Bryst/mavetræning hjemme ?


Renet
 Share

Recommended Posts

Jeg har ikke rigtig tid til at gå i træningscenter. Så jeg ville lige høre hvordan man kan træne mave og brystmuskler, når det skal foregå i hjemmet ?

Er der nogle øvelser der er specielt gode, eller skal man have fat i en "Total gym" maskine, nogle håndvægte eller lignende ? Kan man overhovedet træne fx brystmuskler med håndvægte ?

Vil nemlig gerne gøre lidt mere end det løb det blir' til nu samt nogle armstrækkere i ny og næ.

Er ny indenfor faget, så alle råd påskønnes. :)

René

Edited by Renet
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke rigtig tid til at gå i træningscenter. Så jeg ville lige høre hvordan man kan træne mave og brystmuskler, når det skal foregå i hjemmet ?

Er der nogle øvelser der er specielt gode, eller skal man have fat i en "Total gym" maskine, nogle håndvægte eller lignende ? Kan man overhovedet træne fx brystmuskler med håndvægte ?

Vil nemlig gerne gøre lidt mere end det løb det blir' til nu samt nogle armstrækkere i ny og næ.

Er ny indenfor faget, så alle råd påskønnes. :)

René

Er der nogle grund til at du kun vil træne bryst og mave :S, lyder lidt mærkeligt ;)

du kan godt træne bryst med håndvægte, men kræver en bænk af en art, så der kan du evt. være opfindsom :)

men tror du vil få mere ud af at starte i et center.

Link to comment
Share on other sites

Det med centeret er netop problemet. Jeg har ikke tid, og får ikke taget mig sammen til at komme derhen når der endelig er tid.

Grunden til mave/bryst er fordi jeg gerne vil ha' "strammet lidt op", da det løbetræning og. lignede jeg dyrker ikke rigtig virker på de punkter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke rigtig tid til at gå i træningscenter. Så jeg ville lige høre hvordan man kan træne mave og brystmuskler, når det skal foregå i hjemmet ?

Er der nogle øvelser der er specielt gode, eller skal man have fat i en "Total gym" maskine, nogle håndvægte eller lignende ? Kan man overhovedet træne fx brystmuskler med håndvægte ?

Vil nemlig gerne gøre lidt mere end det løb det blir' til nu samt nogle armstrækkere i ny og næ.

Er ny indenfor faget, så alle råd påskønnes. :)

René

Tjek disse links ud

Træningskort - egen kropsvægt

Et styrkeprogram til alle

Komplet træning med håndvægte¨

Træn hele kroppen!

Link to comment
Share on other sites

Vigtigheden af at du træner hele kroppen kan ikke stresses nok... Hvis du nøjes med at træne forsiden af kroppen kan du komme til at få æstetiske problemer såvel som problemer med core styrke / holdning.

Der findes så mange gutter der bare træner rent disko til forsiden af kroppen og går rundt krumryggede og ligner klokkeren fra notredame.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene, jeg vil tjekke de links ud. :)

Jeg har overvejet lidt at skaffe sådan en "Total Gym" bænk/maskine ting, netop fordi man der skulle kunne træne mere varieret.

Nogen der har erfaringer i den retning ?

René

Sådan en fra tvshop? Hvis det er tilfældet, så spar hellere dine penge og læs lidt dybere i Kekis indlæg.

Link to comment
Share on other sites

ja hvis man vil ligne chuck norris er en total gym sikkert rigtig god, men jeg er nu ikke videre imponeret over norris fysik!!! :wink:
Ahh, vil nu sige at den kære Norris er rimelig pænt trænet, i forhold til hans alder og uden andre hjælpemidler end maskinerne.. :)~

Chuck Norris bruger ikke total gym.

Hold jer fra det produkt med mindre formålet skulle være at bruge pengene så hjernedødt som muligt, hvis det er tilfældet kan du få en PM med mit kontonummer og overføre dem direkte det vil være cirka lige så formålstjenstligt.

Link to comment
Share on other sites

Du kunne overveje at søge lidt efter og kikke på forsiden efter øvelser med kropsvægt, og hjemme/home gym.

Man kan sagtens bygge et ordetligt program forløb der kan give glimrende resultater op på bodyweight øvelser; I reglen er det dog mere krævende, hårdere, langsommere, og måske knapt så forpligtende som hvis du starter ud med et besøg i et godt center; ikke destomindre er der mange der har gjort det, og det lader sig sagtens gøre(det gælder også hjemme træning):

Hvis kropsøvelser er valget, vil jeg anbefale dig at se nærmere på følgende, hvilke jeg alle selv kan stå inde for:

Pavel Tsatsouline's - The Naked Warrior (se evt også artikler på dragondoor.com)

Alt af, Coach Sommer's.

Scot Sonnon's - Prasara™: Flow Without Thought™

Brooks Kubik's - Dinosaur Bodyweight Training

Ross Enamait's - Underground Guide To Warrior Fitness

Alwyn Cosqrove's - http://www.elitefts.com/documents/body_barbell.htm

Mike Mahler's artikler om selv samme - www.mikemahler.com

Scrapper - http://www.trainforstrength.com/

Matt Furey's - combat conditionin

beastskills - http://www.beastskills.com/index.htm

Istedet for at suplere med ekstra vægt (ikke at der er noget i vejen med det.) - så ville jeg typisk i denne form for træning vælge at progressere efter sværhedsgrad/form: (Dette er iøvrigt en metode jeg normalt anbefaler generelt til mavetræning, da mange vægtbelastede maveøvelser IMO ikke falder lænderyggen naturligt):

I praksis vil det sige man starter med en øvelse, og når man kan lave reps "nok" i perfekt form går man videre til den næste; eller hvordan man nu vælger at progressere, sagt anderledes en given sværhedsgrad matcher en given intensitet, præcist som vi kender det fra vægtene.

Jeg kan give et direkte eksempel som jeg selv har brugt til at øge presse evenen, jeg mener iøvrigt eksemplet vil være bedre end mange andre presseøvelser:

Half dive bomber w. elevated hands (en øvelse ALLE vil kunne lave) ->

Half dive bomber ->

Half dive bomber på et ben ->

Elevated half dive bomber ->

Håndstand ->

Håndstand m. shuffle mod væggen ->

Handstand pushups ->

Handstand pushups fra afslappet position ->

Handstand pushups onearm emps.->

Som man ser er det ikke nødvendigvis smartest at blive ved med at øge intensiteten i samme øvelse, men lade en ny "sværre" øvelse tage over; JVF: teorierne (effaringerne) med conjugate periodisering, skulle der ikke være noget problem med dette rent fysiologiskt. En anden fordel er at man kan se frem til variation, hvilket er ret vigtigt målgruppen taget i betragtning.

Der vil med sikkerhed ikke skulle flere skulder øvelser til; måske ikke engang flere presseøvelser, alt efter hvor religiøs man nu er; Jeg stemmer for få men gode øvelser, igen målgruppen i mente!

En lignende ting kan benyttes til benene hvor målet IMO "burde" være pistols; antallet af øvelser der kan føre derhen er osse mange (se nævnte litteratur for inspiration.) - jeg ville så vælge at sætte disse øvelser i række følge efter sværhedsgrad, hvor personen "kun" skal udføre en øvelse; Etc. ville det være et valg mellem Step-ups, Knæbøjninger eller næste skridt alt efter hvor man er.

Jeg behøver vel heller ikke sige, at de bøger og videoer jeg nævner ovenover vil være en langt bedre (og billigere) inverstering end en totalgym (noget jeg ikke personligt vil anbefale dig at købe - MZ nævner den kort her http://www.motion-online.dk/diverse/udstyr...er_fra_tv-shop/ )

Hvis du ikke kun vil træne med kropsøvelser, så kommer du langt med noget af følgende udstyr:

1. En kettlebell (se kettlebells.dk)

2. Ringe, (jeg kan anbefale og bruger selv disse http://www.ringtraining.com/)

3. En vægtstang med nogle tunge skiver, vel en 100-150 kg burde holde et stykke tid alt efter dit udgangs punkt, her kan det muligvis gå med noget lidt billigere, men jeg ville ikke ty direkte til tv-shop-diskount; omkring en tusindkrone seddel burde en sådan kunne findes til, ellers led efter en brugt.

4. Justerbare håndvægte (se feks http://www.motion-online.dk/diverse/udstyr/multihaandvaegte/ )

6. En pind at hænge i.

7. Et dipstativ, eller andet der kan bruges hertil, feks et par stole, et par savbukke, eller bare et par borde eller andet der kan bruges...

3. Et sjippetorv (et thai sjippe torv kan anbefales.)

Hvis du vælger noget af det her udstyr skal du selvfølgelig sætte dig ind i at bruge det rigtigt, og få lavet et ordentligt program:

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share