Løbeprogram


therealhurra
 Share

Recommended Posts

Nu er det sådan at jeg regner med at melde mig til frømandskorpset og min kondi er ikke noget at råbe hurra for nu... dog har jeg hvis jeg vælger det 10 måneder til at gøre mig klar i... så jeg ville høre om jeg kunne få et smart løbeprogram af en eller anden slags.. har aldrig dyrket organiseret løb så håber der er lidt hjælp derude....

Jeg skal kunne løbe 2800 meter på 12 minutter..

Og skal desuden kunne løbe 15 km på 75 minutter....

Link to comment
Share on other sites

therealhurra ->

Det mest effektive løbeprogram er meget kontroversielt. Ingen løbere jeg kender (og jeg kender en del) mener at programmet er særligt godt. Specielt ikke hvis man vil være i rigtig god form. Hvilket det jo kræver hvis man vil ind i frømandskorpset. Programmet egner sig specielt ikke til 15 km. løb. Begrundelse: Se Diskussionen omkring intensitetstræning.

Jeg vil kraftigt råde dig til at tage ind på run4fun.dk. Glemt alt om "Det mest effektive løbeprogram"!

Link to comment
Share on other sites

Tak for hjælpen.. Jeg vil kigge lidt på det.... Jeg havde tænkt mig at køre hele møllen hvis jeg røg i mili fordi jeg ikke bare gad i alm kamptropper... dog var jeg til session idag og lægen mente mit knæ ikke var godt nok så jeg blev erklæret uegnet, så det bliver ikke til noget med frømandskorpset... dog vil jeg stadig gerne opnå de resultater man skal kunne opnå til optagelsesprøve, så jeg vil snarest begynde at svømme og løbe.. dette er kun for "sjov" .. noget jeg har lyst til og ikke mere fordi at jeg SKAL kunne det til en dato...

Link to comment
Share on other sites

Hej therealhurra

Det lyder spændende, så jeg vil lige give dig nogle råd med på vejen.

Jeg her selv været 7 år i en af forsvarets specialstyrker ( ja dem der heller vil springe faldskærm end svømme i is koldt vand).

Jeg vil starte med at sige at med målrettet træning er 10 måneder godt

En af de ting man du skal være meget opmærksom på er, jo bedre fysisk form du er i jo støre er chancerne for at du kan klare strabadserne mentalt, for det er mentalt du bliver mest presset.

Løbetræning er meget vigtigt, både interval, udholdenhed og løb med rygsæk. På Kongsører går man aldrig, alt gang foregår i løb.

Styrketræning er lige så vigtigt (armstrækker, situps, englehop, reaktionsøvelse osv.)

Svømning ja det kommer du altså ikke uden om (svømning i havet, svømmehal, og ikke mindst skal du kunne holde vejret i lang tid) så her skal der trænes, hvis du ikkea allerede nu mestre det.

Orientering (kort og kompas)

Sidst men ikke mindst, på med rygsækken og ud og gå, der er her fårene bliver skilt fra bukkene jeg vil gerne lave et march program til dig, hvis du mangler, for det er vigtigt.

Det NavySeal kat1. program der er postet er ok men langt fra nok.

God fornøjelse

/ Steen

Link to comment
Share on other sites

therealhurra ->

Det mest effektive løbeprogram er meget kontroversielt. Ingen løbere jeg kender (og jeg kender en del) mener at programmet er særligt godt. Specielt ikke hvis man vil være i rigtig god form. Hvilket det jo kræver hvis man vil ind i frømandskorpset. Programmet egner sig specielt ikke til 15 km. løb. Begrundelse: Se Diskussionen omkring intensitetstræning.

Jeg vil kraftigt råde dig til at tage ind på run4fun.dk. Glemt alt om "Det mest effektive løbeprogram"!

Okay, det er først nu at jeg ser dette indlæg. det kan naturligvis ikke stå ubesvaret.

At du kender nogle løbere, der ikke synes at det er et godt program er komplet irrelevant medmindre, at disse løbere udover deres egen træningserfaring kender til den eksisterende videnskabelige litteratur omhandlende stimulus til øget kapillarisering, mitokondrielle enzymer, blodvolumen, minutvolumen etc.

Det er naturligvis ikke et program for "løbere" som elsker at løbe. Det er et program for folk der ønsker maksimal effekt med færrest mulige træningsminutter. Argumenterne der præsenteres i artiklen for hvorfor de 3x5 km er et "sweet spot" er solide og jeg vil godt præsenteres for den idrætsfysiolog der er uenig med disse argumenter. Man kan bl.a. kigge på det klassiske løbestudie af Nordesjoe (1974), hvor 15 minutter på max 1 gang om ugen var ligeså effektivt som både 60 minutter på 75% 2 gange om ugen og 120 minutter på 40% 5 gange om ugen.

Folk (specielt løbere) bliver ofte provokerede af artiklen, men det hænger sammen med at man ikke forstår begrebet "mest effektive". Begrebet henviser ikke til at programmet gør dig til dansk mester på nogen distance, men til at der fåes stort udbytte med en lille indsats (= effektivitet).

Programmet er faktisk ideelt til at ruste en person til beskrevne krav, specielt da der her også skal bruges træningsressourcer på andet (styrke, svømning). Programmet vil også være en genvej til at kunne løbe 15 km på 75 min. 5-km træningen samt et par enkelte testløb på 10, 12 og 15 km vil gøre arbejdet. Ingen grund til at løbe mange lange ture i den sammenhæng.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er kræver lidt træning, men de fleste kan ret hurtigt træne sig op til at holde vejret i ca. 2 min.

Vi tager normalt en indånding ca. hver 8 sek. Luften består af 21% Ilt (oxygen) og 79% kvælstof (nitrogen) når vi udånder er det ca. 16% ilt med ud igen, det vi sige at vi ikke bruger alt den ilt vi indånder.(en af grundende til at man kan give kunstigt åndedræt). Det vi sige at vi sagtens kan holde vejret og stadig transportere ilt rundt i kroppen.

Når vi holder vejret i længere tid begynder mellemgulvet at krampe, det er en reaktion på af vi skal trække vejret, her skal man øve sig i at undertrykke denne krampe, det er svært i starten men man lære det hurtigt.

Man skal være i god fysisk form. ( så kan lungerne optage mere luft/Ilt)

Man kan også bruge nogle generelle teknikker fks. Tag 3 dybe indåndinger, inden man tager en alm. indånding og hold så vejret. Her kan man prøve sig frem med eks. 3,4 eller flere dybe indåndinger, hvad man nu mener er bedst for lige netop en selv.

Man kan prøve at synke, når men ikke kan holde vejret mere, det kan give lidt ekstra tid.

Men ellers er det med så meget andet træning og atter træning..

Ham der har Danmarksrekorden i fridykning kan holde vejret i ca. 8 min.

/Steen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share