Pu-erh the (slanke the)


madmax911
 Share

Recommended Posts

For lidt over en måned siden faldt jeg over en artikel om noget som jeg var ret sikker på bare var endnu et snyde produkt som man kunne slanke sig på. Artiklen viste selvfølgelig at flere kendte bla. Oprah winfrey og store motions magasiner og endda hospitaler havde testet det her såkaldte slanke the.

Nå men "dum" som jeg var blev jeg alligevel lettere overbevist og begyndte at undersøge om man kunne få det her i danmark og det kunne man.

Der er indtil flere the forhandlere der har det her Pu-erh the og jeg valgte selv at købe det fra et sted der hedder mosehuset.

The'en kom endelig og jeg gik i gang med at drikke det ca. 2-3 gange dagligt. Første gang jeg smagte det vidste jeg det var sund the fordi det smagte ikke ret godt ligesom alt andet sundt :tongue: men jeg blandede bare noget andet the i det så det var til at drikke.

Nu er der så gået en måned og jeg hoppede på vægten en morgen og blev lettere overrasket. Jeg havde tabt mig over 4 kg. Det skal siges at jeg har på ingen måde ændret min kost eller min fysiske aktivitet på nogen måde.

Jeg får noget medicin som hvis bivirkning er vægtøgning og da jeg var en mand på 100 kg. tænkte jeg nu skal jeg altså tabe mig så begyndte jeg at søge efter muligheder for vægttab. Jeg spiser sundt og mener at mit kalorie indtag ikke er ret stort men alligevel tabte jeg mig ikke heller ikke selvom jeg dyrker både styrketræning og løb.

Jeg har ikke prøvet slankemidler før men har hørt om de farlige therma power piller og var lige ved at bestille nogen men bestemte mig for at prøve det her the først.

Jeg kan kun sige jeg er meget positivt overrasket over hvor godt det virker. Jeg ved ikke om det kun er lige i mit tilfælde det virker men det virker ihvertfald.

Så jeg følte jeg ville dele denne lille historie med folk som har problemer med at tabe sig da det er en meget nem og billig metode hvis det virker på andre end mig selv.

Desuden skulle the'en sænke kolesterol tallet og øge leverstofskiftet samtidigt er der beskrevet at det er alkohol nedbrydende så det virker måske imod tømmermænd også :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvilket vidunder-middel..

Du er ikke tilfældigvis forhandler af vidunder-thé'en eller lign. vel?

- on a more realistic note - hvorfor skulle 2 kopper the dagligt være så effektivt, at det får dig til at forbrænde ca 1000kacl ekstra om dagen? :blink:

Er det lavet på chilli eller coke eller lign?

Sorry, hvis jeg lyder skeptisk, men med mindre du har spist mindre grundet the'en evt. er appetit nedsættende, så virker det ret ulogisk (og det skriver du jo os', at du ikke har gjort?).

Link to comment
Share on other sites

Hvor kan man købe denne te?

God damn.. Sikkert fra madmax911's egen garage!!

Edit (hvis nogen skulle være i tvivl om pointen med indlægget): Fedttab er ikke et hokus-pokus trick hvor vidunerte eller andre ditto kan gøre det ud for kalorieunderskud!

Edited by Keki
Link to comment
Share on other sites

Jeg ved udemærket godt hvordan man taber sig, men da jeg har en spiseforstyrrelser og får nogen massive ædeflip indimellem, ville det være rart med en the hvor noget af væsken kunne fortage sig igen så jeg ikke følte mig så STOR og OPPUSTET. Det hjælper med at få ædeflippet til at fortage sig igen hvis jeg ikke ser så stor ud og tænker at så kan det sgu også være lige meget.

Der er ingen tryllekure for fedttab (desværre) , men man kan sagtens få noget af væsken ud af kroppen så man ikke ligner en ballon når man står op og ser sig i spejlet morgenen efter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved udemærket godt hvordan man taber sig, men da jeg har en spiseforstyrrelser og får nogen massive ædeflip indimellem, ville det være rart med en the hvor noget af væsken kunne fortage sig igen så jeg ikke følte mig så STOR og OPPUSTET. Det hjælper med at få ædeflippet til at fortage sig igen hvis jeg ikke ser så stor ud og tænker at så kan det sgu også være lige meget.

Der er ingen tryllekure for fedttab (desværre) , men man kan sagtens få noget af væsken ud af kroppen så man ikke ligner en ballon når man står op og ser sig i spejlet morgenen efter.

Jeg anbefaler earl grey og kvædete.

Link to comment
Share on other sites

HAHAHAHA jeg tænkte nok en masse skeptikkere ville skrive til det her emne. Og nej jeg har ikke liiiiige noget med mosehuset at gøre og som jeg skrev kan det findes mange andre steder. den danske kæde orion har det sikkert også. Bare google the så kommer der en masse steder hvor i kan købe det.

Tilbage til effekten ja det ka godt være den mættende effekt har fået mig til at spise lidt mindre under måltiderne. Ved godt jeg skrev jeg ikke har ændret på kosten. Med det mente jeg at jeg spiser den samme slags mad men måske en mindre mængde. Har jeg ikke lige spekuleret på.

Om det er vanddrivende ved jeg heller ikke. Jeg syntes ikke jeg har været på toilettet mere efter jeg begyndte at drikke the'en og jeg drikker over 2 liter vand om dagen. (igen pga. min medicin) Men hvis det er væske tab burde jeg nok ikke tabe mig mere end som jeg har gjort. Jeg skal nok huske at skrive ind igen om en måned for at fortælle om jeg stadig har tabt mig.

En anden ting jeg syntes til gengæld, er jeg sveder mere når jeg dyrker motion efter jeg er begyndt at drikke det. Jeg ved ikke om det er fordi det hæver forbrændingen.

Men hvis nogen stadigvæk er skeptiske eller tror det er vanddrivende så er der jo ikke ligefrem nogen lov som kræver i køber det. kan kun sige det er et billigt forsøg taget i betragtning af hvad visse andre slankemidler koster. Og så har man jo også noget the i huset til når ens farmor kommer på besøg :tongue:

Keki nej selvfølgelig kan du ikke indtage noget som nedsætter kaliorier af det man æder i løbet af en dag men du kan ændre på hvor meget der bliver forbrændt og optaget.

Og lige til sidst. Schroinx husk nu at undersøg ting inden du kalder folk for idiot. Det kan jo nemt ende med du selv ender som en som i det her tilfælde :wink:

Link to comment
Share on other sites

Wikipedia har en artikel om teen, der om effekten på helbredet bl.a. siger:

Pu-erh tea is widely sold as a weight loss tea or used as a main ingredient in such commercially prepared tea mixtures. Though there is as yet no empirically backed evidence as to how pu-erh might facilitate weight loss, the tea does appear to help individuals lose weight. Widely proposed explanations include that the tea increases the drinker's metabolism, or that the high tannin content in the tea binds macronutrients and coagulate digestive enzymes, thus reducing nutrient absorption.

[..]

Some pu-erh brick tea has been found to contain very high levels of fluorine, due to the fact that it is generally made from lesser quality older tea leaves and stems, which accumlulate fluorine.[33] Its consumption has led to fluorosis (a form of fluoride poisoning that affects the bones and teeth) in areas of high brick tea consumption, such as Tibet.

Link to comment
Share on other sites

Og lige til sidst. Schroinx husk nu at undersøg ting inden du kalder folk for idiot. Det kan jo nemt ende med du selv ender som en som i det her tilfælde :wink:

Igennem de sidste 20-30 år har mennesket ledt efter et slankemiddel. Der er fundet forskellige midler, men desværre har de alle nogle uheldige bivirkninger. At store medicinalkoncerner bruger mange penge på at udvikle slankemidler, er der ikke den store tvivl om, da markedet for et slankemiddel uden bivirkninger vil være enormt. Deres forsøg er indtil nu slået fejl. At interessen hos sundhedmyndigheder mv. også er stor, skyldes at det vil have en positiv indvirkning på folkesundheden. Så der er store interesser i sådan et middel.

Din te er ikke ny, og man havde nok hørt om det, hvis den rent faktisk havde en videnskabeligt dokumenteret effekt.

Enkeltindivider mener igen og igen at have fundet et eller andet naturmiddel. Fra kefirsvampe, over alm. grøn te til at lægge en sten under hovedpuden. Desværre findes der på nuværende tidspunkt ingen videnskabeligt bevis for den ene eller anden metodes effekt. Tværtimod.

Ikke at wikien er en pålidelig kilde, men det er værd at læse alligevel:

Though there is as yet no empirically backed evidence as to how pu-erh might facilitate weight loss, the tea does appear to help individuals lose weight.

Din artikel fra østrogen.dk er lige så meget værd som en lottokupon. Hvad de bruger i Kina er ikke nødvendigvis nogen anbefaling. Den traditionelle kinesiske medicins behandling af sukkersyge foreskriver at man har en sten i hver hånd. Ret virkningsløst...

Næsten hver eneste uge er der en eller anden ny på det her board, der skriver et indlæg som dit, fordi de tror at de har fundet LØSNINGEN. Det har indtil nu ikke været tilfældet.

Jeg tror at den statistiske mulighed for at jeg tager fejl er meget lillle. Cirka lige stå stor som for at vinde i lotto ;-) Skulle det ske, fordi vidundermidlet bliver opdaget, så udsætter jeg mig gerne for den spot og spe jeg har fortjent.

Vh

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan Se du har læst artiklerne og de vil du også kunne se at visse hospitaler benytter sig af midlet.

MEN ja det ville jo nok være brugt verden over hvis det virkede lige så godt på alle som det har virket indtil videre på mig. Der står jo også i artiklerne at omkring 30% af forsøgspersonerne er der vist en effekt. Hvilket så betyder at ikke alle får noget ud af det.

Jeg syntes selv jeg har ledt efter mange "vidundermidler" og har fundet en del men ingen har nogen særlig godt overbevisning eller beviser for at det var værd at prøve.

Kun denne the syntes jeg at have en del god omtale.

Som jeg selv kan forstå er det faktisk ret populært i USA. Som jeg skrev tidligere har de største motions magasiner skrevet om det og en masse kendte benytter sig af det. Med mindre de har løjet om det og skrevet kendte navne og blade som ikke bruger eller har testet det.

Det er fint man er skeptisk men lad nu være med at udelukke ting som man ikke selv har prøvet og jeg har jo heller ikke skrevet at folk SKAL drikke det her. Det var kun en mindre historie fra min side og dem som så har lyst kan jo prøve det.

Hvad angår at vi ikke har hørt om det kan skyldes at kina har okkuperet en del nye områder i østen hvor jeg har fundet ud af at steder hvor the'en kommer fra er iblandt de områder. Hvilket jo betyder at det først bliver ordentligt markedsført OG blive internationalt omkring nu.

Link to comment
Share on other sites

At Tom Hanks drikker det, må være bevis på at det virker.

At ostrogen.dk skriver at nogle hospitaler bruger det, må være bevis på at det virker.

30%, huh? Hvor meget placebo er det? Hvor meget væske er det? Hvor stor var gruppen der blev undersøgt? Var der en kontrolgruppe? osv. osv. Illusteret Videnskab lever af den slags letbenet populærvidenskab, men at kalde det videnskab er nok at tage munden for fuld.

Har det været kendt i Kina, har det sikkert også været kendt i Hong Kong og Taiwan. For ikke at sige at Kina har været åbent de sidste 10 år. Så dit argument holder ikke.

Fordi et menneske gør et eller andet, så er den årsagssammenhæng som personen udleder af det ikke bevis på noget som helst, andet end en hypotese, dvs. en mulig årsagssammenhæng. Omtale? Som i Atkinkuren, der viste sig ikke at have nogen hold i virkeligheden? Som i blodtypediæten? som i... Man skal gå til kilden for at vide hvad man snakker om, i stedet for at løbe med en halv vind. En løgn bliver ikke mindre en løgn af at den bliver gentaget ofte, det eneste som sker er at flere tror det er sandheden.

Her er en lille historie. Alle tror at olivenolie er meget sundere end andre olier. Fakta er at EU havde en overskudsproduktion af olivenolie, og for at komme af med det, markedsførte man det som sundt og forbandt det i markedsføringen med de sunde sydeuropæere. Sydeuropæerne er mindre overvægtige, hvilket ikke skyldes olivenolien, men deres generelle diæt/levevis. Alligevel tror de fleste i dag at olivenolie er sundt, selvom det bare var markedsføring. Så det som man tror man ved, er ikke nødvendigvis sandt ;-)

Jeg er ingeniør. I min verden er noget bevist, når det er undersøgt efter en videnskabelig anerkendt metode og de fremkomne resultater er eftervist af andre. Du kan evt. slå det på på wikipedia hvis du har lyst. scientific method eller noget i den stil.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

At Tom Hanks drikker det, må være bevis på at det virker.

At ostrogen.dk skriver at nogle hospitaler bruger det, må være bevis på at det virker.

30%, huh? Hvor meget placebo er det? Hvor meget væske er det? Hvor stor var gruppen der blev undersøgt? Var der en kontrolgruppe? osv. osv. Illusteret Videnskab lever af den slags letbenet populærvidenskab, men at kalde det videnskab er nok at tage munden for fuld.

Har det været kendt i Kina, har det sikkert også været kendt i Hong Kong og Taiwan. For ikke at sige at Kina har været åbent de sidste 10 år. Så dit argument holder ikke.

Fordi et menneske gør et eller andet, så er den årsagssammenhæng som personen udleder af det ikke bevis på noget som helst, andet end en hypotese, dvs. en mulig årsagssammenhæng. Omtale? Som i Atkinkuren, der viste sig ikke at have nogen hold i virkeligheden? Som i blodtypediæten? som i... Man skal gå til kilden for at vide hvad man snakker om, i stedet for at løbe med en halv vind. En løgn bliver ikke mindre en løgn af at den bliver gentaget ofte, det eneste som sker er at flere tror det er sandheden.

Her er en lille historie. Alle tror at olivenolie er meget sundere end andre olier. Fakta er at EU havde en overskudsproduktion af olivenolie, og for at komme af med det, markedsførte man det som sundt og forbandt det i markedsføringen med de sunde sydeuropæere. Sydeuropæerne er mindre overvægtige, hvilket ikke skyldes olivenolien, men deres generelle diæt/levevis. Alligevel tror de fleste i dag at olivenolie er sundt, selvom det bare var markedsføring. Så det som man tror man ved, er ikke nødvendigvis sandt ;-)

Jeg er ingeniør. I min verden er noget bevist, når det er undersøgt efter en videnskabelig anerkendt metode og de fremkomne resultater er eftervist af andre. Du kan evt. slå det på på wikipedia hvis du har lyst. scientific method eller noget i den stil.

Nu får du det til at lyde som om, olivenolie ikke er sundt. Det er det helt afgjort. Om det er sundere end andre planteolier, kan man så diskutere, der er spørgsmål om fordeling mellem enkelt og monoumættede fedtsyrer. Beskyttelse imod frie radikaler osv.

At olivenolies virkning så er blevet oversolgt-også med EU-penge i ryggen-har du fuldstændigt ret i. I Midddelhavslandene har produktet en nærmest hellig status og ses som det urgamle symbol på mediteran livsstil. Personligt vil jeg påpege at kulinaraisk og organoleptisk er en gd olivenolie et uovertruffent produkt.- Men det er vist OT på noget deri forvejen er OT

Link to comment
Share on other sites

At Tom Hanks drikker det, må være bevis på at det virker.

At ostrogen.dk skriver at nogle hospitaler bruger det, må være bevis på at det virker.

30%, huh? Hvor meget placebo er det? Hvor meget væske er det? Hvor stor var gruppen der blev undersøgt? Var der en kontrolgruppe? osv. osv. Illusteret Videnskab lever af den slags letbenet populærvidenskab, men at kalde det videnskab er nok at tage munden for fuld.

Har det været kendt i Kina, har det sikkert også været kendt i Hong Kong og Taiwan. For ikke at sige at Kina har været åbent de sidste 10 år. Så dit argument holder ikke.

Fordi et menneske gør et eller andet, så er den årsagssammenhæng som personen udleder af det ikke bevis på noget som helst, andet end en hypotese, dvs. en mulig årsagssammenhæng. Omtale? Som i Atkinkuren, der viste sig ikke at have nogen hold i virkeligheden? Som i blodtypediæten? som i... Man skal gå til kilden for at vide hvad man snakker om, i stedet for at løbe med en halv vind. En løgn bliver ikke mindre en løgn af at den bliver gentaget ofte, det eneste som sker er at flere tror det er sandheden.

Her er en lille historie. Alle tror at olivenolie er meget sundere end andre olier. Fakta er at EU havde en overskudsproduktion af olivenolie, og for at komme af med det, markedsførte man det som sundt og forbandt det i markedsføringen med de sunde sydeuropæere. Sydeuropæerne er mindre overvægtige, hvilket ikke skyldes olivenolien, men deres generelle diæt/levevis. Alligevel tror de fleste i dag at olivenolie er sundt, selvom det bare var markedsføring. Så det som man tror man ved, er ikke nødvendigvis sandt ;-)

Jeg er ingeniør. I min verden er noget bevist, når det er undersøgt efter en videnskabelig anerkendt metode og de fremkomne resultater er eftervist af andre. Du kan evt. slå det på på wikipedia hvis du har lyst. scientific method eller noget i den stil.

Ja du er sørme god til at forklarer dig. Beviser eller ej det er bare småting jeg har støvet op på nettet og igen om folk vil prøve det eller ej er op til dem, jeg kan jo kun være glad for det virker på mig selv.

Jeg har forresten tabt mig endnu 2 kg. siden sidst.

Link to comment
Share on other sites

Mugge, jeg siger heller ikke at det ikke er sundt. Bare at der ikke findes dokumentation for at det er signifikant mere sundt end så mange andre planteolier, hvorfor denne skævhed hovedsagligt er i forbrugernes bevisthed. Og det var kun for at drive en parallel pointe hjem.

Ja du er sørme god til at forklarer dig. Beviser eller ej det er bare småting jeg har støvet op på nettet og igen om folk vil prøve det eller ej er op til dem, jeg kan jo kun være glad for det virker på mig selv.

Jeg har forresten tabt mig endnu 2 kg. siden sidst.

Tak og tillykke med vættabet. Håber du holder det. Overdriv nu ikke med teen, der er en del koffein i ;-)

Videnskabeligt grundlag er blant andet forskellen mellem det etablerede sundhedsystem og såkaldt alternativ behandling, og det er der en årsag til. Som jeg opfatter den generelle holdning på MOL, så er det også en af de ting som de fleste lægger vægt på herinde.

Edited by Schroinx
Link to comment
Share on other sites

:blink: er der koffein i? Det har jeg ikke læst nogen steder. Jeg kan nemlig ikke ret godt tåle koffein pga. det medicin jeg får men nu har jeg a drukket det i snart 2 måneder og jeg er ikke blevet syg endnu så mon ikke jeg kan fortsætte :laugh:

Nu er en af konens veninder også begyndt at drikke det og hun siger hun har tabt sig. Men hvis det er vanddrivende hvilket jeg ikke ved eller har læst om så er det jo kun væsketab.

Her er en lang engelsk forum tråd om the'en men der er vidst blandede meninger (har ikke læst det hele)

LINK

Link to comment
Share on other sites

Te indeholder normalt lige så meget koffein som kaffe, så vidt jeg husker.

Te* : 40 mg pr. kop (240 ml)

Kaffe : 80 mg pr. kop (240 ml)

Cola : 24 mg pr. glas (240 ml)

Kakaomælk : 5 mg pr. glas (240 ml)

* Koffeinindholdet i te afhænger af trækketiden: Jo kortere trækketid, des lavere koffeinindhold.

herfra

te er sundt, uden tvivl. og hvis det hjælper lidt på at tabe sig er det også ganske fint, men jeg har noget svært ved at se en bestemt te skulle vise sig at have en så kraftig effekt som max911 skriver. men nogle før og efter billeder ville selvfølgelig hjælpe lidt på det... så kan vi selv vurdere om det er væsketab eller fedt der er tabt.

men uanset hvad så tillykke med dit vægttab. personligt vil jeg nu mene at det er væsketab da te er vanddrivende...

Link to comment
Share on other sites

Pu-erh er uanset resultaterne, en interessant te at drikke. Den har en meget særegen smag, og man bør eksempelvis starte med en Earl Grey Pu-erh, der er en blanding af sort te og Pu-erh.

Personligt dríkker jeg Wild Pu-erh, fordi jeg overraskende nok, synes det smager godt! Er det så også godt for mig, så er det jo bare fint.

Det skal dog lige siges at min kone insisterer på at det både lugter og smager af tørfisk, så det er bestemt ikke for alle. :laugh:

Det er dejlig afveksling til min grøn te, som jeg i øvrigt også nyder.

Må man smide links herinde? For så skal jeg gerne poste link til min pusher.

Link to comment
Share on other sites

jamen, så vil jeg da gerne slå et slag for www.tea.dk

Jeg har ingen økonomiske interesser der, men deres te er formidabel. Noget af det smager rædselsfuldt, men sådan er smag jo så forskellig.Desuden har de været så smarte at med hver bestilling kan (og bør) man medtage tre forskellige smagsprøver, så det er let hurtigt at udvide sin te-horisont.

Personlige favoritter her i huset: White Lychee, Silver Sickle og Wild Pu-erh.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
At Tom Hanks drikker det, må være bevis på at det virker.

At ostrogen.dk skriver at nogle hospitaler bruger det, må være bevis på at det virker.

30%, huh? Hvor meget placebo er det? Hvor meget væske er det? Hvor stor var gruppen der blev undersøgt? Var der en kontrolgruppe? osv. osv. Illusteret Videnskab lever af den slags letbenet populærvidenskab, men at kalde det videnskab er nok at tage munden for fuld.

Har det været kendt i Kina, har det sikkert også været kendt i Hong Kong og Taiwan. For ikke at sige at Kina har været åbent de sidste 10 år. Så dit argument holder ikke.

Fordi et menneske gør et eller andet, så er den årsagssammenhæng som personen udleder af det ikke bevis på noget som helst, andet end en hypotese, dvs. en mulig årsagssammenhæng. Omtale? Som i Atkinkuren, der viste sig ikke at have nogen hold i virkeligheden? Som i blodtypediæten? som i... Man skal gå til kilden for at vide hvad man snakker om, i stedet for at løbe med en halv vind. En løgn bliver ikke mindre en løgn af at den bliver gentaget ofte, det eneste som sker er at flere tror det er sandheden.

Her er en lille historie. Alle tror at olivenolie er meget sundere end andre olier. Fakta er at EU havde en overskudsproduktion af olivenolie, og for at komme af med det, markedsførte man det som sundt og forbandt det i markedsføringen med de sunde sydeuropæere. Sydeuropæerne er mindre overvægtige, hvilket ikke skyldes olivenolien, men deres generelle diæt/levevis. Alligevel tror de fleste i dag at olivenolie er sundt, selvom det bare var markedsføring. Så det som man tror man ved, er ikke nødvendigvis sandt ;-)

Jeg er ingeniør. I min verden er noget bevist, når det er undersøgt efter en videnskabelig anerkendt metode og de fremkomne resultater er eftervist af andre. Du kan evt. slå det på på wikipedia hvis du har lyst. scientific method eller noget i den stil.

Og for lige at underbygge din pointe (er også selv ingeniør og stor tilhænger af videnskabelige facts): Alt det med sunde omega 3 fedtsyrer har også en tendens til at blive overdrevet. Har sågar hørt at man troede at disse var sundere fordi der tilsyneladende var færre kredsløbsrelaterede sygdomme blandt eskimoer, som jo kun får fiskeolie som fedtkilde. Omega 3 fedtsyrer er formentlig også sundere, men hvad man ikke har overvejet er hvor mange af de blodpropper og slagtilfælde der var blandt eskimoer der rent faktisk blev indrapporteret! Desuden har genetik også meget at sige mht risikoen for kredsløbsrelaterede sygdomme. Når vi hører i nyhederne at det er sundt at spise x eller at y øger risikoen for kræft, så tag det med et gran salt. De fortæller sjældent den statistiske baggrund for disse undersøgelser og man har dermed ingen mulighed for at vurdere betydningen.

Min egen teori går ud på at jo tættere ens kost er på hvad vi spiste for 50000 år siden jo sundere er det, fordi det er den kost vores krop rent genetisk burde være forberedt til. Derudover skal der være en sammenhæng mellem kalorier forbrugt og indtaget.

På den anden side - for 50000 år siden var gennemsnitsalderen 27, men der var selvfølgelig også færre sygehuse og flere hulebjørne dengang ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share