Du er hvad du spiser?


temerario
 Share

Recommended Posts

Nu er det sådan at min kæreste og mig har svært med det med kosten. Så var det at jeg så denne her bog fra det kendte program fra tv3 "du er hvad du spiser" - hun har skrevet en bog.

Vil høre om der er nogen der har læst den? - og hvad sys i om den..?

Vi mangler lidt inspiration til hvad vi kan lave af mad i hverdagene, og i det hele taget hvad der er godt at spise...

Vi ønsker begge et mindre vægttab, uden det er ude i ekstremer.

Men lad mig høre hvad i mener. og hvad kan man ellers gøre udover at læse en bog omkring det??

Temerario

Link to comment
Share on other sites

Lene Hansson er noget fis. Både hendes TV-program og hendes bøger.

Læs mere om programmet i denne tråd:

Link til diskussion

Hendes "indsigt" bygger på noget uvidenskabligt nonsens, som hun har hentet fra en amerikansk slankekur, der hedder Fit-for-life, som også er noget fis.

Generelt kan man sige kort, at SLANKEKURER ikke virker - det gør kun kostomlægning og motion. Prøv at læs nogle af artiklerne på denne side om vægttab.

Edited by Zorn
Link to comment
Share on other sites

Lene Hansson er noget fis. Både hendes TV-program og hendes bøger.

Læs mere om programmet i denne tråd:

Link til diskussion

Hendes "indsigt" bygger på noget uvidenskabligt nonsens, som hun har hentet fra en amerikansk slankekur, der hedder Fit-for-life, som også er noget fis.

Generelt kan man sige kort, at SLANKEKURER ikke virker - det gør kun kostomlægning og motion. Prøv at læs nogle af artiklerne på denne side om vægttab.

Troede egentlig også at det var en bog om hvordan man lægger sin kost om, med opskrifter og "fif" Det er nemlig ikke en desederet slankekur vi vil på. Bare vi får det rigtige og spise osv.

nogen bøger ellers??

Link to comment
Share on other sites

Jeg var en gang til en fordragsaften med Lene Hanson - har skrevet lidt kommentarer Her

Udemærket artikel. Du skriver at katastrofen ved Lene Hansson er til at overse. Det er på det konkrete lig-på-bordet plan rigtig nok. Men jeg forholder mig stadig kritisk på især 2 punkter.

For det første er der påstanden, at med den rigtige mad kan man holde sig fri for sygdom. Dette er noget hun har fra fit for life, som er noget de har fra Natural Hygiene læren. Jeg synes, det er HØJEST problematisk at påstå at alle syge mennesker kun syge fordi de har spist forkert. Med andre ord er det deres egen skyld, at de er syge. Det er forkert og forkasteligt menneskesyn uden basis i virkeligheden.

For det andet mener jeg, at hun fremstiller vægttab som noget meget besværligt med kun frugt før kl. 12 og tarmskyldninger. Det for det til at virke for Hr. og Fru Danmark som om det er noget uoverstigeligt.

Edited by Zorn
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg forstår dig ret, så er det egentlig to ret forskellige behov i har.

Dels noget generel opskrift-inspiration og dels lidt gode råd om cutting.

Umiddelbart tror jeg det er nemmest at tackle de to ting hver for sig, selvom det selvfølgelig ikke dur at i finder meget kalorietætte opskrifter på alt muligt.

Jeg ved det er et svært spørgsmål, men synes du du har rimelig godt styr på hvordan man "bør" spise for at tabe sig? Det er en rigtig god øvelse at gå på jagt i sin egen kost efter kaloriesyndere - altså produkter eller måltider, der bidrager med lidt for mange kalorier ift udbyttet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg forstår dig ret, så er det egentlig to ret forskellige behov i har.

Dels noget generel opskrift-inspiration og dels lidt gode råd om cutting.

Umiddelbart tror jeg det er nemmest at tackle de to ting hver for sig, selvom det selvfølgelig ikke dur at i finder meget kalorietætte opskrifter på alt muligt.

Jeg ved det er et svært spørgsmål, men synes du du har rimelig godt styr på hvordan man "bør" spise for at tabe sig? Det er en rigtig god øvelse at gå på jagt i sin egen kost efter kaloriesyndere - altså produkter eller måltider, der bidrager med lidt for mange kalorier ift udbyttet.

Jeg tror at det må blive et nej, hverken mig eller min kæreste ved det. Men altså kunne forestille mig. Grønt, frugt, kylling og måske fisk.

Men ja, helt klart opskrifter og råd om cutting. - som vi gør det nu... spiser vi lidt forskelligt. Men en del oksekød, pasta - og en smule grønt. Og så spiser vi "sundt" 6 dage i ugen, og har en dag hvor vi godt kan finde på noget fastfood, sodavand og slik mm. Ved ikke om det er smart at gøre på den måde??

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at det må blive et nej, hverken mig eller min kæreste ved det. Men altså kunne forestille mig. Grønt, frugt, kylling og måske fisk.

Men ja, helt klart opskrifter og råd om cutting. - som vi gør det nu... spiser vi lidt forskelligt. Men en del oksekød, pasta - og en smule grønt. Og så spiser vi "sundt" 6 dage i ugen, og har en dag hvor vi godt kan finde på noget fastfood, sodavand og slik mm. Ved ikke om det er smart at gøre på den måde??

En god måde hvorpå man kan få et overblik over sin kost er ved gennem en periode at notere ALT hvad man spiser ned - og herefter tælle antal indtagne kalorier. Dette kan medvirke til at skabe et overblik over hvor de store kalorie"syndere" befinder sig - desuden kan man hvis man vejer sig få et indblik i hvorvidt det antal kalorier man indtager gør at man er i kalorie - overskud, -underskud eller -ligevægt.

Mht dit spørgsmål: Det handler i bund og grund om hvorvidt i med den "usunde" dag får et så stort kalorieoverskud at det underminerer det kalorieunderskud i (forhåbentligt) har skabt gennem resten af ugen. Det er lidt sort/hvidt skrevet - men forestil dig energiregnskabet fyldt med sorte og røde tal skabt i løbet af ugen. Er der røde tal (underskud) på bundlinien i slutningen af ugen ja så taber I jer - er der sorte vil I tage på (/holde vægten hvis den står i 0).

NB: Selvom der står "I" er det vigtigt at understrege at i med al sandsynlighed har forskellige kaloriebehov!

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Det er meget fornuftigt hvad keki skriver. Gør det en uge. Det tager ikke lang tid, og det er helt sikkert det værd.

Sakset fra t-nation.com af john berardi. Det er grundlæggende kostråd som man, hvis man har på plads er effektiv for at opnå de mål man nu engang har. Det er nemme regler at følge. No nonsense.

1. Eat every 2-3 hours, no matter what. You should eat between 5-8 meals per day.

2. Eat complete (containing all the essential amino acids), lean protein with each meal.

3. Eat fruits and/or vegetables with each food meal.

4. Ensure that your carbohydrate intake comes from fruits and vegetables. Exception: workout and post-workout drinks and meals.

5. Ensure that 25-35% of your energy intake comes from fat, with your fat intake split equally between saturates (e.g. animal fat), monounsaturates (e.g., olive oil), and polyunsaturates (e.g. flax oil, salmon oil).

6. Drink only non-calorie containing beverages, the best choices being water and green tea.

7. Eat mostly whole foods (except workout and post-workout drinks).

Jeg ved ikke hvor fornuftigt det er, at habve en ugentlig spise-frenzy. Det er helt sikkert noget der holder jer fra at tabe jer, hvis i spiser sundt hele ugen. Og i værste tilfælde gør at i tager på.

Personligt syntes jeg man mister lysten til fastfood og slik(sukker) hvis man ikke spiser det særlig tit/aldrig. Jo mindre man spiser, jo mindre får man lyst til at spise af det.

Desuden kunne i overveje, at dyrke noget motion regelmæssigt. Hvis det er i små doser hver eneste dag, syntes jeg personligt det er nemmere at overskue, end at skulle bruge flere timer et par gange om ugen. Jeg syntes også at kunne mærke man får mere lyst til at spise de ting, som kroppen har brug for at få istedet for tomme kalorier.

Link to comment
Share on other sites

Måtte lige suplere på den med at man får mindre lyst til alt det "dårlige" mad når man holder sig fra i længere tid.

Mine egne erfaringer er at det i starten er hårdt, og man tænker meget på det (specielt når man handler ind). Men allerede efter en måned er trangen til det usunde faldet en del, og man får mindre og mindre lyst til det. Det allerbedste er at når jeg en sjælden gang spiser noget usundt, så har jeg efter de første par mundfulde ikke længere lyst til det.

Link to comment
Share on other sites

Temerario

Hvis det er egentlig kostomlægning og livsstil ændring du søger, så kan jeg varmt anbefale De Danske Vægtkonsulenter. I behøves ikke nødvendigvis at betale for deres pjecer osv, tror man kan finde det meste på nettet, udover dette har de også udgivet en masse bøger og alt muligt med mange gode opskrifter på sund mad.

Hvis i overhovedet vil invistere i noget litteratur, så ville jeg da foreslå det fra deres forlag. Ikke at det er, det aller bedste i hele verden og den bedste mest optimale superkur der findes, men man slipper i høj grad for at "sulte" og det er god sund mad. Den det har fungeret for mig selv og mange bekendte, det eneste negative jeg lige kan øjne er at man skal være ret konsekvent med sin diæt og ikke træde for meget ved siden af. Man spiser nemlig en del, grøntsager, protein osv. så er ikke plads til ekstra kcal i form af slik og sodavand, men det gælder jo for alle diæter. Dvs en enkelt dag om ugen med junk og slik virker som en meget dårlig ide. Selvfølelig kan man glide i svinget engang imellem, men det skal altså ikke være det helt store gilde. Efter lidt tid, savner man heller ikke junk osv, (syntes jeg ihvertfald) og jeg har oplevet at din krop virkelig har svært ved at håndtere junk + slik osv når man har levet sundt i længere tid.

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar det lyder alt sammen lovende, den der med at helt holde sig fra det usunde bliver noget svært - ihvert fald i starten. Og jeg tænker, hvad når vi er på besøg osv. der er det ikke lige frem det sunde bord der kommer frem. Men kan godt følge jer, at det i sidste ende bliver en vanesag. Men viljestyrke handler det vel også en del om i starten, jeg ved ihvert fald at min kæreste er af den indstilling at bare fordi man skal være sund, skal man ikke gør livet surt. Så er næsten overbevist om at de usunde sager, slipper hun aldrig helt. Og synes et eller andet sted også det er fint nok, så længe man holder det på et nogen lunde niveau?

Jeg selv, mener nok at kunne klare presset, så snart jeg kommer ind i en god balance.

Vi vil helt klart se på de danske vægt konsulenter, har godt hørt en lille smule om det.

Så jeg håber vi kan komme i god balance, og få mere energi i hverdagen.

Vil dog lige indskyde at vi dyrker reglmæssig motion.

en gang i ugen er vi til en times hård boksetræning, med fuld knald på.

og en gang i ugen er vi til en times spinning.

Udover det er vi oppe at styrketræne 1-2 gange i ugen. et fullbody program af en time pr. gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share