undlad dødløft?


fussy
 Share

Recommended Posts

Goddag MOL

Jeg træner fundaments træning for begyndere af TJ. De øvelser jeg udføre for tiden er:

Squat

Bænk

Skrå bænk

Rows

Militærpres

Chin ups

Jeg har undladt dødløft, da jeg ikke tror jeg kan udføre øvelsen korrekt... Jeg kan se i øvelsesbibloteket på getbig.dk, at squat også aktivere de samme muskler som dødløft. Kan jeg lave andre nemmere øvelser til at supplere? Jeg har kun en cykel, en bænk, en stang, et squat stativ og to håndvægte, til at træne med. I øjeblikket har jeg kun een benøvelse (squat), og jeg har rimelig svage ben, så jeg ville gerne være sikker på at de bliver stærkere :)

mvh christian

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dødløft er en meget simpel øvelse, du skal altså ikke være bange for at gå i gang med den uden instruktion. Se en bunke videoer på youtube og læs lidt om løftet, så er du kørende.

Selv dødløfter jeg ikke for tiden, men kører vægtløft-øvelser istedet. Det er vigtigt at have en dødløft-lignende øvelse med i sit program, om det så er den ene eller anden er efter behov/temperament. Af de varianter jeg lige kan komme på, på stående fod er alm. dødløft klart den mest ukomplicerede.

Den video forklarer og viser det fint.

Link to comment
Share on other sites

Dødløft er en meget simpel øvelse, du skal altså ikke være bange for at gå i gang med den uden instruktion. Se en bunke videoer på youtube og læs lidt om løftet, så er du kørende.

Selv dødløfter jeg ikke for tiden, men kører vægtløft-øvelser istedet. Det er vigtigt at have en dødløft-lignende øvelse med i sit program, om det så er den ene eller anden er efter behov/temperament. Af de varianter jeg lige kan komme på, på stående fod er alm. dødløft klart den mest ukomplicerede.

Den video forklarer og viser det fint.

Tak for svaret. Jeg vil tilføje dødløft til mit program igen...

God video

mvh christian

Link to comment
Share on other sites

Dødløft er ikke en øvelse, som behøver at bruges i træningen med særlig høj frekvens.

Konventionel dødløft er ikke en øvelse, som er nødvendig at udføre.

Mange af de rigtig dygtige coaches i USA (James Michael Smith, Buddy Morris, Mark McLaughlin ect.) er enige om at konventionel dødløft fra jorden ikke er hensigtsmæssigt til sportsatleter. De benytter istedet rackpulls fra knæskalen med en lav frekvens og en masse andre øvelser til at styrke ryggen såsom backraises med safetybar.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke er bange for at squatte, burde man heller ikke være bange for at dødløfte.

Squat er en meget vanskelige øvelse at udføre korrekt end dødløft. Den kræver at man kan holde spændingen i bughulen samtidig med at man er smidig og kan bøje korrekt i ben og hofter.

Dødløft er ikke helt så krævende mht smidighed og teknik. Samtidig trykker vægten ikke fra oven, så man kan nemmere komme væk fra den vist et løft kikser.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke er bange for at squatte, burde man heller ikke være bange for at dødløfte.

Squat er en meget vanskelige øvelse at udføre korrekt end dødløft. Den kræver at man kan holde spændingen i bughulen samtidig med at man er smidig og kan bøje korrekt i ben og hofter.

Dødløft er ikke helt så krævende mht smidighed og teknik. Samtidig trykker vægten ikke fra oven, så man kan nemmere komme væk fra den vist et løft kikser.

Jeg er helt uenig... Dødløft er imo et sværre løft!

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være du er uening. Men det er ikke interessant. Hvad er dine argumenter for at Dødløft er vanskeligere at udføre korrekt end squat?

Bemærk at der ikke er tale om "svært" i den forstand at det skulle være vanskeligere at squatte mange kg end at dødløfte mange kg.

Edited by Frank L
Link to comment
Share on other sites

Hej Fussy, jeg har heller ikke selv kørt dødløft som fast øvelse. Lidt af samme årsager som dig. Men det er sgu en god øvelse. Fandt selv en god artikel på getbig om korrekt teknik. Det er sgu egentlig simpelt nok. Så er enig med Frank L, er man ikke bange for squat, skal man heller ikke være bange for dødløft. Skal selvfølgelig bare tænke sig om og ikke køre alt for tungt til at starte med.

Junker

Edited by JUNKER
Link to comment
Share on other sites

Dødløft er en meget potent øvelse og skal derfor anvendes med omtanke.

Med god teknik og uden de værste biomekaniske skavanker, skulle der ikke være problemer i at anvende dødløft og dødløfts varianter i et fornuftigt træningsprogram.

Intensitet og set/rep parametre skal være fornuftigt struktureret, og man skal mærke efter hvad man kan restituere sig fra. Derudover ser jeg ikke de store problemer?

Bare fordi nogle få coaches med internet berømmelse vælger ikke at bruge øvelsen, gør ikke øvelsen til en dårlig idé.

Dødløft i forskellige varianter kan være et fantastisk værktøj i forbindelse med rehabilitering af skader.

Brug værktøjet med omtanke og det er fremragende.

Det der er "farligt" ved dødløft er at det virker som et forstørrelsesglas på kroppen. Har du problemer med din funktion eller biomekanik vil tunge dødløft, eller dødløft i træt tilstand afsløre dette ubarmhjertigt. Det kan man bruge til at styrke svagheder, eller træne op via dødløft med submax sæt med perfekt teknik, eller man kan pounde hjernedødt og få grimme skader.

The choice is yours :cool:

Link to comment
Share on other sites

Jeg troede jeg havde fået svar på mit spørgsmål :) Men jeg kan se at der er delte meninger her, dog ser det dog ud til at folk generelt mener dødløft er en god ide. Jeg har efterhånden også læst en del artikler der roser dødløft til skyerne...

Grunden til at jeg kan squate men ikke dødløfte, er at jeg har gået til genoptræning hos en fys som var helt vild med squat øvelsen. Jeg har prøvet at dødløfte men jeg har meget lange ben, og jeg syntes mine knæ kommer i vejen. Det er formentlig bare et spørgsmål om øvelse, men jeg har læst at det er et generelt problem for høje folk med lange ben.

mvh christian

Link to comment
Share on other sites

Bare fordi nogle få coaches med internet berømmelse vælger ikke at bruge øvelsen, gør ikke øvelsen til en dårlig idé.

Min overstående udtalelse omkring brugen af dødløft, taget fra de overnævnte coaches, var ikke ment, som en affejning af selve øvelsen. Der er mange andre dygtige strength coaches, som benytter det konventionelle dødløft, blandt andet Eric Cressey, Joe Defranco, John Davis ect.. Meningen med mit indlæg var blot at gøre opmærksom på at konventionel dødløft ikke er det endegyldige svar til at opnå verdensklasse styrke og at kunne mestre sin sportsgren.

Link to comment
Share on other sites

Dødløft er en meget potent øvelse og skal derfor anvendes med omtanke.

Med god teknik og uden de værste biomekaniske skavanker, skulle der ikke være problemer i at anvende dødløft og dødløfts varianter i et fornuftigt træningsprogram.

Intensitet og set/rep parametre skal være fornuftigt struktureret, og man skal mærke efter hvad man kan restituere sig fra. Derudover ser jeg ikke de store problemer?

Bare fordi nogle få coaches med internet berømmelse vælger ikke at bruge øvelsen, gør ikke øvelsen til en dårlig idé.

Dødløft i forskellige varianter kan være et fantastisk værktøj i forbindelse med rehabilitering af skader.

Brug værktøjet med omtanke og det er fremragende.

Det der er "farligt" ved dødløft er at det virker som et forstørrelsesglas på kroppen. Har du problemer med din funktion eller biomekanik vil tunge dødløft, eller dødløft i træt tilstand afsløre dette ubarmhjertigt. Det kan man bruge til at styrke svagheder, eller træne op via dødløft med submax sæt med perfekt teknik, eller man kan pounde hjernedødt og få grimme skader.

The choice is yours :cool:

Jeg kan godt se hvad du mener, men hvad vil du så tilråde mig? Få en fys til at lære mig øvelsen korrekt?

mvh christian

Link to comment
Share on other sites

Jeg troede jeg havde fået svar på mit spørgsmål :) Men jeg kan se at der er delte meninger her, dog ser det dog ud til at folk generelt mener dødløft er en god ide. Jeg har efterhånden også læst en del artikler der roser dødløft til skyerne...

Grunden til at jeg kan squate men ikke dødløfte, er at jeg har gået til genoptræning hos en fys som var helt vild med squat øvelsen. Jeg har prøvet at dødløfte men jeg har meget lange ben, og jeg syntes mine knæ kommer i vejen. Det er formentlig bare et spørgsmål om øvelse, men jeg har læst at det er et generelt problem for høje folk med lange ben.

mvh christian

Jeg er relativt høj og har lange ben, øvelsen er den øvelse jeg er stærkest i.

Find en kompetent træner der kan vise dig øvelsen. Så vil du også kunne dødløfte med fin stil.

Husk også der er et utal af varianter, det handler bare om at finde de varianter der er gavnlige for netop dig.

MOL er en god ressource for at finde kompetente folk i nærområdet der kan lære dig øvelsen.

Derudover kan man uploade klip af sig selv og få kompetent kritik af sin form på MOL.

Link to comment
Share on other sites

Min overstående udtalelse omkring brugen af dødløft, taget fra de overnævnte coaches, var ikke ment, som en affejning af selve øvelsen. Der er mange andre dygtige strength coaches, som benytter det konventionelle dødløft, blandt andet Eric Cressey, Joe Defranco, John Davis ect.. Meningen med mit indlæg var blot at gøre opmærksom på at konventionel dødløft ikke er det endegyldige svar til at opnå verdensklasse styrke og at kunne mestre sin sportsgren.

True!

Man skal altid se på fordele og ulemper i forhold til sin situation som coach og ens atleters forudsætninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg troede jeg havde fået svar på mit spørgsmål :) Men jeg kan se at der er delte meninger her, dog ser det dog ud til at folk generelt mener dødløft er en god ide. Jeg har efterhånden også læst en del artikler der roser dødløft til skyerne...

Der findes mange veje til at opnå et ønsket resultat.

Training is efficient if the highest sports result is archived with the least expense of time and energy.

Link to comment
Share on other sites

Min overstående udtalelse omkring brugen af dødløft, taget fra de overnævnte coaches, var ikke ment, som en affejning af selve øvelsen. Der er mange andre dygtige strength coaches, som benytter det konventionelle dødløft, blandt andet Eric Cressey, Joe Defranco, John Davis ect.. Meningen med mit indlæg var blot at gøre opmærksom på at konventionel dødløft ikke er det endegyldige svar til at opnå verdensklasse styrke og at kunne mestre sin sportsgren.

Jeg er ikke på noget serligt højt niveau... Kunne bare godt tænke mig at veje lidt mere ;)

mvh christian

Link to comment
Share on other sites

Jeg er relativt høj og har lange ben, øvelsen er den øvelse jeg er stærkest i.

Find en kompetent træner der kan vise dig øvelsen. Så vil du også kunne dødløfte med fin stil.

Husk også der er et utal af varianter, det handler bare om at finde de varianter der er gavnlige for netop dig.

MOL er en god ressource for at finde kompetente folk i nærområdet der kan lære dig øvelsen.

Derudover kan man uploade klip af sig selv og få kompetent kritik af sin form på MOL.

Det er et godt råd! Jeg vil prøve at lære øvelsen af en der kan den :)

mvh christian

Link to comment
Share on other sites

Mener også du skal have dødløft med i dit program. Øvelsen giver uden tvivl masser af råstyrke noget som kun er en fordel i de fleste sportsgrene samtidig er hypertrofi responset ikke så stort. Så det kan lade sig gøre at blive stærk uden at blive stor (reversal styrken bruges stort set ikke i dødløft) Læs her hvad Pavel Tsatoulin siger om dødløft vs squat:

T: In your book and video Power to the People!, you talk a lot about two lifts — the deadlift and the all-but-forgotten bent press, or side press. Why the emphasis on those two lifts?

Pavel: The deadlift is the working class answer to the squat. The squat is a wonderful exercise, but it’s like a clean and jerk. You just don’t go out and learn to squat on your own. People complain about their blown out knees and their hurt backs. The proper squatting form that involves keeping your shins vertical, keeping the normal curve in the spine, not letting the knees bow in, keeping the whole body under tension, etc., it’s something that takes a lot of time to learn.

Most squatters don’t have the slightest clue how to carry the bar on their backs. It kills their wrists and it kills their shoulders. So the squat is a great exercise, but just like you don’t learn how to do gymnastics by yourself, you don’t learn how to squat without expert hands-on instruction. It can take years to learn. Besides, it requires a power rack and a spotter. Rephrase that, it requires a competent spotter.

With the deadlift on the other hand, you can drop the bar if you want to. You don’t need a spotter or a power rack. It’s also a much more natural movement. In our ontogenesis or development, there’s a reflex for the deadlift; it’s just extending your body. It’s very quick and easy to learn and it’s a skill you use everyday. Plus, you work more muscle groups. You work your shoulder girdle, your traps, your biceps, your forearms and your grip. Also, for athletes from sports where hypertrophy in the legs is not recommended, the deadlift is a great exercise. UFC champ Ken Shamrock is among the smart combat athletes who chose the dead over the squat.

If you are a bodybuilder and your legs are your strong body part, consider deads as your only leg exercise. I coached Jim Wilke, who went on to become one of the top natural bodybuilders in Minnesota, and it worked like a charm for him.

Link to comment
Share on other sites

Dødløft er ikke en øvelse, som behøver at bruges i træningen med særlig høj frekvens.

Konventionel dødløft er ikke en øvelse, som er nødvendig at udføre.

Mange af de rigtig dygtige coaches i USA (James Michael Smith, Buddy Morris, Mark McLaughlin ect.) er enige om at konventionel dødløft fra jorden ikke er hensigtsmæssigt til sportsatleter.

Interessant. :smile: Syens alle på Mol altid har omtalt dødløft som et must uanset hvem man er. Men hvad er begrundelsen for at den ikke er hensigtmæssig til sportsatleter?

Link to comment
Share on other sites

Interessant. :smile: Syens alle på Mol altid har omtalt dødløft som et must uanset hvem man er. Men hvad er begrundelsen for at den ikke er hensigtmæssig til sportsatleter?

Grunden til at de fleste debatørere på MOL advokerer det koventionelle dødløft, som den endegyldige sandhed er at de ikke bevæger sig udenfor getbig.dk, motion-online.dk og bodyzone.dk for at ekspandere deres viden til noget udover de kedelige dogmer, som tit og ofte ses herinde. Myter trives i nogle tilfælde også godt på motion-online.

I det nedstående forklarer James Michael Smith mig selvsamme spørgsmål, som du netop har stillet mig.

David, pulling from the floor demands a higher level of technical efficiency. For this reason, I deem pulling from the floor unecessary as the additional time and energy needed to instruct and allow for the athlete's to develop, and continue to develop, form has no correlation to sport form development.

En stærk veludviklet bagkæde, inkl. hele ryggen, kan opnåes ved mange andre øvelser en ved det konventionelle dødløft.

Det er simpelthen intet andet end et MOL dogme at alm. dødløft er et must hvis man vil være stor og stærk.

Dette betyder dog ikke at man ikke bør dødløfte, som sportsatlet. Som tidligere nævnt er der mange andre anerkendte coaches, som benytter det konventionelle dødløft. Min pointe er blot at, konventionel dødløft ikke er et must og at man sagtens kan undvære øvelsen og opnå samme kvaliteter ved brug af andre øvelser. Der er mange veje til Rom. :wink:

Link to comment
Share on other sites

David, pulling from the floor demands a higher level of technical efficiency.

I forhold til hvad?

Hvis det er set i forhold til squatvarianter, synes jeg udsagnet er tyndt. Det samme, hvis det er set i forhold til rack pulls.

Det afhænger i høj grad af, hvad den enkelte atlet er bygget til. Det overser den rigtige coach helt, som jeg ser det.

Link to comment
Share on other sites

I forhold til hvad?

Hvis det er set i forhold til squatvarianter, synes jeg udsagnet er tyndt. Det samme, hvis det er set i forhold til rack pulls.

Det afhænger i høj grad af, hvad den enkelte atlet er bygget til. Det overser den rigtige coach helt, som jeg ser det.

I forhold til at han i forvejen ikke mener at dødløft bør indgå i træningen særlig hyppigt, som han mener at benbøj bør.

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at de fleste debatørere på MOL advokerer det koventionelle dødløft, som den endegyldige sandhed er at de ikke bevæger sig udenfor getbig.dk, motion-online.dk og bodyzone.dk for at ekspandere deres viden til noget udover de kedelige dogmer, som tit og ofte ses herinde. Myter trives i nogle tilfælde også godt på motion-online.

I det nedstående forklarer James Michael Smith mig selvsamme spørgsmål, som du netop har stillet mig.

En stærk veludviklet bagkæde, inkl. hele ryggen, kan opnåes ved mange andre øvelser en ved det konventionelle dødløft.

Det er simpelthen intet andet end et MOL dogme at alm. dødløft er et must hvis man vil være stor og stærk.

Dette betyder dog ikke at man ikke bør dødløfte, som sportsatlet. Som tidligere nævnt er der mange andre anerkendte coaches, som benytter det konventionelle dødløft. Min pointe er blot at, konventionel dødløft ikke er et must og at man sagtens kan undvære øvelsen og opnå samme kvaliteter ved brug af andre øvelser. Der er mange veje til Rom. :wink:

Det var da noget af en generalisering! :nonono:

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share