Bænkpres med rundet lænd


Triple T
 Share

Recommended Posts

  • Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Rent biomekanisk og anatomisk har fortalerne for opspænd ganske ret i, at aktivering af brystmuskulaturen er større og belastningen af skulderen er mere hensigtsmæssig, men dog ikke lavere, da man generelt kan løfte tungere her....

Alt skal selvfølgelig tages ud af en analyse af udøverens behov, skadeshistorie mv., men det er ikke problematisk med en velfungerende lænd at lave opspænd i bænkpres..

Omend der sikkert er øvelser, der er mere funktionelle og bedre for skulderen end bænkpres!

---

Fysioterapeuter har en uddannelse, der ikke henvender sig særlig meget til praktisk styrketræning... selvfølgelig er der fysioterapeuter, der selv har anskaffet sig en masse viden indenfor feltet, men det er overraskende hvor lidt den almene fysioterapeut ved om praktisk træning...

Den personlige træner uddannelse er ikke meget værd uden erfaring... det er ikke meget, man kan nå at fylde på over 3-4 weekend kurser...!!

Der imod er den emperiske og pratiske viden... styrkeløftere har bygget op gennem årtier temmeligt stor, så jeg ved godt, hvor jeg ligger min tillid...

Yet

Link to comment
Share on other sites

Er der egentligt nogen der har hørt om, eller selv har fået, problemer med lænden som følge af opspænd i bænkpres?

Akutte smerter har jeg prøvet, det er dog bare pga den lange tid under spænd, mens jeg har ligget og misset en eller anden latterlig vægt. Det har haft lidt ømhed til følge.

Mere end 1-2 dage har jeg hverken oplevet eller hørt om. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Skal nok se på det men desuden tror jeg mere på hvad en fys/højt udd personligtræner ect siger, end en heavylifter siger.

Jeg tvivler ikke på at der kan opnås mål og fremskridt på deres måde, men hvor teknisk rigtigt det er og potentiel skades forebyggende der er tvivler jeg dog på.

Hvad en fys vil sige og en styrkeløfter siger, kan være 4 div ting, men jeg vil først og fremmest lyt mere til ham der har en udd frem for ham der har lært at løfte tungt fra de andre stærke gutter.

Når jeg ser de instruktører og fysser i det fitnesscenter jeg går i, kan jeg ikke lade være med at undre mig over deres råd og øvelser. Jeg er ikke så langt inde i rehabilitering, men langt de fleste, som henvender sig til fysser og instruktører, bliver sat i gang med tusindvis af forskellige maskiner, hvor de kan få trænet "kroppen igennem" fra to til tå, hvor de knap får sved på panden, og hvor de ved over halvdelen af øvelserne aldrig vil få glæde af dem, da man ikke vil møde dem i dagligdagen. Efter min mening kan du ødelægge din krop lige så meget med isolationsøvelser, som med kombinationsøvelser. Selvfølgelig skal der være god teknik, med det gider folk ikke at bruge tid på, så de sidder bare lige så roligt og pumper lidt i maskinerne. Hvis du vil nogle steder hen er det med kombinationsøvelser, det andet, er bare for "sjovs skyld".

MVH TripleT

Edited by Triple T
Link to comment
Share on other sites

Det er klart de fleste skader kommer i skulderen. Problemet det er at folk køre 100% ned med stangen, hviler stangen lidt på brystet og får presset ledet til det yderste. Hvis man så stopper lidt før får man ikke en fuld rom (5-10 cm før), det er så noget man kan junglere lidt med. Hvad vil man helst ha? skader eller fuld rom?

Samme med flyers, ofte køre folk for langt ned og belaster skulderen alt for meget.

Der er INTET galt med at sige, at man skal passe paa sine led. Det der er galt er at postulere, at man passer paa sine led ved at stoppe stangen 5-10 cm foer brystet. Emnet har vaeret oppe foer og nu som dengang er konlusionen, at fuld rom (altsaa stangen til brystet) IKKE belaster skulderene yderligere (i forhold til at stoppe 5-10 cm foer) hvis man ellers udfoerer oevelsen korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser de instruktører og fysser i det fitnesscenter jeg går i, kan jeg ikke lade være med at undre mig over deres råd og øvelser. Jeg er ikke så langt inde i rehabilitering, men langt de fleste, som henvender sig til fysser og instruktører, bliver sat i gang med tusindvis af forskellige maskiner, hvor de kan få trænet "kroppen igennem" fra to til tå, hvor de knap får sved på panden, og hvor de ved over halvdelen af øvelserne aldrig vil få glæde af dem, da man ikke vil møde dem i dagligdagen. Efter min mening kan du ødelægge din krop lige så meget med isolationsøvelser, som med kombinationsøvelser. Selvfølgelig skal der være god teknik, med det gider folk ikke at bruge tid på, så de sidder bare lige så roligt og pumper lidt i maskinerne. Hvis du vil nogle steder hen er det med kombinationsøvelser, det andet, er bare for "sjovs skyld".

MVH TripleT

Nu skal du jo huske på, at som fitness instruktør bærer man et ansvar overfor det pågældende medlem.

Der skal ikke herske nogen tvivl om at jeg altid vil foretrække frie, balance-krævende øvelser, uanset hvem man er.

Styrketræning kræver engagement. Jeg ville aldrig vise en nybegynder squat, eller bænkpres, hvis han/hun ikke aner hvad det vil sige at sætte sig på hug.

Der er selvfølgelig også nogle instruktører der er overforsigtige og som det tidligere blev nævnt indeholder fysioterapeuternes uddannelse ikke megen styrketræning.

Samtidig, hvis de "pumper lidt i maskinerne" vil de hurtigere opnå hypertrofi pga isoleringen og så handler det vel bare om at øge vægten ud fra overloads princippet...

Altså.

Hvis du har styr på din bænkpres og træner regelmæssigt og bredt (hele kroppen), så er opspænd fint.

Nybegyndere, vil jeg altid få til at sætte benene på bar'en, eller ihvertfald gøre opmærksom på dens funktion, eftersom det ikke er mig, men kunden der bestemmer

Link to comment
Share on other sites

Men nu når du stiller spørgsmåltegn ved benchpress med opspænd, kan vi så blive enige om at opspænd giver mere aktivering af brystmuskulaturen og mindre stress på skuldrene?

Jeg ville have svaret dig i formiddags, men min internetforbindelse røg lige da jeg skulle til at poste svaret :sneaky2: . Nå, men here we go again...

Som svar på dit spørgsmål vil jeg bruge en sætning, som stort set aldrig bruges her på MOL. Nemlig "Jeg ved det ikke".

Jeg er nemlig ikke uddannet som hverken fysioterapeut eller læge, og derfor vil mine udtalelser omkring det spørgsmål bare være rene gætterier. I den forbindelse giver jeg heller ikke meget for diverse skribenters skråsikre udtalelser om, hvad der er skadeligt eller ej. Dette er ikke henvendt til nogen bestemt, da jeg ikke kender folks forudsætninger. Men når man igennem mange år har hørt tilsyneladende kapaciteter udtale sig stik modsat omkring et bestemt emne (f. eks. virkningen af en 90 graders vinkel mellem overarm og krop i bænkpres), så indser man på et tidspunkt, at 99% af dem, som udtaler sig skråsikkert om et sådant teknisk spørgsmål ikke ved en hujende hattefis om det de udtaler sig om.

Men pointen i mit indlæg var nu også en anden. Nemlig, at det "optimale" bænkpres ikke nødvendigvis er det samme i alle sammenhænge. Når Squatfather definerer det optimale bænkpres som et styrkeløfterbænkpres og taler om "nonsens", når nogen skriver noget andet, så er det alt for snæversynet.

Hvis man bænkpresser i et motionscenter, så vil man blive grinet hele vejen ud af døren, hvis man laver et bænkpres med en bue på størrelse med Triumfbuen og en ROM på 5cm. Den slags er bare ikke anerkendt som rigtig bænkpres udenfor styrkeløfterkredse, hvor man til gengæld kan vinde medaljer med den stil. Til gengæld accepteres løft uden pause på brystet uden for DSF-regi.

P.g.a. de forskellige opfattelser af, hvad der er rigtigt og forkert vil et "optimalt" bænkpres ét sted være et forkert bænkpres et andet sted. Og derfor giver det ikke nogen mening at tale om det optimale bænkpres uden at se på forudsætningerne for løftet.

Link to comment
Share on other sites

Ok............jeg vil genre høre hvorfor at holde lænden mod bænken skader skulderne, jeg er nysgerrig.

Jeg tænkt mest for det gode for ens ryg under øvelsen, klart det er noget crap at skade skulderen men det gælder også ens ryg. Jeg må lige høre mig omkring, hvad en af min kloge kolegaer siger afh til det. :cool:

På motion-online findes øvelsen korrekt udført :bigsmile:

http://www.motion-online.dk/styrketraening...iste/baenkpres/

Tag man fødderne op på bænken..... Det betyder ingen ting for styrke.... kun lidt medhensyn til balancen.

Link to comment
Share on other sites

Men pointen i mit indlæg var nu også en anden. Nemlig, at det "optimale" bænkpres ikke nødvendigvis er det samme i alle sammenhænge. Når Squatfather definerer det optimale bænkpres som et styrkeløfterbænkpres og taler om "nonsens", når nogen skriver noget andet, så er det alt for snæversynet.

Jeg kan fint se hvor du vil hen, men synes ikke rigtig der kan klandres Squatfather noget iforhold din pointe. Han skriver jo ikke at andre former for bænkpres end SL er nonsens (som jeg læser indlægget), men at når Sparta beskriver at man kun bænker med opsænd når man ikke kan klare vægten eller glemmer at spænde i maven, så er det nonsens (og lidt for skråsikkert) ligesom at bænk med opspænd skulle være forbundet med store muligheder for at give sig selv skader, heller ikke er helt god. :smile:

Edited by Tind
Link to comment
Share on other sites

På motion-online findes øvelsen korrekt udført :bigsmile:

http://www.motion-online.dk/styrketraening...iste/baenkpres/

Tag man fødderne op på bænken..... Det betyder ingen ting for styrke.... kun lidt medhensyn til balancen.

Med al respekt for Morten Z, så viser den animerede gif jo ikke ligefrem alt et "korrekt" bænkpres skal indebærer.

Det er vrøvl, når du siger det stort set intet betyder om fødderne er på bænken eller ej. Som andre har skrevet, så gør det netop at du intet legdrive har, ringere opspænd og dårligere balance. Alt sammen ting der gør at du løfter færre kg

Link to comment
Share on other sites

Men pointen i mit indlæg var nu også en anden. Nemlig, at det "optimale" bænkpres ikke nødvendigvis er det samme i alle sammenhænge. Når Squatfather definerer det optimale bænkpres som et styrkeløfterbænkpres og taler om "nonsens", når nogen skriver noget andet, så er det alt for snæversynet.

Prøv lige at læs mit indlæg en gang til. Jeg skriver "Et optimalt bænkpres udføres med et opspænd så kun balder, skuldre og det øverste af ryggen er i bænken. Skulderbladende holdes samlet under hele bevægelsen og brystkassen holdes højt. Ikke alene er det muligt at flytte mest mulig vægt på den måde, men man får også den størst mulige aktivering af brystet og den mest skånsomme bevægebane for skulderne." Jeg skriver intet om at man bør forsøge at maksimere det opspænd ved at gå i en bro så voldsom, at der kan stå en Fiat 127 imellem bænken og ryggen. Min beskrivelse vil jeg mene er almindlig sund fornuft, såfremt man gerne vil være istand til at bænkpresse i en længere årrække.

Link to comment
Share on other sites

Med al respekt for Morten Z, så viser den animerede gif jo ikke ligefrem alt et "korrekt" bænkpres skal indebærer.

Det er vrøvl, når du siger det stort set intet betyder om fødderne er på bænken eller ej. Som andre har skrevet, så gør det netop at du intet legdrive har, ringere opspænd og dårligere balance. Alt sammen ting der gør at du løfter færre kg

Jeg mener, " hvis man tag fødderne op, så der kun er støtte på ryg og balde, og man balancere med vægten. Har ingen betydning for løftet. Hvis man prøver noget andet, så er det bedre at lave liggestem på en skrå bænk..... men det er en anden øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Nu skal du jo huske på, at som fitness instruktør bærer man et ansvar overfor det pågældende medlem.

Der skal ikke herske nogen tvivl om at jeg altid vil foretrække frie, balance-krævende øvelser, uanset hvem man er.

Styrketræning kræver engagement. Jeg ville aldrig vise en nybegynder squat, eller bænkpres, hvis han/hun ikke aner hvad det vil sige at sætte sig på hug.

Der er selvfølgelig også nogle instruktører der er overforsigtige og som det tidligere blev nævnt indeholder fysioterapeuternes uddannelse ikke megen styrketræning.

Samtidig, hvis de "pumper lidt i maskinerne" vil de hurtigere opnå hypertrofi pga isoleringen og så handler det vel bare om at øge vægten ud fra overloads princippet...

Altså.

Hvis du har styr på din bænkpres og træner regelmæssigt og bredt (hele kroppen), så er opspænd fint.

Nybegyndere, vil jeg altid få til at sætte benene på bar'en, eller ihvertfald gøre opmærksom på dens funktion, eftersom det ikke er mig, men kunden der bestemmer

1. Hvis folk ikke vil vise engagement skal de ikke træne, eller så er de selv ude om at få en skade.

2. Hvor har du hørt det vrøvl om, at man hurtigere vil opnå hypertrofi pga isolering? Og hypertrofi er ikke en størrelse, men mere en tilstand. Det eneste jeg kan tænke på med "hurtig hypertrofi", er "Sarcoplasmic Hypertrophy" (kan ikke det danske ord), hvor muskelfibrene bare kortvarigt svulmer op.

3. En nybegynder skal da starte et sted, og det er ikke ved at sidde på en swiss ball med lyserøde håndvægte, som førnævnt :laugh: . Nej lær teknikken med lav vægt, og øg langsomt men sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Da der før blev indirekte søgt svar fra nogle højere end basis personlige trænere, vil jeg give min version.

Jeg er uddannet elite træner med speciale i personligtræning, og baggrunds mæssigt arbejder jeg som træner for kongehuset, fitness atleter, elitesoldater men også almindelige motionister (bare så de nysgerrige ved hvad baggrund jeg har til emnet).

Øvelser som bænkpres (men også andre krævende compound øvelser) kan både forklares på en simpel og en advanceret måde.

Den simple:

1. Samle skulderbladene sammen

2. Trække skulderbladene ned "i baglommen" (i retning ned ad rygsøjlen)

3. Prøve at presse armene imod hinanden i den koncentriske fase

-Et andet emne (som her så er nævnt) er så hvor vidt benene har indflydelse og virkning på bænkpresset.

Det første man skal vide her (og det gælder jer alle!) er hvad skal man bruge øvelsen til?

Skal man:

1. Hypertrofere

2. Generel styrke forøgelse

3. Styrkeløft

4. Hygge træning

5. Sports specifik træning

Men snakker vi forskelle på hvorvidt benenes virkning i bænkpres afgør en rolle er dette et meget varmt emne. Og også her skal der stilles de ovenstående spørgsmål.

Ligger man med benene på en støtte eller med benene løftet, vil dette gøre øvelsen hårdere, da man ikke laver opspændet som vil involvere flere muskler til kraftudviklingen. Der er tidligere på emnet nævnt at dene udførelse vil være ringere for skuldrene end med opspænd. Både ja og nej! Hvis man overholder de tre første punkter (Den simple: 1. Samle skulderbladene sammen 2. Trække skulderbladene ned "i baglommen" (i retning ned ad rygsøjlen) 3. Prøve at presse armene imod hinanden i den koncentriske fase) vil der ikke være en direkte skadesrisiko. Men går man i detaljer og kikker på størstedelen af udøverne (her er der også taget højde for de erfaringer jeg har oplevet med de tusinder af udøvere jeg har beskæftiget mig med), vil de fleste ikke kunne magte de tre simple udførelsesregler, og da man med opspænd (om det er et lille eller om det er det er til fiat 127'eren) vil få øvelsen til at ændre det almindelige bænkpres til en mere decline bænkpres version. Dette GIVER mere kraft at presse med, da vandringen for det første er mindre da albuerne ikke dykker så dybt som ved almindelig flad bænkpres. (Her er der så noget for de skades forbyggende!) Jo mere decline man udfører øvelsen, jo mere pres vil der komme på skuldrene. Skylden til dette er at skuldrene tildels peger nedad og derfor vil man skulle bruge meget kraft og fokus på latissimus dorsi til at få skulderbladene ned"i baglommen". En trænings talemåde lyder: "løftede skuldre giver skader, sænkede skuldre giver resultater". Så hvis man ikke får smidt de skulderblade nedad, stiger skades risikoen med ca. 100%. Så dette emne er helt op til den enkeltes præstation og overblik. Dog er der med 100% korrekt teknik INGEN skadesrisici! Så træn smart, så sker der intet.

Dennis aka Densk på BB.DK

Link to comment
Share on other sites

Da der før blev indirekte søgt svar fra nogle højere end basis personlige trænere, vil jeg give min version.

Jeg er uddannet elite træner med speciale i personligtræning, og baggrunds mæssigt arbejder jeg som træner for kongehuset, fitness atleter, elitesoldater men også almindelige motionister (bare så de nysgerrige ved hvad baggrund jeg har til emnet).

:blink: Som 18-årig

Edited by Triple T
Link to comment
Share on other sites

Da Jo mere decline man udfører øvelsen, jo mere pres vil der komme på skuldrene. Skylden til dette er at skuldrene tildels peger nedad og derfor vil man skulle bruge meget kraft og fokus på latissimus dorsi til at få skulderbladene ned"i baglommen". En trænings talemåde lyder: "løftede skuldre giver skader, sænkede skuldre giver resultater". Så hvis man ikke får smidt de skulderblade nedad, stiger skades risikoen med ca. 100%. Så dette emne er helt op til den enkeltes præstation og overblik. Dog er der med 100% korrekt teknik INGEN skadesrisici! Så træn smart, så sker der intet.

Dennis aka Densk på BB.DK

Hvis du her snakker om decline bænkpres så passer det ikke det du siger... decline bænkpres er en øvelse man bruger for at få så lidt mulig stress på skuldrene hvorfor man gerne bruger denne variant hvis man har vrøvl med et eller begge skuldre-led... hvis du derimod mener incline så kan vi godt blive enige... incline bænkpres vil involvere skuldrene mere end alm bænk

Link to comment
Share on other sites

Heh ja den studsede jeg også over... ikke dårligt at have haft tusinder udøvere samt, kongehuset, fitnessatleter og elitesoldater igennem sin relativt korte træningskarriere... skal vi byde MS velkommen endnu engang :laugh:

Vi skal ihvertfald have nogle på banen. Jeg tror det er samme person som har lavet spas med Anton Kraft og kaldt sig Strongguy.

Link to comment
Share on other sites

Hehe... Ups, glemte at jeg skrev fra min kollegas profil. Er ikke 18, men 21 (selvom jeg godt ved at det ikke er særlig meget mere :tongue:

Har været personligtræner siden 2002, så har da haft rigeligt tid til at skaffe erfaring.

Og nej, det er ikke fusk med det royale. Blev udnævnt til personligtræner for kongehuset sidste efterår, men det er primært Prinsgemalen. En rigtig morfar :laugh: - men det var os bare mere et eksempel på erfaring, da det ikke er hvem som helst som hopper ind i den stilling. (Ingen pral herfra - de sq betaler ikke engang for træningen!)

Mht. førnævnte skulderbelastninger var punktet decline bp. i mit indlæg mere fokuseret på belastning i leddet og ikke på musklen. Bare så der ikke var nogen tvivl der. Ved godt at muskulaturen er mindre udsat i decline. Dog ingen kritik til bænkpres med opspænd. Bruger den selv, og med den rette fysiske bevisthed, bliver den super effektiv :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share