bagside af skuldre


bri
 Share

Recommended Posts

hej

nu har jeg siddet og søgt lidt i gamle tråde, men synes ikke rigtigt jeg kan finde noget alternativ til at lave rear lat raise.

jeg bryder mig dog ikke om øvelsen, da jeg synes det er svært af få et "direkte pres på bagsiden af skuldren"

træner alle rear lat raise eller hvad?

så inden på getbig også at man kunne lave row med albuerne udaf(ikke almindelig bb row), er der nogen der har gode erfaringer med den?

jeg vil til hver en tid foretrække en row øvelse :devil: frem for en raise.

jeg kan også huske fra en anden tråd at thomas J(vist nok), anbefalede en slags kickback med strakt arm, er der noget der har prøvet den og fået gode resultater?

vh Bri :wave:

Link to comment
Share on other sites

så inden på getbig også at man kunne lave row med albuerne udaf, er der nogen der har gode erfaringer med den?

Ja Bent-over barbell row!! Det ka du bande på, at der er nogle der har!!!

Den rammer bagskulderen ganske glimrende, men isolerer ik ligeså godt som bent laterals..

Men kom igang med den!! Den er guld værd B)

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong

Jeg vil give Obersten helt ret - bent over barbbell rows er en kanon øvelse til bagsiden af skulderen.

Men derudover så vil alle træk-øvelser, såsom T-bar rows og kabeltræk gavne bagsiden af dine skuldre. Men især træk-øvelser med bredt greb vil ramme bagsiden af skuldrene.

Link to comment
Share on other sites

Voravong: En træk compound-øvelse hvor latisimus d. er stort set inaktiv og belastningen flyttet over på bageste skulder og rhomboids.. hvad er dine argumenter??

Bio-mekanisk tror jeg ikke du kan finde en øvelse der rammer bagsiden af skuldrene bedre.

Folk der træner på et seriøst niveau bruger øvelsen, derimod har jeg aldrig set den gruppe af 17 årige med mobiltlf være særligt interesseret i at træne bagside af skuldre som du påstår!

Kom dog med nogle argumenter!! :sneaky:

- hvis ikke så frabeder jeg mig dine usaglige bemærkninger der lugter langt væk af 2 år og sutteklud! :sneaky:

Link to comment
Share on other sites

Face pulls er faktisk en glimrende øvelse til træning af bagskulder og rotator manchet muskler. Den bruges meget hyppigt af Louie Simmons løftere til at proppe noget masse på bagskulder og øvre ryg. Så ligegyldigt hvor poppet den ser ud, så er den anvendelig. Bent rows er kun god for bagskulder, hvis man holder albuerne ud til siden. Men det gør den ringe til træning af latissimus musklen, så det holder ikke helt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hvad er der galt med bent laterals?! Jeg har da altid været af den overbevisning at det var den mest effektive øvelse for posterior deltoid, eller bagskulderen...

Nej, det er det faktisk ikke. De laver kun en lille del af arbejdet. Den bevægelse man laver i bent over laterals, laves primært af rhomboideus musklen, med assistance fra trapezius.

Hvis man vil arbejde med bagskulderen isoleret set, så skal man lave min "rear-delt/kickback" version. Den bevægelse man laver kommer så tæt på bagskulderens isolerede funktion, som man kan komme. Du står ved en bænk, i samme position, som hvis du skulle lave dumbell rows (selvfølgelig med en meget lettere håndvægt). Så laver du en bevægelse bagud, med strakt arm, så du i toppen slutter i en position ligesom i dumbell kickbacks. Det er næsten ren bagskulder, med en smule assistance fra lat + det lange hoved af triceps. Man slipper ihvertilfælde for den kraftige indvirkning fra rhombs og traps, som i bent over laterals, og bagskulderen er aktiv fra start til slut.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hvis man vil arbejde med bagskulderen isoleret set, så skal man lave min "rear-delt/kickback" version. Den bevægelse man laver kommer så tæt på bagskulderens isolerede funktion, som man kan komme. Du står ved en bænk, i samme position, som hvis du skulle lave dumbell rows (selvfølgelig med en meget lettere håndvægt). Så laver du en bevægelse bagud, med strakt arm, så du i toppen slutter i en position ligesom i dumbell kickbacks. Det er næsten ren bagskulder, med en smule assistance fra lat + det lange hoved af triceps. Man slipper ihvertilfælde for den kraftige indvirkning fra rhombs og traps, som i bent over laterals, og bagskulderen er aktiv fra start til slut.

Jeg tror at jeg vil forsøge mig med den. :) Har dog lige et par spørgsmål vedr. teknikken.

- Kører man lidt skråt ud til siderne eller lige tilbage (altså langs kroppen)?

- Er der andre forskelle mellem den og kickbacks udover man skal flytte fokus rent mentalt set fra triceps til bagskulderen?

Har prøvet at køre den nogle gange og det minder uhyggeligt meget om den måde jeg kører kickbacks på, bortset fra at jeg ikke har armen helt strakt i starten af kickbacks, som man skulle med din version.

Har jeg fuldstændig misforstået det eller?

Bertoni

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Voravong: En træk compound-øvelse hvor latisimus d. er stort set inaktiv og belastningen flyttet over på bageste skulder og rhomboids.. hvad er dine argumenter??

Bio-mekanisk tror jeg ikke du kan finde en øvelse der rammer bagsiden af skuldrene bedre.

Folk der træner på et seriøst niveau bruger øvelsen, derimod har jeg aldrig set den gruppe af 17 årige med mobiltlf være særligt interesseret i at træne bagside af skuldre som du påstår!

Kom dog med nogle argumenter!! :sneaky:

- hvis ikke så frabeder jeg mig dine usaglige bemærkninger der lugter langt væk af 2 år og sutteklud! :sneaky:

For det første påstod jeg ikke noget som helst som værende fakta. Men jeg skal gerne uddybe, siden mit svar åbenbart provokerede dig voldsomt.

Men måske du selv kunne føre debatten på et højere niveau end "lugter langt væk af 2 år og sutteklud".

For det første kiggede jeg i ca. 10 sek. på siden du linkede til, og det er selvfølgelig ikke tilstrækkeligt til en saglig diskussion. Men det var heller ikke dét jeg ønskede at indlede på daværende tidspunkt.

Jeg vil give dig fuldstændig ret i dine biomekaniske betragtninger. Så deri er vi enige. Men du MÅ da give mig ret i at ved første øjekast ligner den en pop-øvelse, som kun et fåtal har egentlig brug. LIGNER.

Alt for mange fokuserer på nye og smarte øvelser - og efter min overbevisning er der ikke brug for andet end gode gamle baisis-øvelser til optræning af hele muskulaturen, MEDMINDRE der er tale om en atlet på højt niveau der specifikt forsøger at overkomme et svagt punkt i fysikken af enten styrkemæssig eller æstetisk karakter.

Med andre ord er det min overbevisning, at alle FØRST bør træne en solid grundstyrke/muskelmasse førend de begynder at kaste sig ud i øvelser som den af dig beskrevet.

Det er så bare min MENING - ikke fakta, hvilket jeg troede jeg gjorde klart eftersom jeg slutter mit indlæg med at pointere, at selvom den LIGNER en pop-øvelse behøver den ikke at være det.

Og tag så lige og æd nogle lykkepiller og fald lidt ned på jorden. Eftersom indlægget ikke var fulgt af nogen form for argumentation kan det vel næppe betragtes som et angreb på din person der kræver at du direkte sviner mig.

Det var på ingen måde for at spilde smart at jeg kommenterede øvelsen som en pop-øvelse. Er naturligvis altid ivrig efter at lære.

Link to comment
Share on other sites

- Kører man lidt skråt ud til siderne eller lige tilbage (altså langs kroppen)?
Langs kroppen.
- Er der andre forskelle mellem den og kickbacks udover man skal flytte fokus rent mentalt set fra triceps til bagskulderen?

Det har slet ikke noget med mentalt fokus. Sålænge du holder armen helt strakt, mens du bevæger håndvægten, så er det bagskulderen som trækker læsset. Det har jo for så vidt ikke noget med kickbacks at gøre. Det eneste som ligner kickbacks er at man slutter i samme position.

Har jeg fuldstændig misforstået det eller?

Det kunne godt lyde som om du har misforstået et eller andet. Prøv at give din egen beskrivelse af hvordan øvelsen skal udføres. Så kan det være jeg kan se om du har forstået det ret.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nej, det er det faktisk ikke. De laver kun en lille del af arbejdet. Den bevægelse man laver i bent over laterals, laves primært af rhomboideus musklen, med assistance fra trapezius.

Thomas J: Er bent over laterals det samme som Rear Lateral Raise?

(Ellers er jeg nemlig ikke helt med på, hvilken øvelse i mener med bent over laterals :bblush: )

Altså denne her:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Deltoi...teralRaise.html

Ellers med hensyn til Face pulls, så havde jeg heller aldrig set den før, og må give Voravong ret i, at jeg også synes, at den lige ved første øjekast kunne ligne lidt en af de der pop-kabel-øvelser, som man generelt her på MOL ikke synes så godt om.. Jeg er dog glad for, at sas viste dette link, da jeg nu kan forstå at den faktisk er ret god - tak sas.. Og mon man så ikke også lige skulle prøve at få TJ´s "rear-delt/kickback" version ind i min næste 14-dages HST-cyklus... Manglede faktisk nogle skulder øvelser - så jeg er en glad mand nu :D :D - godt lille indlæg om skuldre!

Lad os gi´den en skulder! :tongue:

Fortsat god efterårsferie til dem der måtte have dette :)

Link to comment
Share on other sites

Nu vi er ved de ”utraditionelle” øvelser, kom jeg til at tænke på om den her skulle være specielt effektiv, eller bare aktiverer trapezius og rhomboids i samme grad som almindelige Rear laterals.

Man står som i rear laterals med ryggen vandret med et par håndvægte. I stedet for at have armene næsten strakte, har du dem så i ca. en 90 graders vinkel. Altså lidt ligesom ”reverse flies” som man kan lave i en maskine.

(Man kan eventuelt starte med at have hånden placeret så tommelfingeren peger opad i starten, og så dreje det langsomt, således at tommelfingeren næsten peger nedad i afslutningen, for yderligere at aktivere det bageste skulderhoved frem for trapezius og rhomboids)

Lyder det helt forkert?

En anden ting er så at i stedet for at afløse den normale Barbell B.O. Row, kunne man jo have dem begge med. Nogle sæt udført med albuerne ude og træk til halsen, og derudover nogle sæt udført på den normale måde med træk til den nederste del af brystet. Fordelen må vel være at man kan træne med flere kilo.

Just my thoughts..

Link to comment
Share on other sites

Hej igen..

Har lige et yderligere skulder-spørgsmål til dig Thomas J..

Jeg har tænkt mig, at benytte din "rear-delt/kickback" version til min bagskulder - men har du også en anbefaling til Lateral Deltoid. Har nemlig hørt jvf. min log, at Up Right Row kan belaste skulderen en del, og har derfor tænkt mig at skifte Up Right Row ud med Dumbbell Lateral Raise, men har du også et bedre forslag der? :) Så en nede i centret, der stod med håndvægte i hånden, som han løftede ud til hver side i en vandret position - er det en god øvelse?

Mvh Tiger..

PS. Jeg har Military Press med i mine øvelser, men den går vel ikke så

meget i Lateral Deltoid, det er jo mere Anterior Deltiod.

Håber du vil afslutte skulderdebatten med et goooodt svar :) :) :)

Link to comment
Share on other sites

og har derfor tænkt mig at skifte Up Right Row ud med Dumbbell Lateral Raise, men har du også et bedre forslag der?
Dumbell side laterals er nok noget nær den bedste øvelse du kan lave for det mediale hoved af deltoideus musklen. Upright rows er og bliver en skodøvelse, men en overordentlig godt potentiale for at fremkalde en skulderskade.
Så en nede i centret, der stod med håndvægte i hånden, som han løftede ud til hver side i en vandret position - er det en god øvelse?

Det lyder som om han lavede dumbell side laterals. Husk altid at lillefingeren skal være højere end tommeltotten i toppen af løftet. Mange roterer i skuldereren så deres håndflader næsten vender frem af i toppen af løftet. Selvom man løftet ud til siden, så er det altså den anteriore deltoideus muskel som trækker læsset, når man vender hænderne sådan.

PS. Jeg har Military Press med i mine øvelser, men den går vel ikke så meget i Lateral Deltoid, det er jo mere Anterior Deltiod.

Jo, det gør den faktisk. Det er primært deltoideus anterior som laver størstedelen af arbejdet, men den mediale del tager også noget af slæbet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share