Store muskler = lav udholdenhed og styrke?


Lene83
 Share

Recommended Posts

Tja, man kan jo se på på løbere...

Sprintere har forholdsvist meget muskelmasse, da de skal yde en stor kraft på kort tid (100-200 skridt eller noget i den stil på en 100 m).

Jo højerer op man går i distancen jo mindre muskelmasse har løberne og jo mindre bliver de. Fordi her er det udholdenheden der tæller. Sætter man en sprinter til at løbe de 42 km, så vil han skulle bruge væsentligt mere energi på at løbe på samme tid som en der er mindre. Sætter man en langdistanceløber til at lave muskelopbyggende træning, vil det sandsynligvis betyde at han løber på en dårligere tid.

Kroppen har den forunderlige egenskab at den tilpasser sig til hvad den udsættes for. Det vil sige at den bliver mere effektiv til præcist det du udsætter den for. Så jo mere man løber, jo mere effektiv bliver den til det.

Ja, det er så min lommefilosofi...

/Schroinx

Link to comment
Share on other sites

Lene: Du kan godt træne programmet, hvis du opfylder nedestående. Det vigtigste; "som alle BB-VL-SL glemmer", er at lytte til deres krop. Det er kun de hjernedøde der forsætter på at træne på en skadet muskel.

Jeg vil tilgengæld aldrig bruge programmet på ungdom/junior og total nybegynder ellers kan man godt tag grund ideer i programmet. Jeg har ellers være træner i mange år og aldrig haft personer under min ledelse som fik skader.

Edited by brianboese
Link to comment
Share on other sites

Tja, man kan jo se på på løbere...

Sprintere har forholdsvist meget muskelmasse, da de skal yde en stor kraft på kort tid (100-200 skridt eller noget i den stil på en 100 m).

Jo højerer op man går i distancen jo mindre muskelmasse har løberne og jo mindre bliver de. Fordi her er det udholdenheden der tæller. Sætter man en sprinter til at løbe de 42 km, så vil han skulle bruge væsentligt mere energi på at løbe på samme tid som en der er mindre. Sætter man en langdistanceløber til at lave muskelopbyggende træning, vil det sandsynligvis betyde at han løber på en dårligere tid.

Kroppen har den forunderlige egenskab at den tilpasser sig til hvad den udsættes for. Det vil sige at den bliver mere effektiv til præcist det du udsætter den for. Så jo mere man løber, jo mere effektiv bliver den til det.

Ja, det er så min lommefilosofi...

/Schroinx

100-200 skridt på en 100m, hvad snakker du om???

Link to comment
Share on other sites

hvad kalder man ellers 5,4,3,2 reps. Vil jeg mene, "korte reps". :tongue:

Det hedder få reps, korte henviser til en længde, og da reps er enten eller kan man ikke tale om længden af dem, kun mængden.

Du er helt rundt på gulvet som træner hvis du bruger sheiko til "alm" mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Enkelttilfælde der er gået godt kan naturligvis ikke bruges som basis for generelle anbefalinger.

Ved du overhovedet hvad og hvem sheiko-programmerne er designet til? Virker ikke sådan.

Sheiko bruger/brugte tre-kamps total i styrkeløft til at bestemme hvilket træningsprogram en atlet var klar til.

Tallene i dette link er godt nok for mænd, men det burde give dig lidt perspektiv ift kravene:

http://asp.elitefts.com/qa/default.asp?qid=54610&tid=3

Et sheiko-program, næsten uanset om det er CMS eller bare beginner, er i dette tilfælde (pardon my french) fuldstændig hul i hovedet.

Interessant tabel. Jeg kan se at jeg ikke kan anbefales at komme op på CMS niveauet som er det laveste her, da jeg i så fald skal løfte 660 kg raw i -100 eller 690 kg i -110, hvilket jeg nok ikke kan. Jeg valgte også sheiko beginners 1 og kunne måske snart springe på 2 eren. En skønne dag komme man måske op på CMS niveau, who knows.

Edited by Conscience
Link to comment
Share on other sites

Programmet er til alle der ønsker at træne styrke. Den eneste forudsætning er at man har gået regelmæssigt til vægttræning og er ude over de første ømheder.

Programmet med procenter er rigtig godt, fordi programmet bliver personligt. Samme program kørte jeg igennem med en Nob og efter 6 uger fik han en øgning af styrken på 42%. Manden jeg trænet havde ellers måtte sige sit job op efter en diskopolaps, men efter 8 måneder kunne han vende tilbage til sit job. Programmet kørte vi i den sidste periode af de 8 måneder.

Det bliver vel ikke særligt personligt, når Sheiko's udkast er lavet til en atlet, som slet ikke er dig? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share