Alkohol


NinaLund
 Share

Recommended Posts

Ok, så må regnestykket jo blive nogenlunde omkring de 83Cal pr. øl - hvis det så er 10 øl skulle 5hotdogs jo så indeholde 830Cal - det ved jeg ikke lige om er tilfældet - men det lyder da ikke helt skudt hen i skoven. Desuden skal læskedrikken øl's generelle energiindhold heller ikke glemmes, så den tommerfingerregel passer så nok meget godt.
Der er andre energigivende næringsstoffer i øl end blot alkohol.
Link to comment
Share on other sites

Der er andre energigivende næringsstoffer i øl end blot alkohol.
Ok, så må regnestykket jo blive nogenlunde omkring de 83Cal pr. øl - hvis det så er 10 øl skulle 5hotdogs jo så indeholde 830Cal - det ved jeg ikke lige om er tilfældet - men det lyder da ikke helt skudt hen i skoven. Desuden skal læskedrikken øl's generelle energiindhold heller ikke glemmes, så den tommerfingerregel passer så nok meget godt.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bruge din tidligere udtalelse: jeg har for eksempel på intet tidspunkt bedt om pubmed referencer som du nu kværner løs om.

Det er et par ganske simple spørgsmål jeg er kommet med og jeg har tilmed sagt at jeg er bedøvende ligeglad med at høre du kan teorien bag - den kan jeg selv.

Så forstår jeg simpelthen ikke dine spørgsmål med hvad der er belæg for - jeg læser dem somom jeg har referencer til det. Det har jeg som nævnt ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ok, så må regnestykket jo blive nogenlunde omkring de 83Cal pr. øl - hvis det så er 10 øl skulle 5hotdogs jo så indeholde 830Cal - det ved jeg ikke lige om er tilfældet - men det lyder da ikke helt skudt hen i skoven. Desuden skal læskedrikken øl's generelle energiindhold heller ikke glemmes, så den tommerfingerregel passer så nok meget godt.

Der er 127,3Kcal i en tuborg - din tidligere "regnefejl" skyldtes at du glemte alkohol indholdet er opgivet ved volumenprocent...

Link to comment
Share on other sites

det med at 10 øl svarer til 5 hotdogs må være en røver.

i min krop&kost er en øl angivet til ca 128kcal(kan ikke huske det præcise, kahlua-kalvens opgivelser er nok ikke helt gal på den)

men 60g pølse og 60g hot dog brød giver 323kcal og dertil skal jo så lægges ketchup, sennep, løg, ristede løg ect hvad man nu kan finde på at smide på. umiddelbart ender vi ved omkring 350-450kcal...

(hvis det er en klasse 3 øl så indeholder den ca 208kcal for 330. jeg ved dog ikke hvad en klasse 3 øl er. men hvis det er fx en new cattle, der bliver serveret som 1pint altså 400ml, så svarer en øl ca til en hot dog)

det er iøvrigt en lækker diskussion hvorvidt alkohol nedsætter fedtforbrændingen og noget som jo er værd at vide mere om, så fortsæt endelig!!!

*edit: nu vi er ved kahlua, vil jeg da lige anbetale black russian(vodka og kahlua), smager super og giver 3 genstande på 100kcal. til pigerne kan bailey's og vodka anbefales, som også smager super godt! samme genstande og kcal vil jeg formode...

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

Der er 127,3Kcal i en tuborg - din tidligere "regnefejl" skyldtes at du glemte alkohol indholdet er opgivet ved volumenprocent...

Oki - det passer jo også meget bedre så :smile: - fysiske størrelser har aldrig været min stærke side

det med at 10 øl svarer til 5 hotdogs må være en røver.

i min krop&kost er en øl angivet til ca 128kcal(kan ikke huske det præcise, kahlua-kalvens opgivelser er nok ikke helt gal på den)

men 60g pølse og 60g hot dog brød giver 323kcal og dertil skal jo så lægges ketchup, sennep, løg, ristede løg ect hvad man nu kan finde på at smide på. umiddelbart ender vi ved omkring 350-450kcal...

(hvis det er en klasse 3 øl så indeholder den ca 208kcal for 330. jeg ved dog ikke hvad en klasse 3 øl er. men hvis det er fx en new cattle, der bliver serveret som 1pint altså 400ml, så svarer en øl ca til en hot dog)

det er iøvrigt en lækker diskussion hvorvidt alkohol nedsætter fedtforbrændingen og noget som jo er værd at vide mere om, så fortsæt endelig!!!

*edit: nu vi er ved kahlua, vil jeg da lige anbetale black russian(vodka og kahlua), smager super og giver 3 genstande på 100kcal. til pigerne kan bailey's og vodka anbefales, som også smager super godt! samme genstande og kcal vil jeg formode...

Okay - vidste ikke at en hotdog kunne løbe op i så mange Cal. - godt jeg ikke har nogen speciel forkærlighed for dem

Personligt synes jeg black russians er lidt harske - kan bedre lide det blandet op med lidt mælk til en white russian :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

hey

Fandt denne her på bryggeriforeningens hjemmeside. http://www.bryggeriforeningen.dk/get/687.html

Energiindhold

Energiindholdet i øl er relativt lavt, sammenlignet med andre alkoholholdige drikkevarer, som f.eks. vin.

Energiindholdet i øl stammer fra hhv. protein- og kulhydratindholdet i råvaren bygmalt. Som det ses af tabellen nedenfor er der ikke fedt i øl.

Indhold i øl pr. 100 g netto

Energi kJ Protein g Kulhydrater g Fedt g Alkohol g

Letøl 112 0,2 2,7 0,0 2,1

Pilsner 162 0,3 2,7 0,0 3,7

Guldøl 199 0,4 3,2 0,0 4,6

Luksusøl 265 0,4 4,6 0,0 6,0

Kilde: Levnedsmiddeltabellen, Fødevaredirektoratet, 1996

Proteiner er kroppens byggestene. De bruges til at opbygge bl.a. celler, væv, hormoner, antistoffer og enzymer. Det protein, der ikke bruges som byggesten, bruges i stedet som energikilde.

Kulhydrat er kroppens vigtigste kilde til energi. 1 gram kulhydrat indeholder 17 kJ.

Fedt indeholder mere energi end andre næringsstoffer. 1 gram fedt indeholder 38 kJ, og det er mere end dobbelt så meget som 1 gram kulhydrat eller 1 gram protein. Øl indeholder ikke fedt.

Alkohol tilhører de energigivende næringsstoffer. Et gram alkohol giver 30 kJ - lidt mindre end fedt og lidt mere end protein og kulhydrater.

Energiprocentfordeling i øl

Protein % Fedt % Kulhydrat % Alkohol %

Letøl 3 0 41 56

Pilsner 3 0 28 69

Guldøl 3 0 27 69

Luksusøl 3 0 30 68

Kilde: Levnedsmiddeltabellen, Fødevaredirektoratet, 1996

Sorry lidt svær at læse, er i et skema på hjemmesiden !

Edited by romeren
Link to comment
Share on other sites

Personligt synes jeg black russians er lidt harske - kan bedre lide det blandet op med lidt mælk til en white russian :4thumbup:

var i irland for nogle år tilbage og smagte bailey med mælk(half n half mener jeg) og damn, det er til at blive afhængig af! men er nu også en tilhænger af bailey og isterninger...

romeren - > de tal er da vist ikke helt rigtige?

http://www.vom.dk/index.php?id=14&mid=247

var lige ude i køleren og kigge. på mine carlsberg står der 38kcal per 100ml og eftersom der er 330ml i en dåse/flaske må det give 125,4kcal per øl...

Link to comment
Share on other sites

var i irland for nogle år tilbage og smagte bailey med mælk(half n half mener jeg) og damn, det er til at blive afhængig af! men er nu også en tilhænger af bailey og isterninger...

romeren - > de tal er da vist ikke helt rigtige?

http://www.vom.dk/index.php?id=14&mid=247

var lige ude i køleren og kigge. på mine carlsberg står der 38kcal per 100ml og eftersom der er 330ml i en dåse/flaske må det give 125,4kcal per øl...

romeren's data på energiindhold er sandsynligvis kJ, der jo er den gældende betegnelse for energi i fødevarer.

Dårlig salgstale:

Energiindholdet i øl er relativt lavt, sammenlignet med andre alkoholholdige drikkevarer, som f.eks. vin.
Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share