Der er så meget jeg ikke forstår


jarvig13
 Share

Recommended Posts

Medicinerne har helt sikkert ikke 60 i gennemsnit..., mens fodboldspillere faktisk ikke har et imponerende højt kondital..!!

Det kommer vel an på hvad man mener med et imponerende højt kondital. Første hit jeg fandt ved en hurtig søgning på en artikeldatabase rapporterede kondital 66 for nogle spanske liga spillere - det synes jeg er ganske pænt.

Og noget helt andet er, at konditallet nok nærmere afspejler det aerobe arbejdskrav i fodbold, fremfor at sige noget om spillernes "form".

PS: mit gæt er at medicinstuderenes konditals i gennemsnit ligger omkring 40.

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ekstra sok for at se pop ud. Aha :blink:. Ronaldo taper sin fod op, det har ikke skide meget med en sok eller "pop" at gøre. Og så er fodboldstøvler totalt ligegyldige, de skal bare tjene penge ind til fabrikanterne. 1/100 sekund på 100 m betyder intet på en fodboldbaner, hvor du stort set aldrig spurter mere end 10-20 meter. Man spurter i ryk.

Din sammeligning med cykelløb giver selvsagt ingen mening.

Mht fysikken i fodbold: jeg er glad for, at fodbolden ikke har udviklet sig til en atletikgren med 100 % fokus på det fysiske. Jeg vil se god bold og tekniske spillere. Fysikken må gerne være et redskab hertil, men ikke mere. Jeg savner de tider, hvor småfede typer som Platini og the big Diego dominerede.

Jeg er helt på linje med Paven på samtlige punkter i diskusionen.

Link to comment
Share on other sites

Ekstra sok for at se pop ud. Aha :blink:. Ronaldo taper sin fod op, det har ikke skide meget med en sok eller "pop" at gøre. Og så er fodboldstøvler totalt ligegyldige, de skal bare tjene penge ind til fabrikanterne. 1/100 sekund på 100 m betyder intet på en fodboldbaner, hvor du stort set aldrig spurter mere end 10-20 meter. Man spurter i ryk.

Din sammeligning med cykelløb giver selvsagt ingen mening.

Mht fysikken i fodbold: jeg er glad for, at fodbolden ikke har udviklet sig til en atletikgren med 100 % fokus på det fysiske. Jeg vil se god bold og tekniske spillere. Fysikken må gerne være et redskab hertil, men ikke mere. Jeg savner de tider, hvor småfede typer som Platini og the big Diego dominerede.

Jeg er helt på linje med Paven på samtlige punkter i diskusionen.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer vel an på hvad man mener med et imponerende højt kondital. Første hit jeg fandt ved en hurtig søgning på en artikeldatabase rapporterede kondital 66 for nogle spanske liga spillere - det synes jeg er ganske pænt.

Og noget helt andet er, at konditallet nok nærmere afspejler det aerobe arbejdskrav i fodbold, fremfor at sige noget om spillernes "form".

PS: mit gæt er at medicinstuderenes konditals i gennemsnit ligger omkring 40.

Og det vælger du ukritisk at forelægge boardet på trods af de store variationer i arbejdskrav over position og liga?? Nu er La Liga vel også en anelse foran vores egen superliga?

Link to comment
Share on other sites

Teknisk og taknisk helt sikkert, men tror nu ikke kondition og fysisk er den store forskel.

Bare for eksemplets skyld nævner jeg den spanske lige overfor den engelske!! Det er jo en verden til forskel!! Puyol (central forsvarsspiller i Barca) kunne aldrig blive midterforsvar i en engelsk topklub!

Link to comment
Share on other sites

øh hvorfor ? :blink:

fordi den engelske liga er fysisk præget, hvor den spanske og italienske et teknisk præget. og dermed er spillet forskelligt og selvsagt også spillerne...

en spansk forsvarstekniker på 70kg, vil unægtelig få det svært mod en fysisk stærk angriber på 85kg...

en af grundene til fck's nuværrende success skyldes at gravgaard og hangeland er så fysisk stærke at angriberne har svært ved at beholde boldkontakten i længere tid at gangen

Link to comment
Share on other sites

fordi den engelske liga er fysisk præget, hvor den spanske og italienske et teknisk præget. og dermed er spillet forskelligt og selvsagt også spillerne...

en spansk forsvarstekniker på 70kg, vil unægtelig få det svært mod en fysisk stærk angriber på 85kg...

en af grundene til fck's nuværrende success skyldes at gravgaard og hangeland er så fysisk stærke at angriberne har svært ved at beholde boldkontakten i længere tid at gangen

Ja, for Puyol falder jo helt igennem, når han spiller internationalt for Barca og Spanien :blink: .

For det første er Puyol ok stærk fysisk, for det andet består forsvarsspil i SÅ meget andet end fysik. Man kan opveje for meget med en god spilforstålse. Du kan gennem historien finde masser af forsvarsstjerner, der ikke havde en vild fysik, men som spillede på andre faktorer.

Cannavaro blev for et par sæsoner siden kåret til verdens bedste spiller - han er 175 høj og vejer ikke ret meget. Og han første da Italien til et vm-sejr, hvor han bla stod over for at par store franske angribere.

Link to comment
Share on other sites

Cannavaro blev for et par sæsoner siden kåret til verdens bedste spiller - han er 175 høj og vejer ikke ret meget. Og han første da Italien til et vm-sejr, hvor han bla stod over for at par store franske angribere.

det er jo lige netop charmen ved fodbold!

meget teknisk præget hold kan sagtens vinde over et mere fysisk præget hold og selvfølgelig også omvendt.

Nu tog jeg ikke stilling til Puyol, men fodboldspillere generelt også fysik i deres reskeptive liga'er...

for det andet består forsvarsspil i SÅ meget andet end fysik. Man kan opveje for meget med en god spilforstålse. Du kan gennem historien finde masser af forsvarsstjerner, der ikke havde en vild fysik, men som spillede på andre faktorer.

- jeg er selv gammel forsvarsklippe så det ved jeg udemærket. men fx spilleforståelse er jo mere kendetegnet en god fodboldspiller end en decideret forsvarsspiller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share