kan vægte eller plyometric skade?


The-Pimp
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er en dreng på 15 år der spiller basket.

jeg begyndte for alvor at vokse for et år siden og bliv lyn hurtigt 5 -8 centimeter højere eller sådan noegt, men det sidste halve år er der ikke sket så meget, og så var det jeg overvjede om dte kunne hænge sammen med at jeg for cirka et halvt år siden begyndte på vægttræning.

jge har dog på entet tidspunkt løftet mere end at jeg kunne gentage det 10 gange. Jeg har trænet hele kroppen men hovedsageligt ben!

hertil fandt jeg så det nedenstående link som jo afliver dte lidt:

http://www.motion-online.dk/styrketraening...styrketraening/

men så var jeg tænkte at jeg også har dyrket plyometric og kan det skade ens vækst?

Har i det hele taget kørt et meget hårdt program de sidste 1-2 måneder hvor jeg kun har haft en "halv" restitution dag om ugenhvilket vil sige at jeg alligevel har spillet basket for mig selv i en time og at jeg også har lavet 2 hoppe øvelser hver dag.

Alle andre dage har jeg enten løbet interval dyrket plyometric eller løftet vægte hver dag!

så kan det på nogen måde have gjort at jeg ikke bliver så højt som eller? eller kan det have gjort sådan så der går længere tid før jeg bliver høj?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tillader mig at henvise til din egen tråd om Jumpsoles hvor du spørger om præcis det samme!

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...39408&st=20

Her:

QUOTE(The-Pimp @ 2. Jun 2007, 09:21)

Jeg tager dine ord til mig og har besluttet at jeg ikke køber det, MEN du har jo ikke prøvet programmmet vel? - eller kender du nogen der? for di hvis ikke hvordan kan du å være så sikker?

Jeg har prøvet alle mulige tænkelige programmer og gimmicks, der findes derude: ankelvægte, jumpsoles og sportstrampoliner. Jeg har prøvet 14 forskellige springprogrammer, 24 forskellige træningsstrategier og læst utallige (virkelig utallige) sider på internettet omkring fysisk træning. Jeg har læst samtlige bøger og videnskabelige artikler af Verkoshansky, Bomba, Baggett, Siff, Hatfield, Zatsiorsky, Thibadeau, Francis og skrevet mails med Chu. Jeg har spillet basket i 22 år, været træner på eliteniveau og trænet fysisk træning med utallige knægte på din alder (bl.a. Payam der også har skrevet i denne tråd), så jeg ved efterhånden lidt om, hvad jeg laver.

Og den bedst mulige måde at træne sin springtræning på er:

1) Få så stærke ben som muligt! Kom op at squatte 1,5 - 3 gange din egen kropsvægt.

... derefter:

2) Lav et godt springtræningsprogram, hvor der er noget videnskabelighed bag, hvor du får omdannet din benstyrke til eksplosiv springkraft.

Mere kompliceret er det faktisk ikke.

(Var ved at glemme:)

QUOTE

"og til det med vægte så har jeg allerede løftet to gange om ugen i nogle måneder men kan det ikke hæmme mig senere i livet hvis jeg vil have større muskler der? har jeg hørt noget om....."

NEJ!!!!!

Link to comment
Share on other sites

ja men det dre bliver svaret på der er om det kan forhindre mig i at få større muskler senere i livet, det jeg spørger om nu er om PLYOMETRIC og for den sags skyld også vægttræning kan forhindre min VÆKST i HØJDEN...´

og så om det er bevist!

Link to comment
Share on other sites

ja men det dre bliver svaret på der er om det kan forhindre mig i at få større muskler senere i livet, det jeg spørger om nu er om PLYOMETRIC og for den sags skyld også vægttræning kan forhindre min VÆKST i HØJDEN...´

og så om det er bevist!

du har jo selv linket til svaret :wink:

???

Link to comment
Share on other sites

du har jo selv linket til svaret :wink:

???

Ja.

Og ved at kombinere det spørgsmål han stillede i den anden tråd med det "nye" kan vi konkludere:

Nej, du risikerer ikke at hæmme din højde af styrketræning.

Nej, du risikerer ikke at hæmme senere muskelvækst.

Nej, styrketræning er ikke farligt for børn og unge.

- MEN en god træner/instruktør er påkrævet - ligesom når man begynder til en hver anden teknisk krævende sport/disciplin/whatever.

Link to comment
Share on other sites

Men prøv nu at hør! i svare kun på styrketræning!- som i selvfølgelig skal have tak for. men jeg spørger også om hård plyometric træning kan skade! hvis man nu ikke holder den anbefalede pause imellem hver træning osv. og f.ek´s. løber interval træning osv.

Link to comment
Share on other sites

Men prøv nu at hør! i svare kun på styrketræning!- som i selvfølgelig skal have tak for. men jeg spørger også om hård plyometric træning kan skade! hvis man nu ikke holder den anbefalede pause imellem hver træning osv. og f.ek´s. løber interval træning osv.

Svaret er det samme.

Vær dog opmærksom på skadesrisikoen hvis du pludselig øger træningsfrekvensen.

Link to comment
Share on other sites

Men prøv nu at hør! i svare kun på styrketræning!- som i selvfølgelig skal have tak for. men jeg spørger også om hård plyometric træning kan skade! hvis man nu ikke holder den anbefalede pause imellem hver træning osv. og f.ek´s. løber interval træning osv.

Du må altså forstå, at det ikke er nok at skrive "hård plyometric træning". Der findes simpelthen SÅ mange forskellige former for plyometrisk træning, og nogle er mere accepterede end andre - som jeg skriver i din tidligere tråd, synes jeg, du skal droppe din plyometriske træning, da den sikkert alligevel er hjælpeløs, og i stedet sætte dig lidt ind i funktionel styrke - når du har opnået et vis niveau der, kan vi snakke om plyometrisk træning.

Link to comment
Share on other sites

som jeg skriver i din tidligere tråd, synes jeg, du skal droppe din plyometriske træning, da den sikkert alligevel er hjælpeløs

Det er noget vås.... Hvad pokker skulle kunne gøre plyometrisk træning værdiløs?(da det er sådan jeg læser dit hjælpeløs)

Det er ikke skadeligt for din højde at styrketræne eller træne plyometrisk, men du risikerer skader hvis du ikke passer på.

Link to comment
Share on other sites

Det er noget vås.... Hvad pokker skulle kunne gøre plyometrisk træning værdiløs?(da det er sådan jeg læser dit hjælpeløs)

Det er ikke skadeligt for din højde at styrketræne eller træne plyometrisk, men du risikerer skader hvis du ikke passer på.

Du misforstår. Jeg mener, at den variation og type plyometriske træning, han træner, som garanteret bygger på et ukyndigt program fra nettet, hvor der ikke ligger videnskabelige undersøgelser bag, er hjælpeløs :smile:

Jeg har selv trænet kyndig plyometrisk træning i noget tid, og den har bestemt ikke været hjælpeløs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share