Dumbell bænkpres 5x5?


algernon
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg træner fullbody og kører 5x5 i squat, dødløft og bænkpres. Jeg varierer mellem barbell bænkpres og dumbel bænkpres og har i den forbindelse et bette spørgsmål.

Er det optimalt og køre 5x5 i dumbell bænkpres, ligesom i barbell bænkpres? Fornemmer lidt jeg bruger en del kræfter på og få håndvægtene til og fra start position nemlig.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

det er lige lavt nok hvad angår reps.tag ikke fejl - det kan sagtens lade sig gøre, og jeg har selv gjort det før. men som udgangspunkt ville jeg hellere anbefale en 3*8-10 protokol, og så ad hoc/når det føles rigtigt lege med de tungere håndvægte.

varm skuldrene godt op når der køres lave reps.

edit - jf. tunens indlæg nedenfor. jeg kan heller ikke se noget formål i at holde sig til en bestemt rep range. hvis du lytter ordentligt til din krop fortæller den dig noget mere end tal på et papir. Hvis du kan mærke du er blevet stærkere, så skyd efter tungere vægt og/eller flere reps..føler du dig lidt brændt ud så nup en lettere omgang.

det kan også betale sig at gå efter et stræk i bunden af øvelsen - det er sværere med tunge håndvægte.

Edited by ARMADA_I
Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg træner fullbody og kører 5x5 i squat, dødløft og bænkpres. Jeg varierer mellem barbell bænkpres og dumbel bænkpres og har i den forbindelse et bette spørgsmål.

Er det optimalt og køre 5x5 i dumbell bænkpres, ligesom i barbell bænkpres? Fornemmer lidt jeg bruger en del kræfter på og få håndvægtene til og fra start position nemlig.

Jeg kører selv 10X3, primært med flerledsøvelser. Af samme årsag som du beskriver, har jeg skiftet fra db til bb ved bænk. Det kræver simpelthen for meget arbejde at få db'erne op til startpositionen ved hvert sæt.

Ærgeligt, db bænkpres er ellers en god øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Først skriver du, at det skal være 3X8, dernæst at man ikke kan sætte antal på og nu at det skal være medium-høj rep.

Kan du ikke lige diskutere færdigt med dig selv, og så poste resultatet.

du er nok den største wanker.

"kan du ikke lige diskutere færdigt med dig selv..." LOL

for at demonstrere dette behøver jeg kun henvise til den sidste træningsdiskussion du deltog i hvor du havde lavet nyt program. Her skrev du følgende:

...Alle øvrige kommentarer er naturligivs også velkomne ..

- I anledning af det citat kommenterede jeg programmet sagligt og ordentligt.

Så skrev du tilbage:

Jamen, det er da fint du har en holdning til selve programmet - men det var jo ligesom ikke det jeg spurgte om.

:laugh: lack of reasoning FTL:

Det undrer mig ikke at du kan skrive så indholdsløst et indlæg som ovenstående citerede. Hvis du tænkte dig lidt om - eller bare læste indlægget - ville du ræsonnere dig frem til, at 3*8 er et almindeligt udgangspunkt, en vejledende anbefaling. Igen, hvis du havde blot den mindste indsigt i og viden om denne slags ville du ikke skrive et indlæg som ovenstående.

Nogle folk byrde lytte mere end skrive. wanker.

Edited by ARMADA_I
Link to comment
Share on other sites

Armada>>

Det ville klæde din debatstil helt enormt, hvis du droppede din arrogante attitude.

Jeg synes, tit du skriver nogle sjove og/eller fornuftige ting, men ligeså tit skyder du dig selv fuldstændig ned som debattør, fordi du bliver nedlandende. Dine budskaber og holdninger ville gå så meget tydeligere igennem, hvis du droppede attituden. Man mister enhver respekt for dig som debattør når du serverer dine holdninger så usympatisk...

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Jeg vil naturligvis ikke deltage i en gang namecalling eller personlig tilsvining med udgangspunkt i posts, der er helt irrelevante for denne tråd. Jeg har i stedet anmledt dit post til mods.

lol ja den er fin, martyr. Når du modsiger dig selv igen og igen (se ovenstående) og kommer med dårlig/ikke-optimal rådgivning og kører den stil du kører så er du en wanker... det er debat-sabotage i pure form. Der er også argumenteret fint og tilstrækkeligt for mit standpunkt, så det er nærmere en konstatering af facts end en anklage eller beskyldning. og hvis nogen nu synes det er hårdt jeg kalder diddley for en wanker - så genlæs tråden. Det er SÅ dårlig stil at misforstå afsenderens budskab med vilje...!!

Ville det være i orden hvis jeg redigere mine indlæg så der stod sabotør i stedet...? budskabet er præcist det samme. Når en person skriver til mig: "kan du ikke lige diskutere færdigt med dig selv...", hvad forventer du så...? :laugh:

Q> hvorfor skriver du i grunden ikke et indlæg til diddley? Er det på nogen måde bedre at køre en debat/debatter af sporet ved ved pæne termer og høftlige bemærkninger totalt misforstå afsenderens budskab? Hvad med "kan du ikke lige diskutere færdigt med dig selv...". :laugh:

Woe betide de stakkels stjæle der blot søger om hjælp på motion online og får serveret den slags... når man overvejer hvor vigtig træning er for nogle/mange, så er det slet ikke noget at spøge om :smile:

Edited by ARMADA_I
Link to comment
Share on other sites

Q> hvorfor skriver du i grunden ikke et indlæg til diddley? Er det på nogen måde bedre at køre en debat/debatter af sporet ved ved pæne termer og høftlige bemærkninger totalt misforstå afsenderens budskab?

Fordi jeg ikke synes at Diddleys tone er ligeså problematisk som din. Du skriver selv:

Woe betide de stakkels stjæle der blot søger om hjælp på motion online og får serveret den slags... når man overvejer hvor vigtig træning er for nogle/mange, så er det slet ikke noget at spøge om.

Men folk, der søger hjælp på motion-online og læser det indlæg du skrev til Diddley, vil straks afskrive dig og din viden, da din troværdighed som debattør forsvinder i personfnidder og arrogance. Min pointe er at du vil få meget større gennemslagskraft, hvis du holder din debatstil sober...

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

:laugh: ja jeg må hellere pænt bede diddley om:

- ikke med vilje misforstå hvad jeg skriver

- udvide sin horisont lidt

- droppe sin tone og ikke starte personfnidder

come on... hvor er rimeligheden henne... man svarer i samme tone som der skrives. intet unaturligt i det.

anygay, burde være tydeligt hvordan landet ligger med diddley. jeg gider ikke mere personfnidder :smile:

til trådstarter algernon> det kan betale sig at prøve sig frem med vinklen. For manges vedkommende er incline eller low-incline et bedre valg hvad angår træningen af brystmusklerne. saml skuldrene bag dig (skyd brystet en anelse op), og saml håndvægtene i toppen (lav en semi-cirkulær bevægelse fra udgangspositionen i bunden til toppen hvor håndvægtene føres mere sammen). Det er en detalje, men for nogles vedkommende hjælper det til at bruge brystet mere.

Edited by ARMADA_I
Link to comment
Share on other sites

Det er en fin øvelse, der også kan køres alene, når der køres tungt. Hvis du har problemer, så start i bundpositionen. Smæk vægtene op med knæene, så de lander i bundpositionen og start dit sæt. Det gør jeg selv. Det er ikke et must, at du på en eller anden akavet måde, skal kaste dem op i luften til udgangspositionen, mens du lægger dig ned. Start i bunden og slut i bunden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører dem tungt med meget lave reps. 45 kg pr hånd kan meget let komme op, hvis man følger Ugh Togoths råd.

Det vil jeg fortælle min mor, så kan hun endelig få bygget noget masse!

Nah, men synes der er mange gode råd her, naturligvis også det om at "kaste sig tilbage", hvilket jeg da også selv gør. Jeg vil, som doc, også påstå at det er klart bedst, om man kommer op og ramme nogenlunde mange reps i øvelsen. For mig bliver det nogle lidt akavade reps, hvis jeg skulle køre ekspelvis tung 8x3 :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Det vil jeg fortælle min mor, så kan hun endelig få bygget noget masse!

Nah, men synes der er mange gode råd her, naturligvis også det om at "kaste sig tilbage", hvilket jeg da også selv gør. Jeg vil, som doc, også påstå at det er klart bedst, om man kommer op og ramme nogenlunde mange reps i øvelsen. For mig bliver det nogle lidt akavade reps, hvis jeg skulle køre ekspelvis tung 8x3 :D

Ikke for at nævne skadespotentialet.

Jeg husker også klart, at Squatfather (RIP) udtalte at det var rent galskab at køre low-rep og heavy i DB presses. Udtalelsen er måske lige sort/hvid nok, men for nybegyndere eller ikke-avancerede løftere er der nok sandhed i det...IMO.

Man bør jo også gå efter et stræk i bunden af bevæglesen - jo tungere og større DBen bliver, desto sværere bliver dette.

Link to comment
Share on other sites

For mig at se er DB presses under 5 reps ikke hensigtsmæssigt.

DB arbejde i området 8-15 og 15-20 virker for mange rigtig godt, inkl mig selv.

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Ikke for at nævne skadespotentialet.

Jeg husker også klart, at Squatfather (RIP) udtalte at det var rent galskab at køre low-rep og heavy i DB presses.

For mig at se er DB presses under 5 reps ikke hensigtsmæssigt.
Undgår nu også selv tunge DB BP - udskifter med dips eller tung bænkpres.

:laugh:

Nå ja, det er helt fint at maxe i dødløft og squat, men at køre 4 reps i dumbbell press er fyfy :laugh:

Det lyder som noget "jeg plejer"-argumentation og ikke objektive udlægninger.

Selvfølgelig kan man køre tungt i denne øvelse ligesom i alle mulige andre øvelser uden problemer. Jeg er selv fan af 10x3 i denne øvelse. Selvfølgelig skal man ikke køre tungt i denne eller andre øvelser, hvis man ikke kan finde ud af at udføre dem rigtigt, men hvis man styr på teknikken, er der selvfølgelig ikke den store forskel på denne og andre øvelser. Jeg maxer endda selv i denne øvelse til tider. Det er en god presseøvelse, som kan køres som så mange andre øvelser. Man kan få en makker til at hjælpe en op med håndvægtene, eller selv lære at få dem op. Dem der specielt har problemer med selv at få dem op, som beskrevet i det tidligere eksempel, er nok også dem, der kører partials og ikke kommer ordentlig i bund med presset, og derfor ikke kan presse dem op, når de ligger stille fra bundpositionen. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share