le mans 07


apprenti
 Share

Recommended Posts

jeg synes at vi skal have en tråd om le mans til i år!

vi har tidligere snakket om peugeots kommende dieselræser uden at det egentlig blev til så meget. det kan der jo passende komme noget update på, når der kommer nyheder og testkørselsresultater frem.

i år er der dog en ganske interessant ting der er værd at følge; den syvdobbelte le mans vinder,tom k, når måske ikke at blive klar.

http://politiken.dk/sport/article309845.ece

af nyttige links:

http://www.24h-le-mans.dk/index.asp

http://www.motorsporten.dk/nindex.asp?cID=31&Year=2007

le-mans 06:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...mans&st=120

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 143
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

super ide!!!

glæder mig virkelig meget til le mans i år, det blir spændende at se hvordan den nye peugeot racer vil klare sig over for audis R10 racere...

Håber virkelig at Tom K bliver klar til start, ville være en skam hvis han ikke gjorde!

det blir også spændende at se hvordan magnussen klarer sig i år!

shit jeg glæder mig... :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Der er mange ting der er spændende i år. Men sådan synes jeg det er hvert år med Le Mans. :blush:

Desværre ser det skidt ud for TomK. Uheldet har gjort et kæmpe indhug i hans og teamets forberedelser frem til LM'07, så jeg tror ikke vi skal sætte forventningerne alt for højt op om endnu en sejr til Tom og co.

Link to comment
Share on other sites

Og så har Audis racer altså fået en del hug i år. Bla. har Porsches LM2 racer slået dem et par gange.

Det er meget svært at gætte på resultatet i år. Er dog rimelig sikker på, at Audi har styr på det og Peugeot ikke i år en af de farlige teams med 2 timer til det ternede flag. De andre vil ikke kunne følge med racerne fra Audi og Peugeot.

Audi stiller i år op med 3 racere. Det kan jo ikke gå galt. Det store spørgsmål er om Tom K bliver klar og i så fald om hans racer vil være kampklar til tiden.

Men det bliver spændende og som sædvanlig har jeg afsat/planlagt at se ca. 18 timer af løbet (og sove en 6 timer).

Link to comment
Share on other sites

Men det bliver spændende og som sædvanlig har jeg afsat/planlagt at se ca. 18 timer af løbet (og sove en 6 timer).

jeg plejer at se de første to timer. så ellers være lidt social. derefter sidde hele natten og indtil mål. det bliver desværre ikke sådan i år da min farmor holder fødselsdag om søndagen. men jeg, min bror, min far og nogle fætre og sandsynligvis også onkeler skifter nok til at gå ind og kigge sporadisk så vi kan være opdateret. hvis finalen er spændende er vi nødtsaget til at se slutningen +/- 5-10 minutter.

Link to comment
Share on other sites

Så nærmer vi os.

3. juni (om to dage) er der testdag. Traditionelt en ret spændende dag, hvor det ofte er set, at tiderne har været endog bedre end under tidstagningen. Dette skyldes to ting. For det første at motorer nogen gange er "tunet" lidt hårdere til testdagen (for at "skræmme" de andre), mens den til løbet bliver droslet lidt ned, så den kan holde. For det andet, at mange forsøger sig med egentlige best lap times set up, mens der under den betydende kvalifikation der er der mange teams som alene sætter tiderne med løbs set up.

Men spændende bliver det.

LMP1

Audi - hurtigt og formentlig driftssikker

Peugeot - måske endnu hurtigere, men hvad med driftssikkerheden

Pescarola - igen i år i en ny bil og sidste år var de overraskende (næsten-)konkurrensedygtige med Audi

Courage, stærk outsider med ok hurtige biler

Zytek, Lola, Dome og Creation - i alle med Audis gamle R8 sugemoter, så de sikkert ok hurtige og meget drifssikre

LMG1

Hele 6 Aston Martin udfordrer Corvettes tre biler. Som de de foregående 2 år bliver det et battle af bibliske dimensioner mellem 9 meget ensydende biler.

Danskerne i LMP1 og LMG1

Danskerne sidder i de tunge farvoritvogne. Selvfølgelig stadig lidt usikkerhed om Tom. Men jeg tror han bliver klar og skal sidde i Audien med det hurtigste mandskab. Blev slået af mekaniske vanskeligheder sidste år (men Tom satte hurtigste omgang og det er den officielle hurtigste omgang på LM). Men i år tror jeg på 3 meget ens Audier der ikke oplever store problemer og hvor kører setup'et er meget betydende. Er Tom klar, så er han svag farvorit til at vinde igen i år.

Magnussen sidder i den Corvette han har sejret i 3 år i træk. Igen i år bliver det knivskaprt. Kasper Elgaard ligger så i en af de hurtige Aston Martiner. Kasper kører stærkt og efterhånden en af de dygige LM-kører. I en stærk Aston ligger han klar til at hugge til, hvis han får muligheden.

Det bliver ultra spændende.

Lad os krydse finger for at Tom bliver klar.

Link to comment
Share on other sites

... hvor bliver LeMans 07 egentlig sendt ?? ... hvis det i DK bliver sendt på TV2 SPORT er der "ingen" som kan se det :laugh:

... bliver det sendt på EuroSport ??

Dette skriver TV2.

Sendeplan for Le Mans 2007

29-05-07: 14:21 | af: inma

24 timers løbet Le Mans køres i Frankrig lørdag og søndag den 16. og 17. juni, og herunder kan du se, hvor du kan følge løbet og hvornår. Bemærk, at løbet i år køres fra kl. 15.00 til kl. 15.00.

Lørdag den 16. juni

TV 2 14.15-14.50: Pole Position

TV 2 14.50-16.00: Løbet

TV 2 Sport 16.00-24.00: Løbet (afbrudt af Formel 1-kvalifikation fra kl. 18.55 til 20.00)

Søndag den 17. juni

TV 2 Sport 00.00-14.00: Løbet

TV 2 kl. 14.00-15.40: Finalen

(Med forbehold for ændringer)

Link to comment
Share on other sites

Tror heldigvis også det kommer på Eurosport :smile:

http://eurosport.yahoo.com/motorsport/le-mans/

... kan da huske at der altid har været "Eurosport-folk" til stede dernede når vi har set det på TV2 ... så der er håb :bigsmile:

jeg kom helt i tanke om jeg skal se le mans hos de gamle grundet fødselsdag og de har ikke tv2 sport, så nu skal eurosport fandme sende le mans!!!

- ellers kan man mon se det live via sputnik? (hmm, de gamle har også kun 512 og det er en firma forbindelse der ikke kan opgraderes midlertidigt, pis!)

- er der nogen der kender sportscaféer der sendte le mans sidste år? kbh at foretrække for mit vedkommende...

f****ck!!!

nå. men vi(/jeg) skal jo ikke tage sorgerne på forskud...

Link to comment
Share on other sites

jeg kom helt i tanke om jeg skal se le mans hos de gamle grundet fødselsdag og de har ikke tv2 sport, så nu skal eurosport fandme sende le mans!!!

- ellers kan man mon se det live via sputnik? (hmm, de gamle har også kun 512 og det er en firma forbindelse der ikke kan opgraderes midlertidigt, pis!)

- er der nogen der kender sportscaféer der sendte le mans sidste år? kbh at foretrække for mit vedkommende...

f****ck!!!

nå. men vi(/jeg) skal jo ikke tage sorgerne på forskud...

Jeg har også en del arrangementer med familien i juni. Jeg har dog for langt tid siden gjort det klart at de dage der er Le Mans da kommer jeg ikke til noget. Så det har folk rettet sig ind efter => jeg har dagene ved Le Mans helt fri. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Søndag d. 3.5.07 - Testdag

Det blev en spændende dag, som besvarede nogen få spørgsmål men grundlagde endnu flere.

Blandt årets større ændringer er Tertre Rouge. Tertre Rouge er i løbet af året blevet glattet noget ud. Fra at være et 90 grader sving er det nu 120 grader. Dette giver et noget hurtigere sving, hvilket gerne skulle afspejle sig i noget hurtigere omgange. Men hvor meget er der ingen bud på. Dog virker det realistisk, at vi næppe taler om mere end 1 sek besparet tid pr. omgang.

De første 4 timer var forudsigelige. Næsten alle teams kørte langsomme tider, idet alle lige skulle se om alting nu også virkede og tunes lidt ind. Hen mod slutningen af de første 4 timer fik bilerne lidt mere fut i sig. På sidste omgang inden forkostpausen kørte både Audi nr. 1 og Peugeot nr. 7 deres hurtigste omgang og kørte på tusindedele præcist samme tid, :crazy: nemlig 3:30:605 hvilket var over 1 sek hurtige end sidste års hurtigste tid på testdagen. På tredjepladsen kom Pescarolo nr. 16 med en flot tid på 3:31:958.

Ved frokostpausen så nogen ting ud til at stå klart. Nemlig at Peugeot som ventet kom med en bil der kunne mindst ligeså stærkt som Audi. Ligeledes at de benzindrevne Pescaroloer var ganske tæt på dem. Og endeligt at Tertre Rouge formentlig havde gjort omgangene ½-1 sek hurtigere pr. omgang.

Efter frokostpausen faldt tingene dog på plads.

Der blev fra start gået max til den. Efter fire timers battle frem og tilbage så faldt tiderne således ud til sidst: Pdf med tiderne

Interessante ting. Peugeot satte en meget hurtig omgang der skar næsten 4 sek af den bestående lap record. Audierne fulgte pænt med og Pescarolo er ikke håbløst efter. Til gengæld kunne alle LMP1'erne med de gamle Audi R8 motorer slet ikke følge med.

Toms Audi kom ind på tredjepladsen 1,7 sek efter den hurtigste Peugeot.

I LMP2 skar Barazi Epsilons to biler over et sek af sidste års tid og begge biler kørte ind på præcist samme tid, 3:39:016

LMGT1 blev præcist det battle alle forventede. Hele dagen havde Aston Martin en bid foran Corvette. Men med få omgange tilbage satte Magnussen sig bag rettet og kørte sin Corvette ind på ny banerekord for sin klasse med 3:49:207.

LMGT2 er ikke så interessant og blev besat med Posrche-vogne.

Alt i alt en eksplosiv testdag.

Alle klasser satte nye omgangsrekorder. Det ligner et vildt battle mellem Peugeots og Audis dieselkværner, med de benzindrevne Pescaroloer kun en smule efter. I LMGT1 bliver ligeledes det battle mellem Aston Martin og Corvette som alle regner med og alle disse vogne er meget tæt på hinanden.

Link to comment
Share on other sites

Det springende punkt bliver, som altid på Le Mans holdbarheden. Audi har et år på bagen med deres R10 og kender dens styrker og svagheder. Peugeot er hurtig, men kan den holde distancen? Sidste år så vi også et fransk initiativ i form af Pescarola. De var markant hurtigere end Audi, men holdbarheden var ikke ligefrem noget at prale af, og de gik da også i stykker under løbet og Audi vandt.

Det samme er tilfældet hos Aston Martin. Corvette har styr på deres bil og kender den 112%. Aston Martin lider stadig af problemer med at få det hele til at holde, og her er det mekaniske problemer (læs: motoren!). Aston Martin kender i det mindste deres achilleshæl. Spørgsmålet er om Peugeot også gør det, eller om de skal gøre sig nogle bitre erfaringer i selve løbet.

Sebring plejer at være en god pejling på hvordan Le Mans kommer til at gå. Magtforholdet er ikke endeligt afgjort endnu, men testen viser, at det er som forventet: Audi i front, men med en værdig modstander. Corvette i front, men med en værdig modstander.

Det ser spændende ud. Jeg krydser fingre for det også bliver det. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det springende punkt bliver, som altid på Le Mans holdbarheden. Audi har et år på bagen med deres R10 og kender dens styrker og svagheder. Peugeot er hurtig, men kan den holde distancen? Sidste år så vi også et fransk initiativ i form af Pescarola. De var markant hurtigere end Audi, men holdbarheden var ikke ligefrem noget at prale af, og de gik da også i stykker under løbet og Audi vandt.

Det var ikke sidste år, men forrige år. Sidste år var R10 betydeligt hurtigere end Pescarolo. Faktisk var det den omvendte verden. Selv den vindende Audi var ok meget i pit fordi den havde problemer, mens Pescaroloen som var bedst, kørte problemfrit. Året tidligere (2005) var Pescaroloerne betydeligt hurtigere end de stækkede R8'ere (tvunget formindsket effekt, tvunget højere vægt, tvunget mindre tank)....til gengæld holdt de i pit i sammenlagt 45 min.....hvilket trods alt var for meget at hente.

Men jeg er enig i at holdbarheden bliver det springende punkt og at Audi og Corvette må anses for at være foran på begge punkter her. Så længe Astonerne og Peugeoterne kører så vil formentlig være foran Corvetterne og Audierne.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Forskellige interessante nyheder fra Tom Kristensens hjemmeside.

For dem, der troede, at årets Le Mans ville blive en ren Audi-walk over, viste den officielle testdag noget andet. Champ Car-helten Sebastién Bourdais satte dagens hurtigste tid med formidable 3:26,7 minutter, hvilket er en markant forbedring af tiderne fra sidste år. Ganske vist er S-erne i Tertre Rouge-svinget op mod Mulsanne-langsiden blevet modificeret og banen forkortet med 21 meter, men alligevel var tiden overraskende. Ifølge dataudskrifter skulle banen være blevet to sekunder hurtigere, så stadig er der hentet to sekunder i forhold til speeden sidste år.

Nummer to i testen var Frank Biela i Audi#1, over halvandet sekund efter. Herefter fulgte lige i hælene Tom Kristensens Audi, som nummer fire kom den spritnye Pescarolo, mens de to sidste dieselbiler fra Audi og Peugeot fulgte snært efter.

Audi koncentrerede sig hele dagen om et fastlagt program, hvor det afgørende ikke var at være hurtigst under testen. Næsten 3.400 km blev tilbagelagt af de tre Audi'er, og ifølge motorsportschef Dr. Ullrich var testen en stor succes.

"Vi har tilbagelagt næsten 3.400 km efter et nøje fastlagt program. Vi kørte ikke efter at sætte tider, men ønskede at blive så godt forberedte til Le Mans som muligt. Audi #2 kørte derfor efter at indhente så mange data som muligt, blandt andet gennem forskellige dæktyper, bil #1 kørte med forskellige opsætninger, mens #3 kørte med forskellige aerodynamiske varianter. Vi manglede blot ti minutter i at nå hele programmet, så vi ser godt ud," forsikrer Ullrich.

I Kristensens fravær var der godt nyt for Jan Magnussens tilhængere. Selv om Corvetterne i GT1-klassen på forhånd var udset til at blive Prügelknabe for de hurtige Aston Martin'er, satte Magnussen testens hurtigste tid for de store touring cars ved at bryde den magiske 3:50-barriere. Også Allan Simonsen og Lars Erik Nielsen var på dupperne med næsthurtigste tid i GT2-klassen, kun slået af en anden Porsche 997. Her var Ferrari F430-bilerne ellers spået at ville sætte sig på klassen.

Audis Le Mans-biler bliver i øvrigt nu i Frankrig, hvor de skal igennem den tekniske kontrol på næste tirsdag.

Ifølge Audis talskvinde Petra Klähn bliver det afgjort den førstkommende onsdag, om Tom Kristensen stiller op i dette års Le Mans eller ej.

"Vi ved, at Tom som altid kæmper det bedste, han kan, så derfor er vi stadig optimister," siger Klähn til TV 2 Sporten. "Men selvfølgelig skal vi alle vide, hvor vi står, så derfor er Audi nødt til at sætte en skæringsdato, så vi i værste fald kan gøre Mattias Ekström klar til at overtage Toms plads."

Tom Kristensen skal angiveligt igennem en række test onsdag, hvor han blandt andet skal vise, at han kan fokusere 100 procent og modstå de mange påvirkninger, kroppen vil blive udsat for under et Le Mans.

Der var stor overraskelse på Le Mans, da Mattias Ekström ikke som annonceret stillede op for Audi #2 som stand in for Tom Kristensen. I stedet overtog Mike Rockenfeller pladsen ved siden af Allan McNish og Dindo Capello. Svenskeren blev i stedet placeret i Audi #3, men der var logik i valget. Hvis Tom K ikke bliver klar til Le Mans, giver det fysisk større mening at sætte den klejne Rockenfeller ved siden af de to andre jockeytyper McNish og Capello i Audi #2, mens den større Ekström fysisk passer bedre med Alexandre Prémat og Lucas Luhr i Audi #3.

I øvrigt imponerede Rockenfeller fra start ved at være hurtigste pilot i Audi #2, mens Lucas Luhr satte tiden i den sidste Audi.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

min erindringer om le mans 06 var da også at audi(især tom ks) var foruroligende meget i pit.

men hvor er det fedt at se big mag give aston martin baghjul. æstetisk set vil jeg helst have at am vinder, men magnussen viser gang på gang at når han sætter sig bag rattet sker der magi! eller magi er det jo ikke. han bremser bare på en anden måde en de andre og kører måske lige det tand mere aggresivt, hvilket man også kan se på hans forøgede benx forbrug.

men det bliver interessant at se om tom k kører i år.

det er nu på onsdag der tales om ikke? eller først d. 13? uanset hvad har han bare at være klar (krydser fingre)

Link to comment
Share on other sites

hmm. det er mulig jeg er noget træt efter af have spillet fodbold i 2½time i dette varme vejr, men for vi et svar fredag eller mandag? jeg er med på at han holder et pressemøde mandag, men hemmelig holder de resultatet selvom de får det her i morgen?

Link to comment
Share on other sites

TV2:

Audi holder døren åben for Tom K

07-06-07: 20:18 | af: Jacob Hammerholt

Den syvdobbelte Le Mans vinder Tom Kristensen er stadig i spil til at sidde i en af Audis racere til dette års løb. Efter danskerens voldsomme uheld på Hockenheim i april har Tom Kris­tensen koncentreret sig om at blive klar.

Beslutningen skulle egentlig have været taget i midten af denne uge, men Audi har skubbet deadlinen for at få Tom Kristensen klar.

"Vi havde en god snak i aftes omkring Toms fremskridt. Han får det bedre og bedre for hver dag, der går. Men det tager tid, og derfor er det så vigtigt, at han får den fornødne tid", siger Audis motorsportschef Dr. Wolfgang Ullrich til TV 2 Sporten.

"Der er ikke noget klart svar på, hvornår han kan melde sig klar til at køre Le Mans. Vi er i tæt kontakt om beslutningen, men det er helt sikkert, at han ikke får lov til at køre, hvis ikke han er helt fit. Toms helbred er det vigtigste. Han skal bestå en række lægetests, og så skal vi kigge hinanden i øjnene og beslutte, om han skal køre eller ej", siger Audis motorsportschef.

Men Tom Kristensen har ikke meget tid til at blive frisk til 24-timers løbet. Derfor er Audi nødt til at strække sig så langt som muligt for at få danskeren i sædet.

"Tirsdag skal kørerne tilmelde sig løbet endeligt, og måske tager vi først beslutningen der", siger Dr. Wolfgang Ullrich til TV 2 Sporten.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share