

Synes istedet man burde forbedre de alternativer der allerede findes på skolerne, til madpakken.

Link to comment
Share on other sites

ja det er rigtig at det kommer til at koste nogle skatta penge, men jeg mener det ville være en god Investering.

hvis vi fik gratis skolemad ville det:

det sikrer en bedre indlæring i folkeskolen

det giver et bidrag til sunde, varierede og gode kostvaner for vores børn

det garanterer alle børn mad på lige vilkår

det er med til at bryde den sociale arv

det er et signal om at skolen tager det at spise god mad alvorligt

det er med til at forebygge fedme, folkesygdomme og udgifter på sundhedsbudgettet

det aflaster travle børnefamiliers hverdag

Umiddelbart lyder projektet som en rigtig god idé og det kan sikkert hjælpe nogen, men det er ingen garanti. Børn er nu engang børn og børn nu om dage har penge til rådighed. Så hvis de ikke bryder sig om grøntsagerne i skolen, køber de kebab og chips alligevel.

Ja der er et alternativ som der kan tilbydes, men det er ingen garanti for at de vælger det. Du kan tvinge hesten til truget men ikke til at drikke.

Den med at det aflaster travle børne familier, ja det gør det da. Men helt ærligt, hvad kræver det ekstra at købe sundt ind til madpakken når forældrene alligevel køber ind og det tager hverken kortere eller længere tid at lave en sund madpakke. Så det er dybest set bare at tage ansvaret fra forældrene som i forvejen har travlt med at lægge alt ansvar for indlæring og opdragelse over på skolen som ikke varetager opdragelses delen.

Desuden er ingen af ovenstående garantier eller beviste ting, det er noget i ØNSKER at bevise gennem dette her og nogle formodninger i har. Så det burde nok formuleres anderledes, i stilen med "Det kan bidrage til at forbedre..."

Ellers et rigtig godt initiativ!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sådan set heller ikke noget imod en rimelig egen-betaling for skolemad. Det vil langt de fleste forældre sagtens kunne klare, rent økonomisk. I min folkeskole-tid var jeg, som elevråds-medlem, med til at få lavet en kantine ordning (man bestilte mad x antal gange, og betalte så på forhånd). Dette argumenterede jeg for, fordi det var det, de folk, der havde valgt mig, ønskede. Da ordningen blev startet op, opdagede jeg imidlertid hurtigt, at det ikke var noget, jeg var interesseret i at bidrage til, simpelthen fordi kvaliteten var for dårlig. God kvalitet til færrest mulig penge må derfor være alfa og omega.

Link to comment
Share on other sites

Ja de fleste har nok råd til at give imellem 10-20 kr. om dagen få et sundt måltid. jeg ved hvis jeg ikke få frokost eller noget fast food, så kan jeg ikke koncertere mig sidst på dagen og jeg ved at der er nogle/mange der ikke spiser frokost eller fast food i stedet for en sund frokost. Jeg tror hvis der var et godt alternativ så ville de bruge det.

Edited by Jonas-sparta
Link to comment
Share on other sites

Forældrene kan bare spænde hjelmen og give deres børn noget anstændigt føde med i skolen. Alternativt kan der på skolerne tilbydes nogle ordenlige måltider som forældrene selv kan betale for.

Jeg er grundlæggende enig! Men det viser sig jo at hr og fru prol Ikke kan finde ud af det! Selvom det er en umiddelbar udgift, er jeg overbevist om at pengene ville komme igen mangedoblet!

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart lyder projektet som en rigtig god idé og det kan sikkert hjælpe nogen, men det er ingen garanti. Børn er nu engang børn og børn nu om dage har penge til rådighed. Så hvis de ikke bryder sig om grøntsagerne i skolen, køber de kebab og chips alligevel.

Ja der er et alternativ som der kan tilbydes, men det er ingen garanti for at de vælger det. Du kan tvinge hesten til truget men ikke til at drikke.

Den med at det aflaster travle børne familier, ja det gør det da. Men helt ærligt, hvad kræver det ekstra at købe sundt ind til madpakken når forældrene alligevel køber ind og det tager hverken kortere eller længere tid at lave en sund madpakke. Så det er dybest set bare at tage ansvaret fra forældrene som i forvejen har travlt med at lægge alt ansvar for indlæring og opdragelse over på skolen som ikke varetager opdragelses delen.

Desuden er ingen af ovenstående garantier eller beviste ting, det er noget i ØNSKER at bevise gennem dette her og nogle formodninger i har. Så det burde nok formuleres anderledes, i stilen med "Det kan bidrage til at forbedre..."

Ellers et rigtig godt initiativ!

Det tager tid både at lave en sund og en usund madpakke, tænk hvis forældre kunne få den tid til wellness :tongue: Så ville de være mere effektive på arbejdet= flere penge i statskassen! Derudover kunne skolekøkkener producere maden langt billigere! Set ud fra et utillitaristisk synspunkt er jeg overbevist om at det ville kunne betale sig økonomisk!

Link to comment
Share on other sites

Ja tak til gratis skolemad, hvis det atlså også er 100% gratis. Man kan spare en del tid om aftenen/morgen, når man står og skal smøre den mad pakke.

Jeg har set skoler med skolebod på skolen. Det synes jeg er en fin ide. En skolebod med sund mad ville være dejligt, selvom det måske koster lidt.

/Jonathan

Edited by Jonathan
Link to comment
Share on other sites

Forældrene kan bare spænde hjelmen og give deres børn noget anstændigt føde med i skolen. Alternativt kan der på skolerne tilbydes nogle ordenlige måltider som forældrene selv kan betale for.

Lige præcis!!

Forældrene er vel for dovne til at lave mad til deres egne børn. Er det tilfældet, skulle man have overvejet, om man kunne/kan løfte den opgave, det er at have børn.

Link to comment
Share on other sites

Det er fint nok, hvis der i skolerne er et madtilbud, men hvorfor skal det være gratis? Hvis man selv smører madpakken skal man også selv betale for råvarene. Samtidig slipper "mor" så at gå på deltid for at smøre madpakker og kan derved tjene flere penge.

Skulle der så være nogen, der ikke har råd til skolemaden må man se på det, fremfor alle skal have det gratis.

Udover det er det vigtigt at ungerne får noget mad og ikke går fra morgen til aften uden noget. Ansvaret for det kan ikke være andre end forældrenes. Ellers kunne børnene ligesågodt komme på børnehjem.

Philty

Link to comment
Share on other sites

Synes heller ikke det som sådan burde være gratis, men er overbevist om at det er en god idé. Man kunne evt gøre sådan så det blev trukket gennem børnepenge, istedet for gennem skatten.

Så er det kun dem der har 'behov' for det, der bliver ramt af det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor stoppe i folkeskolen.

Jeg vil da også have en gratis middag serveret på uni, og når jeg en gang (måske) får et job skal staten levere samme service....

Nej vel...

De som vil have ordentlig mad må betale for det (eller deres forældre må).

Alt den snak om gratis mad holder ikke. I sidste ende er der nogen som skal betale og imo kan det meget passende være dem som indtager den omtalte mad.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det ville være en rigtig god ide' med et gratis måltid mad midt på dagen til alle danske skolebørn. Jeg har selv lige været på studietur til Finland for at se på hvorfor de finske børn klarer sig så godt i PISA undersøgelserne. I Finland får alle børn et gratis måltid mad til frokost. Om dette spiller ind på deres gode resultater i PISA skal være jeg ikke kunne sige. Vi talte om vi ikke så mange overvægtige børn. Ligeledes var der heller ikke så mange kræsne børn. Stort set alle børn spiste det måltid der blev serveret for dem. Det virkede meget naturligt for dem, da det var en ordning de havde kendt hele deres skoleliv. Som lærer i den danske folkeskole må jeg konstatere at fedme blandt børn er socialtbetinget. Det er de børn fra de udsatte hjem der har junkfooden med i skole. Fra regeringens side er man optaget af at bryde den negative socialarv. Med et gratis måltid mad dagligt i skolen kunne man komme langt med de gode intentioner. Samtidig kunne det på sigt være en god samfundsinvestering, da mange sygdom er relateret til dårlig kost og mangel på motion.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share