Køb af dæk til racercykel


Hessel
 Share

Recommended Posts

Jeg står inden længe til at skulle til at købe nye dæk til min racercykel. I den forbindelse har jeg spurgt min ven google uden dog at få entydige svar. Jeg bruger primært cyklen til transport og søger derfor et sæt dæk for holdbarheden (her tænker jeg på punktering) levetiden er højest. Det betyder ikke noget om der fx er stor modstand pga riller og vægt osv. Det betyder jo blot at jeg så får mere motion for pengene. Jeg cykler 240 km. i ugen i alt slags vejr.

Hvilke mærker og typer af dæk bør jeg gå efter?

Link to comment
Share on other sites

Jeg står inden længe til at skulle til at købe nye dæk til min racercykel. I den forbindelse har jeg spurgt min ven google uden dog at få entydige svar. Jeg bruger primært cyklen til transport og søger derfor et sæt dæk for holdbarheden (her tænker jeg på punktering) levetiden er højest. Det betyder ikke noget om der fx er stor modstand pga riller og vægt osv. Det betyder jo blot at jeg så får mere motion for pengene. Jeg cykler 240 km. i ugen i alt slags vejr.

Hvilke mærker og typer af dæk bør jeg gå efter?

Continental Grand Prix 4-Season er et godt bud - men ikke det billigste. Div Panaracer dæk er også en mulighed

Link to comment
Share on other sites

Kan kun være enig i anbefalingen af dækindlæg - jeg kørte ca. 2.000 km uden én eneste punktering, sidst jeg havde indlæg i.

Ellers har jeg også været rigtig glad for mine nuværende Michelin Krylion Carbon dæk.. er ikke punkteret på dem endnu (uden indlæg).. 7, 9, 13! :laugh: Ifølge Michelin skulle de kunne holde mindst 5.000 km.. men det skal nok tages med et gran salt. Der er ikke noget mønster i dækket, men vejgrebet virker stadig ok og synes det er en fordel mht. punkteringer - småsten ol. har nemlig ikke nogen revner at sætte sig fast i.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Indlæg rules :4thumbup: helt klart når det kommer til at undgå punkteringer, men jeg mener det er spild af penge at kombinere dem med de ret dyre dæk der er nævnt af flere. De gode køreegenskaber disse dæk har ødelægges af dækindlæggene der gør dem stivere hvilket tydeligt kan mærkes. Så gå på bikebuster eller roadbikeshop og køb deres billigste foldedæk og kombiner dem med dækindlæg så skulle du være fri for punkteringer mange 1000 km.

Undgå mønster i dækket. Det er i bedste fald uskadeligt men kan stort set kun føre til dårligere vejgreb. Og eller fungerer de som nævnt af Rune kun som småstens opsamler.

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Kan kun være enig i anbefalingen af dækindlæg - jeg kørte ca. 2.000 km uden én eneste punktering, sidst jeg havde indlæg i.

Ellers har jeg også været rigtig glad for mine nuværende Michelin Krylion Carbon dæk.. er ikke punkteret på dem endnu (uden indlæg).. 7, 9, 13! :laugh: Ifølge Michelin skulle de kunne holde mindst 5.000 km.. men det skal nok tages med et gran salt. Der er ikke noget mønster i dækket, men vejgrebet virker stadig ok og synes det er en fordel mht. punkteringer - småsten ol. har nemlig ikke nogen revner at sætte sig fast i.

Jeg tillader mig lige at låne tråden til et spørgsmå nu da vi er i gang med at diskutee dæk. Hvad mener i om køreegenskaberne med punkteringsindlæg? Er det værd at køre træningsture med punkteringsindlæg eller er det bedre at købe nogle gode dæk for bedre vejgreb og mere præcis styring? Hvor meget lider køreegenskaberne under punkteringsindlæg? Jeg kunne forestille mig at de giver dårligere føling med vejen og får dækkene til at bide mindre optimalt i sving p.g.a. den øgede stivhed/vægt.

Jeg skal om ikke så længe have nye dæk til min racer. De skal bruges til træning og motionsløb. Da jeg ikke kører konkurrencer er vægt og rullemodsand ikke essentielt (men de må da gerne rulle godt og være lette). Det vigtigste er punkteringsresistens, køreegenskaber og holdbarhed. Indtil videre synes jeg continental gp400 virker som et godt valg ud fra hvad jeg har læst og lyttet mig til - hvis jeg skal køre uden indlæg. En anden mulighed er at købe billigere dæk og bruge punkteringsindlæg. Hvad mener i er bedst? Hvor tit punkterer man med gode dæk contra punkteringsindlæg?

P.S. Det landshold spiller sq da fucked up ringe.

mvh Torsten

Link to comment
Share on other sites

Køreengenskaberne lider en del ved indlæg!

Indlæg er stive og gør, at dækket får en mere "kantet" form.

Mange mener ikke det kan betale sig at køre med indlæg i dyre dæk, netop fordi man ikke "udnytter" dækket når man har indlæg i.

Omdu skal køre med indlæg eller ej, er meget personligt.

Mit råd: køb nogle indlæg (100,-) og prøv hvad du selv synes.

Mht til dæk valg så vil jeg igen nævne følgende: pro race, gp4000, stelvio

Link to comment
Share on other sites

Min brors Zipp hjul punkterer hele tiden af INGENTING og siden, at dæk og slange er syet sammen koster et nyt dæk 700,-. For at løse dette sprøjtede han fedt i ringene. Det virker bedre nu.

Se dig frem, www.roadbikeshop.dk.

Der er sgu ikke den store forskel på dækkene i den rimelige del af prisskalaen.

Edited by Kristoffer88
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share