Der er så meget jeg ikke forstår


jarvig13
 Share

Recommended Posts

Det er vel netop derfor tråden hedder "der er så meget jeg ikke forstår". Han søger svar, han stiller spørgsmål, og forklare hans baggrund for at de spørgsmål er fremkommet. Åbenbart i følge dig fordi han drager fejlkonklusioner, ud fra minimal viden, og bygger oven på dem. Så forklar ham hvordan verden egentlig hænger sammen i stedet for folk bare sviner hans indlæg til. Pænt ringe debat stil i denne tråd (altså ikke kun dig, pave) :nono:

Jeg kan iøvrigt ikke selv bidrage med noget begavet svar :smile:

Jeg bliver lidt provokeret af det, det skal jeg gerne vedstå. Jeg synes, det er tyndt at komme med sådan en hetz, når man åbenlyst ikke rigtigt er inde i gamet eller har prøvet det på egen krop. Jeg har jo ikke selv de vises sten, det er netop det, jeg vil frem til.

Jo mere jeg snakker med trænere for ungdomshold (klub og landshold), jo mere finder jeg ud af, hvor lidt man egentlig ved ifht de fagfolk, der lever og ånder for trænerfaget. De har sgu styr på deres ting! Og så provokerer det mig, at der sidder en gut på nettet og skriver side op og ned om hvor grotekst ringe angribere er til off side, helt ærligt :wink:.....

Lidt mere ydmyghed. En god ven af mig, der ved rigtig meget om fodbold, skrev engang en klumme, der hed "jeg ved intet om fodbold", det er indsigt - at holde sig ydmyg til noget så komplekst som psykologi, taktik og optimering af disse, når man ikke er inde i gamet.

Edited by Paven
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er vel netop derfor tråden hedder "der er så meget jeg ikke forstår". Han søger svar, han stiller spørgsmål, og forklare hans baggrund for at de spørgsmål er fremkommet. Åbenbart i følge dig fordi han drager fejlkonklusioner, ud fra minimal viden, og bygger oven på dem. Så forklar ham hvordan verden egentlig hænger sammen i stedet for folk bare sviner hans indlæg til. Pænt ringe debat stil i denne tråd (altså ikke kun dig, pave) :nono:

Jeg kan iøvrigt ikke selv bidrage med noget begavet svar :smile:

Måske det er fordi Jarvig så skråsikkert tordner mod angriberne. Har man dyrket en eller anden form for elite holdsport ved man at det altså ikke forholder sig som Jarvig skriver. Der er ufatteligt mange faktorer der gør sig gældende i forhold til angrebssystemer, positioner på banen og tankegang.

Link to comment
Share on other sites

At få svar?

Der er nogle kulturforskelle på forskellige idrætsgrene der ikke umiddelbart giver mening.

F.eks. at man i nogle idrætsgrene er tudeprinsesser, hvor folk i amerikansk fodbold har spillet med brækkede arme og i australsk fodbold med halvt afrevne ører, kan man nogen gange undres årsagerne til afbud fra fodboldspillere til vigtige kampe.

Forskellen på Basketballspillere i Danmark og Håndboldspillere er også mærkbar.

Håndboldspillere er 200gange mere hårde og træner langt mere disciplineret og mere fysisk end basketspillere. hvorfor?

man kan vinde utroligt meget ved mere fysisk træning og mere hårdhed i basketball.

Hvorfor er så mange håndboldspillere så så tykke? Det er på ingen måde en provokation, forstår og interesserer mig ikke for håndbold, men der er da ikke mange andre sportsgrene hvor en overvægtig person som fx Joakim Boldsen kan være topspiller?

(Diverse blockere i nfl undtaget)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er så mange håndboldspillere så så tykke? Det er på ingen måde en provokation, forstår og interesserer mig ikke for håndbold, men der er da ikke mange andre sportsgrene hvor en overvægtig person som fx Joakim Boldsen kan være topspiller?

(Diverse blockere i nfl undtaget)

Nu har Joachim Boldsen ikke ligefrem ry for at være den mest seriøse håndboldspiller. Han havde så sent som sidste VM et stort problem med formen, så han ikke kunne spille så mange minutter af gangen. Tilgengæld har han et stort talent og kunne måske have drevet det endnu videre hvis han havde været mere seriøs.

Link to comment
Share on other sites

Nu har Joachim Boldsen ikke ligefrem ry for at være den mest seriøse håndboldspiller. Han havde så sent som sidste VM et stort problem med formen, så han ikke kunne spille så mange minutter af gangen. Tilgengæld har han et stort talent og kunne måske have drevet det endnu videre hvis han havde været mere seriøs.

Men jeg kan da også huske at de fleste på damelandsholdet på et tidspunkt havde ordentlige madarme og tykke ben (rikke hørlykke undtaget) muligvis buff, men med en temmeligt høj fedt%. Lidt aLa Jennifer Capriati i hendes anden karriere...

Link to comment
Share on other sites

Men jeg kan da også huske at de fleste på damelandsholdet på et tidspunkt havde ordentlige madarme og tykke ben (rikke hørlykke undtaget) muligvis buff, men med en temmeligt høj fedt%. Lidt aLa Jennifer Capriati i hendes anden karriere...

Helt enig, generelt ser damehåndbold spillere en del mindre fit ud end fx spillerne fra den amerikanske liga i kvindebasket. Iøvrigt mener jeg ikke man skal sammenligne herrehåndbold med kvindehåndbold, du sidder vel ikke og sammeligner kvindefodbold med herrefodbold :smile:

Link to comment
Share on other sites

Men jeg kan da også huske at de fleste på damelandsholdet på et tidspunkt havde ordentlige madarme og tykke ben (rikke hørlykke undtaget) muligvis buff, men med en temmeligt høj fedt%. Lidt aLa Jennifer Capriati i hendes anden karriere...

Jeg erindrer ikke at nogle af tøserne på landsholdet nogensinde har været overvægtige. Tværtimod.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, generelt ser damehåndbold spillere en del mindre fit ud end fx spillerne fra den amerikanske liga i kvindebasket. Iøvrigt mener jeg ikke man skal sammenligne herrehåndbold med kvindehåndbold, du sidder vel ikke og sammeligner kvindefodbold med herrefodbold :smile:

Slet ikke, kun deres fysiske form! Sådan en som Klaus brun (Jørgensen?) var da også totalt tøndeformet, og der skal da godt nok nogen kcal i kæften for at opretholde sådan en dunk som proffesionel sportsmand, ihvertfald med den træningsmængde jeg forestiller mig de udsættes for?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg giver jarvig ret på mange måder. Jeg ved ikke om det der med offside er rigtigt, men noget andet jeg har bemærket er:

Tag Christiano Ronaldo, han spiller i nikes letvægts støvler, om hvilke Nike hævder at man bliver en hundrede del hurtigere på 100 meter. Nike bruger en masse energi og forskning på at udvikle en støvle, der er så let, at man bliver hurtigere. Det Christiano Ronaldo så gør, det er at tage et par ekstra sokker udenover hans i forvejen tunge fodboldbold strømper. De ekstra sokker er fordi han gerne vil se pop ud. Det er ser fedt ud, når han løber hurtigt. Det synes jeg er ret uprofessionelt. Sammenlign det med reaktionenen på Lance Armstrong 12 g for lette cykel i Tour De France 2005. Ingeniørene blev svinet fordi stellet kunne have blevet stivere, hvis de 12 g, var blevet udnyttet.

Tag på AGF's første hold. De havde været til en VO2max test oppe på idrætsfysiologisk institut. Gennemsnittet i truppen lå slutningen af 50'erne. Gennemsnittet af mandlige medicin studerende på aarhus universitet ligger på 60, så der er lidt at sammenligne med.

Det synes jeg er for dårligt, taget i betragtning af at de lever af bl.a. at løbe. Det er så let at træne sin kondition, så det i hvert fald er iorden, hvorfor så ikke gøre det?

Så forstår jeg heller ikke hvordan Christian Poulsen kan finde på at slå en modspiller 1 min før tid. Man kan altid sige at man er oppe og køre og temperamentet løber af med en. Men forhelved de er professionelle, de må kunne sætte sig ud over sådan noget.

Hvad er det der sker, når fodboldspiller ligger ned og ømmer sig. En dommer kan ikke dømme noget med tilbagevirkende kraft. De får ikke noget ud af det, udover at spillet bliver stoppet, så de kan få en pause. Derimod mister holdet en spiller, de ville have mere gavn af, hvis han rejste sig op og løb efter den bold, han lige havde tabt.

Link to comment
Share on other sites

Tag på AGF's første hold. De havde været til en VO2max test oppe på idrætsfysiologisk institut. Gennemsnittet i truppen lå slutningen af 50'erne. Gennemsnittet af mandlige medicin studerende på aarhus universitet ligger på 60, så der er lidt at sammenligne med.

Det nægter jeg at tro på! før du viser en pålidelig kilde. Begge talværdier virker meget urealistiske! medmindre det drejer sig om medicinsk løbeklub mod samtlige AGF målmænd...

Link to comment
Share on other sites

Jeg erindrer bare et TV2 sportsgallashow halløj hvor de alle sammen havde gallakjoler på, og syns alle på nær Hørlykke havde fede umarkerede arme!

Nu ved jeg ikke, hvordan du vurderer fede umarkerede arme, men det er ikke mit indtryk.

Men hvad du skal tænke på er at håndbold er en meget fysisk kontaktsport, hvor man specielt i forsvaret ikke kan klare sig uden en hvis fysisk styrke, hvorimod det at løbe hurtigt er godt i kontrafasen, men ellers ikke så vigtigt, derfor er det nok bedre at veje 5kg for meget end 5kg for lidt.

Med hensyn til basketball i Danmark, så er den som udgangspunkt ikke en kontaktsport. Det er selvfølgelig i praksis ikke rigtigt, men det er stadig en forskel i forhold til håndbold, der på alle måder er anset som værende en kontaktsport. Derfor er styrketræning højere prioriteret i håndbold. Derudover så er basketball nok ikke så proffesionelt styret som håndbold, så den organiserede træning, stopper nok efter selve basketball-træningen, hvor styrketræningen så er overladt til den enkelte spiller og dennes lyst.

Link to comment
Share on other sites

Et andet aspekt i diskussionen er selve livsstilen.

Det er mit indtryk at fodboldspillere - også i den højeste elite - slet ikke tilnærmelsesvist lever samme seriøse liv mht kost og hvilke mv. som i andre sportsgrene.

I betragtning af lønniveauet blandt de bedste, undrer det mig voldsomt at fodboldspillere går i byen, spiser useriøst m.v.

Hvis vi ser på hvordan atletik-udøvere, tennisspillere, cykelryttere m.v. lever - og sammenligner med fodboldspillere, er det jo 2 helt forskellige verdener.

Hvordan kan det være?

Jeg ved at i nogle italienske topklubber har man en mere seriøs indgang til dette (Juventus og Milan), men generelt set virker det som om fodboldspillere er til træning - og efter træning lever de som de har lyst til - laver deres egen mad, har generel ringe viden om kost og ernæring m.v.

En cykelrytter ved nøjagtigt hvad han hælder i kæften, og hvorfor. Ligeledes atletik-udøverer m.v.

Link to comment
Share on other sites

I betragtning af lønniveauet blandt de bedste, undrer det mig voldsomt at fodboldspillere går i byen, spiser useriøst m.v.

Hvis vi ser på hvordan atletik-udøvere, tennisspillere, cykelryttere m.v. lever - og sammenligner med fodboldspillere, er det jo 2 helt forskellige verdener.

Hvordan kan det være?

Jeg tror det skyldes at indflydelsen af dårlig kost, byture o. lign. er langt sværere at måle og har sværere ved at komme til udtryk hos fodboldspillere end hos udøvere af indivduelle og ikke så tekniske sportsgrene.

Hvis Tyson Gay (100 meter løber :wink) går i byen hver uge og kun spiser flæskesteg, vil hans resultater hurtigt blive derefter. En fodboldspillers hold kan imidlertid sagtens vinde selvom en enkelt spiller falder lidt af på den. Han kan også score et mål og lave tre flotte driblinger, selvom han har været i byen sidste fredag.

Det er altså IMO en kombination af at fodboldspillere er afhængig af holdet, og dermed bliver en spillers svingende præstation ikke så målbar. Desuden vil en teknisk dygtig fodboldspiller stadig være teknisk dygtig selvom han er i dårlig form.

Når det så er sagt tror jeg nu mange fodboldspillere er ekstremt seriøse med deres træning og kost, men giver dig ret i at det virker mindre udtalt end, hvad man oplever inden for eksempelvis atletik.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er så mange håndboldspillere så så tykke? Det er på ingen måde en provokation, forstår og interesserer mig ikke for håndbold, men der er da ikke mange andre sportsgrene hvor en overvægtig person som fx Joakim Boldsen kan være topspiller?

(Diverse blockere i nfl undtaget)

*host* Jan Ullrich *Host*

Link to comment
Share on other sites

Det er altså IMO en kombination af at fodboldspillere er afhængig af holdet, og dermed bliver en spillers svingende præstation ikke så målbar. Desuden vil en teknisk dygtig fodboldspiller stadig være teknisk dygtig selvom han er i dårlig form.

Kæden er ikke stærkere end det svageste led. :smile:

Med hensyn til off-side, så skal det ses holistisk i selve spillet fodbold. Spillet afgøres på marginaler (holdet kan nøjes med ét mål for at vinde), derfor kan en satsning ofte gøre forskel, f.eks. ved off-side, reglen er ret kompliceret at overskue/time, når du står på banen som angrebsspiller, fordi dit løb skal koordineres i forhold til off-sidelinjen og din medspillers aflevering. Helt optimalt skal du ligge på off-sidelinjen med størst mulig fart, når afleveringen lægges, derved får du det bedst mulige udgangspunkt for dit løb mod mål, i forhold til forsvaret - og alt andet lige vil din hastighed være lavere end forsvarsspillernes, når du er i boldbesiddelse. Derudover dømmes kampen af mennesker, derfor er det altid værd at satse på en fejlvurdering fra dommernes side.

Og husk på, at spilleren på banen (og træneren) aldrig vil kunne få det samme helhedsoverblik som en, der sidder og ser på en tv-skærm via x antal kameraer i fugleperspektiv og andre strategiske placeringer.

Med hensyn til frisparkssituationer, så kan det lidt sammenlignes med biathlon, hvis skytten stående skulle ramme nummer 11 i en lottoblandemaskine i stedet for den stationære skive.

'Pyt

Edited by Vandpyt
Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til frisparkssituationer, så kan det lidt sammenlignes med biathlon, hvis skytten stående skulle ramme nummer 11 i en lottoblandemaskine i stedet for den stationære skive.

Det må uden tvivl være den ringeste analogi jeg nogensinde har set eller hørt. Det forudsætter vist at frisparksskytten har taget store mængder LSD før målet begynder at foretage stokastiske bevægelser. :nonono:

Det er klart at der er flere variable ved frispark, end hjørne og straffe, men det er stadig imponerende så ringe samtlige af disse situationer udnyttes generelt!

Link to comment
Share on other sites

Tag Christiano Ronaldo, han spiller i nikes letvægts støvler, om hvilke Nike hævder at man bliver en hundrede del hurtigere på 100 meter. Nike bruger en masse energi og forskning på at udvikle en støvle, der er så let, at man bliver hurtigere. Det Christiano Ronaldo så gør, det er at tage et par ekstra sokker udenover hans i forvejen tunge fodboldbold strømper. De ekstra sokker er fordi han gerne vil se pop ud. Det er ser fedt ud, når han løber hurtigt. Det synes jeg er ret uprofessionelt. Sammenlign det med reaktionenen på Lance Armstrong 12 g for lette cykel i Tour De France 2005. Ingeniørene blev svinet fordi stellet kunne have blevet stivere, hvis de 12 g, var blevet udnyttet.

Ekstra sok for at se pop ud. Aha :blink:. Ronaldo taper sin fod op, det har ikke skide meget med en sok eller "pop" at gøre. Og så er fodboldstøvler totalt ligegyldige, de skal bare tjene penge ind til fabrikanterne. 1/100 sekund på 100 m betyder intet på en fodboldbaner, hvor du stort set aldrig spurter mere end 10-20 meter. Man spurter i ryk.

Din sammeligning med cykelløb giver selvsagt ingen mening.

Mht fysikken i fodbold: jeg er glad for, at fodbolden ikke har udviklet sig til en atletikgren med 100 % fokus på det fysiske. Jeg vil se god bold og tekniske spillere. Fysikken må gerne være et redskab hertil, men ikke mere. Jeg savner de tider, hvor småfede typer som Platini og the big Diego dominerede.

Edited by Paven
Link to comment
Share on other sites

Det nægter jeg at tro på! før du viser en pålidelig kilde. Begge talværdier virker meget urealistiske! medmindre det drejer sig om medicinsk løbeklub mod samtlige AGF målmænd...

Medicinerne har helt sikkert ikke 60 i gennemsnit..., mens fodboldspillere faktisk ikke har et imponerende højt kondital..!!

Link to comment
Share on other sites

1/100 sekund på 100 m betyder intet på en fodboldbaner, hvor du stort set aldrig spurter mere end 10-20 meter. Man spurter i ryk.

Tvivler på et par fodboldstøvler går den store forskel... og uden dokumentation ville jeg aldrig købe et par fremfor et andet...

Men 1/100 sekund på 100 betyder da en masse... også på fodboldbanen!! Lad os tage dine 10 meter.. det vil sige en grov beregning vil sige 0,1/100 sek.. kan da afgøre om du scorer eller ej, når bolden eller ej!! 1/100 sekund er lige så vigtig i fodbold som i alle andre boldspil...!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share